{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.294 visninger | Oprettet:

Pleje af sår {{forumTopicSubject}}

Hvis jeres hund har fået et sår hvordan plejer I så at gøre? Renser I det i noget specielt?smøre det? eller lader det være?:)

Diva har et lille sår bagerst på ryggen. der sad en slags sårskorpe på som nu er væk. Jeg kunne se noget grønt lign. puds som jeg fjernede med en fugtig vatrondel. Det bløder self lidt men ikke voldsomt. Blev bare helt i tvivl om hvordan man gør med sår på dyr:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pleje af sår
  • #1   13. nov 2011 jeg ville vaske det med sæbespånevand og dernæst antiseptisk middel jod eller andet, såsom zinksalve, men spørg på apoteket de er dygtige de farmaseuter, ihvertfald på mit har fået god hjælp, og selvf. dr. dyr er også hjælpsom.

  • #2   13. nov 2011 jeg renser med saltvand købt på apoteket hvis det er et helt ukompliceret sår - det er også hvad man gør hos mennesker på sygehusene.

    Er der betændelse i skal du til dyrlægen, du skal også går til dyrlægen hvis de bliver større eller ikke vil hele.

    Man kan få både klorhexidin på apoteket, det decinficerer, men lad være med at eksperimentere for meget, for det kan nemt være noget der kræver en ekspert til at vurdere, hvad det er.


  • #3   13. nov 2011 Saltvand eller vand og sæbespåner :o) Og hvis det ser betændt ud, dyrlægen.

  • #4   13. nov 2011 snot der er gult eller grønt er netop neutrolie granulocytter (en immunsystem celle) der kommer til for at fjerne bakterier smiley

    jod er ikke godt at komme i sår det kan forhindre/forlænge heling. det bruges til at desinficere ITAKT hud med, men bruges i dag begrænset....

    hold øje med det hvis ikke det er stort og hvis ikke det bliver værre, eller hvis det ikke er for dybt så er hunden selv tit i stand til at hele. vigtigste er at holde øje og reagere hvis det forandres til det værre - fx meget pus, meget kløe så hunden forværrer det osv


  • #5   13. nov 2011 Mikael: Haha sådan:) det er heller ikke noget jeg panikker over og løber til dyrlægen med. Vil rense det og se om det ikke blir pænere, ellers må jeg ringe til dyrlægen:)

  • #6   13. nov 2011 Jeg vasker med sæbevand og smører med kopattesalve.

  • #7   13. nov 2011 Renser med klorhexadinopløsning og drysser lidt klorhexadinpudder på bagefter.

  • #8   13. nov 2011 Jeg er meget enig med Louise - er der gult/grønt sekret så skal man være opmærksom på infektion.

    Og man bruger altså ikek ængere bare at behandle med en masse decinfierende - det kan give resistente bakterier.

    Som skrevet så bruger man på syghuseneisotonisk saltvand - idet salt renser, og det gør ikke ondt at få det i. Selv på plastikkirurgiske afdelinger renser man hudttranslpantater osv i saltvand og intet andet, idet mange decinficerende midler irriterer huden.


  • #9   13. nov 2011 jeg vasker først såret
    smører det så med patsalve(helosan)
    lader det hvile og få luft



    hvis det er små skræmmer lader jeg dem være, hunden kan fint selv ordne de små skræmmer de i nu og næ skulle få:)(her tænker jeg ike på at såret er åbnet)


Kommentér på:
Pleje af sår

Annonce