{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.528 visninger | Oprettet:

Patella chihuahua {{forumTopicSubject}}

Hej.
Ja så skete det min hunds knæ gik ud af led onsdag aften og torsdag morgen, det aldrig sket før hun er 9 måneder.
Jeg tog afsted til dyrlæge og hun fik konstateret patellai begge ben. 2 på venstre og 1 i højre. Hun fik smertestillende til ti dage for at se om hun lære hurtig at få det på plads. Hun piver ikke når det sker, hun sætter sig bare ned og nægter selvfølgelig at g videre, det sker typisk i leg. Hun fik sundhedstjek sidste måned og fandt ingen fejl i led og knæ.
Jeg Vil høre om nogle af jer har en hund hvor i faktisk har kunne afhjælpe det uden operation, min dyrlæge snakkede om svømme træning - jeg vil jo gerne bruge hende til agility og ved det No go med knæene
Nogle af jer der hat fået operation og problemer bagefter eller er alt perfekt?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klipning af kædelås 500 kr.
  • Fiks af strøm på badeværelset 600 kr.
  • Ophængning af spejl + afmontering af hylder 1.299 kr.
  • Rengøring af køkken 500 kr.
  • Udskiftning af ventilator i badeværelse. Nuværende defekt. Virker ikke mere. 1.400 kr.
  • Opsætning af gardinskinne 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Patella chihuahua
  • #1   29. jul 2012 Begge forældre var testet fri.

• #2   29. jul 2012 Har i evt talt operatioen.
    Det ville jeg gøre.

• #4   29. jul 2012 Hun er midt mellem to løbetider, første gang havde hun lidt svært ved at få det på plads, anden gang nåede jeg knap nok at bemærke det. Hun har ikke haft det siden og ja vi har overvejet operation, operere man det ene kommer man ofte også til at operere det andet - jeg mener bare en så ung hund og allerede operation. Det lyder lidt vildt

• #5   29. jul 2012 Du er nødt til at snakke med nogen med en hvis erfaring. Mange små hunde kan leve mange år nogle gange et helt liv uden en operation selvom de har patella andre bliver invalideret i en ung alder. Din hund er ikke så gammel, og det lyder ikke godt hvis det ikke hopper på plads af sig selv.

Min Sofus på 5 år har patella i det ene bagben som næsten med garanti skal opereres på et tidspunkt.! På trods af det har vi kun to gange i alle de år vi har haft ham set ham været mærket af det, og det gik over på under fem min.
    Han skulle ifølge diverse dyrlæger der iblandt Ken Lindeblad ikke have smerter i det, og det er ganske simpelt grunden til vi ikke får det opereret!

Med hensyn Til agility er vi blevet anbefalet at starte op igen, på trods af jeg faktisk var stoppet. Men det vil jeg under ingen omstændigheder anbefale andre til uden at tale det ordentligt igennem med en dygtig dyrlæge først, for der er stor forskel på hunde med patella.

Jeg vil ligesom ovenover råde dig til at gennemgå det med en dyrlæge.
    Og minde dig om at hvis du har købt hos en ordentlig avler har du ret til at få en del af købssummen retur .

• #6   29. jul 2012 Jeg har ikke selv forstand på operationen etc. men hvis du går ind under fotoalbum herinde og søger efter patella kommer der ca 2 frem af nogle der har fået deres hunde opereret for det, så kan du evt kontakte dem, det får du nok mere ud af smiley måske

• #7   29. jul 2012 Jeg har gennemgået det med tre dyrlæger, det var mere hvordan i med genskab til det har gjort og om i har opereret osv? Ikke hvad jeg skal, jeg vil gøre som dyrlægerne siger men evt i havde nogle tips

• #8   29. jul 2012 Signe: jamen hvad anbefaler de tre dyrlæger dig så at gøre og hvilke dyrlæger er det ?
    Normalt kan en hund leve godt efter en sådan operation. Jeg har i hvert fald snakket med flere der har fået det opereret. Du skal dog være opmærksom på at man kun bør operere et ben af gangen, da hunden skal have mulighed for at afbelaste det opererede knæ. Det er det eneste tilfælde hvor jeg har hørt de måtte operere om fordi begge ben blev opereret samtidig!

• #9   29. jul 2012 Signe: Så du patella attest på begge forældre ved køb.? Eller er det bare noget sælgerne sagde de var. Patella gra 2/1 er voldsomt for en på 9 måneder og det er næsten med garanti arveligt. og stammer fra en af forældrene.

• #11   29. jul 2012 Jeg har fået tilbudt en nu hvalp eller halv pris men det jeg nu ligeglad med lige nu.
    Alle dyrlæger bad den slappe af en måned, tabe sig 2 til 300 gram hvorefter svømmetræning vil være godt, og to af dem sagde den muligvis kom til agility. Den sidste var i mod.
    Og alle råede mig til operation, hvis det ikke blev bedre (det må skr maks engang i ugen) men hvis jeg operere bliver det så perfekt, vil hun stadig være den gamle friske hund eller kan man risikere aflivning fordi det ikke blivet godt? Har snakket med to alm dyrlæger og en med speciale i knogler

• #12   29. jul 2012 Jeg syntes bare det er tidligt at en hund skal igennem en operation, nu ved jeg jo kun fra mennesker at knæ er det væreste at operere og det sjældent man ikke får men efter det, så hvis en hund typisk også bliver påvirket af det, så er 9 måneder ikke ret meget hvis den de næste ti skal leve med op og ned fordi den er opereret

• #13   29. jul 2012 Det sagde min læge da jeg skulle have opereret min menisken og min mor fil fjernet brusk, at man kom tit til at mærke det efterfølgende da man bruger sit knæ til alt. Min mors knæ hæver ved mindre aktiviteter og mit gør ondt ved længere løb, altså kan man sige vi ikke 100 procent er helbredt og jeg nok ikke kommer til at løbe maraton, kommer min hund så til agility stævne bare for sammenligne det, eller bliver den bare en sofa hund til en lille gå tur - for det ikke det jeg ønsker og det mange penge for en operation hvis hundenen ikke er mere brugelig efter, men at den bare er uden smerte

• #14   29. jul 2012 Det er trodsalt næsten 9000 kr pr ben , det mange penge hvis hunden så ikke kan bruges til det man har anskaffet den for, og jeg vil rigtig gerne ofre de penge - såfremt at det håb forude for en aktiv hund

• #16   29. jul 2012 Signe T: Er en operation ikke det værd hvis hunden kan leve et helt liv uden smerte ? eller misforstår jeg din sidste sætning smiley

• #17   29. jul 2012 Mit valg står ikke mellem at lide eller operere, men at aflive og operere. Har kun ladet mig fortælle dyrlægerne siger alt bliver perfekt og min veninde fik hendes opereret og et år efter blev den aflivet, fordi den stadig havde ondt. Min hund hverken skriger eller piver når det sker, den gav et lille lille musse piv første gang og anden gang lavede den noget der lignede et gadedrenge hop. Men næsten 20 tusinde kroner for begge ben og måske en aflivning tidligt i dens år fordi den ikke er ældre, er et stort spørgsmål. Jeg har fået smertestillende til ti dage, hvorefter vi skal til tjek, så skal vi til tjek igen når hun har tabt de 200 gram og et sidste tjek når hun har prøvede en svømmetur hver 14. Dag en måned. Eller sådan ser planen ud indtil nu, og dyrlægerne mener hun på ingen måde lider når hun selv sætter det på plads med det samme. Problemet er at det sker, for tit

• #18   29. jul 2012 Altså jeg har ikke forstand på patella, men var det min hund, så må jeg ærligt indrømme, at jeg ville aflive og så tage imod en ny hvalp.

• #19   29. jul 2012 4 måneder er heller ikke gammel, men min dyrlæge undre sig over det ikke var kommet til udtryk før og har haft sundhedstjek som hvalp hos gamle ejer, jeg har selv haft min dyrlæge til at lave sundhedstjek af den unge hund da hun skulle i narkose med hendes tænder, kan se led er krydset af i hendes bog så det kan undre mig de ikke har set det. Hun er tjekket den 7/6. Og nu har hun 2/1 kan det passe hun ikke havde det til tjekket eller har dyrlægen sjusket?

• #20   29. jul 2012 Jeg er desværre bange for tage i mod en ny hvalp da jeg ikke vil miste to og kan kun se papir på forældrene er fri, hvis jeg fik pengene og fandt en hvalp med tavle hvor mindst bedsteforældre også kan ses?

• #21   29. jul 2012 Ja det ville da nok være den bedste løsning; når du nu gerne vil et aktivt liv med hunden, så ville det være godt at gå efter en gennemtjekket afstamning

• #22   29. jul 2012 Har du løbet agility med hende ind til nu.? Op og ned af bom, over spring osv.?

• #23   29. jul 2012 Nej, det må hun ikke før hun er et år, vi har kun trænet lydighed

• #24   29. jul 2012 Ja mange ting i dagligdagen kan påvirke deres knæ. Især noget som at hoppe op og ned af f. eks sofa, trappetrin, spring osv. Håber du finder en løsning der er den bedste for din hund..

• #25   29. jul 2012 Hun er bare ikke rigtig hoppet. Hun et hoppet ned fra sofaen hos mine svigerforældre to gange når jeg er kommet hjem fordi de ikke har nåede at sætte hende ned, ingen trapper. Og det derfor der ærger mig, hvis bare det var min skyld hun havde fundet det fordi jeg har trænet forkert osv. Hmm engang måtte jeg bremse hårdt i bil fordi at en kørte ud foran os, men hun sidder i en katte transportbur med pude og tæppe med sele på, så hun fløj ingen steder eller væltede eller noget hun vendte sig bare om og sov videre. Hun har selvfølgelig forsøgt og hoppe op til mig osv. Kan jo ikke forhindre alt, det er trodsalt også en hund og hun har ikke været pakket ind i vat

Kommentér på:
Patella chihuahua

Annonce