{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.577 visninger | Oprettet:

Hundebid, hvis skyld? {{forumTopicSubject}}

Ja, dette dilemma har jeg tænkt længe over.
Det er sådan at min Greyhound på 4 år ikke er særlig glad for andre hunderacer end sin egen. Han kan især ikke lide små fluffy-modehunde og store hyperaktive Labradors som buldrer ind i ham.
Han har før markeret ved knurren, rejste børster og bid.
Men spørgsmålet er, hvem får skylden??
Min hund er ALTID i snor og vi kommer ikke i hundeparker da de andre hunde er løse der.
Men vi har oplevet flere gange på en gåtur at der kommer en labrador bragende ned imod os i fuld fart og bare smadrer ind i Thunder. Hopper op af ham og skubber han, det kan han bare ikke lide og så bider han altså!
Men jeg kan jo ikke fysisk skubbe den løse hund væk og jeg kan ikke flytte min hund da den løse så bare følger efter. Så mener ikke det er min skyld, da jeg jo ved han ikke kan lide de hunde og derfor har ham i snor. Men vil være ked af at han skal ha' sprøjten bare fordi andre mennesker ikke har en skid styr på deres kræ :s

Eller folk der kommer gående med deres bjæffende modehund i flexline, når de så ser Thunder, så får flexlinen lige "frit løb" og hunden spæner over til Thunder. Men Thunder er gammel væddeløbshund og tror han ser de små behårede hunde som noget der skal jagtes - da han ikke kan se deres mimik som en stor hund. Så han vil gerne ruske dem, og jeg må skynde mig og løbe den anden vej mens jeg råber til ejerne "Han vil IKKE hilse!", hvor svaret så er, "Jamen Fido gør ikke noget", og jeg tænker "Nej, men det gør min altså!!!"

Hvad stiller man lige op? Og hvem står med skylden i sådan en bid situation?
Det kan bare ikke være rigtigt at jeg ikke kan lufte min hun I SNOR et sted hvor det ikke er beregnet til løse hunde, og så blive overfaldet af andres ustyrlige hunde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundebid, hvis skyld?
  • #1   10. jan 2012 Nej det kan ikke være rigtigt at du /i skal overrumple af løse hunde hvis de ikke må være løse, men desværre tror jeg stadig du får skylden hvis det er din der starter slagsmålet.

    Mener også at der står i loven at har du en hund der kan finde på at bide så skal du sørge for den ikke kan komme til det ved bla. at holde den i snor og evt mundkurv.
    Det er desværre sit ansvar at sørge for din ikke kan bide, og er du rigtig uheldig at den bidder kan du risikere at din skal aflives også selv om den var i snor


  • #2   10. jan 2012 Han skal også have en mundkurv.
    Synes bare det er unfair, for han er den sødeste hund ellers og han bider ALDRIG hvis folk bare har styr på deres kræ og sørger for at de for lov at hilse normalt og stille. Men han bliver nervøs når de farer op i hovedet på ham og løber ind i ham.
    (Han bider ikke i aggression, men af nervøsitet)

    Det er bare utroligt hvad man skal finde sig i, når man selv sørger for at holde sin hund under kontrol og jeg kan jo intet gøre hvis en stor labrador kommer farende, for når den ikke er i snor kan jeg ikke gå et andet sted hen, for den følger efter og jeg kan ikke fysisk skubbe den væk.
    Fik også engang selv et blåt mærke på benet fordi den også løb ind i mig og nærmest væltede mig, og det gør Thunder meget utryg.


  • #3   10. jan 2012 Du tager ansvar ved at gå med snor og undgå hundeparker, så din skyld er det ikke. Selvfølgelig skal hunde ikke bide, men de skal heller ikke gå løs hvis de ikke kan styres, og slet ikke udenfor hundeparker...
    Mine hunde går løs i parker, men kommer der en hund i snor tager jeg mine i snor, dog behøves jeg ikke tage Chelsy i snor da hun helst undgår alle fremmede hunde og aldrig kunne finde på at løbe i deres retning.
    Hvis jeg møder en hund i snor på gaden spørger jeg altid ejer om de skal hilse, andet synes jeg er respektløst - fordi jeg hader selv at have en hund hængende efter mig, og hvis den ikke gider gå igen efter mine har hilst ig evt. leget bliver Chelsy nervøs og Rocco sur (bider dog ikke) det gør den løse hund ophidset, og så går helvede løs - i mange tilfælde bliver jeg nød til at tage Chelsy op hvis ejer ikke tager den løse hund, da hun ellers bliver trumlet ned, men så begynder alle løse hunde at springe op af mig, og det ophidser dem endnu mere.

    Pointen er, man skal ikke have sin hund løs medmindre man kan kalde den til sig uanset situationen.


  • #4   10. jan 2012 Vil mene min hund i snor er i sin fulde ret til at bide fra sig - hvis en løs hund løber hen i hovedet på den. Det er da ren forsvar.


    Vores gamle hund, som altid gik i snor, blev engang overfaldet af en løs labrador.. Efter den hændelse brød vores hund sig ikke om labradorer og hunde på den størrelse.

    - Derfor var det også efterfølgende ekstremt belastende når der kom en løs hund imod en og ejeren kommer vadende stille efter med sætningen "jamen den gør ingenting" - "NEJ, men MIN gør og derfor holdes han i snor!".
    Bare fordi ens egen hund intet gør, betyder det ikke at alle andre hunde også er sådan.

    Og desværre endte historien ikke der med vores hanhund..
    Efterfølgende var han ude for endnu et overfald. Han var stadig i snor, den anden hund var en løs schæfer tæve, som fik lidt for godt fat i ham. Dyrlægen kunne fortælle, at vores hund kun overlevede bidet i halsen pga. det tykke halsbånd han bar.
    - Efterfølgende blev han faktisk endnu engang overfaldet af en løs hund, her var skaderne heldigvis meget overfladiske.

    Ikke ved ét af de 3 overfald, gjorde vores hund noget voldsomt mod den anden - men ikke om jeg havde sagt noget til det, hvis han havde gjort.


  • #5   10. jan 2012 Nej, det er ikke din skyld hvis din hund er i snor. Men råb :" MIN HUND BIDER!!" næste gang i møder en løs hund. Det plejer at virke. Ellers så gør "MIN HUND SMITTER STADIG!" I hvert fald.

    Men det er dælme utroligt at man ikke kan være i fred.


  • #6   10. jan 2012 Hvis han bider i forsvar og pga. nervøsitet synes jeg det ville være synd at give ham mundkurv, det kunne jeg forstille mig bare ville gøre ham mere nervøs.
    Hvis han derimod selv kunne finde på bare at fare i struben på en anden hund, ja så synes jeg han burde have mundkurv.
    Hvis folk bare lader deres hunde trumle i hovedet på alle og enhver, så er det deres egen skyld hvis deres hunde får et hak. Selvfølgeligt intet alvorligt.
    Chelsy bider (markere kun) også ud efter hunde der trumler i hovedet på hende, fordi følsomme hunde med sarte knogler som vores racer har altså ikke lige lyst til at få 20 kilos poter smækket ned på ryggeb, selvom modsatte hund kun vil lege.


  • #7   10. jan 2012 Unfair det kan vi sagtens blive enige om, hader slev folk der ikke har styr på deres kræ.

    Desværre skeler forsikringen og lovgivningen ikke meget til om det er unfair eller ej smiley


  • #8   10. jan 2012 mener desvære jeg har hørt om tilfælde hvor hunden i snor fik skylden fordi det var den som havde bidt.
    Tror nok loven er skruet sådan sammen at en hund må ikke bide næsten uanset omstændighederne.

    Korrekt at den anden hund heller ikke må være løs og uden kontrol men med mindre det er en listhund udløser den forseelse kun en bøde. Bideren får som regel sprøjten. Det er i hver tilfældet sådan jeg har forstået at praksis er 8(


  • #9   10. jan 2012 Men det kommer vel også an på hvor voldsom bidet er?

  • #10   10. jan 2012 Nej, kan heller ikke lide tanken om mundkurv (dog er han vant til den fra væddeløbene af), men nogle gange er vi til "mynde-træf" i hundeskoven og der vil vi gerne have ham løs med mynderne (da han som sagt INTET problem har med dem, da de er rolige) men så skal han have en mundkurv, da andre hunde stadig kommer i skoven.

    De gange med labradorerne kunne jeg ikke engang se ejerne, så kunne ikke engang råbe til dem at min hund ikke kunne lide deres smiley
    Han er slet slet ikke aggressiv og kunne aldrig ryge i hovedet af en anden hund, for han vil ikke slåes fx. Han bider de store hunde udelukkende når han bliver overrumplet og nervøs pga. det.

    De små ser han som noget der skal jagtes og derfor får han ikke lov til at hilse/være i nærheden af dem, men igen, det er svært når folk lader deres løse små hunde løbe op i fjæset på ham inden jeg når at fortælle at han altså ikke ser en promarian som en hund, men en ting der skal jagtes...
    Det er jo lige før man ikke kan lufte sin hund nogen steder mere. Er så glad for at der trods alt ikke er så mange hunde i vores område mere, så vi kan gå en nogenlunde rolig og afslappet tur.


  • #11   10. jan 2012 Det varierer, når han bliver bange er det bare markering. Men hvis det er en lille hund der provokerer ham fortsat, selvom han knurrer osv. så har han før løftet dem op i nakkeskindet for at "ruske" dem. :s

  • #12   10. jan 2012 I følge loven må en hund altså ikke gå løs med mindre nam har helt styr på den.
    Min dreng reagerer på løse hunde ved at fare frem i snoren, brumme og gøre sig stor, det giver hurtigt effekt for de hensynsløse ejere, specielt hvis man siger, jeg slipper ham altså hvis du ikke finder en snor.
    Jeg tror skyldes afhænger af bidets grad, og som jeg forstår markerer han men ikke bider for at dræbe


  • #13   10. jan 2012 lidt læsestof smiley

    https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=2050


  • #14   10. jan 2012 6 stk 3 kan være dig der bliver overfaldet af anden hund..

    Og så vidt jeg ved, vil hunden uden snor ALTID være den der står med lorten...


  • #16   10. jan 2012 Det er faktisk set at den i snoren forskylden for hvis ens hund bider bør den bærer mund kurv så du kan sagtens ende med lorten selvom det ikk er fair så få en mundkurv til hunden for din hund skydl

  • #17   10. jan 2012 Når man anmelder en skade til sin forsikring, så skal man angive hvem af hundene der havde snor på eller ej. Har modpartens hund ikke snor på, så får den skylden.

    Har de begge snor på er det en anden sag, men så bliver man spurgt ind til hvad der yderligere skete, for at få placeret ansvaret for skaden.

    Jeg ville også råbe højt at din hund ikke vil tale med andre hunde. For det hjælper også hvis en skade skal anmeldes. Det er en af de ekstra oplysninger der vil hjælpe dig, hvis du får en tvist med en modpart.



  • #18   10. jan 2012 Snor eller ej, så synes jeg dog IKKE dem i snor må skambide eller dræbe, det er lige i overkanten, men hvis de giver de løse provokerende hunde overfladiske skader eller et mindre bid i værste tilfælde, så burde det være den løse hunds ejer der skulle straffes, uanset hvad synes jeg dog at det er den løse hunds ejer skyld hvis der sker noget, og de ikke kan kalde deres hund til sig, fordi der er ikke noget værrere end at have en løs humd trumlende efter en, i tilfælde a ens hund bliver bange eller irriteret.
    Uanset hvad synes jeg dem med løs hund skal have en bøde i løs hund vs. snor hund situationer.

    Trådstarter lyder meget respektfuld over de løse hunde, ved at gå i snor og undgå hundeparker, jeg ved ikke om hun går udenom små hunde hvis de kommer, men hvis hun gør det har modsatte ejer da ikke noget at sige hvis deres hund får et hak.


  • #19   10. jan 2012 At den ikke kan lide små hunde er jo også en ærlig sag, og så må ejer jo bare prøve at øve det med den - at små hunde er hunde og ikke bytte, eller undgå alle små hunde, da jeg ved at det kan være svært at vende jagtinstink fra væddeløbs eller jagthunde, hvis småhundeejer så følger efter og insistere på at de skal hilse, så beder de jo også selv om at deres hund skal få et hak.

  • #20   10. jan 2012 Tja, min fasters Whippet HADEDE små hunde og så dem som et bytte, den var også gammel væddeløbshund, og den blev så stille og roligt vænnet til rolige små hunde - så den lærte at forstå deres sprog. Den bor nu sammen med to Chihuahuaer og har gjort lykkeligt i 5 år. Så man skal ikke generalisere på den måde.

  • #21   10. jan 2012 I "gamle" dage var det sikkert at hunden uden snor ville få skylden! Sådan er det desværre ikke mere i de her fantastiske "lad os lave loven om og forbyd alt og alle" dage:(
    Der er desværre set en del episoder hvor det er hunden der er i snor som forsvarer sig selv der får skylden. Men snakker vi lov og ret har DU loven på din side fordi din hund går i snor. Så blir der noget skal du huske på at du altså har loven med dig:)

    Men det er sku skræmmende når hundefolk ikke længere kan føle sig "sikre" på deres gåture!


  • #23   10. jan 2012 Angående små hunde, så øver vi det også med ham smiley
    Vi har en gravhund i familien og da vi introdukserede dem stlle og roligt for hinanden uden at nogen af dem fik lov at "springe i hovedet" på den anden, så var der ingen problemer.
    Problemet er, at han aldrig får lov at hilse stille og roligt på hunde i naturen, for de bliver altid så ophidsede og gøer og piver og trækker mod ham og så er det at han ikke bryder sig om det.
    Men ja, når jeg går tur, så undgår jeg også at komme for tæt på små hunde, da jeg ved, at de fleste er for ophidsede til at hilse stille og roligt. For sjovt nok, så går Thunder stille og roligt forbi andre hunde når vi passerer dem, han hverken trækker i snoren, gøer eller knurrer. Det er KUN når de andre hunde brager direkte op i fjæset på ham at han reagerer. Og det sker desværre så tit fordi folk herude hvor vi bor (ved ikke om det er generelt) bare er allergisk overfor hundesnore! Det er nærmest set som en hunderet at gå uden snor, godt opdraget eller ej.


    Men tak for Jeres forklaringer smiley


  • #24   10. jan 2012 Lenschow:
    Har du et link til hvor i loven det står? Har ledt efter det før da jeg har hørt dette men aldrig fundet det *S*


  • #25   10. jan 2012 Det ER desværre dit ansvar, at din hund bider, trods at du har den i snor, og de andre ikke har.
    Næste gang der er en der kommer løbende, så råb til ejeren at din hund bider (det plejer at få dem til at tænke to gange både den gang, og forhåbentligt fremover) og træd så ind foran din hund så den ved, at du passer på den, og samtidig afspærrer du den anden hunds løbebane.


Kommentér på:
Hundebid, hvis skyld?

Annonce