{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.626 visninger | Oprettet:

Signe J
Signe J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Gravhund på 3 år - stadig ikke renlig {{forumTopicSubject}}

Hej - nu prøver jeg lige at spørge her, også hvis der er andre med samme erfaring.

Jeg har en langhåret gravhund på snart 3 år, og han er stadig ikke renlig. Vi fik ham fra en opdrætter da han var et år gammel, hun havde fået ham tilbage fra en familie der ikke kunne have ham alligevel - årsagen kender vi ikke. Vi ved selvfølgelig ikke hvad der er sket/ foregået det første stykke tid ved den anden familie, men han var meget sky da vi fik ham, og er det også lidt stadigvæk, men er en hel anden hund der er glad og kan lege - i forhold til da vi fik ham, og næsten ikke turde bevæge sig ud af hjørnerne. Han er en meget stille hund, vi har hørt ham gø 2-3 gange de to år vi har haft ham.

Nå, men til "renlighedsproblemet" - jeg ved ikke om det nogensinde bliver for sent at lave renlighedstræning med en voksen hund, for jeg tror aldrig den har fået det lært fra hvalp. Nogle gange kan der gå 3-4 uger hvor den kun har et enkelt uheld på gulvet. Andre gange - som den seneste uge - har det været hver nat, samt hver dag jeg er kommet hjem fra arbejde. Den er ikke alene om natten, den sover i soveværelset.

Vi lufter den om morgenen - når jeg kommer hjem kl. 15.30 går vi en lang tur - mellem 18 og 20 får den aftensmad og bliver luftet herefter, og igen inden vi går i seng. Om natten bliver mad + vandskålen stillet væk, så den ikke spiser om natten. Men alligevel har den tisset på gulvet næste morgen, og det er efterhånden ved at være ret frustrende - og vi aner snart ikke hvad vi skal gøre smiley

Hvis vi får nye ting i huset - fx et nyt gulvtæppe eller andet, skal det helst også "markeres" - eller som den anden dag hvor jeg pakkede flyttekasser sammen, og stilte en på gulvet i stuen, havde den også tisset på den da jeg kom hjem om eftermiddagen. Jeg ved ikke om det er fordi den lugter "ny" eller hvad der er.

Vi står og skal til at flytte til August, fra et hus med klinker, til en lejlighed med trægulve. Og jeg frygter lidt at den så skal "markere" hele lejligheden, fordi det hele måske har en ny lugt. Og jeg kan slet ikke overskue at skulle gøre rent på en gammelt trægulv, på klinkerne er det da til at tørre op - men jeg kan slet ikke forestille mig den stank det ville blive.

Derfor ville det være skønt med et godt råd om, hvad i måske har af ideer til hvad vi kan gøre. For det er ærligtalt ved at være ret trættende at vaske gulv flere gange om dagen, og lugten af hundetis forsvinder aldrig helt - det skal lige siges at det i 9 ud af 10 tilfælde altid er det samme sted den gør det.

Vi har snakket om at det måske kan hjælpe at den bliver kastereret, er der nogen der har erfaring med dette?

Mange frustrede hilsner
Signe smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gravhund på 3 år - stadig ikke renlig
  • Ditte S
    Ditte S Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 40
    #1   13. jul 2012 stakkels dig:-(

• #2   13. jul 2012 min tæve på 3 år tisser også om natten. selvom hun er ude ved en 24 tiden og jeg står op kl 6-7 tiden. jeg ved ikke hvorfor hun gør det ??? hun kan godt holde sig i dagtimerne ??

• #3   13. jul 2012 Vasker I med Rodalon/Urine Off når han tisser på gulvet?
    Du skriver han ofte gør det de samme steder, og det kan jo være fordi han kan lugte at han gjorde der dér sidst..
    Mht. markering på nye ting, tror jeg desværre der er en del hanhundeejere der oplever det? Er han kasteret, MÅSKE det kunne gavne lidt på sagen?
    Håber der er nogle som kan give nogle gode råd.

• #4   13. jul 2012 Mikker og Claus - Det gjorde Bine også. Ind til jeg tog mig sammen og stod op hver nat ved 3-tiden i ca. 14 dage. Så var hun 100 % renlig smiley

• Signe J
    Signe J Tilmeldt:
    jul 2012

#5   13. jul 2012 Jeg vasker med noget stærkt rengøringsmiddel - kan ikke huske hvad det hedder, det giver en stærk klor-lugt så jeg ikke kan lugte urin-lugten. Men han kan måske stadig lugte at det er der han plejer at gøre det?

Vi har overvejet kastrering, men ved ikke om det vil hjælpe på sagerne - er der nogle der har erfaring med dette?

Det kan være vi skal starte forfra med "hvalpe-renlighedstræning" for en periode. Og håbe...

• #6   13. jul 2012 tanja og bine. det har vi skam også gjort. men det hjælper ikk. lige nu er hun med hvalpe så måske når hvalpene er kommet hjemmefra kan vi prøve igen, eller noget andet

• #7   13. jul 2012 Ja, der er nok ikke så meget at gøre lige nu så smiley
    Held og lykke med de små smiley

• #8   13. jul 2012 mange tak smiley

• #9   13. jul 2012 Allerførst få ham tjekket for blærebetændelse, når det er lidt on/off i perioder han tisser inde, kunne han rende rundt med en kronisk blærebetændelse

Når blærebetændelse er udelukket, så start renlighedstræning forfra, dvs. ud en tur om natten med ham også.

Klorholdige midler fjerne ikke lugten i hundens næse, men forstærker den, du skal skifte til rodalon eller urine off.

Du må for guds skyld ikke kastrere ham, en usikker hund kan blive endnu mere usikker af at blive kastreret.
    Samtidig vil en kastration med stor sandsynlighed få hans pels til at gro som ukrudt, underulden vil blive mangedoblet.

Jeg har haft langhårede dværge i 35 år og mødt mange grædefærdige ejere, med kastrerede/steriliserede hunde, der har sagt, at hvis de havde vidst at pelsen ville ændre sig så meget var hunden aldrig blevet neutraliseret.

Slutteligt, findes der hunde, der aldrig kommer til at kunne holde sig 8 timer.
    Min tidligere gravhund blev 16 år og var en frisk dame til det sidste, men hun lærte aldrig at holde sig i mere end 4-5 timer, så var hun alene i længere tid end det, allierede vi os med en person, der kom og luftede hende.

• Signe J
    Signe J Tilmeldt:
    jul 2012

#10   13. jul 2012 Kirsten H
    Han er stadig meget nervøs, så tak for rådet om at kastration vil gøre ham mere usikker, det ønsker jeg bestemt ikke.

Det kan godt være der kan være tale om en form for blærebetændelse, det havde jeg ikke lige overvejet faktisk. Men nogle dage tisser han slet ikke, og kan sagtens holde sig de 8 timer, og andre dage går der en time fra vi går i seng, og til han har tisset på gulvet.

• #11   13. jul 2012 Er du 100% sikker på, at han har fået tisset af inden i går i seng.

Min nuværende gravhund og en af mine tidligere, er ikke voldsomt begejstrede for regnvejr.
    De har begge i en periode lavet det nummer, at de lader som om de tisser og når de så er kommet ind, bevæget sig ovenpå i huset og tisset på gulvet der.

Her har løsningen været at de, dårligt vejr eller ej, er blevet slæbt med ud på en længere gåtur, og så er døren blevet lukket, så de ikke havde adgang til det foretrukne indendørs tissested.

• Signe J
    Signe J Tilmeldt:
    jul 2012

#12   13. jul 2012 Altså han letter benet - men ved ikke om han kan snyde, bare for at komme hurtigt ind igen. Jeg lægger ikke mærke til om det "kommer noget", da det jo også er mørkt. Men det vil jeg lige gøre smiley

• #13   13. jul 2012 Jeg synes du skal sætte ham i snor og gå en tur, så du er sikker på, at blæren er tømt til natten.
    Han kan jo nøjes med et enkelt strint og så skynde sig ind.

• #14   13. jul 2012 Jeg syntes det lyder som om han markere/strinter pga.du skriver at han tisser på nye ting.
    Men jeg ville også få ham tjekket for blærebetændelse og så evt.bruge et "tissebind" som mange med små hanhunde bruger "især når de er sammen", da der ellers ville komme til at stinke i det hjem der nu er "træf i" men det er også effektivt hvis hunden markere hjemme, det er ihvertfald værd at prøve, for ingen kan holde ud at leve med en hanhund der markere da det stinker værre end hvis det "bare" var alm urin. Derfor er det SÅ vigtigt at finde ud af om det er fordi han ikke KAN holde sig el.om det er "territoriale" grunde.
    Det er self. Bare en idè som jeg som sagt ved at mange bruger. jeg har "heldigvis" kun tæver og de strinter/markere ikke indendørs, kun udendørs. smiley
    Held og Lykke.

Kommentér på:
Gravhund på 3 år - stadig ikke renlig

Annonce