{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.100 visninger | Oprettet:

At avle langt uden om standarden? {{forumTopicSubject}}

Synes efter hånden man ser en del hunde der er avlet langt uden om standarden som man evt kan se på udstillinger og som man kan finde inde på nettet. Det kan godt gøre det svært at se og tro på at hunden er ægte, specielt hvis den er uden stamtavle.

Hvad mener i om det? Bør man holde sig til standarden, eller er det helt fint med nyt udseende? (Altså når jeg mener nyt udseende mener jeg, nærmest helt anderledes)

smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At avle langt uden om standarden?
  • #1   20. okt 2012 Kan du ikke komme med et eksempel, vil gerne se hvilke racer du mener smiley

• #2   20. okt 2012 Jamen kan f.eks nævne SBTen. Jeg synes jeg ser mange efterhånden som måske er sbter men som langt fra ligner standarden. smiley

• #3   20. okt 2012 lige med sbt kan det jo også sagtens være amstaffer der bliver gemt under sbt.

• #4   20. okt 2012 Ja det er jeg godt klar over smiley det er også et kæmpe problem. Så er det bare jeg tænker, at folk siger jo konstant det er en ren sbt selvom de ingen stamtavle har, hvis det er tilfældet så forstår jeg bare ikke hvorfor man avler så langt væk fra standarden. HVIS det er ægte sbter?

• #5   20. okt 2012 Hvis man ikke kan påvise anerne med 100% sikkerhed - ja så er det nok ikke den hund der er tale om men en look-a-like.

• #6   20. okt 2012 nej, det er også en lidt tvivlsom udmelding smiley enhver kan jo sige at ens hund er ren alt muligt, men de fleste anerkender det kun når der er ægte FCI stambog. Dem der siger at deres hund er ren *** uden stambog har ikke en anerkendt ren hund, og den kunne i princippet falde langt uden for standarden. Så jeg tror ikke at dem du har mødt har en ren sbt uden stamtavle smiley også utrolig dumt at have muskelhund uden tavle... smiley

• #7   20. okt 2012 Særligt SBTér med en bestemt tavle syns jeg personligt ligner noget helt andet, de ser så voldavlet ud at de er grimme. Det samme med Amstaff... smiley

• #8   20. okt 2012 Jeg synes der er en bestemt måde, man tydeligt kan se om den er ren på. Hvis man kigger efter standarden. Det gælder jo alle racer, men når folk så kommer med hunde man tydeligt kan se falder langt fra standarden af racen og påstår se er rene og det ved de at de er, meget bedre end alle andre. Så står jeg af smiley synes det er ret tyseligt til tider at se hvilke der er rene og hvilke der kunne være blandet med andet.. Men synes det er spøjst som folk står ved at deres tavle løse ( helt sikker skide søde ) hunde er 100% rene også selvom en hver idiot kan se den ikke ligner noget i nærheden af standarden eller dem man ser på udstillinger.

Der er jo forskellige slags udseender inden for en race, for sbten er ser både bullie, slanke terrier tyber, lave som høje og meget forskellige ørestillinger. Men de har er udtryk en blanding af alt muligt ikke har. De svar blandt andet den smilende mund, et ret "trekantet" ansigt og en bestemt hovedeform.

Så hvorfor stå ved noget som at en hund er 100% ren når man gost selv burde kunne se den ikke ligner alle de andre med stamtavler?

• #9   20. okt 2012 Stavefejl er gratis på denne tid... smiley

• #10   20. okt 2012 Siberian husky er også et godt eksempel. Man avler væk fra standarden på både løbs- og udstillingshunde. Jeg synes ikke det er ok, men så længe dommerne godkender, så kan man jo intet stille op. Racen burde have tre forskellige typer og dermed standarder.

• #11   20. okt 2012 En racestandard bør ikke stå i vejen for en forbedring af en races sundhed.
    Ser hellere en linie der falder lidt væk fra standarden, og måske ikke vil vinde på udstillinger, men som så er sundere, og måske med bedre drive, brugs eller jagt egenskaber.
    Syntes det er en skam at man avler en jagthund der kan begå sig på udstilling, men ikke ved hvad den skal stille op, når den ser en fasan, eller en udstillings schæfer uden drive og mod.

Mange racer ligner ikke det som de blev avlet til i tidernes morgen, og mange har heller ikke de egenskaber, som de dengang var tiltænkt.

I mine øjne er en hund uden tavle der ligner den oprindelige race og med de egenskaber mere ægte, end en med stamtavle som har længere pels, 10 kg tungere, og kun med begrænsede egenskaber af det oprindelige.

• #12   20. okt 2012 Ja jeg forstår det heler ikke.
    Hvis man køber uden tavle må det vel være fordi man egentligt er lidt ligeglad om hunden er ægte race eller ej. Hvorfor så holde så stædigt på den ER ægte bagefter?

Her taler jeg generelt. Uden tavle på en SBT er bare huld i hovedet i min verden "ægte" eller ej.

• My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #13   20. okt 2012 Läs på lite om racen och se hur den såg ut från starten!

• My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #14   20. okt 2012 innan showaveln ødelagde racen.

• #15   20. okt 2012 Kan slet ikke forstå trængen til at købe den type hund uden tavle .. Hul i hovedet efter min mening ..

• #16   20. okt 2012 Jeg syntes det er fantastisk at "min" race stadigvæk er så lig med de gamle aner.
    Dette billed er fra 18. maj 1905 - bevaret fra en polsk opdrætter siden 1972.

profilbillede
  • #17   20. okt 2012 Nu er jeg ikke helt med hvad du mener, om det kun er muskel hunde eller ?

I min egen race, synes jeg tit man godt kan se at hunden er ægte men uden stamtavle. De bliver mere kleine, mere langsnudet o.lign..

• #18   20. okt 2012 Er helt enig i at jeg fortrækker en rask hund frem for usund show-dog. Men at man ingen tavle har på og har en hund der ser overbevisende uægte ud, hvorfor bliver man så ved med at holde 100% fast ved at den er ægte? Jeg synes at når man køber en hund uden stamtavle, så kan man jo ikke vide helt med garanti hvad der længere ude. Så nytter det jo ikke noget at sige, at den bare er faldet lidt anderledes ud end racestandarden, når man tydeligt kan se der er noget andet gemt i hunden.

Ja sbt uden tavle er meningsløst og hul i hovedet. Ser intet fornuftigt i det overhovedet!

Nej ikke kun lige muskelhunde. Har ser chihuahuaer hvor man tydeligt kan se hovedet er fuldstændig forkert, den er aaaalt for stor og har en farve ser aldrig er set hos den race før. Men de står klippefast ved at hunden er helt ren, for de kender både mor og far. (Som også er uden tavle) hvis den var ægte, hvorfor så avle væk fra standarden?

Ja, man burde forbedre nogen racestandarder på de "sygere racer" så de sunde typer også gør sig godt på en udstilling, så det er det folk køber. I stedet for at avle på usunde hunde, bare for at få en første plads. Helt enig, men der burde man simpelthen bare ændre racestandarden efter min mening..

Kommentér på:
At avle langt uden om standarden?

Annonce