Hvalp - Kennel eller? {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne ikke lige finde en passende overskrift...
Men når I har besluttet at I gerne vil have en hvalp. Hvordan er jeres procedure så?
Jeg har ofte hørt at nogle står i venteliste i flere år for at få en hvalp, og kom til at tænke om det er fordi der ingen hvalpe har været eller fordi de har nogle kriterier der gør at man er nødsaget til at vente.
Vi ventede ca. 9 mdr på Caro, og vi valgte ud fra en blanding af kennelen og forældrene, da jeg var noget forelsket i den han der skulle bruges.
Hvordan beslutter I hvor I vil have den fra? Vælger I ud fra kennelen, forældredyrene eller en blanding?
Forældrenes udstillingsresultater? Eller finder I en hund som i bare må have en hvalp fra og så bliver skrevet op eller noget helt tredje?
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.114
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Derfor besøgte vi den kennel vi havde snakket med, og så deres hunde.
Tæven var for ung på det tidspunkt, derfor den lange ventetid.
Begge forældredyr havde gode udstillingsresultater, og tæven var en skøn kærlig hund.
Vi blev skrevet op og fik vores 1. korthårede. Tæven fik tre kuld, og vi fik en hvalp fra alle tre kuld. Taiko er fra det sidste kuld.
I dag er vi stadig på julekort med kennelen, selv om de ikke har korthårede mere.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 79 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.425
Men vi har absolut ikke fortrudt ventetiden!
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Og så begynder jeg at kigge på linjer og parringer.
Kigger sundhed, brugeegenskaber, hører mig frem her og der, hvordan familien fungerer og virker mentalt - og så videre..
Kennelen bliver valgt ud fra hvilke parringer de har. Der er nogle dealbreakere, det er klart, men kennelvalget er det, der kommer sidst.
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 967 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
Funky er resultat og kiggen racer i 2 år.
Jeg kiggede på :
Irsk Spaniel,
Cocker Spaniel
FT Cocker spaniel
Engelsk Springer Spaniel
FT engelsk Springer,
Kleiner Mîinsterlænder
Labrador,
Beagle.
Nogen kun ganske flygtigt, andre gennem gående.
Til sidst efter at have flere af de udvalgte racer gennem hænderne faldt valget på FT Engelsk springer. Så begyndte jeg at kigge linier. Hvilke linier der indeholdt det jeg ønskede. Fandt 2 som jeg fandt interessante. Jeg regnede med at jeg skulle til udlandet og hente hund, men skæbnen ville at jeg skulle finde den rigtige hund hos en lille dansk kennel i Jylland. Jeg så hvalpene og fandt lige nøjagtige den rigtige hund her: Hedevigs Bella, aka FUNKY.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 345
Først gik jeg på biblioteket og lånte en masse bøger om hunde for at finde ud af, om det der med at få hund nu også virkelig passede til mig (en ting er jo at se dyret hos andre og holde af det - noget andet at have hund selv). Da jeg så nåede frem til, at jeg godt kunne se mig selv i rollen som hundeejer, var næste skridt at sætte mig ned og overveje, hvilke egenskaber jeg godt kunne tænke mig hos min kommende hund, og hvilke egenskaber denne skulle have for at passe ind i mit liv og min hverdag.
Da dette var gjort, gik jeg ombord i bøgerne igen... denne gang for at finde ud af, hvilken race jeg skulle have. Selvfølgelig havde jeg nogle racer i tankerne allerede på daværende tidspunkt, men jeg forsøgte så vidt muligt at holde et åbent sind, så jeg kunne finde den helt rette. At det så rent faktisk viste sig også at være "ønskehunden"; en Berner Sennen, var så et ekstra plus. Jeg fik også gjort op med mig selv, at sundhed og temperament gik forud for køn, men at jeg ellers foretrak en hanhund.
Så var jeg nået dertil, hvor jeg skulle finde ud af, hvor jeg ville købe min hvalp. Dette blev besluttet ved at møde og besøge nogle forskellige opdrættere, indtil jeg fandt det helt rette sted; dvs. et sted som i holdninger til hundenes pasning, pleje og træning var nogenlunde på bølgelængde med mig, og hvor jeg fik en god, kyndig vejledning omkring racen og forældredyrene... og selvfølgelig, hvor jeg kunne lide forældredyrenes temperament og udseende.
Jeg var så heldig at finde det perfekte sted ikke ret langt fra, hvor vi bor, og jeg har været med helt fra starten; fra parring og indtil nu, hvor hvalpene er snart 4 uger gamle. Det er super fedt at få lov til at følge de små helt tæt på og besøge dem flere gange, og opdrætter har været rigtig god til at fortælle og forklare undervejs. Selve udvælgelsen af, hvilken af hvalpene, der skal hjem til os, bliver først og fremmest opdrætters vurdering og hvalpetest, men vi vil selvfølgelig blive hørt også.
Nu er der så kun godt 4 uger, til vores lille guldklump flytter hjem, og jeg kan næsten ikke vente.
Hvalp - Kennel eller?