{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskel på træning og opdragelse
  • #3   12. jun 2012 Hmmm træning betyder for mig at lære hunden tricks som ikke er nødvendige for at kunne have en nogenlunde fornuftig hverdag men hunden. det kunne være zig-zag, rulle rundt og sådan nogle ting. Opdragelse er de ting der skal til for at fungere i hverdagen. Komme ved indkald, ikke hoppe op, ikke bide osv. Det var forskellen på de to ting (for mig9. Bortset fra det så ser jeg også opdragelse som en del af træningen. Gir det mening?

  • #4   12. jun 2012 for mig er opdragelse også træning.....indkald, renlighed, nej/ja, sit, dæk, osv der træner man da, men det er jo også opdragelse

    så jeg tror faktisk ikke jeg skelner så meget imellem de to begreber, men træning bruger jeg når jeg tænker over det, opdragelse sker jo også ubevidst smiley


  • #5   12. jun 2012 For mig er træning noget der har sigte på program, og derefter prøve/konkurance.
    Alt andet er opdragelse.


  • #6   12. jun 2012 For mig er træning noget vi tager til - altså ude af huset.
    Opdragelse er derhjemme.
    Der er en meget flydende grænse mellem de to udtryk, og de bruges da også i flæng.


  • #7   12. jun 2012 Jeg er egentlig lidt enig med Christian. Opdragelse er det der gør, jeg kan holde min hund ud herhjemme, træning er det der styrker vores samarbejde. Lyder det helt forkert? Dermed ikke sagt, jeg ikke opdrager når jeg træner; nej øvelse er for mig opdragelse, men er noget jeg også kan finde på at lave til træning.

  • #8   12. jun 2012 Jeg ved faktisk ikke hvor det skiller for mig.. Jeg har jo trænet hunden til alt hvad jeg ville have han skulle og ikke skulle..

    .. Måske definitionen ligger i hvad man ser som "uopdragen", og det er for mig faktisk kun gældende i mit eget hjem.
    - Hvad andre "affinder" sig med deres hund gør og ikke gør skal jeg ikke blande mig i, ikke med mindre hunden er i mit hjem eller den er til gene for mig..

    Selvom svigers hunde må tigge ved bordet og hoppe op hos dem selv, så må de ikke her =)

    Det er ikke værre end lige at sige "nej tak" til de hunde der har anderledes reglsæt, det synes jeg ikke er så bøvlet =)


  • #9   12. jun 2012 For mig er opdragelse at hunden ikke hopper op, stjæler fra bordet, gør når nogen går forbi døren... Altså almindelige ting som alle hunde (bør) lære.

    Træning er så lydighed, apport, sit, dæk osv...

    Min hund er ikke opdraget specielt godt, men hun er fantastisk at træne med!


  • #10   12. jun 2012 Jeg ved ikke om det er noget vi træningsidioter har til fælles, men for mig er træning også noget der ikke handler om hundens dannelse i forhold til almindelig omgængelig adfærd.

    Jeg anbefaler eksempelvis altid at man starter træningen med hunden så snart den kommer hjem - men opdragelse (hvad jeg i øvrigt ikke gør det store i, kun til husbehov), det foretrækker jeg at vente med.

    Spørgsmålet er så - gad vide hvad folk egentlig forstår ved det?


  • #11   12. jun 2012 Det smelter temmelig meget sammen for mig. Luna er med i alt, hvad jeg laver herhjemme, og når vi går tur, så er der forskellige træningselementer integreret, stopper jeg fx op, så skal hun sidde på plads og vente, til jeg giver signal om, at vi kan gå videre. Bare et eksempel.

    Jeg er enig med Nina, der kan være forskellige regelsæt - når jeg har Alba, så må hun ikke hoppe op af mig, og hun skal komme, når jeg kalder, til gengæld må hun være i min sofa, det må hun ikke hjemme. Det kan hun fint finde ud af.


  • #12   12. jun 2012 For mig er opdragelse blandt andet: Gå hen i kurven, vent på værsgo inden mad (her skal vores også sætte sig ned), Gå ned i stuen, hop ikke op, gå ind, gå ud, nej/ja,

    Træning er: Gå pænt, sit, dæk, rul rundt, kontaktøvelser, gi pote, stå, anti gø,


    Træning kan man blive ved at forbedre men opdragelsen skal sidde i skabet og er det vigtigste for mig.

    Jeg håber det giver lidt mening smiley


  • #13   12. jun 2012 Iflg den danske ordbog:

    Træning: det at instruere eller oplære mennesker eller dyr så de opnår færdigheder inden for et bestemt område
    http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=træning

    Opdragelse: udvikling af (især) børns personlighed gennem tilsigtet eller utilsigtet videregivelse af viden, adfærds- og værdinormer m.m
    http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=opdragelse&query=opdrage


    De to ting er nært beslægtet. Den store forskel er at den ene er færdighedsudviklende, mens den anden er værdi/adfærdsskabende... Men mon ikke meget meget opdragelse sker vha træning.

    Skulle jeg komme på et eksempel på det, tænker jeg på f.eks hyrdehunde vs cykler. Man kan træne den til at lade være med at jagte dem, og med tiden går det over og bliver en selvfølge for hunden - cyklen mister simpelthen sin værdi som jagtobjekt, i stedet for at hunden "bare" udviser impulskontrol.


  • #14   12. jun 2012 Synes faktisk det er ret præcist.

    Min oplevelse er, at træningen bestemt har en afsmittende effekt på opdragelsen - der er jo nogle kommandoer, der bliver kendt via træningen og som også kan bruges i det daglige.
    Dertil kommer, at træningen giver en kontakt, der er ubetalelig, når det kommer til opdragelse.

    Men generelt set er det for mig delt ret skarpt op - faktisk fuldstændig som i den definition, du henviser til, Søster.


Kommentér på:
Forskel på træning og opdragelse

Annonce