God måde at formidle alternetiver på? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg kommer ofte i den lokale hundeskov, og møder indimellem hunde hvis ejere har et lidt (for) højspændt forhold til brugen af kvæler-kæde.
Fx. i dag møder vi en dame med en glad middelstor hanhund på 7-8 måneder, som havde fået lukket ørerne godt og grundigt i dag. Den hørte altså ikke rigtigt efter og de andre hunde var bare mere spændende, end at skulle komme når ejeren kaldte. Ejeren viste tydeligt med kropssprog og stemme, at det irriterrede hende grænseløst.
Ude på p-pladsen er de på vej hjem samtidig med os... hunden har nu snor på, og trækker voldsomt, da en anden hund passerer tæt forbi - Damen råber: "Kan du så for fanden høre efter" og FLÅR i kvæler-kæden og holder ved så hunden "hænger" i kæden. (hun virker opgivende - måske også lidt flov over den overgearede og uopdragne hund - og min tolkning er, at hun føler afmagt over, at hunde ikke gør som hun forventer) Men det er MIN tolkning.
Og det her er bestemt ikke en enestående episode, jeg har set det flere gange, med forskellige personer/hunde.
Nu er det så, at jeg rigtig godt kunne tænke mig, at anbefale dem en sele til deres trækkende hunde, så ejeren ikke af vanvare kommer til at beskadige noget i hundens hals/strube/nakke.
Men hvordan gør man det på en ordenligt måde, som ikke virker bedrevidende eller arrogant?
Jeg vil gerne HJÆLPE, ikke starte et skænderi - men min oplevelse er, at folk ofte går i forsvar - specielt når det gælder deres børn og dyr.
Hvordan kunne DU tænke dig, at blive givet råd fra fremmede?
- Hvordan absolut ikke?
Mvh. Betina
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.936
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.295
(link fjernet)
og med denne har jeg fuld kontroll over hundene hvis begge begynder at trekke osv
har anbefalt denne til nogen som skulle ha børn da de var bekymret hvordan gå turene skulle gå da hunden trakk meget , men den gikk da mest løs...
men det kan jo være problematis når hunde ejeren er helt stresset osv , da kan de jo ta det meget negativt desverre...
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Men ja...stille og rolig. De hundejere jeg har været henne og give et skulderklap når de har været helt frustrerede har alle virket glade for det - at man så ikke nødvendigvis får hele budskabet med i første omgang er stadigvæk bedre end hvis man presser for hårdt på og ejer lukker ned og går i forsvarsposition.
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Jeg er en gang blevet tiltalt af et stk fremmed herre - jeg havde Asti med på hovedbanen en sen nattetime, hvor vi skulle hente kæresten fra arbejde.. Da vi var tidligt ppå den så jeg en mulighed for lidt miljøtræning af et stk overgearet, overglad hvalp ;O) Asti trækker som et ondt år, og med mig i den anden ende virker det nok ret voldsomt...
Manden valgte at tale til mig EFTER jeg havde passeret ham, og fortælle mig at jeg altså i stedet skulle prøve en sele, for det havde han brugt til sin hund der trak... Jeg prøvede først pænt at forklare ham, at jeg ikke ville have en chance for at kunne holde hende, hvis hun havde sele på, da hun jo så ka trække med hele kroppen.. Men han fortsatte med sin arogante, bedrevidende indgangsvinkel... Og væk var jeg ;O)
Vi har desværre været alt for dårlige til at træne "gå pænt" med hende, men vi arbejder på det - så sådan en bemærkning var ikke kærkommen ;O) Og derudover fuldstændig unødvendig!
God måde at formidle alternetiver på?