Har jeg misforstået noget? {{forumTopicSubject}}
Jeg har hele tiden troet, at de såkaldte listehunde SKULLE gå med mundkurv og max. 2 m. line, når de opholdt sig i det offentlige rum, men efter at have nærlæst nedenstående er jeg da i den grad blevet i tvivl:
»Stk. 2. Hvis en hund har forvoldt skade på et menneske eller anden væsentlig skade, hvis hundens eller besidderens adfærd er af en sådan karakter, at den er egnet til at skabe frygt i sine omgivelser, eller hvis der i øvrigt er grundlag for at antage, at den pågældende hund kan være farlig for sine omgivelser, kan politidirektøren
1) give besidderen pålæg om, at den ejendom, hvor hunden holdes, skal være indhegnet af et hegn på op til 1,8 meter i højden, der skal være forsynet med en sluselåge,
2) give besidderen pålæg om, at hunden kun må luftes af besidderen eller af andre navngivne personer over 18 år og ikke må luftes sammen med andre hunde,
3) give besidderen pålæg om, at hunden, når den ikke holdes indelukket, skal føres i bånd, herunder pålæg om, at hunden skal føres i et bånd, der højst er 2 m langt, eller skal være forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv eller begge dele, eller
4) træffe afgørelse om at lade hunden aflive.«
Jeg får det ud af det, at det kun er listehunde, som rent faktisk HAR gjort skade eller man har en god formodning om, at den VIL gøre skade, som ENTEN skal have mundkurv på ELLER gå i en kort 2 m. line. ( når man sammenholder stk 2. og afsnit 3)
Jeg får da også det ud af det, at man åbenbart ikke er pålagt at hegne haven ekstra forsvarligt ind når man har en såkaldt listehund FØR man får besked om det, - og dvs. FØR hunden ( igen via stk 2) HAR gjort skade eller der er en god formodning om, at den VIL gøre skade.
Forvirret - ja, det er jeg i hvert fald.
Ps. Jeg har sakset ovenstående uddrag af loven herfra:
http://www.gaerum-dyreklinik.dk/forsiden/den-nye-hundelov-mm/
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg skal lige se, om jeg kan finde det....
aug 2012
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132416&rg=10
aug 2012
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.818
Tusind tak.
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.033
maj 2008
Tak, tror nok den er sevet ind nu *S*
- om den ( hundeloven ) ligefrem "glæder" alle hunde kan man måske diskutere.
maj 2008
Ja, jeg har ikke kunne få øje på noget om, at man som listehundeejer SKAL have et hegn på 180 cm, - jeg synes, at der blev snakket meget om det, da loven kom, men har nu ikke skænket det en tanke før.
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.033
Men et at minus ved sådan en side som HG, der opstår "vandre historier" det er set mere end én gang at folk skriver at sådan er det....
Som en anden tråd jeg lige var i, der er folk simplethen nået frem til at de heller ikke må passes, og hvis de må så max én dag.....
Og når folk siger herinde : man ikke må formidle sin "listehund" til udlandet...
Det er der så absolut heller intet eller nogen der kan forhindre dig i....
Har jeg misforstået noget?