{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
758 visninger | Oprettet:

Hund 1. gang :-) og andre ?. {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Vi leger lidt med tanken om at få hund herhjemme, til næste år når vi bor et hundevenligt sted - lige nu bor vi på 2. sal smiley
Har lige nogle spørgsmål omkring det, og håber I vil svare i en ordentlig tone smiley
1. Hvilken race ville være god til 1. gangs hund? Den skal være på størrelse med en labrador, da vi ikke er vilde med de små racer smiley
2. Hvordan gør man den stueren? På den mest humane måde.. Har hørt man kan stikke deres snude ned i deres efterladenskaber, men ville jeg aldrig kunne få mig selv til!
3. Andre forholdsregler? Kom med dem! smiley

Og så lige et helt andet spørgsmål.
Jeg går tit med min venindes yngste hanhund, som vi kalder "min hund", og det gør min veninde og hendes mor også!
Men altså, når vi går tur, går den ok godt ved min veninde, mens så snart jeg får den i snor trækker den, og jeg kan ikke få den til at gå pænt - alle andre kommandoer kan jeg med ham, bare ikke at gå pænt.
Nogle tip?

På forhånd tak! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund 1. gang :-) og andre ?.
  • #1   19. okt 2011 En golden retriever er en god begynderhund.
    Den er nem og venlig.

Hvalpen skal ud når den har : sovet, leget, spist, drukket og så ind imellem der også..
    det med at stikke snuden i efterladenskaberne er ondt og en forældet metode, så godt du ikke vil gøre det.
    Køb Rodalon ( i alm supermarkede) og brug det til rengøring hvor hvalpen har uheld indendøre. det descinficerer og fjerner lugten af hundetoilet helt, så hvalpen ikke søger tilbage til det sted igen.
    Forvent ikke at hvalpen besørger på en gåtur.
    den vil helst på et trygt sted, som i jeres egen have.
    den tør ikke sætte sit visitkort på en stor stærk hunds enemærker.

Hold 2-3 ugers ferie i forbindelse med at I får hvalpen.
    i den tid kan hvalpen blive tryg ved jer og huset og lære at være alene hjemme inden den skal være alene en hel arbejdsdag

• #2   19. okt 2011 Det er svært at rådgive omkring hvilken race, når vi ikke ved hvor meget I vil aktivere den?
    Har i tanker om at være meget aktive med den, eller skal den mere være en hyggehund?
    Må den kræve meget pelspleje?
    Det andet kan du søge dig frem til, det har været oppe masser af gange:o)

• #3   19. okt 2011 Jeg vil anbefale dig at læse alle de bøger du kan komme i nærheden af der handler om hvalpe og opdragelse. Og det skal for alt i verden ikke være oldgamle bøger for deres tid er ovre. Det er i de nyere bøger du finder de gode måder at gøre tingene på. Lige pt. kan jeg selvfølgelig ikke komme på hverken forfattere eller titler. Men det er der helt sikkert andre der kan.

• #4   19. okt 2011 Jeg vil meget stærkt anbefale jer at melde jer til DKK's "Før du køber hund" kursus. Der får i gennemgået de forskellige typer hunde, samt de ting man skal være opmærksomme på gennem hundens opvækst.

Det kan også stærkt anbefales til folk der allerede har hund, men kunne bruge en opfrisker inden køb af en ny hvalp. smiley

http://dansk-kennel-klub.dk/For-du-kober-hund-kursus

1. Der er mange, men hvilken der passer til jer afhænger af hvad i vil bruge hunden til, hvor meget tid i forventer at bruge på træning, motion, pelspleje osv.. Skal den være vagtsom, eller venlig, skal den være legesyg eller rolig, osv..

2. Det er uhyggeligt simpelt. Man tager hvalpen udenfor hver gang den har spist, sovet, leget eller drukket. Så ROOOOSER man den for at lave udendøre. De fatter sammenhængen ret hurtigt (om de kan hodle sig er en anden snak). Skældud er slet ikke nødvendigt (og ikke nogen god idé, da man risikerer at hvalpen "laver" steder hvor man ikke opdager det før der virkeligt stinker.

3. jeg vil stærkt anbefale at i kigger efter hvalp med DKK stamtavle. Når i ved hvilken race i vil have skal i sætte jer ind i hvad der findes af racerelevante sygdomme, og vælge hvalp efter forældredyr der er testet fri for sygdomme. Det kan i gøre via hundeweb (man behøver ikke være medlem for at bruge hvalpelisten på hundweb).

Hop ikke på den med at hunden er rask fordi den er blandet, aldrig har været til dyrlæge, eller at dyrlægen siger at den er sund ud fra et almindeligt tjek. Hvis ikke hunden er decideret testet for de sygdomme ved hverken ejer eller dyrlæge om den er fri. smiley

• #5   19. okt 2011 1) Hvilken race du skal vælge afhænger af hvad i forventer at kunne tilbyde hunden og hvordan jeres hverdag vil være ting du skal overveje er
    - motion (hvor meget)
    - Træning (hvor meget)
    - hvor mange børn?

2) Det med at stikke næsen ned i noget er totalt forbudt og giver ikke nogen god hund
    Man skal være konsekvent i renlighedstræningen. Hvalpen skal ud hver gang den har sovet, leget og spist! Så roser man hunden når den besørger og ignorerer hvis der sker uheld indefor

3) Jeg ville gå ud og investere i Fra hvalp til hund af irene jarnved - Den beskriver det meget godt!
    Derudover så pas på hundehandlere og folk som prøver at tjene penge på avl. Du skal kontrollere at hundens forældre har gennemgået de sundhedsundersøgelser der er krav for ved racen (se evt på dansk kennelklubs hjemmeside her er anbefalingerne) DA mange racer kan have tendens til problemer med sundheden fordi folk har ville spare penge og har avlet uden tavle og uden røntgen, DNA test og øjenlysninger. - Jeg taler af erfaring jeg har brændt fingrene to gange og der er ikke noget værre end at aflive en hvalp der kunne have levet hvis det var at man som avler havde gjort noget for sundheden i racen

• #6   19. okt 2011 Tak for svar Tina! smiley

Kathrine - Jamen jeg går med en Border Collie hver dag, og ved hvad den kræver af aktivering. Jeg skal I gang med noget motion osv, så vil aktivere den det den kræver. smiley Det samme med de andre herhjemme.

• #7   19. okt 2011 Jeg giver ret i at kurset fra DKK er super godt!

• #8   19. okt 2011 Tak for svar alle sammen smiley

Vi bor lige nu på 2. sal, men vil ned til jorden hvor det er mere hundevenligt smiley

• #9   19. okt 2011 Turboskatten - Dejligt initiativ at du vil aktivere det den kræver, dertil vil jeg bare sige - Det skal hænge sammen

F.ex jeg har de sidste 7 år haft mutter - De kræver sindsygt meget men jeg troede ikke jeg ville få børn så det passede mig godt at bruge 4 timer om dagen på min hund
    Nu er jeg gravid og næste hund skal passe bedre til den livsstil jeg får når den lille er kommet til verden. (og min dreng bliver selvfølgelig hos mig ligeså længe han lever og han skal nok blive stimuleret)

• #10   19. okt 2011 LEjlighed er ikke nødvendigvis ikke hundevenligt - Det kræver bare lidt mere af ejeren.
    En hund må ikke gå på trapper det første år så den skal bæres op og ned. også er det noget af en tur med en hvalp der er lige ved at tisse hihi...
    Men det er ikke en begrænsning med mindre at man gør det til det

• #11   19. okt 2011 Jeg skal ikke have børn foreløbig (er 15) min lillebror på 11, tænker nok heller ikke på børn og min mor er steriliseret smiley
    Lige pt. er vores livsstil virkelig afslappet, men vi vil gerne aktiveres mere, og jeg kan ikke komme i gang medmindre jeg har nogen der stimulere mig! Derfor ville en aktiv hund være helt perfekt smiley

• #12   19. okt 2011 Lyder fornuftigt...

http://pedigree.dk/whatdog

Her er en guide til hvilken hund de kan anbefale, den er ikke altafgørende men det er en god retningslinie til hvilken racer du skal kigge på...

• #13   19. okt 2011 1. Hvilken race ville være god til 1. gangs hund? Den skal være på størrelse med en labrador, da vi ikke er vilde med de små racer smiley

Det kommer an på, hvor meget arbejde I vil lægge i hunden, hvor meget tid I vil bruge, hvad I vil bruge hunden til, hvor meget pelspleje og aktivering I vil give den. Stort set alle racer er gode første gangs hunde, hvis man bare har sat sig ind i hundens behov og er forberedt på den mængde arbejde, der er med racen både fysisk, mentalt og pleje.

2. Hvordan gør man den stueren? På den mest humane måde.. Har hørt man kan stikke deres snude ned i deres efterladenskaber, men ville jeg aldrig kunne få mig selv til!
    Man går ud med hvalpen hver gang den har sovet, spist, leget, drukket osv. Min. hver anden time i starten. Hver gang der sker uheld inde, så tørrer man bare op og vasker af med Rodalon, som tager lugten fuldstændigt (så tror vaps ikke, at indenfor er toilettet) Og når det sker ude, så roser man, så naboerne tror, at man har tabt småkagerne. Så skal bettevaps hurtigt opfange at det er ude, man gør mor og far glade.

3. Andre forholdsregler? Kom med dem! smiley
    Få hunden i en ferie. Gerne så lang som mulig, så man har tid til at lære renlighed og alene hjemme uden at skulle forcere noget.

Kommentér på:
Hund 1. gang :-) og andre ?.

Annonce