{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.364 visninger | Oprettet:

at bruge hunden til den den er lavet til - eller? {{forumTopicSubject}}


Mit indlæg tager udgangspunkt i at jeg meget ofte hører (eller læser) folk komme med udtalelser som ”det er KUN en hund man skal købe hvis man er jæger” eller ”det er synd at have den race hvis du ikke har 30 får den kan flytte rundt med” osv. Og jeg må indrømme at jeg faktisk undres lidt over disse udtalelser.

For at tage mit eget eksempel har to af mine yndlingshunde altid været pointeren og den irske setter. Og nej jeg går ikke på jagt og kommer altid til det. Dette så at der er en hel del som ikke sælger hund til mig. Og fred være med det. Men undres det gør jeg nu alligevel.

Jeg selv har haft hunde i mange år nu. Og hvad jeg vil kunne tilbyde en hund af de nævnte racer ville være daglige lange ( omkring 10km) turer til strand (bor 200meter fra den) skov og hede. Desuden træning i lydighed, sporarbejde osv. (på daglig basis). Jeg prioriterer meget højt at min hund kommer med mig næsten alle steder hen (på ferier, på besøg til venner osv.) Dette resulterer i at mine hunde aldrig er alene mere end 4 timer 4-5 dage om ugen. Desuden har jeg fast hundepasser som tager over hvis dagen bliver 6-8 timer lang. Jeg har indhegnet have og bor som sagt lige ud til hede og meget tæt på kilometervis af strand.

Og ja her starter min undring så for er det virkelig SÅ meget bedre at bo hos en jæger. Er det virkelig så meget bedre at det er en død fasan hunden finder og henter end at det er et langt spor jeg har lagt med efterfølgende apportarbejde? Eller kunne det tænkes at nogle måske har et liiidt romantiseret billede af livet hos en jæger, fårehyrde osv.

De jægere jeg kender går bestemt ikke på jagt hver dag og da slet ikke året rundt. Deres hunden har altså mange lange jagtpauser.

Så ja mit spørgsmål er sådan set bare om det virkelig betyder så meget for border collien at flytte rundt på får frem for at dyrke lydighed/agility eller andet. Eller om det betyder så meget for sætteren at finde og hente døde fasaner frem for at blive brugt til sporarbejde/lydighed osv. Om malteseren virkelig trives bedst med at sidde på armen af dens ejer hele dagen eller om den ville trives lige så godt med gåturer, træning sov. Om malemutten kun trives ved at løbe af sted foran en slæde eller om det evt. kunne være en cykeltur osv. osv.

Og selvfølgelig mener jeg alle hunde skal have en mængde aktivering de trives med – ingen tvivl om det. Det er slet slet ikke fordi jeg synes det er en god de at købe en sætter fx som klappe/familiehund som måske lige får en gåtur hen til købmanden og tilbage igen og måske kommer til træning i en time søndag formiddag. Slet ikke. Man skal have hunden så den trives og det er vidt forskelligt fra race til race. Men påstanden om at jagthunde KUN trives hvis de ejes af en jæger osv. den lyder altså lidt hul og unuanceret for mig. Men hvad siger I


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at bruge hunden til den den er lavet til - eller?
  • #1   5. jun 2012 Tror lidt to ting blandes sammen.

    En ting er at købe en jagthund, og måske aldrig ville gå til jagt, men stadig give den den nødvendige aktivering... dette er ok i min verden. Kender en med en Weimaraner, som ikke går på jagt, men går til jagttræning... fint med mig.

    Det anden er at købe en hund... og så være så naiv at tro, at hvis bare man elsker og klapper den nok, så vil hundens gener ikke vise sig. Feks. jagthund som jager vildt... Border som hyrder.. osv. Det er i min verden så frustrende, når man møder disse mennesker.


  • #2   5. jun 2012 Uha, hvis alle hunderacer skulle bruges til det de er født var Danmark godt nok et land med få hunde.
    Så længe hunden får den aktivering den har brug for, så er den nok tilfreds med det. Om den henter en skudt and eller en boldt, tror jeg den er ligeglad med.
    Men som du skriver er været pointeren og irske setter ikke velegnet til kun og ligge i sofaen og se godt ud.
    Men med passende aktiviteter to skønne racer.


  • #3   5. jun 2012 Hmm, det er et svært spørgsmål, synes jeg. Aqui "burde" jo også bo i hundegård med en stor flok, og komme ud og trække en slæde i vinterhalvåret - men det gør han ikke. Selvom han har et aktivt liv, kan jeg dog godt mærke, at han virkelig er i sit es, når han får selen på, og kommer ud på en rigtig lang cykeltur.
    Det samme med Qimmit. Han er hyrdehunde-blanding, og selvom han er superglad for både lydighed og agility, så kan man altså godt se, at det der virkelig tænder ham, er en flok får. Han gøer normalt ALDRIG. Men når han er på får, så er han så ivrig, at han giver lyd uafbrudt.

    Så jo, selvfølgelig kan man give dem et godt og aktivt liv, og når de ikke ved, hvad de "går glip af", så vil de da også trives. Og alligevel er man bare slet ikke i tvivl om, at de får en dimension ekstra, når de får lov til at prøve, det de er lavet til.


  • #6   5. jun 2012 Hvis bare hunden bliver brugt, er jeg ligeglad med om det er til det ene eller andet. Man skal være obs på racernes behov og instinkter, så alt stemmer overens. Ingen hunde fortjener et liv som klappehund kun.

  • #9   5. jun 2012 Hvis bare hunden bliver brugt og er aktiveret og glad, synes jeg det er underordnet hvad den bruges til....

    Hvis man absolut SKAL bruge hunden til den er skabt til... Hvad så med min border collie der absolut ingen interesse har i får og blev kasseret til det af forrige ejer, fordi han simpelthen ikke synes det var sjovt? Skulle han så tvinges på får, fremfor at dyrke agility og sporarbejde, som han elsker? ;o)


  • #11   5. jun 2012 Laika er avlet direkte til formålet at trække slæde. Hun er rædselslagen for slæder...

  • #14   5. jun 2012 Hun er nu god til at trække, bare det ikke er slæder eller noget med hjul =) Men ting med vægt der skal slæbes, elsker hun at trække =) Jeg har en formodning om hun bare er blevet smækket foran et eller andet ved en tidligere ejer , uden nogen forberedende træning og fået et stort chok, der har sat sig meget dybt.

    Dvs. du vil ikke avle på en border, der er sindssyg til agility, har super sunde gener, er en af de bedste redningshunde man kan få og har et super sind - Men ikke kan hyrde?
    For borderen er jo avlet til hyrdning...

    (og det er hypotetisk - Ikke om min hund... Mutten er neutraliseret og knægten skal aldrig avle =) Bare lige for at slå det fast :b )


  • #16   5. jun 2012 " ...men jagthunde og vagt/forsvars har det sjældent nemt... jeg har desværre set meget hårhændet opdragelse af disse brugshunde og det er min overbevisning at man stadig holder fart i de meget gammeldags træningsmetoder og som du selv skriver, så er jagt hunde på måske 20-30 jagter om året, resten af tiden bor mange i deres løbegård eller i bryggerset. der er sikkert nogle der gør det anderledes, men dette er bare hvad jeg har set mest. "

    Det var vel ikke en smule fordomsfuldt, vel?


  • #17   5. jun 2012 @ Alter, det er så mærkeligt, jeg opfattede slet ikke Sniffer som en kamphund... sært.... jeg så ham egentlig mere som et gemytlig dovendyr, der så godt nok gjorde hvad de passede ham selv bedst.....

    Nu synes jeg at der er meget lang afstand fra det TS beskriver, og så "bare traske rundt i kvarteret", det hun beskriver er en trods alt meget aktiv hverdag for aktive hunderacer, bare dog ikke liiiige det racen måske er opdrættet med henblik på.... men TS beskrivelse af en hverdag lyder som om hunden ville få et dejligt liv, at det de er opdrættet til ville give en ekstra dimension, måske, ja, men tror bestemt ikke det ville give en dårligt fungerende hund, eller et dårligt hundeliv med en hverdag som TS beskriver...

    Man skal huske at fra det absolutte nulpunkt, til det optimale liv er der mange nuancer imellem.....

    Jeg vil mene at en fx jagt hund der briges et antal gange om året og ellers lever mest i hunde gård e.lign, den kan nok have et ok liv, jeg synes dog det liv TS beskriver virker mere som en helhed for hunden, der er da aktivitet året rundt....Og TS sætter pris på hunden og implementerer den i hele sit liv.... en rendyrket jæger har nok hunden fordi han elsker jagten og den er et redskab, men er den ikke ellers en del af familien så ville jeg ikke synes det har nært så optimalt et liv som det TS skitserer...



  • #19   5. jun 2012 Nej jeg mener bestemt ikke at man som udgangspunkt SKAL bruge hunden til det den er skabt til - hunden kan sagtens have et dejligt og indholdsrigt liv uden nogensinde at sætte sin pote på en jagt, i en hyrdering mv. smiley

    Dog synes jeg at mange racer bliver pillet godt og grundigt fra hinanden i og med mange racer skal være "familie venlige".
    Collien som jeg har, er oprindeligt lavet som hyrdehund, men idag har de færreste collier ser skyggen af et får...
    Min den ene collie har været på får flere gange, og har virkelig flair for det - han elsker det, og når jeg ser det, så ærger jeg mig på min races vegne over den udvikling det har taget - fordi at racen er gået fra brugshund til familie/udstillings/pyntegenstand...

    Der findes temmelig mange brugsracer som "kun" er udstillingshunde/familiehunde og det synes jeg dælme er synd og skam - hvis hunden synes det er det fedeste i denne verden at arbejde, og den så ikke får lov til det...

    Og så er vi dem der har to hunde af samme race med VIDT forskellige behov, det skal man jo også tage i betragtningen. At i alle racer findes der forskellige individer med forskellige behov.. Så fordi den ene jagthund nyder at gå på jagt, betyder ikke at den anden synes det er lige så sjovt..


  • #22   5. jun 2012 Hmm... vores formel 1 lab. er jo en hundetype, som ofte ender hos hr og fru danmark, og vores er da også en pragtfuld og nem familiehund. Han hygger sig fint i det daglige og man kan jo sagtens forsvare at have hund sådan. Men for pokker, hvor er det bare fedt at se den gamle dreng på jagt, når han får lov til at gøre det, han er skabt til.
    Umiddelbart virker han som en lidt "langsom" hund, som har svært ved at lære. Men lad ham apportere en rapand og han er pludselig den kvikkeste hund i kvarteret...

    Ved egentlig ikke hvad jeg vil sige med det her, men jeg synes egentlig, at det er ok, at have hund uden at bruge den til det den er skabt til. Men alligevel synes jeg, at det må være trist, og man går glip af noget, hvis man aldrig lader sin hund gøre det, den er født til....


  • #23   5. jun 2012 @ Allergisk... tja siges bedre kan det næppe....

  • #25   5. jun 2012 @ Maj-Britt, hvordan skal det tolkes ?? : = ) jeg er fru DK, og køber altså også tavle ...... efter skotske aner der også går i grævlinge, mosegrise og andre huller.. .. . . jeg bruger dem jo ikke lige til det , men de får da lov at sniffe igennem i skoven og en enkelt fugl har da måttet lade livet for Ipsens jagtinstinkt... men decidret jagt gør jeg godt nok ikke...

    Hilsen Fru DK.. smiley






  • #26   5. jun 2012 Maj-Britt: Jeg ved skam godt hvad en formel 1 er, og jo, de bliver også solgt som familiehunde...
    Dog ikke af den opdrætter som vores dreng kommer fra smiley
    Her bliver man som jæger særligt udvalgt...


Kommentér på:
at bruge hunden til den den er lavet til - eller?

Annonce