Hvordan fortæller man børn at det er slut? {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg har en gammel og slidt golden retriever og en datter på syv år. Tiden er ved at rinde ud for "den gamle", og jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal håndtere det i forhold til min datter.
Min datter er meget empatisk, og kan let græde over børnefilm hvor nogen bliver drillet etc.
Jeg ved ikke om jeg overhovedet skal fortælle hende at hvor længe gamle Molly skal leve er noget mor og far bestemmer, eller om hunden bare er død en dag hun kommer hjem fra skole..... eller noget helt andet
Det skal lige siges, at jeg er begyndt at forberede min datter lidt på at hunden er gammel, og jo ikke holder evigt, og jeg nævner også gerne når vi kan se hunden ikke er helt på toppen.
Kom endelig med gode råd og erfaringer...... jeg har brug for det!!
Niels
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 138 Svar: 534
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
(link fjernet)
Jeg håber at det hjælper.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Sig det som det er. Hun er gammel, og det er rigtig trist, men nu er den et sted, hvor den kan lege altid og ikke har ondt/er træt mere. Giv hende lov til at sige farvel. Da jeg var 7-8 år fik jeg aflivet min kanin uden jeg vidste det, og jeg kan stadig blive ked af og få dårlig samvittighed over, at jeg ikke fik sagt farvel.
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.326
Døden er en naturlig ting og vi snakker gerne om det her hjemme...
Jeg ville sige det som det er, hunden er gammel og skal have fred og stille sove ind ved dyrlægen.
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 343 Svar: 1.295
Men det bliver vidst aldrig let, at videregive en besked der gør ens barn ked af det. Kender selv det med følsomme børn. Min kærestes dreng på 4 blev rigtig ked af at fiskene i farmor og farfars dam var døde;-).
apr 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 31
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
For et par år siden fik vi aflivet en hund - yngre hund pga. sygdom - min datter tog det rigtig flot, gik meget op i at han skulle begraves, der skulle blomster på graven m.m. Hendes reaktion kom først som lyn fra en klar himmel, da vi ca. 5 uger efter sad i bilen på vej hjem fra Spanien. Pludselig havde hun måske 15 minutter uden underholdning, hvor det så pludselig gik op for hende at hunden ikke ville være der når vi kom hjem. Vi sad i mega kø på motorvejen i Tyskland og hun sad på bagsædet og græd som pisket - det var hårdt. Hun kan stadig græde over ham, men de var også beste venner.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.585
I skal også have overvejet om hunden skal lægges i en kasse og om den skal med hjem og begraves.... eller efterlades evt. med nogle tegninger, legetøj etc..... .... om I skal have dens aske hjem i en urne (læs på prisen før i fortæller om den mulighed) eller det er farvel for altid når i tager hjem fra dyrlægen.
maj 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 82 Svar: 489
Hvis du kender den altså. Er godt nok selv 21 år, men kan godt lide at "bilde" mig selv lidt ind at det faktisk fungere sådan
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 489
Jeg mener godt at et barn på 7 år, med støtte fra de voksne omkring sig, kan takle og forstå, at hunden er gammel og skal have hjælp til at komme herfra.
Meget ofte er de fantasier/forestillinger børn kan gøre sig om diverse ting langt værre end at kende virkeligheden.
Min 1. hund blev kørt ihjel da jeg var i den alder. Jeg har ingen traumer efter det, fordi mine forældre talte med mig om det på mit niveau - og igennem lang tid svarede på alle mine spørgsmål.
Jeg skulle for et par år siden fortælle mine unger, den mindste på 10 år, at morfar var alvorligt syg, og ikke ville overleve. Det var en svær, hård og meget smertefuldt process, både for børn og voksne - men jeg valgte ærlighed på deres plan. Min søn har en angstlidelse, og hvis han nogensinde skulle finde ud af, at han ikke kan stole på, at det jeg fortæller ham er sandheden, så brister han verden.
apr 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 98 Svar: 423
Da jeg overtog min boxer Zenta, fra min mor, var min lillebror på 5 år, vant til hende, og han elskede hende mere end noget andet, men da dagen kom hvor Zenta skulle forlade verden, måtte jeg fortælle min lillebror at Zenta var på ferie, og at hun ikke kom hjem igen.
jul 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 450
Hvorfor skulle hun gå og spekulere over det, før tiden komemr?
jul 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 450
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
Lad din datter sørger og være ked af det - lad hende se at I er kede af det. Hos os tegner børnene tegninger og er med til begravelsen i haven. Dem der har lyst ser hunden død og røre evt ved det. Ser at den "bare sover" og der ikke er noget grimt ved det.
jul 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 3
Tak for alle jeres gode råd, det var en stor hjælp.
Vi har forberedt vores datter (den ældste, den yngste er 4 mdr), og hun har været ked af, men har også selv sagt " Jeg kan godt se Molly ikke har det godt længere og trænger til at dø." I går fortalte vi hende at dyrlægen ville komme her til formiddag og med to sprøjter hjælpe Molly til hundehimlen. Til det konstaterede vores datter tørt, at det er det der hedder aflivet;-) Det kunne jeg kun give hende ret i.
Molly blev aflivet i vores have, vi var der alle, og det foregik rigtig fredeligt.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
Dejligt at høre, at det trods alt blev en god oplevelse - er sikker på, at I har rustet jeres datter, på den bedste måde, til at mødes fremtidens tab på
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Hvordan fortæller man børn at det er slut?