{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.741 visninger | Oprettet:

Spring med gravhund. {{forumTopicSubject}}

Felix var ved dyrlæge idag, han skulle tjekkes og have sin vaccination. Jeg spurgte så om det var rigtigt at gravhunde ikke havde særlig godt af at springe, da jeg har trænet agility med naboens hund og syntes det er super sjovt, og det syntes hunden også, så det kunne være Felix skulle prøve, og det sagde dyrlægen at ja, det var rigtigt at gravhunde ikke havde godt af det pga. deres lange ryg.

MEN dyrlægen sagde så at han ikke tog skade af en smule spring, bare ikfor mange spring. Hun sagde 1 gang om ugen¨på max 10 cm, og en gang om måneden måtte han gerne tage et par spring (MAX 3 spring) på 20 cm. Idag var han så ude og tage lidt spring på 5 og 10 cm, og han nyder det virkelig. Han havde det rigtig sjovt, og det havde jeg også, men vi måtte stoppe efter ikke alt for mange spring, han skal jo ikke have ondt i ryggen.

Er glad for at han godt kan holde til det, men tror bare at programmet bliver max 1 gang om ugen spring (ikke for mange) på 10 cm, og en gang om måneden må han få et par på 15 cm smiley Det tror jeg er alt rigeligt for det lille pus smiley

Og gider ingen kommentare med "Arj hvor dumt!" eller "Det kan han ikke holde til!" for nu har jeg spurgt 3 forskellige dyrlæger, og de har sagt det samme smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spring med gravhund.
  • #1   7. aug 2009 Hmm, jeg har da set en gravhund til et agilitystævne smiley

Der har jo floreret gravhunde med diskosprolaps, men det mener jeg da der er gjort et stort stykke avlsarbejde for at avle ud af hunden ??

• #2   8. aug 2009 Det kan godt være smiley Men dyrlægen sagde bare at det ikke skulle være for meget eller for højt, pga. de lange rygge gravhunde har smiley

• #3   8. aug 2009 Vi havde på vores agilityhold engang en basset, som jo også er langrygget.

Den sprang på laveste højde og undgik a-brædtet samt flyet.

• #4   8. aug 2009 Ikke kun gravhunde, men generelt hunde med lang ryg, skal man passe lidt på, når det kommer til at springe mm.

Agility er jo i øvrigt meget andet end at springe, så hvad med i stedet for at prøve ting som tunnel, balancebom (den behøver jo ikke være ret højt over jorden, og kan ret nemt bygges selv, hvis bare man vil have en lille en) osv.
    På den måde får man meget af farten og glæden fra agility, uden at udsætte hunden for risikoen ved at springe.

Spring slider ALTID på hunden, uanset dens bygning. Men ved for det første at tage hensyn via opvarmning, underlag osv, og ved at tænke over hvilken type hund man har, kan man mindske risikoen for skader betydeligt.
    Visse hunde er bare ikke egnet til at springe (ikke at hunden dør af engang imellem at hoppe op i sofaen e.l. men der er forskel på de ting hunden selv gør og så de ting vi beder den om/lokker den til at gøre)

Jeg har osse set gravhunde til agility -ikke desto mindre ville jeg ikke byde MIN hund det hvis den var gravhund. der er så meget andet sjovt man kan lave med hunden.

• #5   8. aug 2009 Så må jeg vist hellere lære min gamle dreng på 14 år at han som gravhund ikke må springe ned fra sofaryggen eller spisebordet ! det gør han ca 30 gange om dagen og han går også på trapper !
    har altså dyrket agility med gravhunde førhen og har aldrig haft problemer med ryggen på mine hunde !
    Tænk hvis en gravhund ikke må hoppe og passere forhindringer så ville den aldrig kunne bruges til den drevjagt den er beregnet til. en gravhund skal drive vildt igennem skoven og passere alle former for forhindringer så som vindfælder, grøfter og meget andet i op til flere timer ad gangen.

• #6   8. aug 2009 Ghita -som jeg skrev: den dør næppe af at hoppe op og ned fra sofaen af og til;o)

Men jeg ville nu stadig ikke udsætte en hund med den bygning for ugentlige "springtimer" mm.

• #7   8. aug 2009 vi har 2 gravhunde på vores agility hold smiley
    og jeg har set flere i konkurrence uden problemer...
    men det er rigtig at det kan være meget hårdt for dem! jeg har også kendt welsh corgie der har sprunget agility men det var for hårdt ved dem...

Kommentér på:
Spring med gravhund.

Annonce