872 visninger
|
Oprettet:
Forskel på træning og opdragelse {{forumTopicSubject}}
Inspireret af en anden tråd.
Alt afhænger jo af definitioner. Og vi bruger jo mange ord, som måske betyder noget helt forskelligt for os hver især.
Et par stykker er træning og opdragelse.
Hvad er det for to størrelser, adskiller de sig fra hinanden for dig?
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
så jeg tror faktisk ikke jeg skelner så meget imellem de to begreber, men træning bruger jeg når jeg tænker over det, opdragelse sker jo også ubevidst
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 192
Alt andet er opdragelse.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Opdragelse er derhjemme.
Der er en meget flydende grænse mellem de to udtryk, og de bruges da også i flæng.
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
.. Måske definitionen ligger i hvad man ser som "uopdragen", og det er for mig faktisk kun gældende i mit eget hjem.
- Hvad andre "affinder" sig med deres hund gør og ikke gør skal jeg ikke blande mig i, ikke med mindre hunden er i mit hjem eller den er til gene for mig..
Selvom svigers hunde må tigge ved bordet og hoppe op hos dem selv, så må de ikke her =)
Det er ikke værre end lige at sige "nej tak" til de hunde der har anderledes reglsæt, det synes jeg ikke er så bøvlet =)
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
Træning er så lydighed, apport, sit, dæk osv...
Min hund er ikke opdraget specielt godt, men hun er fantastisk at træne med!
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg anbefaler eksempelvis altid at man starter træningen med hunden så snart den kommer hjem - men opdragelse (hvad jeg i øvrigt ikke gør det store i, kun til husbehov), det foretrækker jeg at vente med.
Spørgsmålet er så - gad vide hvad folk egentlig forstår ved det?
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Jeg er enig med Nina, der kan være forskellige regelsæt - når jeg har Alba, så må hun ikke hoppe op af mig, og hun skal komme, når jeg kalder, til gengæld må hun være i min sofa, det må hun ikke hjemme. Det kan hun fint finde ud af.
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.103
Træning er: Gå pænt, sit, dæk, rul rundt, kontaktøvelser, gi pote, stå, anti gø,
Træning kan man blive ved at forbedre men opdragelsen skal sidde i skabet og er det vigtigste for mig.
Jeg håber det giver lidt mening
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Træning: det at instruere eller oplære mennesker eller dyr så de opnår færdigheder inden for et bestemt område
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=træning
Opdragelse: udvikling af (især) børns personlighed gennem tilsigtet eller utilsigtet videregivelse af viden, adfærds- og værdinormer m.m
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=opdragelse&query=opdrage
De to ting er nært beslægtet. Den store forskel er at den ene er færdighedsudviklende, mens den anden er værdi/adfærdsskabende... Men mon ikke meget meget opdragelse sker vha træning.
Skulle jeg komme på et eksempel på det, tænker jeg på f.eks hyrdehunde vs cykler. Man kan træne den til at lade være med at jagte dem, og med tiden går det over og bliver en selvfølge for hunden - cyklen mister simpelthen sin værdi som jagtobjekt, i stedet for at hunden "bare" udviser impulskontrol.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Min oplevelse er, at træningen bestemt har en afsmittende effekt på opdragelsen - der er jo nogle kommandoer, der bliver kendt via træningen og som også kan bruges i det daglige.
Dertil kommer, at træningen giver en kontakt, der er ubetalelig, når det kommer til opdragelse.
Men generelt set er det for mig delt ret skarpt op - faktisk fuldstændig som i den definition, du henviser til, Søster.
Forskel på træning og opdragelse