{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.372 visninger | Oprettet:

Må han gå så langt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle I dejlige hundemennesker

Skal lige have jeres mening med på vejen smiley Må min 10 måneder gamle samojede gå en tur på ca. 4 km? Eller er det for langt for ham?
Sagen er den, at jeg skal til service med bilen i morgen, og i stedet for at lade ham være alene hjemme, ville jeg tage ham med og så gå hele vejen tilbage med ham (i alt 4 km.)

Jeg har fået sådan en skema fra opdrætteren, med hvor mange minutter han ca. må få motion om dagen, og når han er ca. 10. måneder står der en time. Men mon ikke turen kommer til at tage 1 time og så må jeg ikke lave mere fysisk aktivt med ham resten af dagen?

Hmm... Hvad ville I gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må han gå så langt?
  • #2   26. jan 2012 Tag ham da med. Hold en pause på halvvejen og giv ham lidt vand og en kiks, og gå så resten af vejen smiley

Det der skema er vejledende. Der sker ikke noget ved, at de får lidt mere den ene dag, og lidt mindre den næste smiley

Og i "normalt" tempo går man ca 5 km i timen, så du kommer formentlig ikke engang ud over tiden.

• #3   26. jan 2012 Det burde du sagtens kunne gøre. Jeg mener at der er en tommelfinger reglel om, at man kan gå ca 7 km på 1 time, så 4 km burde være en dejlig tur for jer begge

• #5   26. jan 2012 Bonnie:
    7 km på 1 time er så vidt jeg ved march-tempo i hæren. smiley

• #6   26. jan 2012 Nu har jeg ikke så meget forstand på store hunderacer, men da Sofus var i den alder gik vi Darfur både 10 og 15 km.
    Så tror da ikke der er noget problem i det smiley

• #7   26. jan 2012 Vi går jævnligt 3-4 km. Det tager en times tid, og her er hvalpen med. Hun får lov til at holde pause hvis hun beder om det.

• #8   26. jan 2012 Det lyder jo super. Så vil jeg tage ham med smiley

Men må vi så godt lave mere den dag? Altså vi plejer at gå ca. 3 ture på en dag og det bliver nok til 4 km i alt.

Altså man har jo hørt så mange skrækscenarier om HD, så er så bange for at overmotionere ham!

• #10   26. jan 2012 Tag ham med... at du for en enkelt gangs skyld går mere med ham end skemaet siger sker der absolut intet ved! Og resten ag dagen går du de ture du synes du og hunden har energi til..(O:

• #11   26. jan 2012 Anne M

Det kan du sagtens, ingen problemmer der.

• #12   26. jan 2012 Da vi var hos doktor dyr, og få vores revaccineret osv fik vi af vide, at det første år må den ikke gå lange ture, da det kan skade dens knogler og led.. Det har også noget at gøre med at vi sætter tempoet, så kan ikke selv admistrere hvornår den har brug for et hvil eller sænke farten.. Mht der en der skriver at man kan gå 7 km på en time så holder den ingen steder. På en hest tager 15 km 1 1/2 time, og det i små trav for hesten, hele vejen..

• #13   26. jan 2012 Jeg går mindst 2 små ture og en lang om dagen, den lange varer ca 1 tim og er vel 4-5 km, min hvalp er 5 1/2 mdr og en lille rase, jeg har tjekket med dyrelægen og 2 trænere, der begge siger ok. Han er ikke træt efter 1 times gåtur men leger for fuld speed når vi kommer hjem. Men det er vist anderleders med store raser,

• #16   26. jan 2012 Jeg går altså 3-4 km hver dag med min på 6 måneder nu, i hans tempo. Tager ca 1 time+

• #17   26. jan 2012 Jeg går ca 5.2 km på en time i rask tempo, så tag du ham bare med smiley

• #18   26. jan 2012 Tag ham med! smiley Det bliver en hyggelig tur for ham og en god lur bagefter. smiley
    Selina er 9 måneder med og jeg tager hende gerne med på sådan en tur og som de andre siger i kommer nok til at stoppe op mange gange. Så det skal du ikke være bange for. Resten af dagen kan i måske nøjes med haven? Med godbidder og tisse der. Du vil kunne mærke på ham om han er træt - så skal man jo ikke tvinge ham ud på en tur mere.. Haven er også ok en gang i mellem. smiley

• #19   26. jan 2012 jeg er heller ikke helt med på det med tiden og alderen mere, det var mere da hun var mindre....nu her da hun blev 7 mdr er vi begyndt at gå ture af 1-1½ times varighed (kommer lidt an på hvor meget vi snakker og hvem vi møder)... hun er stadig front i slutningen af turen og kan dræne rundt når vi kommer hjem,,,

Er sikker på 4 km er ok for en hund af din race på 10 måneder... I gamle dage sage man 5 km på en time som fingerregel ..... da havde folk måske kortere ben Ha ha......

• #20   26. jan 2012 Hvis du bare er opmærksom på at han får holdt nogle pauser kan han saktend klare den tur samt 2 små ture senere, Så ømfindige er de heller ikke. Min tøs på 10 md bliver da vildt fornærmet hvis hun ikke må komme med ud at gå senere på dagen bare fordi hun har sprindtet godt igennem på en lege tur om formiddagen.

• #21   26. jan 2012 Det skema fra opdrætteren, er det fordi Samojeden har tendens til sygdom eller andet?
    Vi har en schæfer og har også disse tommelfingre regler på grund af HD, og som 10 mdr. er 4 km en ok gåtur. Men som andre siger så husk pauser, og tag lidt vand med og en skål smiley

• #22   26. jan 2012 Nej det plejer at være en rimelig sund hund.

• #23   26. jan 2012 Tak for svar alle sammen smiley Så er det vist slået fast, at han sagtens kan komme med i morgen - dejligt!

Klaus L: Altså samojeden har jo tendens til HD som andre hunderacer i den størrelse. Så skemaet er ikke bare til samojeden, men en guide til hvor meget mellemstørrelse-hunde ca. må motionere om dagen, så de ikke bliver overbelastet og øger chancen for HD.

Kommentér på:
Må han gå så langt?

Annonce