{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.030 visninger | Oprettet:

Hvor meget kræver en border? {{forumTopicSubject}}

Vi snakker tit racer der hjemme, som vi godt kunne tænke os. Og nu er snakken faldet på border collien, som kæresten har rigtig gode erfaringer med (hans gamle svigerfamilie havde en) og jeg er da egentlig ret tiltrukket af tanken om en arbejdsivrig træningskammerat (man kan træne en spids til ret meget, men arbejdsglæde tjaaa....).
Men hvor meget kræver de i det daglige? Jeg tænker motion og hjernegymnastik. Jeg vil rigtig gerne gå til agility eller rally. Alm lydighed siger mig ikke så meget.
Kan man godt tage en off-dag med en border, eller skal man være på og i gang 7/365?
Er der brugs- og udstillingslinjer? Eller er der kun en type?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget kræver en border?
  • #1   16. jan 2012 Hvis du har lyst til at træne flere gange om ugen med din hund, så kræver en border collie ikke ret meget. Hvis du tilgengæld kun motionerer med den og ikke bruger dens hjerne - så kræver den e del.

Bordere er jo avlet til at kunne "tænde og slukke" og hvis ikke hundene kan tage en rolig dag inden døre, så er de ikke meget værd på får. Et typisk kendetegn for en sund og racetypisk border collie er at de ligger roligt inden døre og er aktive uden for. De kravler ikke på væggene!

De kræver naturligvis at blive motioneret regelmæssigt, men mine bordere går altså de samme ture som min coton de tulear. Det de virkelig har brug for er mental aktivering.

Jeg synes ofte at det blver udlagt sådan, at man skal løbe 10 kilometer 5 gange om ugen, træne timer hver dag og desuden være en helt ekseptionel person for at imødekomme en borders behov. I virkeligheden synes jeg det er en utrolig nem hund, der tilpasser sig miljøet let og er tilfreds med lidt. Den er loyal, arbejdsom og altid glad og kælen. Border collier har dog brug for konsekvens og konsistens - som de fleste andre hunde også har smiley

• #2   16. jan 2012 Border collien er uofficielt delt ind i udstillings og arbejdslinjer. Det er meget forskelligt hvilke linjer man er til.

• #3   16. jan 2012 Der findes rene hyrdelinier og enkelte udstillingslinier. Men de fleste opdrættere laver allround hunde, der egner sig til de fleste former for hundesport.
    Mine klarer fint en offday, bare ikke gerne flere i træk. Motion er dejligt men det er mest hjernearbejdet der tænder en border. Men der er jo mange måder at gøre det på. Jeg bruger meget at træne triks med mine. Det kan jo gøres hvor som helst og når som helst *GGG* Jeg træner lidt af gangen men også en større omgang om eftermiddagen.
    Men almindelig lydighed er grundlaget for både agility og rally, så det kommer du ikke uden om

• #5   16. jan 2012 Forresten: Køb absolut med stamtavle! Det er en rigtig god sikkerhed for at du får en sund hund - både mentalt og fysisk.

Kom til at tænke på, at når jeg eksempelvis er syg, så kan mine faktisk nøjes med at komme i haven i en uge af gangen uden at jeg kan mærke det på dem. Så trænger de naturligvis også til aktivering når jeg er rask igen, men jeg mærker ikke rigtigt at de er stille mange dage i træk.

• #6   16. jan 2012 S R: Det lyder rigtig passende til os. Hvor lange er jeres gåture? Det er mest motionen jeg er "bekymret" for om vi kan tilgodese- træning er ikke noget problem.

Anette: Jeg er helt med på, at grundlæggende lydighed er nødvendigt- men jeg mener bare, at jeg ikke vil gå til lydighed på konkurrenceplan- jeg synes simpelthen det er for stift i forhold til min måde at træne på. Jeg elsker at træne tricks, så det vil være i ekstra til en sport.

• #7   16. jan 2012 Jeg går nok 45 minutter om dagen med mine i gennemsnit. Og så er de med på ridetur et par gange om ugen, hvor de virkelig får strukket ud. Derudover cykler jeg med dem, for at holde deres kondi i topform, da jeg bruger dem til konkurrencer. Men det er ikke et must.
    Mine er rene arbejdslinjer.

• #8   16. jan 2012 Og så træner jeg 6 gange om ugen i ca. en time pr. gang.

• #9   16. jan 2012 Maiken:

"Jeg træner med min hund 5-7 gange om ugen i ca. 1-3 timer pr. gang, derudover går jeg 3 ture dagligt (hvor de går løs/uden snord) af sammenlagt 2-3 timer og så har jeg dem ellers med til stævner, på mine træningshold og med på arbejde."

Det vil vi reelt ikke kunne opfylde. Jeg forestiller mig træning i klub to gange om ugen, og så ca 1,5 times motion/gåture om dagen plus en halv times træning om dagen- weekender mere.

• #10   16. jan 2012 Julie: Det du beskriver, at I kan tilbyde vil jeg bestemt mene er et godt liv for en border collie!

• #12   16. jan 2012 Maiken: nej det lyder også mere, som at jeg skal kigge efter udstillingslinjer- jeg vil faktisk også gerne udstille lidt, så det vil jo være fint smiley

• #13   16. jan 2012 Altså alle mine er lavet til at kunne arbejde mange timer om dagen - og mere rolige hunde finder man ikke. De har absolut ikke større behov end de udstillings-bordere jeg kender.
    Men hvis du er interesseret i at udstille, så er det uden tvivl en udstillingsvariant du skal finde.

• #14   16. jan 2012 Det er ikke for at udstille vi ville have hund, men det kunne bare være meget sjovt at prøve smiley Synes det er så hyggeligt at være på udstilling

• #15   16. jan 2012 Tag ud til nogle lydigheds eller agilitykonkurrencer og mød en masse bordere. Så får du lidt en fornemmelse af de forskellige typer og hvad de kan. Og så får du lov til at møde en masse skønne eksemplarer af racen smiley

• #16   16. jan 2012 SR: Det vil jeg gøre. Meeeen det har lange udsigter endnu. Jeg tror, at Louie skal have lov til at være enehund resten af livet- så det bliver forhåbentlig først om 10 år smiley

• #17   16. jan 2012 Det er også godt at være i god tid! smiley

Ift. mindre hunde, så er begge mine tæppetissere ikke ret begejstrede for store hunde sådan generelt. Men netop borderne er de meget glade for. Jeg tror det er pga. deres kropssprog og deres afdæmpede fysiske leg. De er jo mest til løbelege, hvor eks. retrievere kan virke enormt voldsomme på en lille hund. Begge mine to små ligger gerne i ske med borderne smiley

• #18   16. jan 2012 Vores er bare ikke særlig glad for andre hunde med mindre, at det er voksne tæver, som er mindre end ham og/eller i løbetid. Eller cavalier king charles spaniel- dem ELSKER han bare.

Kommentér på:
Hvor meget kræver en border?

Annonce