dominerende hund - konsekvenser? langt {{forumTopicSubject}}
Mig og kæresten var lige ude at gå med Samson på stranden hvor vi slipper ham fri. Vi møder en sort lab og de to får lov til at lege sammen:) Pludselig kommer der en golden retriever som ejeren af den sorte lab kender og hun beder manden om at slippe hans hund fri så de alle kan lege. Der sker så det, at den golden retriever begynder at knurre af Samson og vil parre ham for at vise dominans. Samson er amr. bulldog, men har et helt fantastisk sind og er slet ikke dominerende eller aggressiv overfor andre hunde. Vi prøver bare at lade dem være for at se om de klare det selv, men pludselig står den her hund over Sam og knurrer. Sam smider sig på ryggen med det samme for at vise sin underdanighed. Der går et par min. hvor de står sådan og golden retriveren flytter sig ikke!! Bliver selvfølgelig mega bange og spørger om vi ikke skal prøve at aflede dem? Ejeren siger at vi bar skal gå den anden vej og ignorere dem, så da jeg ikke har bedre forslag gør vi det. Nu er det så sådan at Samson finder sig i meget, men ikke så meget så han begynder at knurre igen og hundene viser tænder af hinanden. På dette tidspunkt er der ingen tvivl om at der er lagt op til slåskamp så mig og kæresten råber og går hen mod dem. Hundene stopper heldigvis og vi går hjem med det samme! Nu kommer pointen: Ved godt det er helt naturligt for hunde at have en førerhund, men er det normalt at en hund bliver ved med at ville dominere selvom den anden har overgivet sig? Kan det få konsekvenser for Samson at han skulle domineres så meget at han til sidst måtte sige fra? Han virker ikke påvirket af det, men vil gerne bevare hans milde sind, så skal være 100 % sikker på hvordan jeg skal reagere herfra...
feb 2006
Følger: 19 Følgere: 29 Emner: 123 Svar: 5.525
INGEN fremmede hunde skal have en sådan adfærd over for mine hunde.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Jeg synes ikke umiddelbart det du beskriver lyder voldsomt. Mere som almindelig hundeadfærd når de bliver sluppet med flere fremmede hunde.
jan 2007
sep 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 914
sep 2007
jan 2007
Men i fremtiden kunne du vælge hans legekammerater med større omhu
sep 2007
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 442
sep 2007
sep 2007
jan 2007
Jeg tvivler på din hund får nogen mén -umiddelbart synes jeg ikke det lyder voldsomt, og at en hund knurrer er ikke altid negativt. Det er jo hundens måde at sige "gå væk, du generer mig" på, og det er skam helt ok, så længe det ikke er andet end det.
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 4 Svar: 64
Jeg synes det er retriverens ejer der har ansvaret i dette tilfælde - han skulle ha' sat sin egne hund på plads 1. gang den førsøgte at dominere.
sep 2007
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.783
Men hvis min hund ( og det er sket et par gange ) viser at hun er den dominerende og den anden overgiver sig på den ene eller anden måde, får hun ikke lov at blive ved.....
Hun har det med nogen gange med "svagere" yngre hunde, at smide dem om på ryggen og så blive stående og vise dominans oven på den anden....
Så bliver hun ved efter den anden hund har overgivet sig så tager jeg hende væk...
Jeg ville også stoppe det hvis hun en dag overgiver sig og så den anden bliver ved....
Men jeg ville ikke lade andre afgøre hvad der er bedst i en situation hvor min egen hund er med....
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Men det kræver igen at man er opmærksom på sine omgivelser, da der kommer andre som også har deres hunde løse.
Når vi kan se at der kommer andre, bliver hunden kommanderet i dæk. og gud noget og trøste den hund der ikke dækker af, så der er en konsenkvent og det gør ondt. vi vil ikke finde os i at hunden er ulydig.
Det er med at være et eller to skridt foran hunden.
jan 2007
Det er yderst sjældent at sådanne hændelser opstår ganske umotiveret, og er man opmærksom nok, ja så kan man ofte nå at stoppe dem før det sker.
dominerende hund - konsekvenser? langt