{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.010 visninger | Oprettet:

Alexander V
Alexander V
Tilmeldt:
22. maj 2010
Følger: 1 Emner: 47 Svar: 189

Stamtavle eller ej? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Vi har kigget på Fransk bulldog i noget tid.
Men hvad med stavtavle?
Mange af FB herinde er uden stamtavle, så hvorfor give en masse penge for en stavtavle hvis man ikke skal bruge den til udstilling? Kan man godt få en hund hos en kennel der er medlem af Bulldog klubben men vælger at takke nej til stamtavle og derfor sparer nogle tusinde kroner?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle eller ej?
  • #1   12. sep 2010 uhh det er et ømt punkt du er inde på her. god fornøjelse

  • #2   12. sep 2010 Stamtavle med sikkerhed.
    Ikke at de franske bulldog uden stamtavle fejler mere end dem med.
    Men det er en chance at tage, hvis du spørger mig.
    Jeg ville købe den med stamtavle hvor den er tjekket for hd og alle andre følge sygedomne.
    Og så er der 2 års garati for dem med stamtavle.
    Det er min mening smiley


  • #3   12. sep 2010 En fransk bulldog ville jeg aldrig turde købe uden tavle.

    Der er så mange racerelaterede sygdomme, og man er noget bedre stillet med en tavle, hvor man kan gøre forarbejdet, for at finde det sundeste kuld.


  • #4   12. sep 2010 MED stamtavle, jeg ville aldrig købe uden og selvfølgelig med DKK.

  • #5   12. sep 2010 Fordi man ofte (siger ikkeALTID) går på kompromis med sundheden......

    Og MIN mening er at sundheden er prioritet nr. 1!!!! Hvad skal jeg med alle tiders familiehund, hvis den har E-hofter og skal aflives som 2 årig??

    Derudover ville jeg heller ALDRIG købe en hund, med eller uden tavle, hvis jeg ikke har skrifteligt bevis for at sundheden LANGT tilbage i linierne er så tip top som jeg forventer.

    INGEN kan give garantier. Hller ikke anerkendte opdrættere....... Me gør man sit forarbede grundigt, sikrer man sig så godt som man nogensinde kan:-)


  • #6   12. sep 2010 *Fordi man ofte (siger ikkeALTID) går på kompromis med sundheden*

    Altså hos useriøse opdrættere og avlere, som avler uden tavle!!


  • #7   12. sep 2010 Du kan aldrig fravælge en stambog. Hele kulder bliver stambogsført, eller ingen i kulder får stambog.
    Den med og "spare" et beløb ved og ikke vælge stambog er fusk.
    Enten eller.


  • #8   12. sep 2010 Vil også klart anbefale med tavle.
    Nu har ejg selv to uden og en med ogskal aldrig have uden igen(de to uden var ikke planlagte) Har været heldig de aldrig har været syge men der er bare en helt anden form for sikkerhed når du vælge en med tavle. Du kan også bedre lære noget om hundens baggrund


  • #9   12. sep 2010 Hvordan vil du iøvrigt undgå indavl hvis der ikke er en tavle og hundeweb hvor du kan tjekke det? Dermed er det ikke sagt at alle hunde uden tavle er indavlede, man har bare ikke mulighed for at tjekke op på det.

    Og hvordan vil du undgå at støtte hundehandlere elller hvalpefabrikker, eller købe en hvalpe hvis forældre er et produkt af en hvalpefabrik når der ikke er en tavle?


  • #10   12. sep 2010 Mette siger det så rigtigt. Er fuldstændigt enig!!

  • #11   12. sep 2010 Hvis sælger giver dig mulighed for at vælge tavlen fra har der sikkert aldrig været en til at begynde med.

  • #13   12. sep 2010 nu er der jo ikke de helt store restrektioner på netop den franske i DKK den skal bare godkendes på udstilling og vupti så kan du avle
    I DRU skal de hd testes så der får du lidt mere for pengne

    Jeg er in for tavler men samtidig på en hund der ikke er krav på nogen teste kan en uden tavle være ligeså god hvis den er testet
    Jeg har spurgt på en del franske med DKK tavler og spørger jeg om hd test er svaret nej for det kræves der ikke


  • #15   12. sep 2010 jep juristen kan hjælpe dig til at du kan få svar på om du er berettet til erstatning men dertil ikke sagt du får pengene igen

  • #16   12. sep 2010 Dr. Kelso hvis han nu aldrig er blevet undersøgt så kan du jo egentlig ikke vide om han har nogle arvelige sygdomme. Det er jo slet ikke til at se "uden på" hunden. For mig er tavlen en mulighed til at se sygdomshistorien bagud. En mulighed for at sikre mig at forfædrene var okay.Men selvfølgelig kan en tavlehund da også blive syg og den kan også få de arvelige sygdomme. Risicoen er nok bare ikke så stor.

  • #19   12. sep 2010 nej nemlig ikke charlotte så har vi den dkk >7dru snak igen...så mange herinde siger at dru ikke er noget værd pga deres avls restriktioner,,men derfor er det ikke ens med de ikke testet ligså godt som omvendt

  • #21   12. sep 2010 nej nu må du lige slappe af,,det er altså stadig en dyrlæge der tager og vudere også ,,,så den syntes jeg var under lavmåelt ....jeg har fået underkendte flere bullere så de tager rigeligt fra

  • #23   12. sep 2010 JEG ville så aldrig købe en FB hvis forældredyrene (og længere tilbage) ikke er HD fotograferet og fundet fri!! Avlskrav eller ej. Der ER seriøse opdrættere der laver dette ekstra styke arbejde og grundigt udvælger den hanhund, som passer til tæven både af udseende og sind og helbred. DE opdrættere vil jeg hellere støtte end jeg vil støtte en avler, som finder den billigste hanhund, får et kuld hvalpe og fraskriver sig ethvert ansvar!! Jeg vil sq have den største garanti jeg kan få for at jeg har min hund i mange mage år.

    Udover det vil jeg have en opdrætter som jeg altid kan ringe til og få råd og vejledning!!


  • #26   12. sep 2010 ulla for engangs skyld er vi enige,,jeg har spurgt på mange fb i dkk hvor de ikke var,,og svaret er,,fordi man ikke behøver

    Ja charlotte du tester og hatten af for det,,men det er der nok også mange andre der gør selvom man fks er i DRU,,så der kan man jo ikke sige det ene er bedre ned det andet,,mht selve hunden


  • #27   12. sep 2010 VENGES mastiffs&bulldogs

    Næææææ, men så måtte jeg jo vente med at købe en FB til jeg fandt en seriøs opdrætter som, uanset påbud eller ej, testede sine dyr:-). Og HD var bare et eksempel. Når JEG skal købe hvalp, kan forældredyrene fakitsk ikke være testet for meget:-). Jo mere jo bedre for mig.


  • #28   12. sep 2010 Vil også købe med tavle, selvom jeg har 3 hunde uden. Og ville købe med DKK.

    Elsker mine hunde over alt på jorden, også selvom de er tavleløse. Men mine lille Chihuahua har PL i begge bagben, og blev opereret i det første i fredags. Så som *Charlotte DKK Snob* siger: Så kan du komme af med nogle voldsomme dyrlægeregninger, med dem uden tavler, fordi der ikke er tjekket for noget:(


  • #29   12. sep 2010 VENGES mastiffs&bulldogs

    Ja, men i MIN verden er det en selvfølgelighed at der er tjekket for ALT hvad der ligger til racen. Ellers finder jeg et andet sted, som har tjekket for alt.......... Længere er den såmænd ikke)

    Og GID alle ville gøre det!!

    Nu er problemet ikke så "stort" i "min" race, for her kan de ikke avlsgodkendes før de er tjekket i hovede og røv. Men måske netop derfor gør det så ondt i mit "labhjerte" at se diverse "rene labradorhvalpe" til salg, oftest efter ikke tjekkede forældredyr, for dyrlægen har sagt god for hunden, for den fejler ingenting:-( DEN dyrlæge ville jeg gerne have navnet på, for vedkommende må have røntgensyn. Så kan man spare nogle 1000,- til HD- og AD fotografering og øjenlysning.

    Min yngste tæve er HD- og AD fotograferet med A og 0........ Hun er øjenlyst uden anmærkninger....... Hun er PRA fri via forældres DNA test........ OG så er hun steriliseret.

    Men uanset om jeg skal bruge hende til udstilling, hvalpe eller "bare" som familiehund så er det vigtigste for mig at hun er sund og ikke lider af arvelige sygdomme.......... Så er der håb om at vi har glæde af hinanden mange år endnu:-)



  • #32   13. sep 2010 jeg vil nu hellere have en hund uden hd som er lidt uden for standarten end en helt perfekt med hd...men sådan er vi forskellige

    Jeg spurgte,,af ren nysgerrig hed igen på dkk buller igår en til 14000kr dens forældre var heller ikke testet!!


  • #33   13. sep 2010 det forstå jeg stadig ikke,,,,hvis man selv vil teste så kan man da ligeså godt gøre det selv om det ikke er et krav??

  • #34   13. sep 2010 Min datter har 2 FB den ene med stamtavle og den anden uden. Den uden købte hun først og selv om jeg virkelig forsøgte at vejlede hende til at købe med stambog så skulle mor her ikke blade sig så hun købte en dejlig tæve FB. Desværre lovede opdrætter mere end lovet så hun fik hverken sundhedsbog eller forældre hd status attest at se. Den dejlige hund har i dag hd på begge hofter og min datter har besluttet sammen med dyrlægen af hvis/når hun får problemer eller smerter der ikke kan holdes nede så skal hun i hunde himmelen. Jeg behøver ikke at skrive at da hun ville have en lille kammerat hende at hun købte med stamtavle hos en opdrætter som gennem generationer hd fotografere sine hunde.

    Som min datter siger så er de få 1000 kr sparet 1.000.000 af tåre værd når man måske står overfor at miste sin kæreste ven :O((



  • #36   13. sep 2010 Dorthe,,,ved ikkeom jeg forstå dit indlæg men når folk alligevel ikke tester den franske for hd når den er med tavle ¨år det ikke er et krav så hjælper det jo ikke at købe med tavle
    En fransk er sjældent hæmmet af hd da den holdes op af mest muskler og er så lille en hund,,heldigvis


  • #38   13. sep 2010 Bla. for at kunne gennemskue ting som indavl (som mange er bange for) og for at sikre sig at hunde ikke kommer fra en hundehandler.

  • #39   13. sep 2010 Mit indlæg skal læses som Charlotte skriver. Jeg opdrætter selv med DKK tavle og jeg var meget imod hun købte den første uden stamtavle fordi du netop ikke kunne gå ind og følge forforældrene på hundeweb. Jeg har en tro på at man ikke stiller på udstilling med en hund der enten pga pl eller hd ikke bevæger sig optimalt. Og ifølge min dyrlæge så har hun gennem de sidste 5 år set flere og flere fb'er med hd. Og muskler kan jo ikke opveje en misdannelse i ledskål eller lårbenshoved. Den kan kun "skjule" lidelsen ved at støtte op omkring det defekte led. Sådan er det også med pl.

    Og fordi at det ikke har været en pligt at skulle teste for pl i DKK før den 1.1.2011 så har det da ikke afholdt mig fra at teste. Jeg er så egoistisk at jeg har testet for min egen skyld og mine hundes. For hvorfor sætte syge hunde i verden hvis noget andet muligt.

    Og fordi jeg opdrætter i DKK er ikke ensbetydende med at jeg kun kan se fornuften i at tjekke for sygdomme jeg kan se så mange andre fordele.


  • #40   14. sep 2010 Jeg tror at man vægter det højest som man ullykkeligvis selv har stået i.

    Jeg mener bestemt at vi som opdrættere skal gøre vores det yderste for at begræse de forskellige fejl og sygdomme vores race kan indeholde. Og jeg ved da godt at vi ikke kan fjerne sygdomme og fejl bare sådan lige. Det tager tid og en priotering- Men synes ikke det skulle være nødvendigt med restriktioner for en opdrætter skulle gerne kunne tænke selv. Og i mine øjne sender restriktioner i en klub/race et signal om at der skal en "storebror" til at tvinge opdrætterne til at teste for forskellige ting fordi de ikke vil af dem selv.

    Det ville være meget bedre hvis man i en race opretter en gruppe hvor man officielt annoncere at de opdrættere der er tilmeldt gruppen tester for f.eks HD. Det synes jeg sender et meget mere positivt signal.


  • Alexander V
    Alexander V Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 47 Svar: 189
    #41   14. sep 2010 Jeg tror jeg har fået svar nok tak smiley

Kommentér på:
Stamtavle eller ej?

Annonce