{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
898 visninger | Oprettet:

at gå pænt {{forumTopicSubject}}

Ja, dette emne har nok været oppe før, men jeg prøver alligevel.
Da vi fik viggo (han er 4½ måned) gik jeg tur med ham fra starten, og for at lære ham at gå pænt, stoppede jeg op hver gang han trak, og vi gik ikke videre før han satte sig, så roste jeg ham og vi gik videre.
Jeg synes faktisk det gik fint, han fandt huritg ud af at sætte sig når jeg stoppede, og trak ikke så meget synes jeg.
Men så begyndte han til hundetræning, og her lærer de at "gå plads".
Det er min kæreste der går med ham da jeg har aftenarbejde, men jeg var med derovre en dag, og det foregår på den måde at de går med hunden på venstre side, og så hver gang den trækker, trækker de hunden tilbage og siger plads. Og Viggo trækker rigtig meget og hele tiden, pga de andre hunde.
Så nu skal jeg jo også gå plads med ham på vores daglige gåture (jeg er den eneste der går med ham), men det fungerer bare overhovedet ikke! Han trækker og trækker konstant, og jeg "pladser" og "pladser" og bliver MEGA frustreret fordi han ikke gider og gå pænt! Lærer han det til sidst? (han har været til hundetræning 3 gange og er IKKE blevet en dyt bedre) Lige nu er det bare så frustrerende smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at gå pænt
  • #1   16. feb 2012 Det er et klassisk eksempel på, at man ikke kan træne både med ros og straf (trække hunden tilbage i plads) på én gang. Det kan hunden ganske enkelt ikke kapere.

    Du VED, at du havde fat i den lange ende, da de trænede stille og roligt, og roste ham, for det du gerne ville have. Så min klare anbefaling er, at I finder et andet sted at gå til træning, hvor de også træner med ros og belønning - og ikke trækker hunden tilbage på plads. På den måde vil jeres træning og jeres daglige gåture være efter samme mønster, og Viggo vil igen forstå hvad det drejer sig om.


  • #2   16. feb 2012 Min personlige mening er at hunden skal ikke gå plads når den går tur. Den skal have mulighed for at snuse. Den skal selvfølgelig ikke trække, men det er ikke det samme som at gå plads. Synes ikke det lyder som en særlig god måde at træne gå plads på. Det skal jo ikke være en straf for hunden at gå plads. Den skal jo synes det er det bedste sted i verden at være.

  • #3   16. feb 2012 Okay... Jeg synes også det så voldsomt ud derovre smiley Men ellers synes jeg det var okay det andet de lærte... Kan jeg måske foreslå min kæreste at han prøver at sidde gå-træningen over? Min kæreste er vildt frustreret og sur når han kommer hjem fra træning, for han blir irreteret på Viggo over at det ikke fungerer...

  • #4   16. feb 2012 Det lyder ikke som et godt sted at træne hvis jeg må være ærlig. Det er jo ikke meningen at træningen skal være noget man bliver sur og frustreret over. Det skal være noget hvor man har det sjovt med hunden og lærer at samarbejde.

  • #5   16. feb 2012 Træning bør - efter min mening - udelukkende fokusere på, at hjælpe hunden til at gøre det rigtige, så man hele tiden kan rose, belønne og give godbidder. På den måde bliver en en god og positiv oplevelse for både hund og fører.

  • #6   16. feb 2012 Det hjælper ikke at trække hunden på plads. Vend i stedet om hver gang hunden trækker. Den lærer til sidst, at man kun når målet ved at gå pænt.
    Vi er i samme situation nu, og kommer ikke mange meter. Vi går rundt og rundt. Nanna er en stædig huskyhvalp på 6 mdr.


  • #7   16. feb 2012 @ Nicolai og Malene og Beauceron ..... åh hvor er jeg glad for at læse det, forsøger metoden med min skotte hvalp på 8 mdr, og jeg er sgu nærmest ved at blive rundtosset. Men det ender med at virke ????

    Vil I prøve at beskrive det lidt sådan step for step hvordan I gør, hvad hunden skal før I går videre osv....


  • #8   16. feb 2012 @ Beauceron tak... tror jeg skal være lidt mere konsekvent med HVER gang og tålmodig...

  • #9   16. feb 2012 Jeg øver også herhjemme i øjeblikket med at gå pænt i snor..
    Og har også prøvet det med at hive tilbage, og det har aldrig virket!
    Nu laver jeg den med at vende rundt med det samme, og den fatter hun hurtigt.
    Så snart jeg vender, får jeg hendes opmærksomhed, og hun får en masse rus og godbid. Så det går langsomt men sikkert frem, allerede efter et par dage er hun ved at forstå konceptet.. Selvfølgelig får vi gået meget frem og tilbage, men er sikker på det nok skal komme(:
    Held og lykke med træningen(:


  • #10   16. feb 2012 Find et andet sted at træne og så skal du gå tilbage til den metode du selv syntes er okay og som du brugte før hen.
    Bare fordi de går plads på træningspladsen så er det jo ikke ens betyndelse med at du skal gøre det når du går tur.
    Syntes du skal prøve at spørge dig og kæresten om det er det rigtige sted for jer at træne.. og om de metoder der bliver brugt er noget for jer og om de virker.


Kommentér på:
at gå pænt

Annonce