{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

dominerende hund - konsekvenser? langt {{forumTopicSubject}}

Mig og kæresten var lige ude at gå med Samson på stranden hvor vi slipper ham fri. Vi møder en sort lab og de to får lov til at lege sammen:) Pludselig kommer der en golden retriever som ejeren af den sorte lab kender og hun beder manden om at slippe hans hund fri så de alle kan lege. Der sker så det, at den golden retriever begynder at knurre af Samson og vil parre ham for at vise dominans. Samson er amr. bulldog, men har et helt fantastisk sind og er slet ikke dominerende eller aggressiv overfor andre hunde. Vi prøver bare at lade dem være for at se om de klare det selv, men pludselig står den her hund over Sam og knurrer. Sam smider sig på ryggen med det samme for at vise sin underdanighed. Der går et par min. hvor de står sådan og golden retriveren flytter sig ikke!! Bliver selvfølgelig mega bange og spørger om vi ikke skal prøve at aflede dem? Ejeren siger at vi bar skal gå den anden vej og ignorere dem, så da jeg ikke har bedre forslag gør vi det. Nu er det så sådan at Samson finder sig i meget, men ikke så meget så han begynder at knurre igen og hundene viser tænder af hinanden. På dette tidspunkt er der ingen tvivl om at der er lagt op til slåskamp så mig og kæresten råber og går hen mod dem. Hundene stopper heldigvis og vi går hjem med det samme! Nu kommer pointen: Ved godt det er helt naturligt for hunde at have en førerhund, men er det normalt at en hund bliver ved med at ville dominere selvom den anden har overgivet sig? Kan det få konsekvenser for Samson at han skulle domineres så meget at han til sidst måtte sige fra? Han virker ikke påvirket af det, men vil gerne bevare hans milde sind, så skal være 100 % sikker på hvordan jeg skal reagere herfra...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dominerende hund - konsekvenser? langt
  • #1   29. maj 2008 Jeg havde pillet den hund af hurtigere end man kunne stave til mads...

INGEN fremmede hunde skal have en sådan adfærd over for mine hunde.

• #2   29. maj 2008 Rebecca -det er sjældent sådan at i det samme en hund smider sig på ryggen, så skynder den anden at flytte sig, ofte vil den blive stående og snuse osv et lille stykke tid
    Jeg synes ikke umiddelbart det du beskriver lyder voldsomt. Mere som almindelig hundeadfærd når de bliver sluppet med flere fremmede hunde.

• #3   29. maj 2008 Noget andet er at jeg ikke ville lade en anden hund humpe min (eller omvendt for den sags skyld)

• #4   29. maj 2008 hvad har vi overset? Har aldrig nogensinde været udsat for sådan noget før så anede ikke hvad jeg skulle gøre, ejeren sagde endda også at vi ikke skulle gå derhen til dem, så var bange for hans hund først ville gøre noget der.

• #5   29. maj 2008 jeg har faktisk altid fået det modsatte af vide, at hvis de selv kan finde ud af det, så er det fint. Men spørgsmålet gik heller ikke på om I ville lade jeres hunde dominere, men hvad konsekvenserne kan være af det sam var udsat for?

• #6   29. maj 2008 Rebecca -jamen hvilke konsekvenser mener du? Han er jo ikke blevet overfaldet eller på anden vis skadet?

Men i fremtiden kunne du vælge hans legekammerater med større omhu

• #7   29. maj 2008 Sam og labben legede fint sammen, valgte ikke selv, at golden retrieveren skulle slippes fri. Er totalt pylremor, for det er ikke sjovt at se sin hund i den situation. Er bare bange for han har sværere ved at omgås hunde fremover selvom jeg inderst inde ikke tror på det bliver et problem.

• #8   29. maj 2008 Jeg ville nok have grebet ind og have prøvet at fjerne den golden retriever nu hvor den altså ikke flyttede sig af sig selv. Hvis Samson gentagende fik denne slags oplevelser ville det sikkert påvirke hans adfærd overfor andre hunde men når det bare var en gang og der ikke ellers skete nogen af hundene noget så sker der vel ikke noget ved det. Der er altid en risiko ved at lade to hunde der er fremmede for hinanden lege/mødes, jeg går ind for at have dem i snor først og så lade dem hilse på afstand før de slippes fri (det kan selvfølgelig være svært at iscenesætte hver gang) - min hund er nemlig super usikker så det er den eneste fornuftige og mulige måde for mig og min hund i hvertfald.

• #9   29. maj 2008 Michelle: Nej han er godt nok ikke blevet skadet, men tror bare det er mere det der med, at han viste sin underdanighed, men det var ikke nok. Så til sidst svared han igen, vil ikke have han skal få en mega kort lunte fx

• #10   29. maj 2008 sara: det havde jeg virkelig også lyst til, men ejeren sagde vi ikke skulle gøre det og da jeg overhovedet ikke kender hans hund, turde jeg ikke. Der skete heldigvis ikke noget med ham, går også ind for de lige først hilser, men er ret gal over at ejeren ikke reagerede overhovedet. Hvis det var min hund havde jeg da sørget for at få ham væk...

• #11   29. maj 2008 Rebecca -det er jo for sent at gøre om nu. Men en anden gang har du jo mulighed for at indfange din hun og stoppe legen hvis du kan se der er et problem. Eller gå hen og fjerne den anden hund fra din når du kan se din hunds grænser overskrides og den anden hund ikke respekterer at din siger fra osv...

Jeg tvivler på din hund får nogen mén -umiddelbart synes jeg ikke det lyder voldsomt, og at en hund knurrer er ikke altid negativt. Det er jo hundens måde at sige "gå væk, du generer mig" på, og det er skam helt ok, så længe det ikke er andet end det.

• #12   29. maj 2008 Var den sorte lab. en tæve..? Og golden retriveren en han..? Jeg tænker, hvis de andre 2 kender hinanden i forvejen, så mr.golden nok at han havde sin tæve i fred smiley

Jeg synes det er retriverens ejer der har ansvaret i dette tilfælde - han skulle ha' sat sin egne hund på plads 1. gang den førsøgte at dominere.

• #13   29. maj 2008 sara: det var begge to hanner, eller de alle tre. Ja det burde han! men det er da sidste gang de to får lov til at lege, thats for sure...

• #15   30. maj 2008 Jeg synes at det er fint at hunde finder ud af det indbyrdes.

Men hvis min hund ( og det er sket et par gange ) viser at hun er den dominerende og den anden overgiver sig på den ene eller anden måde, får hun ikke lov at blive ved.....

Hun har det med nogen gange med "svagere" yngre hunde, at smide dem om på ryggen og så blive stående og vise dominans oven på den anden....
    Så bliver hun ved efter den anden hund har overgivet sig så tager jeg hende væk...

Jeg ville også stoppe det hvis hun en dag overgiver sig og så den anden bliver ved....

Men jeg ville ikke lade andre afgøre hvad der er bedst i en situation hvor min egen hund er med....

• #17   30. maj 2008 Ved at når vi er ud med 20-25 hunde, når vi går vore Nytårstur på Feddet, hvor alle hunden er løs, kan der opstå små germysler, noge af de stor hanhunden begynder at tage opstillige og tage mål af hinanden, her går vi inde imellem hundene og siger nej, forstæt. og så sker der ikke noget.

Men det kræver igen at man er opmærksom på sine omgivelser, da der kommer andre som også har deres hunde løse.

Når vi kan se at der kommer andre, bliver hunden kommanderet i dæk. og gud noget og trøste den hund der ikke dækker af, så der er en konsenkvent og det gør ondt. vi vil ikke finde os i at hunden er ulydig.

Det er med at være et eller to skridt foran hunden.

• #18   30. maj 2008 Babaett -det er nemlig lige det når an lader hunden leger (særligt med fremmede hunde), at man skal være temmelig opmærksom.
    Det er yderst sjældent at sådanne hændelser opstår ganske umotiveret, og er man opmærksom nok, ja så kan man ofte nå at stoppe dem før det sker.

Kommentér på:
dominerende hund - konsekvenser? langt

Annonce