Forventninger til hunden? {{forumTopicSubject}}
Inspireret af en anden meget livlig tråd her til morgen/formiddag, ville jeg da gerne vide, hvad I andre har haft af forventninger til jeres hunde, da I anskaffede dem, og om de er blevet indfriet?
Jeg lægger gerne selv ud:
Lanka - er fundet som vildhund, og vi forventede at hun ville blive rolig, omgængelig og ca. labrador-størrelse, som de andre hunde, vi mødte på Sri Lanka. Men vi havde ingen forventninger til, at hun kunne "bruges" til noget. Istedet har vi levet med en rød hidsigprop, som er temmeligt meget mindre end en lab, og har temperament som en terrier. Men hun har så også vist sig at være helt usædvanlig kvik, og har gjort det godt i både lydighed, agility og rally-lydighed.
Qimmit - er købt som Nuuk-Hund, så forventingen var, at han ville blive livlig, årvågen, venlig, ca. 50-55 cm høj og ca. 25 kg - og at han pga. hyrdegenerne, ville køre lidt højt i drift. Istedet står vi med en ganske sindig hund, der tager alting med ophøjet ro, og så ubetinget er bedst til øvelser, hvor han bare skal blive på stedet og slappe af. Til gengæld er han så 65 cm. høj og vejer over 35 kg!! Men venligheden holder - han er superglad for mennesker og helt ufatteligt god omkring børn.
Aqui - husky med DKK-tavle. Er købt til at være af allround linier, og hans udseende lever 100% op til vores forventninger. Hans sind? Tjjaaah, en husky er efter racebeskrivelsen svær at træne, svær at motionere, og temmeligt reserveret overfor fremmede - og ikke ligefrem specielt kælen eller pussenusset overfor famlien heller. Den er selvstændig, og har det fint med bare at holde sig for sig selv. Men Aqui?? Han ELSKER at træne, og er 100% på. Han elsker alle der kommer i huset, og kravler gerne på skødet af folk i samme øjeblik de sætter sig i sofaen. Og han er nok den mest kælne af alle vores hunde - og nyder at få lov at ligge i arm.
Hvad synes I - skal jeg bare sende alle tre hunde tilbage igen? For der er jo dybest set ingen af dem, der har levet op til mine forventinger??
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.686
jan 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 37 Svar: 485
Så ja regner med hun kan leve op til det
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 334
Jeg synes vores hunde skal oprette en hjemmeside der hedder www.ejegalleri.dk, og så kan de sidde og vuffe og bjeffe om hvorvidt vi hver i sig lever op til deres forventninger og en sød, kærlig og ansvarsfuld ejer!
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 334
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.114
Det har de begge indfriet..
Dog ville jeg ønske at Kiki kunne lade være at sætte sin i vandskålen ! xD
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 885
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
Her hos os, har vi to gange købt "fine hunde" med tanke på udstilling og træningsresultater.
Det var i min schæfertid - og den ene gang blev de fint opfyldt med en dejlig, dejlig tæve som var en ener på træningsbanen og i hjemmet.
Den anden gang en skøn hanhund købt med både udstilling og træning for øje, han havde desværre HD i svær grad. Her fik vi dækket en hel del af omkostningerne, da han var købt på en ret udspecificeret kontrakt med modkrav. Til gengæld blev han utroligt nok 9 gode hundeår og var en super familiehund.
Nogle mellemliggende hunde er kommet ind som omplaceringshunde, og vi har bare haft forventningerne om at få dem til at blive velfungerende hunde i dagligdagen - de har været i ret slem tilstand ved overtagelserne. De har alle opfyldt forventningerne og mere til, her imellem fandt jeg min absolutte soul mate - gud, hvor er man heldig at have prøvet det.....
Vores nuværende tæve er købt hos avler med forventningen om, at vi skal have et langt liv sammen hende. Racen lider under sygdomme og kort levealder, og vi har bevidst fravalgt de fine skønhedskrav og kigget på sundhed og levealder.
Vores nuværende hanhund er kommet ind fra sidelinien, vi kan ikke sige nej til en stakkel i problemer......
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.800
Vi forventede at vi kunne få en race som var rimelig rolig, det fik vi, alt andet var op til os, og de indfrier til fulde vores forventning,.
Westien, tja, vi har grå hår, han er stadig fin hvid:o)
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Vi tjekkede det så godt vi nu kunne inden vi tog ham med hjem.
Ud over det det forventede vi en sund og rask hund under den forudsætning, at lige præcis DET altid er en ubekendt.
Vi har fået hvad vi forventede i forhold til brugsegenskaber - måske en tand mere stress end vi havde ønsket os, men til gengæld er han uopslidelig og superlækker at arbejde med.
Sundheden - han er kryptorchid og har hudproblemer. Det betyder for det første at han ikke kan komme igennem vores avlskåringssystem, men det var et sekundært mål.
For det andet betyder det, at vi bruger en bunke energi og penge på hans hud....
Det primære mål var brugsegenskaberne (og naturligvis hans evne til at begå sig i VORES hjem), og disse ting er fint indfriet.
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 90 Svar: 1.360
de burde bare sendes tilbage
ej spøg til side
Boddy (amstaff bla.)(min første hund) ville jeg egentlig bare have til at fungerer og være en meget nær ven og det lever han fint op til
Storm (amstaff, R.I.P.)
sku ha været brugt til udstilling/ avl - klarede sig egentlig ok til udstilling - nåede (heldigvis)aldrig at avle da loven kom og han så blev syg og aflivet
Incy - (amstaff) var det meningen at jeg ville bruge til udstilling og avl
hun kan/vil ingen af delene - er en usikker hund som ikke vil udstilles og jo af gode grunde ikke må bruges i avl (og grundet hendes usikkerhed vil jeg heller ikk bruge hende)
Så kom hundeloven og jeg skulle nu finde mig en ny race, og det sgu ikk nemt når man allerede har en race man er dybt forelskede i, men efter mange gennemgange af racer og snakke med kenneler fandt jeg en ny race
Obelix - (pharaoh hound)købt til udstilling!!! og evt avl såfremt han er god nok - og DET lever han bare fuld op til
(blev BIS i lørdags i myndeklubben)
Pixen - (pharaoh hound, kuldsøster til Obelix) ikke planlagt men fået hjem da jeg mistede Storm og gerne ville have 2 udstillingshunde og opdrætter gerne ville have hende til et udstillingshjem
planer: udstilling og avl
dette lever hun vældigfint op til (DKV2011) og avl jaa der er jeg i fuld gang med at finde en egnede han
alle hunde ville jeg have til at fungerer sammen i hjemmet og dette virker også helt fantastisk, så kan kun være tilfreds selvom det godt nok koster arbejde men en usikker/nervøs tæve (incy) og så det at få et sær kuldsøskende, puh det kommer ikk til at ske igen, men nu er de her og her bliver de!
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.845
Med Nanna forventede vi så, at hun ville være ligesom Lúa. Haha.. tro om igen. Nanna er så racetypisk, at hun kunne bruges som eksempel på husky.com
Hun er fræk, tager vores ting, er aktiv døgnet rundt og danser rundt i møbler og i det hundefrie køkken. Alt i mens hendes mor (Lúa) bare står og glor på hende, mens hun overholder husets regler, som altid.
Dumme hvalp.
Måske det hænger sammen med, at vi havde enormt meget overskud til at træne og opdrage Lúa dengang i 2009? Lige nu har vi rigeligt at se til, så Nanna får ikke samme tid.
Nanna er dog utroligt førerorienteret, hvilket Lúa ikke er. Hun foretrækker andre hunde. Nanna foretrækker mennesker.
Men hvad fanden.. vi elsker jo bæsterne
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
Ja og nej...
Og har fornemmelsen af at jeg er gået glip af noget, når jeg læser de første svar.
Jeg ville gerne have en aktiv familiehund, som var træningsminded men som ikke ville løbe på væggene, hvis der var nogle stille dage. Altså sådan noget hyggetræning 1 gang om ugen uden at man nødvendigvis blev fast inventar på en træningsbane - ville dog måske gerne prøve at stille til nogle konkurrencer.
Jeg ville have en kælepot.
Jeg ville have en hund, der kunne komme med alle vegne (med på ferie etc.).
Ved ikke om jeg har glemt noget...
Jamen, nu er han jo en racehund, så højde, drøjde, pels og aktivitetsniveau er jo ca. som forventet.
Træningsminded jo altså han kan nemt motiveres med en godbid, men han stresser nemt på en større træningsplads. Han skal helst på et lille hold med positive metoder og i rolige omgivelser. Han er ikke meget træningsivrig. Ikke konkurrencemateriale.
Han er meget kælen og kærlig Jeg havde forventet at han kunne være sofahund, men det duer han ikke til. Han kravler dog meget gerne op i skødet på en eller giver kæmpe knusere, når man sætter sig på gulvet.
Han kan ikke komme med alle vegne, da han kan blive usikker. Han er blevet bedre, men er fortsat ikke en hund, jeg vil tage med alle vegne.
Jeg blev skuffet over opdrætter ikke var ærlig omkring hans opvækst og at han havde tidligere hjem bag sig. Jeg havde fået at vide, at han kun havde boet der.
Det har været lidt en rutsjebanetur at få ham hjem. Jeg er så glad, når der er fremgang og ked af det og frustreret når det pludseligt går dårligere igen. Af denne grund ved jeg ikke om jeg nogensinde vil påtage mig en omplaceringshund igen.
Lige nu kan jeg dårligt få armene ned, da det er gået tæskegodt i de sidste 2 uger, når vi har haft gæster Ingen usikkerhed - men hund der kravler op på skødet og nusser med gæster- super!!! ligesom vi oprindelig havde regnet med at han var
Jeg havde vel egentlig oprindelig regnet med at der ville gå 1-3 måneder og så ville han være faldet til og blive som da vi så ham hos opdrætter, men det var nok desværre naivt...
okt 2010
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 580
Troede vi købte en rolig hund, som kunne med alle andre dyr.
Og så vik vi et energi bundt der lige bortset fra kattene, og nogle tæver der er lige så "dumme" som ham selv, ikke kan med andre dyr, heste og køer er han bange for, og naboens hanhund skal bare have nogle bank.
Så jeg forstår simpelt hen ikke at jeg er blevet så totalt pjattet med det skøre dyr....
Har aldrig brudt mig om de skøre, støjende kræ, der bare synes der skal ske noget hele tiden, og nu er jeg totalt "forelsket" i en af slagsen.
Der må være en hæklefejl i kysen..... Og det er ikke hos hunde, den har fået afrettet mig
maj 2004
Følger: 43 Følgere: 36 Hunde: 6 Emner: 79 Svar: 1.425
maj 2004
Følger: 43 Følgere: 36 Hunde: 6 Emner: 79 Svar: 1.425
Vi former jo mere eller mindre selv vores hunde, og de bliver hvad vi vil have de skal blive.
Udseenet, er måske ikke det perfekte, men jeg kikker mere på hundene som en helhed. Vi andre ser jo heller ikke altid ud som vi gerne vil. :-)) :-))
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Jeg forventede en hund der skulle lægges en masse arbejde i, og som jeg ikke anede om nogensinde ville blive en velafbalanceret og kærlig hund. Jeg regnede ikke med hun nogensinde ville bliver super lydig, både pga. baggrund og racen (malamute).
Jeg er endt med en super velafbalanceret hund, ekstremt kærlig og kontaktsyg, temmelig pleasende og okay lydig =) Jeg er lykkelig for udfaldet, men jeg ville elske hende lige højt, uanset hvordan hun var endt ud =)
okt 2010
Der gik en del personfnidder i det hele.
jun 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 90
nov 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 21 Svar: 96
Jeg hadde bestilt to hanner sort og rød han skulle ta med alle hannene i bilen så fik vi velge dem.
Stor blev min forskrekkelse da han åbnet bure dær sat en grå hvalp og en lille sortog grå som lå å pep.Spør om jeg viste hva som kom nei
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
At jeg i Kia, med tiden, ville finde en bedste ven som kunne dele sorger og glæder x antal år ud i fremtiden ...
Det lever hun fuldt ud op til.
Vi har haft og har vores at slås med, men bare vi er sammen skal det hele nok gå.
Djaxa og Kia gør mit liv værd at leve hver dag på godt og ondt.
Kia er så kronisk syg og det har kostet og koster kassen men det kan man jo ikke holde for altid.
Jeg er ikke selv i bedste form helbredsmæssigt så det er bare endnu en ting vi er sammen om :o)
Forventninger til hunden?