{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.009 visninger | Oprettet:

Min hvalp knurrer forfærdeligt! :( {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Min kæreste og jeg købte en FB hvalp i februar måned.
Nu er det sådan at hun er begyndt at knurre helt vildt af mig!
Jeg har førhen kunne stikke hånden ned til hendes mad og vand, tage hendes bold ig kaste den osv.
- Men den sidste uge knurrer hun hele tiden. Jeg kastede en pind i dag, da jeg ville tage den igen og kaste den, knurrede hun og snappede ud efter mig og den anden hund vi legede med,

Hjææææælp, hvad skal jeg gøre smiley ???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hvalp knurrer forfærdeligt! :(
  • #1   26. apr 2012 Du skal i gang med et genopbygge den tillid, som hunden har mistet fordi den ikke har fået lov til at have sine ting i fred.

At stikke fingerene ned til dens mad er at fingere tyveri - og det får hunden til at miste tilliden til en. Altså har du fået skabt dig et problem...

Måden at gøre det på er at lade hunden have sine ting i fred. HVIS man skal nærme sig, så er det for at give den mere eller i nødstilfælde, at bytte med noget bedre.

Legetøj må du lære den selv at aflevere, når I nu er landet, hvor I er...

• #3   26. apr 2012 Ja okay smiley

Men den hund hu legede med i dag kunne sagtens lege med hendes bold.
    Men da det kom til en pind, som bare lå på jorden, så blev hun gal på hunden også

• #4   26. apr 2012 ja det er meget vigtigt at hvis du tager noget fra den, skal den have noget andet i stedet for, så den ikke føler sig snydt.

• #5   26. apr 2012 Når den vogter over noget og ikke andet, så er det fordi noget har mere værdi for den end andet..

Pinden var mere værdifuld for hunden - eller der er blot sket det, at det er DER grænsen blev overtrædt...

• #6   26. apr 2012 Enig med CH og Natasja.

Man hjælper ikke mistillid ved at fortsætte med tillidsbrud.

• #7   26. apr 2012 Okay, det må jeg prøve med den bytte teknik smiley

Tjekker lige alle linkene med det samme smiley !

• #8   26. apr 2012 Mikael, det er nu lykkes to gange med hunde, der kom ind i hjemmet med markant ressourceforsvar, så du behøver ikke at bekymre dig om, om det virker... Det der vattede noget med tillid...

Det gør det.

Og man forhindrer, at folk, som måske har svært ved at aflæse hundens intentioner bliver bidt og ender med at måtte skille sig af med hunden... Det er da alligevel en fordel, synes jeg...

• #9   26. apr 2012 Altså nu har jeg heller ikke taget hendes ting, bare for at tage dem..
    Og jeg har heller ikke taget hendes mad, men hvis hun har haft noget tilbage fra først portion, har jeg lagt anden portion oveni, og så er hun begyndt at spise af det imens jeg har puttet fiskeolie osv oveni det.

men som eksempelvis i dag, der vogtede hun ikke over pinden, den lå bare på jorden væk fra hende,

• #10   26. apr 2012 Hvem taler om at godtage noget??

Jeg vil hverken godtage at hunden knurrer af mig eller af fremmede...

• #11   26. apr 2012 Nej det er også det jeg vil rette op på.
    For ønsker bestemt ikke at hun ikke kan være sammen med andre hunde, fordi jeg er bange for hun gør dem ondt, eller at det kommer så vidt at hun bider nogen smiley

• #12   26. apr 2012 Jeg fik en voksen hund i huset, som stivnede og knurrede over madskålen når jeg passerede rummet hunden spiste i .. en afstand på ca 4 meter ( og ikke samme rum )

Havde jeg taget hunden i nakken der er jeg ret overbevist om at jeg skulle en tur omkring skadestuen bagefter..

Jeg brugte CH's måde med at opbygge tillid og at lade hunden have sin mad i fred.. Og kun TILFØRE noget endnu bedre..

Efter omkring 1½ mdr kunne jeg tage vandskålen fra stativet med skåle og hunden spiste roligt videre.. Fordi den havde lært at stole på at jeg IKKE ville stjæle dens mad

• #13   26. apr 2012 Er helt enig med CH

• #14   26. apr 2012 enig med CH

din hvalp viser at den ikke stoler på dig. Prøv at smide noget ekstra lækkert ned i skålen når den får mad.

Jeg synes du skal lade din hvalp have sine ting og sin mad i fred. Beløn den når den viser tilidsful adfærd. At have hund bygger på gensidig tillid - ikke domainans fra menneskets side

• #16   26. apr 2012 CH's måde lyder for mig også den mest fair overfor hunden smiley Men jeg skal bare rose den helt vildt for god adfærd, og så lave nogle bytte øvelse for lækre godbidder? Og så give hvalpen tingen igen når hun har klaret bytningen? smiley

• #17   26. apr 2012 Knurren må være det mest misforståede signal ..

• #18   26. apr 2012 True angels - det er klart at man ikke altid er herre over en rygrads-reaktion. Det må vil leve med.

Men det er en god ting, når man så ved man har fået problemet, at lægge en strategi for, hvordan man vil træne sig ud af det.

Og her anbefaler jeg så at man ikke træner - at man lader hunden være når den spiser.
    Jeg synes TS skal gøre al maden klar på bordet og så give hunden den og ikke nærme sig skålen før hunden igen har opnået tillid. Det går der noget tid med - det er noget med respektfuld at lade den være. Og så i det hele taget kigge på den og se, hvornår man har overtrådt nogle grænser...

At køre det der macho-noget, det kan ende katastrofalt.. det vil jeg bestemt ikke anbefale.

• #19   26. apr 2012 Megan, du kan lave nogle dele-øvelser med hunden, hvor du har en masse godt og så deler i det. Hunden får lidt, du får lidt..

Men jeg ville slet ikke give hunden opmærksomhed omkring fodring til at starte med. Jeg ville give hunden sit mad, og forlade den.

• #20   26. apr 2012 Tak for de gode råd smiley

Så må jeg lade tålmodigheden sejre og håbe på min bette vaps kan få tillid til mig igen

• #21   26. apr 2012 Der er så aldrig nogle af mine hunde der har knurret af mig eller familiemedlemmer. Vi bruger udelukkende CH´s metode.

• #22   26. apr 2012 Mikael - ååh, jeg har nok bare hørt den der: "jeg gjorde det kun EN gang og så gjorde hunden det aldrig mere" lidt for mange gange ;o))

Oftest en sandhed med et væld af modifikationer... Men det lyder fikst.

• #24   26. apr 2012 Vores dreng har også knurret af mig og jeg jeg har prøvet begge dele, både taget fat i ham og bytte med noget andet, jeg har erfaret at det med at tae fat i ham hjalp ikke en skid, han så surt på mig i lang tid og gik hver gang jeg kom i nærheden af ham, og vi kom op at skændes tit, vi er sku nok lige stædige... Jeg fik så nogle råd med at lege byt til bedre, og nu kan jeg tage ting ud af munden på ham unden han knurre der går bare til tid inden han slipper, men han bider ik ud efter mig mere, jeg har en meget gladere hund nu, og jeg tror han har set fidusen i det for nogle gange tror jeg han hapser en stor sten bare for at han kan få en godbid i byt, men det er da bedre end en hund som ikke stoler på en.. Heller lave nogle tilldsøvelser, byt med legetøj, sørg for at han får noget bedre, start i det små og tag må skridt, hvis det går for hurtig frem, kan det gå galt og du skal starte forfra... Held og lykke med vapsen..

• #26   26. apr 2012 Jeg har ikke tænkt mig at bruge vold på min hund, slet ikke!

Og ja jeg er enig i at det skal stoppe omgående, så derfor var jeg lige nødt til at skrive herinde, når er der så mange med forskellige erfaringer smiley

Lige nu sover hun trygt på mit skød, så når hun vågner går vi stille igang med byt til bedre og dele legene smiley

• #28   26. apr 2012 Nej, det er ikke en spøg, det er kommunikation. Og det kan vi jo vælge at ignorere at det er - og bare fjerne adfærden, eller vi kan arbejde på årsagen til, at hunden når dertil at den bliver nødt til at tage det kommunikationsmiddel i brug..

I hjemmene ved hr. og fru Danmark kan det første være katastrofalt...

• #29   26. apr 2012 Lia have ekstrem foder aggression da vi fik hende og jeg er enig med CH at tillidsøvelser er vejen frem, i og med hunden knurrer fordi den har mistet tilliden til jer og knurren er et afstandsøgende signal og en advarsel.

Faren ved at straffen hunden i sådan en situation er netop at det øger tillidsbrudet og så kan man risikere at adfærden eskalerer.

Dermed ikke sagt at Lia aldrig har fået et "nej" for at knurre, men det er kun hvis hun "skaber" sig eller overreagerer. Hun er aldrig blevet irettesat for at bruge en knurren som konfliktløsende og afstandstagende signal.

Der er meget få eksempler på hvornår det er en god ide at tage fat i sin hund (jeg har selv gjort det et par gange med min første tæve), men dette er altså ikke et af dem efter min mening.

• #31   26. apr 2012 M.I - præcis som det foregår her. Der er forskel på hundens kommunikation og det hænder bestemt, at det er et nej, der er resultatet af en knurren.

Frygten jeg kan have er, at der er mennesker, der ikke kan se forskel - og så ender vi ude i noget værre skidt.

Mikael, du laver en fejlkonklusion. Fordi man ikke tager et fast tag i nakken når hunden forsøger at få en til at skride fra dens sager, så betyder det ikke at man går på kompromis med, hvad man ønsker af opførsel fra hundens side.

Løsningen er ikke den samme - målet er.

• #32   26. apr 2012 lige endnu en tanke -
    Er det bedst at starte bytte legen med ting, som ikke er så værdifulde for hunden, og så arbejde sig op af? smiley

• #33   26. apr 2012 Nalah - dybest set er det ikke så svært at sætte sig ind i. Det er jo også en egenskab vi mennesker besidder...

Der er ingen, der synes det er specielt fedt at få frataget tildelte ressourcer, og det synes hunde heller ikke.

Derfor gør man kun det, når det er nødvendigt. Naturligvis vil en hund miste tillid til en, der tager goder fra den...

• #34   26. apr 2012 Megan, ja, det er en rigtig god ide!

Men spring alt over, der handler om madskålen - lad den være fuldstændig fredet :o)

• #35   26. apr 2012 Det er det jeg siger, Mamma pletbalde - ståører over pletter!!

• #36   26. apr 2012 Madskålen står i fred smiley

Hahahaha, Ja okay, den kan jeg godt se :b
    Hun har en tennisbold som hun har kær og visse ben.
    Så tænker bare på at starte med noget overflødigt til at starte med, ja måske gulerødder faktisk smiley

• #37   26. apr 2012 Jeg er helt enig med dig Mikael, jeg har gjort det samme da min hund ville stige op af rangstigen som stor hvalp.
    Ja jeg tog ham i nakkeskindet, trak ham væk, skældte ud med skrap stemme og tog hans mad, som han i situationen ville forsvare. Jeg gav ham den igen lige så snart der var ro på.
    Han har bestemt ikke mistet tilliden til mig, Jeg viste ham at det er mig der bestemmer og at jeg tør tage føringen.
    En hund skal ikke tillægges menneskelige tænkemåder og følelser.
    Og så vil jeg i øvrigt lige understrege at jeg ikke er tilhænger af at bruge straf som opdragelses middel, men belønning for den opførsel jeg vil se hos min hund.
    Men lige på dette område er jeg skrap, det var i øvrigt kun nødvendigt at gøre en gang. Håber TS får styr på situationen.

• #39   26. apr 2012 Troede kun det var min hundetræner som var den eneste der var dum nok til stadig at tro at hunden ville prøve at overtage verdens herredømmet smiley

• #41   26. apr 2012 * Mamma del Culo Maculato *
    GGG ja både den gyldne blondine og jeg ruller øjne griner og vælger istedet at bruge energien på at råbe af hende spritteren og self at tage koncentrationen fra dig og balder ved at lege "rend rundt om juletræet" smiley

• #42   26. apr 2012 Mænnerne ville have nydt synet :D))

• #43   26. apr 2012 Endnu en misforståelse.. Man accepterer ikke at hunden knurrer i ugevis, man undlader at sætte den i en situation, hvor den behøver at knurre...

• #44   26. apr 2012 Lige til noget positivt!!! smiley
    Har lige leget lidt bytte bytte med Foxi, og det klarede hun skide godt, men okay, hvad gør hun ikke for lidt frikadelle pølse smiley

Jeg fortsætter øvelserne og mange tak for jeres råd smiley

• #45   26. apr 2012 Mænnerne ville have nydt synet :D))

• #47   26. apr 2012 Ja rom blev ikke bygget på en dag smiley
    Men hun stoler nok på mig til at jeg må se bisserne, poterne, rense deller og øre, HELDIGVIS! Ellers var det en meget beskidt jeg havde haft mig :b

• #48   26. apr 2012 Har kun læst de første par indlæg men er helt enig med CH
    Den eneste måde at komme sådan en opførsel til livs er ved at give hunden tillid til ejeren

• #49   26. apr 2012 Vores hund/unghund hør det samme over for min kæreste og nogle gæster. Vi hr nu gjort det sådan, at det er kæresten der giver mad.
    Og eftersom vi ikke er pro på det område og vil forværre adfærden har vi nu aftalt en tid med en adfærdsbehandler der kommer til maj, og giver os nogle værktøjer. Det vil jeg også anbefale.

Jeg vil synes at prøve for mange forskellige ting forværre situationen. - Det har det gjort ved os. Jeg vil hellere lytte til en ekspert på det område. Da knorre og snappe er noget manskal tage meget sriøst.

• #50   26. apr 2012 Når Vaks knurrer af mig, får han altså også et møgfald.
    - Men det kommer også an på, HVORFOR hunden knurrer.
    Er det fordi, den er nervøst anlagt, ikke har tillid til en eller sådan noget i den stil, så skal der tillidstræning til, så hunden kommer til at stole på min.

Vaks får virkelig skæld ud, når han knurrer af mig, men jeg VED også, at hans stoler på mig, og jeg bærer ikke nag. Han siger undskyld ved at slikke på min hånd, og det er så det.

• #51   26. apr 2012 En, ikke min, LOL.

• #52   26. apr 2012 Hvis Sam giv sig til at knurre af mig, så ville jeg sgu ikke lege bytteleg. Der havde jeg nok bedt ham om at holde sin kæft.
    Efter min mening skal man kunne tage ting ud af hundens mund, uden hund knurre eller snapper, UDEN at man ligefrem skal bytte. Tænk hvis det var et lille barn.
    Og nej, tror ikke hunden vil overtage verdenen. Opdrager ved hjælp af positiv træning, men der er grænser.

• #53   26. apr 2012 Hvis man ikke har en dyt forstand på hundeadfærd og sprog, ja så tager man fat i sin hund.
    Det må være vældig trælst at have sådan et forhold til sin hund og frustrerende for ens hund at være så misforstået.

• #54   26. apr 2012 anne & tonny H. "Efter min mening skal man kunne tage ting ud af hundens mund, uden hund knurre eller snapper"

Ja det skal man da også men det skal man da lære hunden, det er et dyr og ikke en ting de er født med da det går fuldstændig imod deres natur, så at forvente at man bare skal kunne det uden at træne det og hunden har tillid til dig, ja det er jo så der folk fejler fuldstændig,

• #55   26. apr 2012 Hun får også et nej, hvis hun gør det igen og en godbid når der er ro på hende smiley

• #56   26. apr 2012 anne & tonny H:

Vi taler jo her om metoden man bruger til at komme til det punkt hvor man kan tage tingene fra hunden uden at den protesterer. Ikke om slutresultatet. Slut resultatet er jo at man kan tage ting fra hunden hvis det skulle blive nødvendigt og at den ikke reagerer hvis der sker en svipser hvor en gæst eller et barn tager noget fra den - og nej, jeg render da ikke rundt med kyllingepølser i lommen som jeg står klar til at bygge med hvis Lia skulle tage noget hun ikke må. Hun får besked om at slippe eller aflevere og så er det det.

Grundlæggende kan man jo stille det op sådan:

Lader hunden dig tage noget fra den fordi det er i orden med den? Eller lader hunden dig tage noget fra den fordi den ved den bliver straffet hvis den ikke gør?

• #57   26. apr 2012 Uh, hvordan har jeg dog båret mig ad med at have hunde i snart 50 år uden at blive, hverken knurret af eller bidt efter??
    Aldrig nogensinde har jeg oplevet det!! Og hvorfor mon det.
    Muligvis fordi jeg ALDRIG har beskæftiget mig med hverken hund, dens foder eller kødben når det først er blevet tildelt.
    Jeg har heller aldrig leget byttelege, men alligevel har jeg aldrig oplevet en hund som har så meget som løftet et øjenbryn, hvis jeg har været nødt til at flytte den. F.eks., hvis den havde indtaget noget polstret med sit parterede lig.

• #58   26. apr 2012 Det skulle naturligvis stå "bytte" og ikke "bygge". smiley

• #59   26. apr 2012 Selvf. skal man kunne tage ting fra hunden uden den gr amok.
    Men det skal som alt andet TRÆNES før man kan forvente at hunden lærer ikke at følge sit første INSTINKT (ja hunde/rovdyr har instinkter, hvem skulle have troet det?) som er at bekytte SIT mad og SINE ressourcer.

Dominans og hiarki er for dem der ikke gider sætte sig ind i hundeadfærd og som har brug for at mule et andet væsen for at føle de er noget.

Respekt og samarbejde = tillid
    Tillid = ingen knurren eller agressiv adfærd.

Det er faktisk ikke sværere ...

• #60   26. apr 2012 Hvor blev Mikael af ? smiley

Nu knurre mine hunde ikke andet end i leg, men jeg er enig med CH.

• #61   27. apr 2012 Mikael er enten blevet slettet, eller oss har han slettet sig. For hans indlæg i en af mine tråde er oss væk =/

• #62   27. apr 2012 Jeg har aldrig trænet at kunne tage ting fra min hund.... og jeg har altid kunne gøre det og har aldrig haft en hund der har udvist ressourceforsvar/knurret når den havde mad, ben, pinde, legetøj m.m...
    Alle mine hunde er vant til at de ting de får er deres... skulle der en sjælden gang være behov for at tage det fra dem har jeg taget det og evt. givet dem en lækker godbid i bytte smiley
    Hvis hunden har "stjålet" noget som ikke er dens har jeg taget tingen uden at bytte... sådan er livet her i huset og det fungerer og har gjort det i mange, mange år smiley

• #64   27. apr 2012 Jeg lærer gennem tillid, at jeg kan få det de har i munden i, det tilfælde at de skulle tage noget der var til farer for dem.

Hvis de knurrede af mig, er det deres måde at sige, STOP. Jeg vil hellere have at de siger stop end gå direkte til bid. Jeg har heldigvis aldrig haft problemer med hunde der knurrer af mig, med mindre vi leger vildt.

Tænker hvordan et barn ville udvikle sig, hvis man klappe det en på skrinet, hver gang det gav udtryk for at dets grænser var blevet overskredet. Det er ikke fordi man sådan skal sammenligne børn og hunde, men hvor mange ville stikke et barn en flad fordi det sagde stop?

• #65   27. apr 2012 Jeg er ked af at se at Mikael er væk og især hvis det er pga. denne diskussion hvor der er uenighed om træningsmetoder, men jeg er da bange for at han har slettet sig selv, fordi han blev ked af det og vred. smiley

• #66   27. apr 2012 Hold da fast en tråd i har jer her... Og ikke nemt at få det hele med, og sammenhæng i den, når der er en del af det der er forsvundet sammen med en bruger...

Jeg må dog sige at jeg giver størstedelen ret her, det handler ikke om magt og dominans... Men om gensidig respekt og tillid!!!

• #67   27. apr 2012 Syntes det er synd hvis Mikael har slettet sig på grund af denne tråd! Hvilket jeg tror han har.

• #68   27. apr 2012 Ej jeg tror da ikke Mikael kunne finde på at slette sig pga en enkelt tråd? Han har da altid været en sympatisk debatør og så vidt jeg kan se er der ikke noget der er gået over stregen i måden at tiltale hinanden på...

Her har Chopper knurret et par gange af mig og det er kun når jeg går over hans grænser, hvilket jeg selvfølgelig prøver ikke at gøre. Men ren refleks så kommer der altså et "åhr hold din kæft" hvis han gør det smiley

Derudover så knurre han sindssygt meget i leg, nogle gange så jeg bliver helt bange, men han har bare meget lyd på når jeg leges og det er helt fint her smiley

Vi har øvet at man skal kunne tage ting fra ham, men ikke ved en bytteleg, men ved at vise ham at han altid får tingene igen og at vi ikke tager det permanent fra ham... Vi har haft taget madskålen, rost ham for ikke at reagere og så givet ham den igen... Herhjemme er det vigtigt at man kan tage hans ting, da vi har barn og vi ikke kan være over hende 24/7, men hun har jo så lært at hun ikke skal røre hans ting smiley

• #69   27. apr 2012 Jeg er da også med på, at det er skidt og meget ærgeligt hvis han har slettet sig pga dette...
    Det er jo for pokker bare en debat om træning/indlæring osv... og vi har jo hver vores måde at gøre tingene på, og hver vores mening om hvad der er den rigtige måde...

Men at man er uenige om de metoder vi hver i sær benytter, bør bestemt ikke være grundlag for at man sletter sig, fordi man føler man er kommet i modvind, slet slet ikke... og det er virkelig trist hvis dette er den eneste årsag til at han har valgt at forlade HG

• #70   27. apr 2012 Tja han er jo ihvertfald væk efter denne tråd.

Kommentér på:
Min hvalp knurrer forfærdeligt! :(

Annonce