Misforstået godhed {{forumTopicSubject}}
Vi har været hos dr. Dyr, hvor Cassie og Baloo skulle have deres årlig vaccination. "Patienten" inden vores 2 var en labrador en stor gul han, synes vi.
Så blev mine som sædvanlig altid lige vejet, og det var fine resultater. Så kom vi til at tale om den gule lab, som vi synes var noget stor. Stor, sagde dyrlægen, så skulle i se da han vejede 8 kg mere, nu vejer han 44 kg. Dvs. den havde været oppe på 52 kg.
Det var mor og 2 drenge på 6-10 år der var der med ham. Gad vide hvordan det er endt så galt. Det var i hvert fald så slemt at der skal gøres noget drastisk for at få den til at tabe sig, og der er min. 14 kg endnu før den bliver normalvægtig.
Det var ikke sjovt at være vidne til, og jeg tror det skyldes misforstået godhed, og ja en labrador er madglad, men det er stadigvæk menneskene der bestemmer hvor meget der skal puttes i skålen.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
2 børn i den alder giver hunden rester af mad..
Min veninde's datter sad og spiste aftensmad foran tv'et, hvis vi spiste omkring børnetimen (mange år siden nu) og der var Luna og Bella da klistret til hende..
Det kombineret med ikke så meget motion.. Ja, så har man resultatet.. Lynhurtigt..
Men ja, så må forældrene gøre som jeg gjorde.. Luna måtte være ude i køkkenet med mig, hvor jeg kunne holde øje med hende..
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Jeg tror også at hvis sådan en vægtøgning foregår i et beskedent tempo at det godt kan være svært at opfange, medmindre man er obs på det. Jeg kender det fra mig selv, hvor det gerne skal et uheldigt fotografi eller vinkel i et spejl til at gøre mig opmærksom på at skære lidt ned på de søde sager og skrue op for løbeturene.
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.377
Vi har en lab i området hvor jeg bor der, også vejer 50 kg- en tæve. Hun er 7 år, og ligner én der er er på grænsen til de 15 år.
Hun halter enormt, og hendes trædepuder er helt flade af tyngden.
Ejeren siger sørgmodigt at hun nok ikke har langt igen. Når man hentyder til, at det nok ville hjælpe hende at tabe sig -især på hendes halten-, siger han "tror du?" og, "men det er da næsten synd". Han fortæller at hun da får portioner af maden de laver og også småkage.
Jeg er ikke den eneste bekymrede hundeejer der siger det til ham, og samme svar får de andre. Det gør så ondt at se den lide.
Han vil ikke fatte det, og han elsker den hund. Han er virker ikke uintelligent, men hunden er et offer for TOTALT misforstået godhed
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.011
Royal Canin Obesity som strøes ud på græs x 2 dagligt
Når vi er på camping eller når han er sammen med andre , må de gerne give ham noget af deres menneske mad , jeg trækker bare fra i den daglige ration ( jeg vægter gode oplevelser meget højt )
Ved de 2 store lufteture om dagen , sørger jeg for at han får pulsen op ved boldkast og lettere løb ved siden af cyklen
Og mine godbidder bliver givet ved træning og ellers ikke ( næsten )
Jeg får ham kontrolvejet mindst x 1 om måneden så jeg hele tiden kan ved hvor vinden blæser hen.
Men ja , det er skisme hammerende svært at holde en Lab. på normalvægt
Simba vejer pt. 34,5 kg ( i sidste uge ) og det er lidt for meget i min verden , så nu trækker jeg lidt fra her og der.
jan 2010
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 1.444
Hunden kan jo ikke gøre for det
Drenge i den alder, burde også kunne forstå, hvis deres hund ikke må få en masse ekstra.
Klart.....næsten enhver hund ville med glæde, ta imod hva der kan spises.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
Ja måske den ældste..
Nu var det jo også bare et bud fra mig, jeg aner ikke om det er rigtigt
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 149 Svar: 2.516
mentalt er hun også en gladere hund
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
Han har haft muskelbetændelse uden at det blev opdaget og det er skyld i at han blev overvægtig.
Så det kan være svært at vide men self er der mange der overfodrer deres hunde!
jan 2010
- viden om følge sygdomme og livskvalitet
- økonomi
- overskud i hverdagen
- interesse
- tid til at sætte sig ind i hundes behov på alle fronter
- at man ikke er vant til eller finder det nødvendigt at prioritere hunden særlig højt ( det er jo bare et dyr )
Dette fænomen ser vi jo desværre også i befolkningen , at de mennesker der er dårligst stillet socialt , er også dem der har de fleste sundhedsmæssige problemer , her tænker jeg på , at man jo faktisk kan drage parallere imellem indkomst-uddannelse-boligforhold osv. og så hvordan livet lives i hverdagen.
Det er blot en tanke , intet angreb på nogens formåen eller deslige
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
jan 2010
Stort skulderklap til dig der prioritere dine dyr så højt
Men jeg skriver jo flere mulige årsager , ikke kun økonomi
Prinsessen og den socialetaber , kan være i alle de årsager jeg remsede op og ikke kun i den økonomiske årsag
Prøv at læs mit indlæg igen , så kan du se hvad jeg mener
Misforstået godhed