{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.532 visninger | Oprettet:

Cecilie R
Cecilie R
Tilmeldt:
9. jan 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7

Stamtavle eller ej? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Sagen er den, at min kæreste og jeg skal have en hvalp til sommer.Vi har fuldstændig forelsket os i den fanske bulldog , dog har vi ikke snakket med nogle opdrættere endnu.
Jeg har læst mig til, at lige netop denne race har en del racerelaterede sygdomme.
Disse vil vi selvfølgelig helst undgå, og jeg blider vidst mig selv ind, at jeg har en form for sikkerhed hvis hunden har stamtavle. MEN hvad nu hvis det viser sig, at hunden har en medfødt fejl, hvilken garanti har jeg?
Giver DKK et beløb tilbage hvis hunden skal aflives?
Jeg har hørt et sted, at DKK nemlig kun betaler et lille beløb tilbage, og man derved selv kommer til at stå tilbage med en syg hund man har givet dyre domme for.
Hvis det er tilfældet, kan det jo bedre betale sig at give halvdelen af prisen og købe en uden?
I må lige rette mig hvis jeg er galt på den. Det er vores første hund, så vi forsøger blot at sætte os lidt ind i tingene.

Jeg ved godt at enhver vil anbefale at købe en hund med stamtavle, da vi så ved hvad vi får. Jeg skal bare lige forstå hvad fordelen så er, hvis hunden viser sig at være syg smiley

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle eller ej?
  • #1   28. jan 2012 ts de fleste i hundeverden vil helst gå med livrem og seler, men sygdom kan ramme ALLE racer.
    stambog kan fortælle sundheden tilbage til oldeforældre og er en hvis garanti da forældreog de andre aner er avlsgodkendte, så de racerelaterede sygdomme er der papirer på. har selv helt andre racer den fr. buller ved jeg intet om. Mine pomsere er patellafri.


  • #2   28. jan 2012 Hvis hunden er syg med arvelige skavanker, så står i langt bedre mht købelov og juridisk bistand, hvis I har en dkk-tavle.

    Og dit regnestykke giver ikke helt mening- det kan nemt blive langt langt dyrere med en syg hund end 5-6000 . Det er måske bare første gang hos dyrlægen

    Det er forøvrigt ikke dkk som skal give jer erstatning men opdrætter.


  • Cecilie R
    Cecilie R Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #3   28. jan 2012 Tusind tak for jeres hurtige svar! Det er jo en helt ny verden (-;

    Måske spørger jeg dumt, men er man sikker på, at opdrætter betaler erstatning hvis hunden har en genetisk fejl?


  • #4   28. jan 2012 I skal se jer rigtig godt for, hvis I vil købe en FB, de døjer med flere forskellige sygdomme.
    Jeg synes helt klart i skal købe med DKK tavle, især pgs de racerelaterede sygdomme som er HD, vejrtrækningsbesvær, hudsygdomme og ja nogle har problemer med øjnene pga de bliver for udstående.

    Hvis I køber med DKK tavle gælder købeloven og opdrætter (IKKE DKK) står til ansvar for arvelige sygdomme de første to år og skal ifald hunden lider af nogle af disse sygdomme tilbagebetale noget af købsprisen. Der er en jurist ansat hos DKK der kan hjælpe med at finde en rimelig ordning, hvis køber og opdrætter ikek selv kan finde ud af det.
    Som regel vil en opdrætter hvis det f.eks gælder HD tilbagebetale halvdelen af købsprisen hvis hunden har HD D eller E og så beholder køber hunden.

    Men se jer godt for, bed om at få lov til at se forælderdyrene, tjek sundheden på hundeweb og besøg nogle forskellige opdrættere og snak med dem om, hvad de gør for at lave sunde hvalpe.


  • Cecilie R
    Cecilie R Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #5   28. jan 2012 Og. Hvis man køber en uden stamtave, står der i hvert fald i nogle annoncer, at der bliver lavet købekontrakt, så er jeg vel også sikret på en måde, eller hvad?

  • #6   28. jan 2012 Jeg kender godt nok to franske der har haft mange problemer med øjene, de var så heller ikke kmed tavle og øjnene lignede nogle der var ved at poppe ud af hovedet på dem.

  • #7   28. jan 2012 det kan godt være, så måske endnu en grund til at købe af en ordentlig opdrætter der avler med DKK tavle og kender til de arvelige sygdomme.

  • #8   28. jan 2012 Ja den smøre kender vi jo herinde - og jeg hopper ikke på den!!!

  • #9   28. jan 2012 Husk at tavlen i sig selv ikke er en 100% garanti. Det er et redskab, så I kan se forældredyr og aners sundhedstilstand og derved øge sandsynligheden for at få en hvalp uden skavanker, men det er jeres job at studere de testresultater tavlen viser, undersøge opdrætter og lign.

    Jeg bruger i lige så høj grad tavlerne til at vælge fra som jeg gør for at vælge til.

    Selvom man kan få mange dejlige, sunde og raske hunde uden tavle, så ville jeg ikke turde købe en race som Fransk Bulldog uden stamtavle. De har simpethen for mange skavanker, og de penge I ville kunne spare på at få en hund uden tavle, kan lynhurtig gå til dyrlægeregninger hvis det viser sig der er noget galt, og husk at en evt. sygeforsikring til hunden som oftes ikke dækker racerelaterede sygdomme.

    Rent økonomisk, så vil jeg sige at det sandsynligvis vil være billigere at købe en Fransk Bulldog med tavle end det vil være at købe en uden - og så skal man også tænke på hvor forfærdelig det er at stå med en syg hund, som man elsker og er blevet en del af familien.


    I står som regel bedre med køber med en DKK kontrakt. Nogle opdrættere og specialklubber har udbygget på den, så I faktisk står endnu bedre. Købeloven gælder under alle omstændigheder.


  • #10   28. jan 2012 Jeg står og skal have hund her til sommer, har stået på venteliste et år nu til denne parring, og nu er hvalpen i maven...
    Og inden alt dette fortalte min opdrætter ( DKK ) at i kontrakten kommer der til at stå alt dette du spørger om. Så ser ikke problemet hvis du finder en ordenlig opdrætter, jeg har daglig kontakt med min ( vi klinger godt nok også rigtig godt ) ... Syntes du skal i en fart få ringet og snakket med dem og spørg dem. og find en du har en god kemi med :)!

    Skal IKKE have en buller smiley .. Men få ringet og spurgt de forskellige, og de fleste avler altså ikke på nogle hvor der er arvelige sygdomme i fortiden. Syntes du skal få ringet, de kan fortælle dig mere end os smiley


  • #11   28. jan 2012 Cecilie, jeg vil stemme i koret og sige, at hvis du skal have en Fransk Bulldog, så køb en med DKK stamtavle fra en opdrætter, der har fået røngentfotograferet ryg , hofter og tjekket knæene. Jeg ville også spørge ind til, om de ved hvor meget for lang den bløde gane er, hvis deres hunde grynter for meget og om de kaster op, ved vild aktivitet. Da den race har så mange problemer, at det syntes lettere for en førstegangskøber at ende med en syg end en rask hund.

    Selv om der står i annoncer, at der er købskontrakt på hunden uden stamtavle, så skal du sikre dig, at der står i kontrakten, at det er købeloven, der gælder for købet. Kommer hunden fra en, der kun lige har lavet et hygge kuld, risiker du at det opfattes som en privat handel og så får du ikke nødvendigvis penge tilbage.


  • #12   28. jan 2012 Jeg vil gerne komme med et eksempel:

    En familie (mor, far og 2 skønne piger) køber en DKK hund. Desværre får de ikke undersøgt om forældredyrene er tjekket for PL (INDEN avlsrestriktionerne). Denne hund er psykisk meget "svag". Den er ikke glad for at blive taget op og den piver meget. Da hvalpen er ½ års tid får de tjekket den hos dyrlægen. Denne tjekker bl.a. knæene og de ser ikke så godt ud, men familien vælger at se tiden an. Da hunden er 1 år gammel er status det samme. De konsulterer igen dyrlægen og denne kan nu konstatere at knæene er helt tosset. Hunden har PL2 på begge knæ.

    Her kommer jeg ind i billedet, for de kontakter mig og spørger hvad de skal gøre. Mit første råd er at kontakte opdrætter. Det gør de, men opdrætter er "lettere vrangvillig". Næste træk er at kontakte DKK, som derefter kontakter opdrætter. Hvad der siges ved jeg ikke, men opdrætter kontakter familien og de får alle pengene retur.

    Det er en "sjælden" race herhjemme og ikke mange opdrættere. Dette har nok gjort at opdrætteren ikke "har råd til" at få et skidt ry og derfor vælger at betale hele købssummen tilbage.

    Hunden bliver aflivet. Familien er dybt ulykkelige. Men nu kan de bruge de 15.000,- til at købe en ny hund af gennemtestede forældredyr og det gør de. Og sikke en forskel på de to hunde. Til det positive.

    Så nej, DKK kan ikke sikre at du får dine penge, men de fleste opdrættere har "respekt" for en henvendelse fra DKK.


  • #13   28. jan 2012 Jeg vil godt starte med at sige, at jeg intet ved om Franske Bulldogs andet end, at der ingen krav er om sundhedsundersøgelser.
    Dvs at man stort set ingen mulighed har for at tjekke generationer for sygdomme.
    Vi snakker om DKK hunde.
    På DKK´s hvalpeliste er der pt. 5 kuld altså 10 forældrehunde.
    Af dem er 2 undersøgt for Patella Lux (løse knæskaller) og en for generaliseret demodicosis (hårsækkemider) og de sidste 7 for ingenting.
    Så kig jer rigtig godt for!
    http://www.123hjemmeside.dk/radeaubulldog
    Dette er en kennel jeg ville kigge nærmere på hvor sundheden er i højsædet.


  • #14   28. jan 2012 Hov skulle måske lige skrive at opdrætteren også er herinde
    http://hundegalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=17466


Kommentér på:
Stamtavle eller ej?

Annonce