{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.955 visninger | Oprettet:

jeg er skrup frustreret..barf.. {{forumTopicSubject}}

Jeg er utrolig frustereret, forvirret og faktisk lidt trist..eller..ved ikke hvordan jeg skal forklare det.

men lige fra start vi fik Nellis har jeg været meget omhyggelig med at hun får det rigtige fodder osv. Det er første gang vi har hvalp da vi fik vores han hund da han var lige knapt 1 år.

jeg bliver bare frustreret når jeg bliver i tvivl om om jeg gør det rigtigt..

Da nellis var hvalp fik hun fra opdrætter Royal canin medium junior. tror jeg den hed. så den fortsatte vi på. vores han hund har vi hele tiden barfet.. nellis spiste så royal canin til hun var omkring 5 måneder også gad hun ikke rigtigt maden mere, ved mindre der var rørt lidt torskerøvn eller vådmad op i. til sidst vidste hun slet ingen interesse så vi valgte at barfe hende som 6 måneder. vi havde ellers hele tiden sagt at vi først ville barfe hende når hun var ovre hvalpe tiden da vi kun har prøvet barf med 1 hund før og derfor ikke havde flere års erfaring.

hun spiser sin barf og har vokset i en roligt pænt tempo syntes vi. men i dag hos dyrehandleren faldt vi i snak med dyrehandleren omkring det med barf. de havde ikke selv erfaringer, men de havde hørt at de nogle væreste tilfælde levede hundende ikke så langt tid . eller sådan noget. fordi det er meget vigtigt at hunde som hvalpe får den rigtige mængde kalk osv..

også hører man andre opdrættere som fortæller at de har barfet alle deres hunde og deres kul fra de var hvalpe af.. hvilket vores barf sælger også gør med hendes hvalpe kul.

Jeg kan ikke lade vær med at blive nervøs inden i for om jeg gør det rigtige ang. det barf. de får også olier og vitaminer og ben fra slagteren.

nellis er ca. 10 måneder nu. også snakkede kæresten og jeg om det ville være helt tåbeligt at give hende de sidste 3-5 måneder på tørkost hvalpe mad pga. det dyrehandleren sagde med kalken..

Undskyld at det blev lidt rodet. men ønsker virkelig kun at hun får det bedste..har i nogle gode råd?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  jeg er skrup frustreret..barf..
  • #1   24. mar 2012 Hvad lever dyrehandleren af at sælge?

Og nej, jeg barfer ikke og har aldrig gjort det.

• #3   24. mar 2012 jeg har svært ved at tro på at en hund lever kortere af det mest naturlige der er at spise for den (kød og ben) smiley

Så jeg syntes IKKE du bør bekymre dig -det lyder imø som om i gør det helt rigtige smiley

Hvis i er i tvivl mht kalken, kan i jo tilsætte det -men ellers får de det jo også igennem ben og hvis i giver dem kød med ben og brusk er det også den rette kilde.

mange dyrlæger har ikke rigtigt fidus til barf, men det er jo også ok -det kræver jo at man sætter sig ind i det, før man kan vide hvad det bl.a gør godt for smiley
    men der er også dyrlæger der "går ind for barf" og ellers findes der jo massere af konsulenter omkring det -men der er også forskellige måder at fodre på indenfor barf alene, så en madplan er ikke "bare" en madplan -den skal justeres og tilpasses hver hund, så han/hun får de ting den har brug for smiley

Imø -er barf jo det bedste -og andre vil mene at tørkost er det bedste.
    Så du vil garanteret få forskellige svar og meninger smiley

• #5   24. mar 2012 Tak for alle jeres svar..

sidst vi var til dyrelægen snakkede vi også omkring det med barfen, fordi hun i en periode havde haft tynd afføring. der nævnte dyrelægen ikke noget om fejl ernæring. og efter en ormekur fik hun normal afføring igen...

er der kendetegn på fejl ernæring?. jeg syntes hun ser meget normal ud og er også vokset i pæn tempo. altså hun havde lige perioden hvor hun lignede en blanding af en ged og en labrador.. hun er 10 måneder og vejer 15.1 kg nu.

Ja jeg har snart hørt såå meget forskelligt om det barf kontra tørfodder. og hver gang jeg hører dårligt om det bliver jeg forvirret. smiler..

• #6   24. mar 2012 hvor mange gange om ugen får jeres ben?.

• #8   24. mar 2012 Årrh okay så jeg mere rolig:)

Men ja, nellis ser sund og rask ud. og fræk. vil gerne lege og tæve storebror på 33 kg og pelsen fejler intet. pæn og glat og bliver siddende på kroppen:)

• #9   24. mar 2012 alfisten: Okai.:) Ja, jeg vil konstatere overfor mig selv. at vi skal give flere ben:)

• #10   24. mar 2012 tusinde tak for din hjælp:)

jeg tror i hvert fald at vi kan starte med at sætte Ben forbruget op..:)

• #11   24. mar 2012 De skal have min. 25 % ben... Det kan jo klares på flere måder.

Ben hver dag
    Bendage
    Hakket ben i kødet (Hakket kød m. 25% ben kan købes hos enkelte forhandlere)

Herhjemme bruger vi en kombi af alle 3...

• #12   24. mar 2012 Barf du bare din hund, bare du er alsidig.
    Bliver afføringen for lind så giv ben.
    Jeg barfer selv og er ked af jeg ikke har gjort det fra hunden var hvalp, men først begyndt for 2 år siden grundet allergi.
    Jeg har mødt mange hvalpe unghunde og voksne hunde der er opvokset med barf og der er sjælden problemer, ingen af hundene var for tykke havde lækker pels og strålede

• #13   24. mar 2012 vi kunne sagtens se da vores han hund gik fra tørfodder til barf. hans pels blev meget fin og glat. og hans tænder blev utroligt hvide..

vores får også oksekød med ben og brusk og fjerkræ ben og brusk + de andre ben..

• #14   24. mar 2012 Du kan også gemme æggeskaller og knuse dem (i en morter eller elektrisk kaffekværn) og give dem.i maden. Det giver også kalk.

Jeg ved ikke, om jeg ville turde råfodre en hvalp, men Nellis lyder da til at være sund og rask smiley

• #15   24. mar 2012 ja altså det eneste problem der har været da hun havde meget tynd afføring og nedsat appetit på et tidspunkt.

• #16   24. mar 2012 Vi er nu på hvalp nr. 2 på barf. Det er gået super godt og vi har fået begge hunde røntgenfotograferet med fine billeder....

• #17   24. mar 2012 Årsagen til at jeg ikke tør, er mig. At jeg ikke stoler nok på mig selv, i at jeg gør det rette. Og det selvom Luna har været råfodret i 7 år smiley

• #18   24. mar 2012 jeanette ja sådan havde jeg det os i starten..:) ville os helst ha ventet til hun var ovre hvalpe tiden

• #19   24. mar 2012 @ alfisten.... det er lidt sært, ine får altså tit tynd mave efter en decideret ben dag, som regel okseben....de får også køn med ben og brusk amdre dage, der er der som regel ingen problemer

@ TS . . . jeg blandings fodrer mine, så kan jo ikke helt sammeligne, en min hvalp har haft barf dage siden den var 5 måneder, den trives fint, og igen om hunden til den tid hvs der ikke sker andet bliver ½ år fra eller til hvem kan så sige den nøjagtige årsag.... synes at er du i tvivl om netop kalken. kan man så ikke givde den et tilskud af det indtil man er sikker på den er fuldtudvokset, og så ellers barfe den hvis det er det den trives på...

Jeg er ikke fodring fanatiker, og ikke på en måde at fodre på, det er lidt forskelligt i perioder, der er som regel altid råt til aften, i perioder også til morgen...
    men at hunden vil sit foder og den trives er det vigtigste...

• #20   24. mar 2012 Ny undersøgelse viser at 70% af alle BARF hunde har en eller anden form for vitamin eller mineral mangel - Dette har jeg fået afvide af mine dyrelæge som går ind for BARF fodring, men hun anbefaler alle at få taget kontrollerende blodprøver løbende for at tjekke at hunde får de vitaminer/mineraler den har brug for

• #21   25. mar 2012 Roadrunner : Jeg har desværre ikke noget link til undersøgelsen, men vil spørge næste gang jeg kommer forbi.

Din udtalese omkring alt tørfoder er noget lort, må komme af uvidenhed. For der findes da så mange mærker efterhånden der fri for biprodukter og andet gejl.

Jeg har selv BARF foderet i et par år, men efter at have prøvet Wolfsblut så kommer jeg aldrig tilbage til 100% BARF, mine hunde har aldrig været i bedre foderstand ( pels, muskler mv. ) deres afføring har aldrig været bedre, og ja min en tæve er faktisk livet op og er mere aktiv på WB end på BARF.

Jeg kender flere der har haft samme oplevelse.

• #23   25. mar 2012 Nu er min dyrelæge en jeg kender privat, hun er super dygtigt og er meget med på det alternative så jeg stoler fuldt og fast på det hun siger, at hundene har mangeler er jo ikke noget en BARF forhandler ville kunne vurdere...

Jeg har hele tiden selv haft den holdning at det kræver en del ernærings viden at fodre med BARF, en viden som nogen helt sikkert har - Men der er desværre ALT for mange der ingen viden har på det område, og så er det jo dømt til at gå galt....

• #24   25. mar 2012 Luna fik taget blodprøve sidste år (og skal hvert år fremover, da man gør det på hunde, når de når 8 år) og der så alt fint ud.

• #25   25. mar 2012 Altså som vil lige sige at fordi man arbejder i dyrhandler betyder det ikke at man ikke har uddannelse inde for foder... Og der kan være de faktiske ved hvad de snakker om.....

Og alt tørkost er ikke noget lort. Mange hunde funger på det. Ligesom hunde funger på barf. Men hunde er så forskellig jo... Min hund aldrig kunne funger på barf. For får han rigtigt ben ved siden, få så hård mave.... Men hunde er så forskellig ligesom os mennesker. Min hund har fået special foder i flere pga man ment han har hd på hofte. Jeg beslutte mig for år siden jeg prøve at give ham normalt foder, snakke med dyrlæger som sagde at jeg kunne risiker at han ikke kunne gå om 3 dage. Jeg var tvivl og snakke med dyrhandler som vidste mig foder af sammen mærke Hills, men som lå meget tæt op af det special foder. Og ringer derefter snakker med foder ekspert fra Hills og gad dyrhandler ret at hvid jeg skulle prøve skulle det være det, hvis det blev noget kunne jeg tilsætte kost tilskud... Han funger ren faktiske på. Der har intet været.....

Jeg tro nogen gang er nød til sæt sig ind i ting og se om hunden funger på eller ej, der altid for og i mod. Fordi hundene er så forskellig. Og stoler du på din dyrlæge, som du oveni købet kender privat... Snak med hende og så længe din hund trives og har godt sundheds mæssigt...

• #26   25. mar 2012 Men tiden ændre sig... Vi lever Idag og ikke for 30 år siden

• #27   25. mar 2012 @ mamma plet og I andre.... hold da op en viden, dyb respekt... sidder med søvnen i øjnene og sommertiden i kroppen og suger til mig...

Jeg ville faktisk gerne finde en tørkost produkt som var super og som hundene hoppede af glæde for at få . .. .. må bare sige at de hopper aldrig af glæd forventning når det er det der er i skålen... derimod det meste BARF, og jeg har kogt en kylling/grønt/ris portion.....

Så som Mor Plet giver jeg også lidt af hvert med den sunde fornuft i baghovedet....

Har længe brugt Kingsmoor Pure, og synes det er godt, men nu som med alt andet er den voksne gået død i det.....

ved bare snart ikke hvad jeg skal prøve har prøvet WB, MöW, Ziwi, Eukanuba, Tholo, Arion, Acana dog ikke alle varianter indenfor dem alle, og så BARF...

Det der er lidt træls er det der med at man tit skal købe minium 4 kg og hvis så hunden ikke enten trives på det eller kan lide det så står man der igen igen.....

Jeg vil så gerne have noget der kan købes i rimelig afstand til Aarhus, ikke fordi jeg ikke nethandler, men igen skal man ofte købe en mængde for at få fragt frit.. og indtil foderet er fundet vil jeg hellere selv hente....

• #28   25. mar 2012 @ Macu mamma . . . nej det er jo det, så må der smutte en leverpostej i kværnen istedet...

Har forøvrigt også prøvet Orijen i flere varianter.... og uh kan ikke huske en eller anden af de danske nethandler måske petfoodnord, havde netop Orijen varianter i nogle mindre poser til 25 kr pr pose, tror for 400 gr eller lignende, det prøver jeg en gang....

• #29   25. mar 2012 Den undersøgelse som Christina snakker om, er udarbejdet af et dianosticerings laboratorie, jeg har den liggende i papirform, men ser lige om jeg kan finde den online, når jeg er i min butik igen mandag.
    (den ligger nemlig deroppe)

• #31   25. mar 2012 Mamma . .. kan ikke huske, dengang kiggede jeg kun efter Orijen.... så der er ikke ndet den tunge vej ind på hjemmesiden.... vil evt se om jeg kan finde ud at mere i aften hvis du ikke selv har fundet det, nu her skal tøserne børstes, for derefter at komme med i skoven og ødelægge hele frisuren igen : = )

er forøvrigt øv over du vælger tankstation tråden fra....

• #32   25. mar 2012 Mamma..
    Desværre er min hjerne idag gået i blondine moode, så der er helt blankt...-))
    Du må væbne dig med tålmodighed....

• #33   25. mar 2012 Orijen kan Luna ikke tåle, hun får lind mave. Men TOTW har hun ikke problemer med smiley

Bare lige have det med Orijen i baghovedet, jeg hører fra flere og flere, at de har problemer med orijen smiley

• #34   25. mar 2012 @ mamma . . . kan desværre ikke anbefale en variant, her var det ingen succes....

• #36   26. mar 2012 Nu har jeg søgt og søgt, men kan ikke finde den artikkel jeg fik af min dyrlæge, direkte på laboratoriets side.
    MEN jeg fandt en Norsk Blog hvor den er lagt ind - ordret / direkte kpieret.
    Artiklen er på engelsk..

http://eliteblog-kera.blogspot.com/2012/03/barf-diett-litt-info.html

• #37   26. mar 2012 Hvis det er samme undersøgelse der omtales, så er det ret vigtigt at læse der står; 70% af barfhunde som ikke får tilskud har mangler i sin ernæring. Langt de fleste giver vitaminer og olie ved siden af. Der er i øvrigt ikke nævnt noget om de barf hunde som får tilskud. Det er måske et udtryk for disse faktisk får hvad de skal bruge. For ellers var det vel nævnt?

Kommentér på:
jeg er skrup frustreret..barf..

Annonce