{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.516 visninger | Oprettet:

Godt/Dårligt ved barf? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg har gået lidt i tanken om at begynde at Barfe mine to hunde. Ingen af dem har prøvet det før.

De er af racerne samojede og golden retriever/labrador/breton.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres gode og dårlige oplevelser med at Barfe, og evt. høre hvor i køber jeres henne? Hvordan startede i jeres hunde op, og hvilken slags kød er bedst?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godt/Dårligt ved barf?
  • #2   23. nov 2011 Jeg har kun haft gode erfaringer med det , men skal dog sætte sig godt i ind hvad man laver ..

Lucky han fik vel 5 forskellige slags dyr i løbet af en uge , og så ben om aftenen hvis han var mere sulten .. Han fungerede rigtig godt på det , og var rigtig glad for at spise ..

Vi fodre dog nu med Wolfblut og så kød ved siden af de dage jeg lige synes smiley .. så er jeg også sikker på han får de vitaminer ovs han skal have smiley ..

Jeg købte ved rigtighundemad , og brugte vel 700 for 36 dage , det kan dog gøres meget billigere .. tror jeg startede op med 24 timer faste og så 3 dage med kallun smiley

• #4   23. nov 2011 Mange dyrlæger har så heller ikke noget erfaring i barf , bare generelt så har de faktisk ikke den store viden , ud over det mærke tørfoder de selv sælger :o) det ihvert fald min erfaring .

• #5   23. nov 2011 Kun gode oplevelser. Ud over at hunden ikke skider så meget, har flotte tænder og flot pels, så har jeg også oplevet at det kan give en hund livsglæde og et mere balanceret energiniveau. Jeg havde en hund, som opførte sig som et barn i en sukkerrus når hun var på tørfoder. Når vi var på besøg hos nogen startede hun som regel med at spurte rundt i deres sofa, gerne oppe på ryglænet.

Men man skal sætte sig lidt ind i hvad man gør, men når man har gjort det er det ikke så svært. Jeg synes heller ikke det er så dyrt igen, men nu har jeg jo så også kun en lille hund.

• #6   23. nov 2011 Line . Enig!

• #7   23. nov 2011 Jeg var ellers hårdnakket tørfodder-tøs før hen..
    Og ingen tvivl om det er lettere at hælde en skefuld piller i en skål.
    Men har set hvordan min egen hund er meget gladere for sit foder! OG det er nok for mig smiley
    Jeg har ikke oplevet en masse hokuspokus - min hund fungerede fortrindeligt på tørfoder, og får det stadig i perioder. Men ingen tvivl om madglæden ligger ved det rå.
    Jeg er faktisk blevet så glad for det rå, jeg fodre mine hvalpe jeg har nu her med det delvist.

Jeg bruger så mange typer kød som muligt - undtagen gris. Og det handler mest om at jeg synes man bruger for megen medicin i produktionen. Og da kødet her ikke varmes op, så er jeg lidt skeptisk over for det. Kunne jeg finde noget økogris, ville jeg gerne bruge det.

Jeg kører ca. 50% med brusk og ben eller rent kødfulde ben. 20-30% Kallun, Indmad et par gange i måneden og resten i rent kød. Jeg giver ikke rent fedt, men de rene kødtyper har jo ca. 15 - 20% fedt i sig. Og så bruger jeg ikke faste dage reglmæssigt.

Jeg handler primært hos RigtigHundemad og spæder så op med hvad der er af tilbud rundt omkring og med tørfoder i perioder.

• #8   23. nov 2011 Jeg har også kun gode oplevelser med det.
    Jeg startede begge mine op for et år siden, og har kun positive ting at sige om det.
    De er glade for maden og spiser op med det samme (den ene spiste ikke en gang halvdelen af det tørfoder han skulle). De er ernergiske, flot pels, flotte tænder osv.
    Min dyrlæge har aldrig sagt et dårligt ord om at barfe, men roser til gengæld begge hunde, når de er til eftersyn.

Jeg vil også sige, at man skal sætte sig ordentlig ind i det, inden man begynder. Så man får det varieret nok og de rette mængder af hver ting.
    Jeg fodre med Original Barf, som er det produkt, jeg synes bedst om. Men som Pia skriver, kan man lige så vel købe det i supermarkeder og hos slagterne.
    Jeg synes bare, det er dejlig nemt, at køber det fra Original Barf. Og da jeg har små hunde, og fodre for ca. 200,- om måneden betyder det ikke så meget. Det var stort set det samme jeg fodrede for på tørfoder.

• #9   23. nov 2011 Hvis du er i tvivl, så syntes jeg at det er fint at starte op hos en forhandler, men find en som rent faktisk ved noget om det.

Kan se at du er fra Fyn, så vil anbefale dig at bruge Rene fra fyns barf center

• #10   23. nov 2011 Sorry, jeg har kun gode oplevelser med at fodre med det, bortset fra da jeg startede op, det var hos en forhandler der ikke vidste ret meget, og det gav nogle problemer. Nu køber jeg det meste hos en forhandler der både er billig og dygtig.

• #11   23. nov 2011 MGMGB:
    Huskede du at variere? Sådan at de både fik ben (altså kyllinghasle) OG noget af alt det bløde fx hest og indmad som en anden sagde... Hvis de kun fik kyllinghalse, okse og én anden ting lyder det ikke særlig varieret nemlig, men ved selvfølgelig ikke hvordan du har fodret ud fra det du skriver smiley Vi fika t vide at det er meget normalt der går et par måneder før deres maver har vænnet sig helt til det. Normalt starter men jo med kun at fodre med kallun det første stykke tid, for ellers kan skiftet godt være for voldsomt og netop give hård eller tynd mave...

TS:
    Jeg har også kun gode erfaringer med det... Vores hund har allergi, og det fjerner alle symptomer på allergi når han får kød... Ja han kan godt få lidt hård eller tynd mave, men det er kun hvis jeg ikke har varieret det godt nok... Ellers ingen dårlige erfaringer overhovedet...

• #12   23. nov 2011 Altså der er jo bare nogle hunde som slet ikke kan fungere på det , og sådan er det hvis bare smiley ..

• #13   23. nov 2011 MGMGB: ved barf er der jo netop at man skal kigge på hundens afføring og så planlægge næste måltid ud fra det... er det løst, så giver man feks gris eller ben og er det hård, så mener jeg at hest hjælper, eller også så går lever det jo - lyder som om ud ikke har givet der rigtige når maven var hård.

• #14   23. nov 2011 Ginne: når du skifter imellem tør og barf, gør du så noget? nogen siger at der skal faste til, inden man kan skifte, men kender også dem der skrifter frem og tilbage hen over ugen, som det passer bedst og det køre også fint..

• #16   23. nov 2011 hvor på fyn bor du? Jeg har også kun gode oplevelser.

• #18   23. nov 2011 min hund blev i meget bedre humør da hun kom på barf med grønt, til gengæld blev hendes pels fedtet og hun kan slet slet ikke holde vægt på det, og hun er for tynd... afføringsmæssigt giver hverken det ene eller andet her problemer...

lige nu kombinerer jeg råt og tøtkost (med flere kalorier)... hun er ikke madglad men det fungerer da... det barf jeg bruger er luksus udgaven natures:menu hvor man bare tør det op man skal bruge..

decideret barf med råt kød, brusk og ben har jeg ikke mod på... og kallun er jeg af en garvet hundeopdrætter blevet advaret imod... hun har oplevet hunde der er blevet meget syge af et enzym som i kallun ikke "dør" ved frysning og som altså her gjort nogen syge..
    så her bruges kun okse, kylling/fisk og lam...

• #19   23. nov 2011 MGMGB:
    Hvis det er så hårdt så er det fordi de har fået for meget ben.. Så skal de have en periode uden ben og med noget blødt kød for at neutralisere afføringen igen... Du har højst sandsynligt givet for meget ben... Men som en anden siger, er der jo bare hunde der ikke fungerer på BARF, men den hårde afføringen tyder meget på for meget ben... smiley Det har vi også prøvet...

• #20   23. nov 2011 hvordan har i det med at lade hvalpe vokse op på det??

• #21   23. nov 2011 @ platugler, tror det kommer an på både racen og hunden, min race (skotsk terrier) må ikke få for megen protein da det kan give nyre/ urinvejs problemer i form af nyre. og blæresten... da min hvalp fik for megen protein i sit foder en tid fik hun blærebetændelse, og synes det var tydeligt at hun havde nemmere ved at styre sit tisseri når hun kom tilbage på kost med mindre protein...

• #23   23. nov 2011 Pia: hehe smiley du har jo helt ret... jeg er godt på vej med at få mine 5 unger fodret op til voksne og det ser jeg ikke som det hlet uoverskuelige projekt, men når jeg så kommer til hundene, så bliver jeg straks mere usikker

• #24   23. nov 2011 Pia: hvor mange af dine købere forsætter med barf?

• #25   23. nov 2011 Godt: Man bestemmer selv ned til mindste detalje.

Dårligt (for os): Lulu kan ikke holder vægt på det (ligemeget hvad hun får), pelsen blev træls + emaljen på hendes tænder er blevet slidt meget!

Vi er gået tilbage til tørfoder.

• #26   23. nov 2011 Danielle: det med tænderne er også vores bekymring - boxer har desværre sjældent de bedste tænder.

• #29   23. nov 2011 enig - tandsten er større, det er jeg slet ikke i tvivl om.Vi har også problemer med overvoksede tænder hos ældre hunde og det må baft vel kunne hjælpe på.
    Men vores race har problemer med at nogle af dem let får slidte tænder og det vil jo blive øget med knoglerne..

• #30   23. nov 2011 Jeg giver ikke okseknogler til min, men lammeribben, hakket ben med kød, kyllingrygge, kyllinghalse m.m. Det eneste jeg skal rense ved tænderne er ca hvert 2. år der skal der renses lidt ved hjørnetænderne.

Tænderne har intet ekstra slid siger dyrlægen

• #31   23. nov 2011 Hun: tak... ja det ville sikkert være en god måde at løse det på...

• #32   23. nov 2011 hvor ofte har i forskellige bendag? er det ren bendag eller ben med kød, altså en ½ kylling feks?
    Faster i ?

• #33   23. nov 2011 Det er ikke for alle hunde. Der må man være ærlig med sig selv om man synes at sin hund ser ud til at trives eller ej, og vælge ud fra det.

Min egen har det fint med det, og jeg kunne ikke være gladere. Han har lækker pels (nævnes altid på udstilling), masser af energi, klare øjne og en appetit der siger sparto. Han slikker skålen ren ved hver eneste fodring, hvilket han holder op med hvis han er på det samme tørfoder for længe af gangen.

han er også gået fra at pølle 2-3 gange i døgnet til kun at lægge en pølle hver anden dag (nogle gange lidt større, nogle gange lidt mindre - afhænger af hvad jeg giver).

Jeg kender dog til hunde der ikke har fungeret på det af forskellige årsager. Nogle slider tænderne for meget, og for andre kan allergi begrænse hvad man må bruge af proteinkilder for meget til at man rigtigt kan variere kosten. Og så er der også tilfælde af hunde hvis maver af en-eller-anden årsag bare ikke kan håndtere råt.

Dog synes jeg at det virker som om at de hunde er i væsentligt undertal. smiley

• #34   23. nov 2011 Jeg glemte at nævne: han LUGTER også bedre end når han er på tørfoder!

• #35   23. nov 2011 søster: det med tænderne, kan det ikke undgåes en del, ved ikke at give de hårde knogler fra ko osv?

• #36   24. nov 2011 Jeg ved det ærlig talt ikke. Min hund har ikke problemer på den front, så jeg har ikke egne erfaringer at trække på. Jeg mener bare at hende der oplevede de problemer havde prøvet alt muligt forskelligt, men til sidst blev nødt til at give op.

• #37   24. nov 2011 Hvis afførringen var hårdt og gråt, så kan det ikke rigtigt skyldes andet end ben. Det du beskriver er jo kalkpøller.

• #38   24. nov 2011 Hvis hundens tænder slides for meget ned mister den evnen til at tygge sin mad. Det burde vi bekymre os om hvis vi forventer at de skal fortsætte med at spise nogle år endnu.

• #39   24. nov 2011 Platugler> Jeg skifter bare fra dag til dag.. Jeg faster ikke. Bruger det primært hvis vi skal udenbys eller hvis jeg ikke har fået taget op til hunden. Og dagene efter bad op til evt. udstilling smiley Tre timers vaskearbejde for at hun skal snaske poter og skæg ind igen - nej..

Hvalpene får 3 måltider dagligt nu - barf, tørt og barf. Og begge dele følger med til hvalpene. Og ellers tager vi en snak, hvis de virkelig gerne vil barfen, så kan de få en stor pakke med af det istedet for det tørre. Men mange hvalpekøbere er ikke trygge ved selv at skulle barf-fodre, så jeg synes det er vigtigt hvalpene også er vandt til det tøre. Ellers kan hvalpekøber stå med et stort problem når de vil kører hvalpen over på det...

• #40   24. nov 2011 Natasja

Det har jeg intet kendskab til, men du er velkommen til at oplyse mig med et link, så jeg kan sende det videre til hende hvis hunds tænder blev nedslidt. Jeg tror at det vil glæde hende at hun ikke skal tænke over at hunden skal bruge tænderne til noget alligevel.

• #41   24. nov 2011 .. Men jeg tænker stadig at det nok gør ondt når den når ind til nerverne inde under emaljen?

• #42   24. nov 2011 søster: også min tanke.. jeg skære selv tænder, med stor slid til følge og jeg ved dælme godt hvor nuller naller der gør, når man bår slidt ind til nerverne smiley Desuden så lever vores hunde jo gennemsnitlig længere end en ulv feks og jeg ville da gerne at hunden beholder sunde tænder det meste af livet, så det er da bestemt noget jeg tænker over - ligesom det heller ikke er super for tænderne bare at leve af tørkost.

• #44   24. nov 2011 Jeg tror ikke at det er et udbredt problem, hvis det er det du mener - men for den enkelte hund kan problemet vel variere fra intetsigende til alvorligt. Der skal man nok se på den enkelte hund i stedet for at lave brede generaliseringer.

• #46   24. nov 2011 jeg synes nu ikke at jeg fremførte det som sådan.

• #47   24. nov 2011 Spændende og lærerig debat. smiley

Håber, jeg må stille et tillægsspørgsmål? Er der nogen, som har erfaring med, hvordan 50% Barf og 50% tørkost fungerer sammen? Jeg ved godt, det er forskelligt fra hund til hund... men jeg har ladet mig fortælle, at det ikke er særlig sundt for fordøjelsen at kombinere de to ting og kan være farligt, når min race er disponeret for mavedrejninger?

• #48   24. nov 2011 Kaoz er en af de hunde der måtte tilbage på tørkost fordi tænderne blev for slidte - han er boxerblanding og har arvet boxerens skrøbelige tænder..

Tyggefladerne blev brune og en flig er røget af på en af de bageste tyggeflader, det generer ham ikke overhovedet - jeg stoppede i tide =)

Kaoz har fået ribben, hele fjerkræ, hele fisk - aldrig store knogler der burde være årsagen for sliddet.

At en tandløs kat kan sutte kød i sig er i og for sig fint, men uanset hvordan man vender og drejer det, så ville det have blevet utrolig smertefuldt for kaoz når hans tænder blev slidt yderligere og nervespidserne blev blottet - og en hund med ondt i munden vil ikke spise og vil så dø af sult.. uanset hvad den bliver fodret med..

Råt er superfint til ekstremt mange hunde, men det er at vildlede folk, når man siger at alle hunde fungerer perfekt på det - for sådan er realiteterne jo ikke..

Jeg kan ikke ignorere at Kaoz´ tænder langsomt men sikkert blev dårligere og mere slidte, ingen fodermetode er min hunds helbred værd, og jeg blev NØDT til at stoppe med den daglige råfodring hvis jeg havde lyst til at have en hund uden gebis til 100.000 ..

Nogle råfodere skal lære at acceptere, at det rå ikke er en gave til alle hunde; for nogle fungerer det super - for andre not so much..

I naturen var Kaoz blevet udstødt og død.. Han har HD, epilepsi, dårlige tænder og sarte negle; det betyder dog ikke at jeg bare vil fodre ham med råt og "lade naturen gå sin gang" når han begynder at klynke ved synet af mad fordi bisserne gør ondt..

Kaoz kunne IKKE fortsætte uanset hvor gerne jeg ville; hunden ER vigtigere end meningerne fra de hårdnakkede og påståelige mennesker man kan støde på i råfodringsverdenen !

• #49   24. nov 2011 Altså nu er ben i mine øjne jo ben med kød på, og det er ben som passer til hundens størrelse, Aldrig ville jeg bede mine små hunde om at indtage en rørknogle - det kan de ikke... Men halse, ryg, haler og vinger/ben og ribben det er blødere knogler og det kan de sagtens uden unødig slid på tænderne, netop fordi der altså er en god del kød omkring også. Men vi har så heller ikke tandproblemer i racen..

Louise> Som sagt fodre jeg gerne med kombination - dog ikke 50/50. Og er rigtig tilfreds med det. Min race er så heldigvis heller ikke disponibel for mavedrejning. Der er ikke mange der kombinere her hjemme. Så jeg tror du må igang med google istedet.

• #51   24. nov 2011 Og vil da indskyde at selvfølgelig skal man kigge på hunden og fodre efter hvad man ser! Ser man slid på tænderne, som er til skade mere end gavn - så stopper man da omgående med den fodermetode!
    Hvis ikke så fodre man ikke med råt for hundens skyld, men for sin egen... Og det er uanset fodermetode et vildspor!

• #52   24. nov 2011 Pia - Fordi Kaoz ikke vil spise noget der er hakket.. Han laver citronmund og spytter det ud over det hele; hakkede produkter er IKKE mad hvis du spørger Kaoz..

Og en af glæderne ved råt er madlysten og spiseglæden; skal det være et større bøvl er der ikke meget fest jo..

Han får rå snacks, en kylling her og der, fisk i stedet for kødben en dag.. Men ikke noget fast =)

• #54   24. nov 2011 Og fordi han muligvis er en sjælden bivirkning og et dårligt eksembel, så skal det ikke nævnes?

Ligesom de hunde der har konstant dårlig mave i 4 uger ikke skal nævnes, for det er også sjældent?

Jeg siger på ingen måde at råt er dårligt, det kan ingen påstå; jeg siger blot at ikke ALLE hunde kan trives og fungere på metoden, men langt de fleste kan..

• #55   24. nov 2011 Jeg syntes at dårlig rådgivning også har en del at sige.

Det første sted jeg købte barf, fik jeg mangelfuld rådgivning, og det fungerede ikke, min hund fik dårlig mave, så meget hård afføring med tyndt til sidst o.s.v.

Fik anbefalet et sted, af en bekendt, og det er jeg super glad for smiley

• #57   24. nov 2011 Ja der er grælle tilfælde af mistrivsel på tørkost, det er helt sikkert!

Alvorligt tager jeg det nu, for det er jo hundes ernæring det handler om, og det synes jeg er vigtigt at tage alvorligt =)

• #58   24. nov 2011 Pia: jeg synes bestemt heller ikke at det her fremføres som værende et stort problem, men det bliver nævnt at det for nogle hunde kan være et problem og da jeg har en race der er kendt for dårlige tænder, så er det jo det mest ansvarlige at det er det jeg spørger ind til - det betyder jo ikke at barf ikke er godt - længere oppe skriver jeg jo også at tandsten ved tørfoder helt sikkert er et endnu større problem, men det udelukker jo ikke alt muligt andet

• #59   24. nov 2011 Jeg synes faktisk også at jeg har hørt at sheltien kan have tandproblemer - men jeg tror at det handler om tandsten o.l. Det er dog ikke tilfældet med min - her tror jeg faktisk at benene er til hjælp.

• #61   24. nov 2011 Ja min søsters schæfer var ved tandlæge da han blev 11 år, hans tænder var slidte og begyndte at flække... Alder og overdreven boldleg var synderen =)

Kommentér på:
Godt/Dårligt ved barf?

Annonce