aktivering af ung norsk buhund ? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg passer min dejlige passerhund her i ferien, og på en lang gåtur i dag møder vi så en ældre dame, som har haft norsk buhund i mange år.
Nu har hun så fået en ny af samme slags, efter den gamle gik bort. Det er en han på nu 10 måneder, og han er helt anderledes end de andre hunde af samme race hun har haft, og jeg tilbød hende at prøve at finde ud af nogle ting, som kunne hjælpe hende. Hun skal derudover starte til hundetræning nu på lørdag, men hvis hun nu kunne få nogle gode råd indtil da eller som alternativ, hvis det fra træneren ikke virker, ville det jo være dejligt
- han leger gøende og knurrende, dette er fremmed for hende, da hendes gamle aldrig gjorde det - Dette er jo helt klart et karaktertræk, der ligger til racen, men har I nogen gode råd til, hvordan hun kan træne det til at hun kan kontrollere det?
- Han kommer ikke når hun kalder, dette regner jeg med bliver trænet til hundetræningen; hun er også klar over, at han højst sandsynligt er i lømmelalderen og at det har meget at sige.
en helt anden, og faktisk den egentlig grund:
Mentalt trættende aktiveringslege/ideer tænker jeg ville være super godt til dem, for han kører i et ret højt gear, og har lidt svært ved at slappe af...
Har I nogle??
Det var kun noget vi snakkede om i meget kort tid inden vi skulle hver til sidst, så jeg kender ikke alle ting i detaljer...
Han skal kastreres inden alt for længe, men han er kryptokid, så han skal jo gennem en lidt større operation end ved alm. kastration.
Kastration vil sikkert hjælpe på noget af det høje gear, men derfor er træning jo alligevel den bedste udvej
Jeg håber I kan hjælpe mig
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
Han blev kastreret da han var 7 mdr, og er egentlig rimelig rolig, men det er jo en meget aktiv hund, som bestemt ikke bliver træt af en almindelig gåtur hen ad fortorvet... Leg med bold osv gør det heller ikke rigtigt... Jeg har fundet ud af med vores at det der trætter ham mest er søg/spor træning... Jeg plejer at gå ud i en skov, have en bold med og kaste den ind i noget krat eller lignende og sige kommandoen "Søg" (vi har brugt "søg" siden han var helt lille efter godbidder i græsset, så han kender kommandoen)... Og han farer rundt og snuser sig frem til bolden (man kan også bruge pind eller noget andet, bare den lugter af dig eller ham selv)...
En halv time med søg og han er færdig resten af dagen.... Det er virkelig noget der aktiverer ham helt vildt...
Og så skal man jo huske på at det er en ekstremt selvstændig race som gør lidt som de selv vil (jf det der med at han ikke kommer når hun kalder).. de kan nemt trænes med godbidder og sådan, men uden godbidder er de deres egen herre hehe... Og det er man jo nødt til at acceptere, men det ved hun jo nok alt om
Men det er også et spørgsmål om hvor meget man gør i træningen tror jeg
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 1.338
Ellers så se her:
http://www.hundegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=31381
http://www.hundegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=29770
Der fåes en masse legetøj som også er gode at bruge, jeg har denne:
http://www.alttilhundogkat.dk/aktivitetslegetoej.6?/Generelt/HUNDE/AAA Alt Legetøj/0A. Leg. Aktivitets N.Ottes./14101 Nina Ottosson Dog Spinny plastlegetøj/&showitem=8907
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.853
Dem giver jeg straks videre til hende i morgen. Vi har aftalt at mødes i morgen, for vil rigtig gerne hjælpe hende. Det virker til at være en super dejlig hund, når bare han får noget ro over sig... Hun laver noget søg allerede, så der kan hun jo bare bygge videre på det, og de to film viser jo nogle super gode aktiveringsmuligheder også... Den med den tomme flaske brugte jeg faktisk til min egen hund, da han var lille
Jeg vil lave en lille liste, og så kan hun jo se, hvad hun kan bruge
jul 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 1
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Det er vil ikke anderledes en andre aktive racer. Fysisk aktivitet og opgaver. Spor er altid godt. Racen som jeg kender den elsker at grave. Det skal den have lov til og man kan jo gemme ting den skal grave op.
aktivering af ung norsk buhund ?