1.280 visninger
|
Oprettet:
*Michélle - med mini bull & malinois *
8. apr 2006 Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
8. apr 2006 Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
At være en god leder - hvordan? {{forumTopicSubject}}
Jeg har måtte indse at jeg ikke er en særlig stærk leder, og med de hunde vi har er det rigtig skidt... Desværre ved jeg ikke rigtig hvordan jeg bliver en bedre leder for dem..
Så derfor - hvordan definere I en god leder? Og hvad gør I selv for at vise jer som gode ledere for jeres hunde?
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.103
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
jun 2010
nov 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 21 Svar: 96
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Men det handler om at være konsekvent, og mene nej når man siger det. Og have et fast kropssprog og stemmeføring.
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.818
Hvis ikke man er vedholdende og holder sig til de rimelige grænser, man en gang sætter, mister man alt......troværdighed, tillid, respekt.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 88 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.514
Altså her er den ældste af de 2 hunde jo "lederen" af de 2....
men jeg er hende der sætter de overordnede grænser og hende der definere de regler der skal leves efter i huset så vi alle kan være her.... Jeg er hende der har ret til at sige ja og nej i forskellige situationer, og det skal de ikke være i tvivl om.. jeg er også hende der sørger for maden og vandet, og hende hundene kan stole på tager sig af dem...
jun 2010
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Problemet ligger i hundenes indbyrdes forhold - jeg oplever at Hazel fx bestemmer at Asti ikke må være i køkkenet, eller at Asti ikke må ligge i sofaen hos mig...
I forvejen har det været et problem at Asti kørte Hazel træt, som derfor sagde alt for kraftigt fra overfor Asti - dette er vi obs på og forsøger bla at tilgodese dem begge ved at aktivere Asti mere og nogle gange lade Hazel blive hjemme.. Samt give Hazel mulighed for at få fred for Asti i dagligdagen...
Det er lidt svært at forklare, men jeg håber at det giver mening...
nov 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 21 Svar: 96
jun 2010
apr 2006
Jeg synes vi fik godt styr på dem - vi ka mærke når Hazel er træt og skal have fred for Asti, og vi prøver at tilgodese deres forskellige behov så Asti bliver brugt og Hazel ikke bliver for udkørt.. I mange måneder er det gået rigtig godt; Hazel har kunne opdrage på Asti på fornuftig vis og har der været optakt til noget mellem dem har vi kunne stoppe dem med et nej...
Men jeg synes at Hazel er blevet strid overfor Asti... Hun jager hende ud af køkkenet, hun jager hende ud af sin seng og hun jager hende ned ad sofaen (jager er måske lidt overdrevent.. Ofte skal der blot et blik til så er Asti væk).. Og når vi kommer hjem så er hun også over Asti - så den ene af os plejer at sige hej til Asti mens den anden siger hej til Hazel, for derefter at bytte....
I fredags skete det der ikke måtte ske - de kom op og slås igen.. Denne gang endnu værre da Asti bed igen..
Jeg var egentlig parat til at finde Hazel et nyt hjem, da jeg ikke synes nogle af pigerne er tjent med det her.. Hazel er blevet en skygge af sig selv efter vi har fået Asti - hun er evigt træt og virker mest af alt som en gammel hund uden megen glæde... Men jeg elsker jo dem begge, så er vil prøve næsten hvad som helst for at få det til at fungere...
feb 2011
maj 2004
Følger: 43 Følgere: 36 Hunde: 6 Emner: 79 Svar: 1.425
Det er så MIN erfaring. Je har de gange dette er sket, gået af med den ene. For det er uholdbart i længden, ikke at kunne have hundene sammen.
Tæver er faktisk mere dominerende, end hanhunde, når først opgøret er der.
apr 2006
Chiko - de gange du har oplevet det, har hundene da kunne gå sammen uden problemer i flere måneder? Vores hunde leger fint sammen når vi er ude fx i skoven... Og Hazel passer på Asti når vi en sjælden gang imellem er ude med venners hunde også..
Havde vi boet anderledes end vi gør, så havde jeg "blot" holdt dem adskildt... Men det er desværre ikke muligt her hvor vi bor...
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
Har svært ved at læse om den ældste både er blevet grov og gammel, altså nærmest ikke trives med den lille ?
feb 2011
Er den ældste afklaret for at der ikke er noget der generer hende ??? og hvad fodrer du med ???? Nu kommer en længere forklaring.,...
Vi fik i maj Nova som voksen hund, i august fik vi Ipsen 9 uger, Nova var dengang 21 måneder... Nova gad overhovedet ikke hvalpen, hun startede decideret med af hakke kraftigt ud efter den da vi hentede Ipsen, tror opdrætteren som overværede det var parat til at sige hun ikke ville sælge til os... I pauser hjemad fra sjælland til Jylland var det ikke bedre...
U bedste fald den første tid fik Ipsen den kolde skulder, i værste et ordentlig hak, var ved dyrlæge og få checket øje efter en uge....
Nova er meget lidt spisende, og vi syntes også hun virkede depromeret efter vi fik hvalp, så vi tog hende til dyrlæge, han mente at hun havde ondt i ryggen og smertebehandlede, det gjorde hende lidt mildere... efter en samtale med Nova¨s opdrætter fik hun også en antibiotika kur, det havde hun tidligere haft behov for efter løbetid, kan ikke lige nu huske hvorfor, men også det gav et lille bitte fremskridt, forstået på den måde at nu fik Ipsen mest den kolde slulder, ikke så meget knurren og hakken....
Må sige jeg fodrer ikke af principper men udfra hvad der virker, og så er jeg faktisk lidt ligeglad med hvad der er i... Følgende sker, Nova er som skrevet lidt spisende, og mega kræsen, jeg prøver i tiden flere forskellige tørkost produkter, men uden succes, er en dag ude på eb gård for at købe Wolfsblut, ham der er der siger, du skal da rå-fodre... nej det gad jeg altså ikke... Men ud over Wolfsblut kom jeg hjem med noget frosset færdig BARF med kød, grøntsager og olier i Natures:Menu hedder det...
Wolfsblut var lige så ringe en succes end alle andre tørkost produkter, men så prøvede vi det andet, og seriøst, vi troede ikke vores egne øjne, i løbet af 2 dage havde vi 2 glade hunde de drønede rundt, de legede og tumlede de trak i det samme legetøj of det er bare kun gået en vej siden da.... de leger så meget og de er begge lige gode om at ligge op ... dog er det helt sikkert stadig Nova der bestemmer, derom ingen tvivl, men det er meget sjældent hun har grund til det... Ipsen har endelig fået en storesøster og hun får rigelig leg...
For nogen tid siden var der en anden der havde en tråd herinde, og de havde oplevet nøjagtig det samme...
Så det er er min pointe er om I er sikre på at hunden ikke fejler noget fysisk og at hun ellers trives optimalt.... hun er jo slet ikke gammel nok til at skulle være en sur mokke.... når det er sagt så er det ikke mange måneder I har mellem dem, jeg er endda bekynret om de 2o måneder der er imellem vores er nok, den dag Ipsen bliver kønsmoden, men jeg håber reang ordenen er etableret nu...
feb 2011
http://www.hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=493569
apr 2006
Som jeg ser det er det ikke den tætte alder der er skyld i problemerne, men store forskelligheder hos hundene...
Asti er en meget selvsikker hund med høj haleføring.. Første gang hun mødte mine forældres tæve på 5½ år knurrede hun ad hende for derefter at stjæle hende kødben.. Hun har til tider været ret strid overfor Hazel, og ikke repsekteret hendes grænser når hun sagde fra...
Hazel er både blevet grov og gammel - hun har i hvert fald ændret sig siden vi fik Asti..
jun 2010
*Michélle aka Fie *
ja desværre kan der opstå en del problemer når man får ekstra hund - mine erfaringer er at disse problemer oftest opstår når hunden er tæti alder og/eller er meget forskellige i størrelse, temprament, aktivitetsniveau osv.
Jeg vil dog ikke mene at dette har ret meget med dig som leder at gøre men om hundenes indbyrdes forhold så det er det jeg ville arbejde med og fokusere på frem for sin position...
apr 2006
Vi råfodrer hundene, og begge har fin appetit.. Hazel er ikke undersøgt udover det alm sundhedstjek iforbindelse med vaccine - der blev hun fundet sund og rask og i god form
Der er intet overfor andre hunde - og der er heller intet når de er ude hvor der er plads, som fx når vi går tur i skoven.. Der løber de og leger Men herhjemme virker hun meget træt...
mar 2010
mar 2007
Kan ikke rigtig finde ud af det du skriver.. Længere oppe " klager " du over den ældre hund... Ja for den da hun skal da have lov til at sige fra hvis den lille er grov..
apr 2006
Så selvfølgelig tænker jeg om det ka være problemet...
feb 2011
I forbindelse med hele vores afklaring spurgte jeg en dyrlæge om en hund kunne have en depression, hans svar var at klinisk kunne man nok ikke diagnosticere end depression hos en hund, men omvendt set var der tilfælde hvor man havde givet en hund Lykkepiller og set en god effekt....
Men derudover skal hvalpen da underkaste sig, det gjorde vores nu også hele tiden, hun lagde sig pladask ned foran Nova for at gøre sig til, og hun trak sig når Nova trak grænsen, men hun var vedholdende i at forsøge at få etableret kontakt , men på en underdanig måde....
jun 2010
Men ja som jeg skriver ville jeg hoppe op og falde ned på at folk mener det er lederskabsproblemer og istedet fkuserer på hundenes indbyrdes forhold og at undgå situationer som skaber konflikter og problemer imellem dem...
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.166
Så jo - en hvalp kan da sagtens te sig sådan. Kig nu på racen - meget kan man beskylde dem for, men selvudslettende og underdanig er ikke to ord der kendetegner den.
jan 2006
Så måske skulle I finde et andet hjem til hende .. hvis hun ikke trives hos jer når mallen er der ?
apr 2006
Hazel er mit et og alt - hun er min drømmehund..
Marianne - det er også en kompliceret situation.... For ja, Hazel ska da have lov til at sige fra overfor Asti, hvis hun bliver for meget... Men problemet er at det nogle gange går over i regulære slåskampe..
Min egen tanke er at de to desværre bare ikke passer sammen... Ligesom ikke alle mennesker kan sammen, så er der vel også hunde der bare ikke kan sammen..
mar 2007
apr 2006
"Og derudover lyder det som om at Hazel ikke er den eneste, der er træt af situationen ?"
Hvis du med dette mener mig, så ja... Jeg er utrolig ked af at hundene ikke fungere sammen, og at vi ikke formår at få det til at fungere... Overfor os er de begge helt fantastiske hunde, og jeg elsker dem begge meget meget højt... Men jeg synes jo ikke de i længden er tjent med denne situation..
Ser nu heller ikke noget problem i Astis adfærd i den beskrevne situation med mine forældres tæve - det var blot for at forklare hvor mentalt stærk hun er..
Jeg har i hvert fald aldrig oplevet lignende tidligere..
jan 2006
Ja, det var dig jeg mente .. det lyder som om du selv er kørt træt i det hele med hundene
Du er iøvrigt ikke den første, hvor kæben er røget ned gulvet med et klask, ved første møde med en malinois
De skal opleves - ellers tror man ikke rigtigt på det ..
mar 2007
jan 2006
Der findes stærke og knapt så stærke (mentalt mener jeg) racer - og de mentalt stærke får jo altid før eller siden deres vilje trumfet igennem. Havde hvalpe-mallen rendt ind i en 5½ år gammel hund, der ikke var svag i psyken havde den jo heller aldrig fået held med dens foretagende.
Men .. går den så går den. Man må da (det gør jeg ihvertfald) elske den for at prøve
apr 2006
Jeg vil ikke sige jeg er kørt træt i det.. Det er mere ualmindelig dårlig samvittighed der nager mig... Og det at jeg ikke ved hvad f*nden jeg ska gøre ved det - jeg føler mig som verdens dårligste hundejer...
Nej de er virkelig noget for sig selv Havde aldrig troet at jeg i den grad skulle falde for racen - men Asti er fantastisk på alle måder... Selvom vi også har vores kampe med hende Hun har været umådelig svær at gøre renlig og alenehjemme træne...
mar 2007
jan 2006
Det lyder meget godt, det du skriver med at du er en god ven - men hvad så hvis I bliver uenige om et eller andet .. eksempelvis om hun må æde ting fra bordet .. hun mener at det må hun godt, du er måske ikke enig.
Går du så ikke ind og fortæller hende hvordan tingene hænger sammen ?
Jeg er ikke mine hundes "ven" - hvis der hermed menes at vi er ligemænd - jeg bestemmer i den yderste konsekvens og når tingene virkelig bliver sat på spidsen.
Omvendt har mine hunde ekstremt lang snor - de stjæler ting, de går overhovedet ikke pænt i snor, de hopper op, de graver huller i haven, de jagter katte hvis der kommer nogen ind på vores grund, de sover i min seng, de ligger og flyder i sofaen .. men .. det er mig der bestemmer i den sidste ende.
jan 2006
Det er da ikke dominans at hun stjæler et kødben .. det er bare en god portion tro på sig selv.
En god konkurrencehund har en vis del dominans i sig - selvklart - men hvis den er "dum-dominant" og ikke evner at samarbejde og lade sig styre af sin fører er den komplet værdiløs ..
Så nej - ikke dominans, den overlader vi til rottweilerne .. men charme, <i>selvtillid</i> og lækkert hår
mar 2007
mar 2007
jan 2006
Jo, det læste jeg godt.
Og det er også rigtigt fint og flot at du kan respektere hendes grænser og hun også respekterer dine .. det sker jo som regel, hvis man har gjort sit arbejde godt nok.
Dér hvor jeg vil hen er, hvad nu hvis ...
Hvad gør du så - respekterer hendes trang til at løbe efter et rådyr <i>hvis</i> hun ikke er i snor, eller smutter ud af halsbåndet f.eks .. eller går du ind og bestemmer over hende og siger "nej" .. eller hvordan ?
jan 2006
En mentalt stærk hund hviler jo også i sig selv, og har ikke nødig at gå med høj haleføring og "her-komemr-jeg" attitude .. men den må heller ikke snige sig langs panelerne .. og det gør mallerne bestemt heller ikke
mar 2010
Hvis Hazel fungerede og var glad før den nye kom er det vel ikke hende der skal væk? Det synes jeg i hvert fald lyder for åndssvagt. Man smider ikke bare sin første hund væk fordi den nye hvalp ikke passer sammen med den "gamle".
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
jan 2010
Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 525
jan 2006
Der står ikke mindre end 4 klar til at hente ham hvis de får lov - den unge er der ingen, der vil ha, og han ville heller ikke være nem at omplacere, da han ikke lytter til andre end mig.
Den ældste er søøød og nem .. så for hundenes skyld ville det blive ham, der kom ud et nyt sted hvis jeg nogensinde skulle komme i den uheldige situation.
mar 2010
jan 2006
Okay tak for svar
Vi er ikke heeelt enige, men tak for din uddybning om ikke andet
maj 2004
Mine første tæver som ikke kunne enes var en schæfer på dengang 4 og min labrador på 2 år da deres opgør kom. De havde været sammen altid, uden den mindste smule opgør. Det kom som lyn fra en klar himmel, og var så spisebor og stole fløj rundt til vi fik fat i hver sin hund. Vi skilte dem nogle timer, og troede det var et her og nu problem.
Men fra den dag, vogtede de over hinanden, og ventede KUN på den ene skulle gøre noget den anden ikke ville acceptere, så var den gal igen.
Det var altid labradoren som startede, altid. Kom schæferen hen og ville nusse med feks mig, kunne labben finde p at ryge i totterne på den. Det var et mareridt, som endte med labben fik nyt hjem.
De havde været sammen fra labben var lille, og jeg havde slet ikke på nogen måde set, der var noget under opsejling.
apr 2006
Udfra hva jeg har læst er det den generelle opfattelse at to tæver der ikke kan sammen uanset alder vil fortsætte deres kamp indtil de skilles ad...
Jeg tror ikke det er dominansproblemer - Hazel startede med at underkaste sig Asti som hun i øvrigt gør med alle hunde møder... Smider sig på ryggen, logrende hale og slikker i mundvigerne..
Hundene respekterer fint de grænser vi sætter for dem ellers - de er som sagt fantastiske hunde begge to.. De har desværre bare nogle indbyrdes problemer
A&D - Jeg smider absolut ikke bare Hazel væk... Hun er som skrevet mit et og alt - jeg elsker hende ubeskriveligt meget ! Jeg har tidligere været parat til at gå fra min kæreste for at kunne beholde hende - finder jeg et nyt hjem til hende er det udelukkende for hendes og Astis skyld...
Det er helt fint at du er af en anden mening - men kom ikke og sig at jeg bare smider min hund væk....
Jer der evt har erfaring med lignende situation - altså to tæver der ikke kunne sammen... Var det hele tiden at de ikke kunne sammen, eller var der situationer hvor det fungerede fint?
maj 2004
mar 2007
apr 2006
Hazel er smidt ud af køkkenet når vi er der - så nu ligger begge hunde i hver deres seng, således at der ikke kan opstå konflikter i den forbindelse... Vi har også haft snakket om at hundene evt skulle ned af sofaen - men ka ikke finde ud af hvorvidt det er et levn fra gammel tid hvor man mente hundene forsøgte at overtage verdens herredømmet, eller det rent faktisk ville hjælpe..
Der ligger aldrig legetøj fremme - det er noget der bliver taget frem ved lejlighed... Og de spiser hver for sig..
Har du nogle forslag til problemløsninger de kan løse sammen?
apr 2006
apr 2006
Det går rigtig godt med at have hundene adskildt - allerede efter få dage oplevede vi at Hazel slappede mere af nu hvor hun ikke skulle forholde sig til Asti.. Hun er også begyndt selv at vælge min kæreste til - førhen skette det kun hvis jeg valgte hende fra...
Vi har efterfølgende opdaget at noget var galt med Hazel - hun så forpint ud i øjnene.. Så for halvanden uge siden var vi forbi Charlotte Frigast som kunne konstatere smerter i hendes venstre knæ... Efter hun er kommet på smertestillende er hun nærmest blevet en helt anden hund; hun er gladere og enormt legesyg og kontaktsøgende.. Og hun skal ikke længere tvinges med ud og gå tur :O)
Så nu ka børnegitteret ikke holde de to fra at lege lidt: http://www.hundegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=34637
At være en god leder - hvordan?