{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.018 visninger | Oprettet:

When in doubt {{forumTopicSubject}}

Når man er i tvivl........ja, hvad gør man så.....who´re gonna call? *s*

Jeg ankom i går til et aftalt sted, hvor jeg skulle have en enetime med en hundeejer. Den enetime gik godt nok op i hat og briller smiley

Jeg kom i går tid og tog mine egne hunde ud for lige at gå ½ times tid med dem inden undervisningen. Ikke langt fra min egen bil holdt en anden bil i solskinnet. Den var hermetisk lukket, - ingen viduer på klem og inde i sad 2 hunde, - en kleiner munsterlænder og en grå nedklippet snauzer/puddel-lignende mellemstor hund.
Jeg gik forbi men tænkte, at det da ikke var alt for smart slet ikke at have rullet et vindue ned, for selvom det ikke var særligt varmt, så ved vi jo, at en lukket bil i sommer-solskinnet virker som et drivhus, der akkumulerer varmen.

Nå, - jeg gik ned til søen og smed vovserne i. Da jeg kom tilbage var det samme scenarie. Hundene sad stadig i bilen. Der var nu gået ½ time.

Min kursist var også ankommet i god tid, og jeg fortalte hende om min bekymring, og vi aftalte at prøve at finde ejerne af bilen.
Jeg satte mine egne hunde ind i bilen, - bagklappen på krog og gik så rundt og spurgte alle jeg så, om de kendte noget til bilen og de to hunde.
Ingen vi mødte var ejerne.

Da der var gået det meste af en time,så jeg ingen anden udvej end at ringe og oplyse politiet om hundene. Opgav bilens nr.plade.
Men jeg havde stadig ikke ro, - og blev stående ved bilen mens jeg holdt øje med hundene, som sad med åben mund begge to.

Endelig kom 2 ældre ægtepar slentrende, og det viste sig så, at det var ejerne. Jeg fortalte som det var, at jeg nu havde holdt øje med den bil i tæt ved en time, - at jeg ikke vidste, hvor lang tid forinden hundene havde siddet i bilen, - at jeg havde kunne konstatere, at bilen var hermetisk lukket og ikke havde et eneste vindue åbent, - at jeg og min kursist havde gjort sig anstrengelser med at spørge alle i nærheden ( gik også ind i kirken og på selve akademiet for at finde folk) og at jeg derfor havde set mig nødsaget til at kontakte politiet, som så havde lovet at kontakte ejerne.

Og hvordan reagerede disse mennesker så?

Jo, de blev selvfølgelig tossede, og jeg fik at vide, at "sådan nogle som mig var en belastning for samfundet" osv.

Tja......det er jo trist, at jeg er det. Heldigvis kunne jeg konstatere, at bilen ikke var særlig overophedet, men det kunne jeg jo af gode grunde ikke vide. Jeg kunne ikke vide, hvor lang tid bilen havde stået der. Jeg kunne jo kun konstatere det, som jeg kunne se.

Måske VAR jeg for emsig i den situation ( - hader selv, når folk er det), men jeg tror nu, at jeg vil gøre det samme, hvis jeg en anden gang skulle komme i samme situation - samfundsbelastende eller ej......


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  When in doubt
  • #1   17. jul 2012 Syndes du handlede helt rigtigt.

    Godt der findes folk som dig 8-)


  • #3   17. jul 2012 Jeg havde gjort præcis det samme!!

    Så håber da også du gør det igen næste gang, uanset hvor mavesure mennesker end må blive over det!!


  • #4   17. jul 2012 Hellere en gang for emsig end en gang for lidt.

    At de skælder dig ud er et tegn på at de godt selv er klar over, at de har begået en kæmpe fejl. Så bliver folk ofte fornærmet, og så bliver der givet uberettiget møgfald.

    Glem det, for de har problemet. Det værste er bare, at de kan gøre det igen. Stakkels hunde.


  • #5   17. jul 2012 Puh.. jeg kan heller ikke holde sådan noget ud. Jeg skal også helst redde hele verden.
    Parret fik en øjenåbner - med god grund! Keep up the good work.
    Din klient fik vel en ny tid? smiley


  • #6   17. jul 2012 Nicolai

    Ha, ha....ja, selvfølgelig får hun en ny tid, - og hun var skam også fuld af forståelse.


  • #7   17. jul 2012 Du gjorde det helt rigtige efter min mening.. Vil da håbe de fleste havde gjort det som dig.

  • #8   17. jul 2012 Er man hundeven, så er man hundeven smiley

  • #9   17. jul 2012 Havde gjort det samme. måske oven i købet baldret ruden, i stedet for at ringe til Politiet, der ofte er særdeles længe om at reagere på disse tilfælde.

  • #10   17. jul 2012 .....Du var bestemt ikke for emsig i den situation. De menneskers opførsel var dybt forkastelig og totalt uansvarlig. Og det burde sandelig ha' været dem, der fik en sk..balle og ikke dig. Det de gjorde var ulovligt. En bil med lukkede ruder, kan blive enddog meget varm, selv om der både er sol og skyer og måske mindre end lige 25 grader.

  • #11   17. jul 2012 Du gjorde det helt rigtige, hvis de vil være sure over det så fred være med dem.


  • #12   17. jul 2012 Du handlede rigtigt og der er ikke for mange af dig her i landet smiley
    De gamle mavesure mennesker ved jo godt at det ikke var smart ellers havde de ikke reageret som de gjorde, Du ved angreb er det bedste forsvar smiley
    Keep up the good work.


  • #13   17. jul 2012 Du skulle have knust et vindue og givet dem vand da det var det ældre ægtepar der ikke havde tænkt sig om

  • #14   17. jul 2012 Reiki

    Det vurderede jeg så ikke var nødvendigt, da hundene ikke så dårlige ud. Men det var jo årsagen til, at jeg blev ved bilen og overvågede dem.

    Hvis de var begyndt at se det mindste dårlige ud, ville jeg ikke have tøvet med at slå en rude ind. Og det viste sig jo også, at min bekymring heldigvis blev gjort til skamme. Der var ikke blevet overophedet i bilen.


  • #15   17. jul 2012 For et par år siden- en VARM sommer- var jeg i Rødovre Center. Mens jeg går rundt og handler (oser), lyder der en efterlysning af en bilejer, over højtalerne. Der var en hund i en lukket bil, midt i solen.
    Efter nogen tid, lyder efterlysningen af ejeren igen. Jeg er på det tidspunkt på vej op til min egen bil.
    Da jeg kommer op på taget, ser jeg een masse mennesker stå rundt om en bil. Jeg tænker at det måske er bilen med hunden derinde, og går derover (bilen står tæt ved min egen).
    Inde i bilen, ligger en stor, flot Amerikansk Bulldog nede på gulvet, mellem for- og bagsæderne og gisper.
    Bagruderne er rullet et par centimeter ned, men ingen tvivl om at hunden havde det rigtigt skidt. Jeg løber ned til informationen og beder dem om at kalde efter ejeren igen, og denne gang sige at politiet vil blive tilkaldt.
    Skynder mig op til bilen igen og venter på ejeren. Der er også nogle andre mennesker, og de er alle oppe og køre over at hunden lægger derinde i bilen.

    Endelig kommer ejern- en ung pige med et lille barn og en veninde. Folk der står omkring bilen, går rimelig meget amok på pigen, som forsvarer sig med, at hun intet bur har til bilen.
    Jeg beder hende om at vente lidt med at køre og løber hen til min egen bil og henter en krog til bagklappen.
    Viser hende hvordan den skal bruges og beder hende om, til en anden gang, om at holde i parkeringskælderen, hvis hun har hunden med på indkøb, på en sommerdag.
    Jeg håber at det gjorde en lille forskel for pigen. Jeg kunne sagtens ha skældt hende ud, sammen med de andre mennesker, og så ville hun ha været kørt derfra, vred, ked og måske uden at have gjort det anderledes en anden gang.


  • #16   17. jul 2012 typisk !! - men godt du holdt øje, tror ikke man kan efterlade sådan "noget" med god samvittighed, jeg var også blevet.

  • #17   17. jul 2012 Er vist håbløst bagefter, men har aldrig hørt om sådan en krog...
    Sådan en skal jeg da ha fat i.


  • #18   17. jul 2012 Jeg synes du har handlet noget så fornuftigt. Du vurderer og holder øje med at situationen ikke udvikler sig uheldigt for hundene, men overreagerer ikke.

    Dem der vil slå ruden ind, når hundene ikke er i en dårlig tilstand - jamen tænk jer dog lidt om, afpas handlingen efter hvor alvorlig situationen er.

    Vi kan også efterlade vores hunde i bilen på en sådan ikke for varm dag, mørktonede ruder (varevogn med stort bagrum) betyder en masse for varmeudviklingen i bilen, og hvis airconditionen lige har kørt, så holder bilen sig altså kølig ret længe.

    Men måske man skulle have et tilkaldeskilt i vinduet, så evt. interesserede/alarmerede kunne ringe til ejerens mobil.....



  • #19   17. jul 2012 Enig Alfist.

    Selvfølgelig skal ingen hund dø af varme i en bil, meeeeen ... jeg har en gang eller to oplevet nogen af de emsige, der har haft travlt med mine hunde i bilen.
    Det sjove er, at Flax er ved at gø det blå ned fra himlen - damn, han går amok så savlet sprøjter fra ham og tænderne kan ses med alt mulig tydelighed - og så alligevel .. "din hund har det varmt i bilen" .. ja da søster englehud ... det du oplever nu, er de sidste krampetrækninger ...

    Jeezzz ....

    Bliver TOSSET på folk, der glor ind i min bil - og er IKKE bange for at gøre opmærksom på det smiley


  • #20   17. jul 2012 Jeg har bestemt selv været "offer" for emsige folk, som mente, at mine hunde havde det varmt, så jeg ved, at der er en fin ballancegang mellem at være emsig og retmæssig bekymret.

    Selv gør jeg det samme som Alfisten. Har en af de lange kroge samt åbner 4 vinduer i bilen, så der kan komme god luftcirkulation og bilen ikke bliver varmere, end der er i skyggen den pågældende dag + hundene ligger med hver deres vandskål.

    Problemet i denne situation var, at jeg bare ikke kunne få mig selv til at efterlade hundene. Jeg var ganske simpelthen meget i tvivl. Havde der været nedrullede vinduer, havde jeg ikke været i tvivl om, at det havde været forsvarligt, fordi lufttemperaturen bestemt ikke var særlig høj.

    Og jeg var bestemt heller ikke vred, men fortalte stille og roligt, at jeg havde været bekymret for deres hunde og derfor kontaktet politiet, som så ville ringe til dem.

    At DE ikke kunne sætte sig ind i, hvordan JEG kunne være i tvivl, forstår jeg ganske simpelthen ikke.


  • #21   17. jul 2012 Nogen der har et link til den krog? den må jeg have til min venindes bil

  • #22   17. jul 2012 Undrer mig godt nok over hvis der virkelig er så mange der er emsige og har travlt med at fortælle folk at de ikke burde have deres hund i bilen?? Jeg ville personligt være ligeglad hvis bare jeg var sikker på at hunden var ok. Men ville da også være bekymret hvis en hund sad i en helt lukket bil på den her årstid.
    Har aldrig selv været udsat for at nogen har kommenteret hvis jeg har haft hundene i bilen.. Men har dem nu heller ikke siddende hvis jeg er et sted hvor jeg ikke kan lukke vinduerne op.


  • #23   17. jul 2012 Smart sådan en må jeg ha fat i..

  • #24   17. jul 2012 Alfisten

    Det er den lille af dem, - jeg har en, som er ca. 3 gange så stor. Den giver virkelig en god luftcirkulation.


  • #25   17. jul 2012 Denne her er lidt billigere, men stadig for kort, synes jeg:

    http://www.hundeogkattefodershop.dk/shop/krog-til-bagklap-364p.html



  • #27   17. jul 2012 takker. sådan en bestiller jeg til hende i fødselsdags gave 8-)

  • #28   17. jul 2012 Det undrer mig såre, at nogle her på tråden, ytrer at de ville blive "tossede" over at folk står og kigger ind i deres bil.
    Jeg kan love for, at hvis jeg på en ret så varm sommerdag, kommer forbi en bil med hund/hunde i, så går jeg ikke forbi, før jeg har sikret mig, at der ikke er nogen fare på færde. I flere tilfælde er jeg blevet stående til folk, er kommet tilbage. Jeg er så bedøvende ligeglad, om folk føler sig trådt for nær. I min terminologi, bør man overhovedet ikke efteterlade sine hunde i en bil om sommeren. Og da slet ikke, for at gå ind og handle i længere tid. Som forleden, da jeg bemærkede to mindre hunde (med tyk ruhåret pels), fare rundt og gø, inde i en parkeret bil. Begge foruder var kun lige åbnet en sprække ( ca, 2 cm). Solen stod ned på bilen, som må ha' været temmelig varm. Dette var foran Super Brugsen, på parkeringspladsen. Jeg ventede lidt. der kom ingen. Begge hunde halsede og var urolige...for rundt i bilen. Så gik jeg til sidst ind i Brugsen og gjorde opmærksom på sagen. Spurgte selv folk i kassekøen, om det var deres bil. Der gik faktisk ½ time mere, før der kom et ældre ægtepar, som kørte væk med hundene. Jeg havde ikke et roligt øjeblik. Og jeg fatter stadig ikke hvorfor folk absolut skal have deres hunde med, for bare at sidde og glo i en bil. lad dem dog blive hjemme. Havde der været tale om 10 min. var det noget andet. Men tæt på en time, i stærk sol. det hører ski ingen steder hjemme. Jeg synes at det er uansvarligt, at lade hunde sidde og lide i længere tid i en brandvarm bil. Og jeg vil stadig ikke tøve med at ringe til Politiet, hvis jeg mener at der er fare på færde.


  • #29   17. jul 2012 Tina J

    Så du synes det er helt iorden at du står og glor ind i min bil og hidser min ene hund helt idiotisk op ?

    Det er bedre for den, end at du bare "mind´er your own business" og går videre ?


  • #30   17. jul 2012 Er der nogen af jer der har prøvet en af de kroge på en sidedør på en kassevogn?

  • #31   17. jul 2012 Selvfølgelig skal folk være opmærksomme.
    Men jeg tager ALTID mine forholdsregler når mine hunde er i bilen. Og derfor ved jeg med sikkerhed at ingen behøves smadre nogle ruder i min bil eller være bekymrede for mine hunde.

    Så jeg ville os blive tosset hvis jeg kom ud til en smadret siderude.


  • #32   17. jul 2012 Måske dumt spørgsmål, og rimelig OT, men kan den krog ikke bare fjernes så der er fri adgang til både hunde og indhold i bilen?

  • #33   17. jul 2012 Jeg kan ikke se hvorfor det er et problem at folk bekymrer sig for ens hundes sikkerhed. Hvis der så ikke er noget problem så er det vel bare det, det er der vel ingen der har lidt under!
    Jeg synes måske kun det er rimeligt at man har lidt situationsfornemmelse, og kan vurdere om der reelt er et problem, men det er ikke noget jeg ville gå amok over manglede hvis det er misforstået godhed.
    Og en varm sommerdag kan der faktisk blive EKSTREMT varmt i en bil, på trods af et åbnet bagagerum!
    Jeg efterlader højst mine hunde i bilen om sommeren, fem min. mens jeg løber ind efter min søn i dagplejen. (og det er altså ikke når det er rigtig varmt og solen er på sidt højeste)

    Jeg synes det er det helt rigtige du har gjort...

    I Arizona har jeg selv oplevet noget lignende, og der er der en lov der direkte forbyder det.
    Jeg kontaktede så dem der ejede "zoo'en" hvor bilen stod på parkeringspladsen, og de tog sig af det, og bilen blev "fjernet".
    Det siger så nok sig selv at det er noget varmere i Arizona. Men alligevel.


  • #34   17. jul 2012 Nej, krogen låses fast i låsen på bilen - kan ikke lige forklare det, men der skal nøgle i billåsen for, at den kan åbnes.

    Jeg er fuldstændig ligeglad, om der står nogen og kigger ind i bilen for at se om mine hunde er ok, de tager sig heller ikke af det i særlig grad. Jeg finder det faktisk helt i orden, at folk bekymrer sig, men at overreagere synes jeg ikke er i orden. smiley

    Og selvfølgelig tager jeg dem da også kun med, hvis der er en fornuftig grund. Synes f.eks. ikke der er nogen grund til at køre ekstra 20-25 km frem og tilbage for at hente hunde, hvis jeg kan spare tiden ved at ordne et par småærinder på vej til en strandtur med dem.


  • #35   17. jul 2012 Nu som medløber , jamen de kan jo ikke vide at du er ansvarlig smiley
    Men jeg er enig i at man lige skal tænke sig om før man handler så det ikke bliver overilet


  • #36   17. jul 2012 Jeg er ret sikker på at der ikke er nogen lov om at du ikke må glo i andres biler så længe du ikke udøver herværk, eller om du må stå og kigge på deres hunde! Man kan så diskutere det etiske, men ulovligt bliver det ikke før de slår ruder ind el. Dirker låse op!
    Jeg ser hellere at folk er irriteret over dem der er bekymrede end der er hunde der skal lide døden i en bil!


  • #37   17. jul 2012 Natasja

    Du har helt ret, - man skal altid lige stikke en finger i jorden. Og fedt at du har brugt så megen energi på at sikre din bil mod varmen.

    Og til andre generelt:
    Jeg har aldrig, - med den lange krog, som jeg bruger til min bil ( + nedrullede vinduer) oplevet, at min bil er blevet varmere end der er i omgivelserne i skyggen udenfor. Bare til oplysning.

    Desuden er det jo bestemt ikke nogen varm sommer vi har i år, så sommer og sommer kan jo være vidt forskellig i Danmark.


  • #38   17. jul 2012 Men Alfisten, lige som Nu som medløber så ved folk jo ikke at du har brugt 6000,. og er en ansvarlig hundeejer, men selvfølgelig skal de kigge ind og se at dine hunde ikke gisper efter luft, og da de ikke gør behøver de jo ikke at reagerer , det er jo tilladt for de mennesker at tænke inden de handler.

  • #39   17. jul 2012 Jo det er vi enige om , puha det begynder blive en vane smiley og jeg syntes også at folk lige skal bruge hovedet inden de reagerer og se på situationen istedet for at dømme og straks spille helte fordi de har læst at det bliver varmt i bilen om sommeren, omvendt så er jeg glad for at der findes mennesker der faktisk bekymre sig, det er vi nemlig ikke så gode til her i landet smiley og jeg vil hellere have en knust rude for meget end en for lidt, men allerhelst vil jeg have ansvalige hundeejere men det ved både du og jeg at ikke alle er.
    Nej selvfølgelig skal du ikke fortælle dem om din varmesikre bil , jeg skriver bare at det kan de jo ikke vide smiley men at de skal se på hunden istedet, ser den normal ud så dør den nok ikke lige med det samme.


Kommentér på:
When in doubt

Annonce