{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.891 visninger | Oprettet:

1. gang avl {{forumTopicSubject}}

Hej med jer derude.

Jeg har en Labrador som er 2,5 år nu. Jeg har besluttet mig for at i 2014 skal jeg enten lave hvalpe på hende(4-4½ år og første kuld), eller så skal jeg kigge mig om efter en ny hvalp fra andet sted. Grunden er, at jeg regner med at næste år skal gå med mange markprøver, og jeg vil gerne have at der er mindst 4 år imellem mine hunde.

Spørgsmålet er: Er der nogen problemer i at avle første gang på en hund i den alder(4-4½ år). Syntes man høre de skal være mellem 2-3 år som første gang. Nogen med nogen erferinger. eller er det bare noget man burde holde sig fra, og kigge efter en ny.

Hun er stortset avlgodkendt fra Dkk, Mangler kun øjenlysning,

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  1. gang avl
  • #1   29. dec 2012 Jeg syntes hun bliver for gammel til det er første gang.. !! det er bare min mening omkring hvor gammel de skal være. Jeg vil sige imellem 2 til 3 år gammel

• #3   29. dec 2012 Det er ikke godt at trække hvalpe på en tæve, som er 4 år ved første drægtighed. Bækkenknoglerne er ikke så smidige længere, så det kan ende i et kejsersnit, men ikke nødvendigvis.
    Hvorfor ikke trække kuldet i 2013 og så vente med markprøverne?

• #4   29. dec 2012 Maria: Tak. Det er lige det jeg søger. Folks ærlige mening. smiley

• #6   29. dec 2012 Jeg syntes det er sidste udkald i den alder.
    En lab er en halvstor hund og jo ældre den bliver jo hårdere vil det ofte være for den. Men jeg syntes ikke det ville være uansvarligt hvis hunden er i god fysisk form og hvis argumenterne er i orden, at man står med et pragteksemplar af en hund f.ex som virkelig ville kunne tilføre noget godt til racen.

• #7   29. dec 2012 Baronese von grffenfeldt: Grunden til jeg skriver stortset avlkodkendt er at øjenlysningen kun holder i 1 år og den laver jeg kun hvis hun skal avle. Bliver hun kasseret på den er svaret meget enkelt. ingen avl.

• #10   29. dec 2012 Pomtoy. Jeg vil gerne have noget mere aldersforskel, når jeg selv skal beholde en. Plus hun er i rigtig god udvikling med hensyn til jagt og markprøver, og det er trods alt det jeg priotere højest.

• #11   29. dec 2012 Så vil mit råd til dig være: Køb en hvalp istedet for at trække på en tæve, som kan få vanskeligheder på grund af alder.

• #12   29. dec 2012 Hvis eneste argument for at vente er at du gerne vil have større aldersforskel på dine hunde så syntes jeg ikke det holder.
    Var det ikke bedre at finde en hvalp af en nærtliggende linie?

• #13   29. dec 2012 Grunden er selvfølgelig også at det kunne være RIGTIG FEDT at have en hund af egen avl. Og sjovt at prøve at have hvalpe. Hårdt arbejde. Ja det tror jeg på, men det er jeg også 100 % klar på hvis den tid kommer.

Men det er nemlig mere, som flere af jer nævner, om det kan give problemmer for min tæve under fødsel og det.

• #14   29. dec 2012 isabelle m: Korrekt.

• #15   29. dec 2012 Det er lige præcis det, der skal rigtig mange gode argumenter til før jeg mener det kan forsvares at gøre

• #16   29. dec 2012 Jeg ved ikke en prut om hvalpe og avl, men kan godt forstå at TS gerne vil have fire år mellem sine hunde, det vil jeg også gerne selv.

Er en fire-årig førstegangsfødende virkelig alt for gammel? Men en tre-årig er ikke?
    Min gamle hund (DKK.hund, fra erfaren og højt estimeret opdrætter) var fra en seks-årig førstegangsfødende tæve. Det var godt nok en lille race (dværgpincher).

Der kan vel også, sådan helt generelt være fordele ved at vente lidt med at avle på tæven. Man ved lidt mere om hvad den indeholder og for mange racer er der vel sygdomme,der først viser sig når hundene er lidt ældre?

Kender en cavalier opdrætter, som kun bruger gamle hanhunde i sit opdræt.Hvis en gammel hanhund, stadig ikke har hjerteproblemer, er der mindre risiko for at han giver det videre, hvorimod en 2-årig hanhund, kan nå at udvikle alverdens dårligdomme.

Nå, ved som sagt ikke andet end at jeg aldrig selv kommer til at lave hvalpe, så har ikke nogle gode underbyggede argumenter i den ene eller anden retning. Undrer mig bare over at grænsen går så skarpt ved de 3 år.

• #17   29. dec 2012 Randi G - der er meget stor forskel på en sund og rask, ældre hanhund - der stadig bruges i avl. Og så en ældre tæve, der er førstegangs. Tæver må max få hvalpe op til de 8 år - men det første kuld skal helst trækkes på den, når den er ml 2-3 år af samme grunde som de andre skriver. Jeg kender en flot, ældre cocker på snart 13 år - hanhund - der stadig bruges i avl.

• #18   29. dec 2012 Selvfølgelig kan man ikke bruge lige så gamle tæver som hanhunde, det forstårjeg godt. Det er trods alt tæven der skal føde, amme og passe hvalpene og det er hårdt arbejde.

Jeg undrer mig bare over den meget skarpe grænse på de 3 år, hvor kommer den fra?
    Er det ens for alle racer?

• #20   29. dec 2012 En anden ting er jo også at markedet bugner af labber, også med tavle efter forældre med sundheden iorden. Jeg ville aldrig vælge selv at lave et kuld labber, med mindre jeg mente at lige den kombination af hunde ville tilføre racen noget helt særligt. Og det er ærlig talt de færreste hunde, af en antalsmæssig stor race, der kan det.

• Loni P
    Loni P Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Svar: 19
    #21   29. dec 2012 Hvis din tævehund til den tid er sund, frisk og i det hele taget en hund der er iorden, kan jeg ikke se hvorfor hun ikke skulle få et kuld hvalpe.
    Du kan jo altid forhøre dig/gå i samråd med din dyrlæge.

Jeg har selv haft en tæve som fik hendes 1 kuld som 4½ år. Og hun fik i alt 4 kuld fordelt på 4 år.
    Vi havde ingen problemer overhovedet. Og hun klarede alle kuld super flot.

Så det kan godt lade sig gøre - Men forudsat at tæven selvfølgelig er sund og rask og klar på det.

• #22   29. dec 2012 Jeg har også en tæve der fik sit første kuld som 4 årig. Det gav ingen problemer overhovedet.

• #23   29. dec 2012 Jeg ser ingen problemer overhovedet

Hvis du vil bruge 2013 til at træne og gå på markprøver og trække et kuld i 2014, er det på en hund er er top fit og med forhåbentligt gode markprøveresultater så du har nemmere ved at komme af med din hvalpe

• #24   29. dec 2012 Jeg synes 4 år er ok -ved at være sidste udkald, men stadig indenfor hvad jeg finder helt ok. Og man må jo formode at tæven vil være i god fysisk form osv, når den skal bruge sæsonen inden på markprøver og med det træning den slags kræver.

Men jeg tænker at jeg da ville få lavet DNA på øjnene istedet for blot at øjenlyse. Er det ikke osse et krav for labberne eller er det bortfaldet med de nye regler i DKK?

• #25   29. dec 2012 Hvis din tæve er sund og rask, opfylder de krav der er + samt i god kondition kan jeg så ikke se det er et problem at den er 4 år.

• #26   29. dec 2012 Flatrunner: Det var også med i min tanke om, bedre resultater, nemmere at komme af med. Regner med B-prøver WT og forhåbelig A prøver, så formen burde absolut være i top til den tid. Og hvis hun så stadig er sund og rask, ja så det jo netop spørgsmålet om det er ok at trække hvalpe på hende.

• #27   29. dec 2012 Kan hun tilføre racen noget godt?? Ja det ved jeg ikke, men jeg ved hun kan det man forventer af en jagtlab. Godt hoved, samarbejdesvillig, Rolig, Godt brug af næse og fine apporteringer. Så længe de kan det og sundhed er ok, kan de vel godt tilføre noget godt.

Men der er forskellige meninger, og det er godt at høre dem alle.

• #28   29. dec 2012 Jeg synes det lyder som en god plan. Og en lab med godt helbred og i topform bør ikke have de store problemer med at få 1. kuld som 4-årig.

• #29   29. dec 2012 Hvis din hund er sund og rask, har et godt exteriør og har gode brugsegenskaber, så kan hun selvfølgelig tilføre racen noget godt, og så synes jeg hn skal indgå i avlen.
    Fire år kan lige gå an ift første kuld, din tæve lyder jo til at være i god fysisk form, så jeg synes du skal springe ud i det, hvis du har tiden, økonomien og lysten til at lave et godt kuld.

• #30   29. dec 2012 Uanset årsag syntes jeg ikke vi er derude hvor det er uansvarligt, mine tanker går på om det er nødvendigt at vente og øge risikoen for en hård fødsel.
    Jeg tror ikke en hund i god form får problemer i den alder, og hun er tydeligvis i god form, men risikoen er højere og det er det man skal opveje.

Personligt vælger jeg at mine tæver helst skal føde når de er mellem 2½ og 3 år, men ofte sker der ting der gør dette umuligt. Dharma blev parret første gang da hun var lidt mere end 2½, lige knap 3 år. Desværre gik hun tom, gangen efter fik hun livmoderbetændelse, det endte med at hun næsten var 4 år da hun fik sit kuld og dette forløb uden komplikationer som sådan. Hun fik godt nok kejsersnit, men det var udelukkende på baggrund af en vagtdyrlæge med ringe erfaring omkring hundefødsler og jeg der stod helt uden erfaring.

• #31   29. dec 2012 For mig at se vil der ikke være problemer med at hun får hendes første kuld når hun er ca. 4 år gammel, under forudsætning af at hun er i god fysisk form. Jeg synes såmen det er langt bedre end de hunde som får hvalpe når de er 2 år uden at være i form til det.

MHT. øjenlysning, så gælder øjenlysningen ikke blot 1 år. Den gælder til hunden er 5 år gammel, derefter øjenlyses hunden igen og så gælder øjenlysningen resten af hundens liv.

Husk at der pr. 1/1-2013 er kommet nye avlsrestriktioner og anbefalinger.
    Avlsrestriktionerne er blevet lempet, men avlsanbefalingerne er blevet strammet og hvis man vil være seriøs omkring avlen opfylder man selvfølgelig også avlsanbefalingerne som er:
    HD A eller B
    AD 0 eller 1
    Begge forældre øjenlyst.
    Min. den ene forælder genetisk fri for PRA, CNM og EIC.

• #32   29. dec 2012 Jeg tror man skal skele til hundens/racens gennemsnitlige levealder her.

• #33   29. dec 2012 Mine forældres hund var 6 blev 7 det år hun fik hvalpe for 13 år siden og det var sq alt for gammel.. Vil sige 2 1/2-3 år vil være passende

• #34   29. dec 2012 Godt nok er min tæve lille men hun var 5 ved første kuld.
    Jeg synes det er fint, hvis du holder din tæve i godt stand godt med motion også selvfølgelig smutter til dyrlæge inden du får hende parret og får klaret det sidste så hun er avlsgodkendt, så skulle der ikke være problemer. Man kan jo aldrig helt undgå at der kan være komplikationer, så det skal man selvfølgelig være obs på.

• #35   29. dec 2012 Jeg selv sidder nu med en tæve, der skal have sit første kuld og hun er passeret sit 4 år. Jeg har tænkt meget på om det nu var det rigtig at gøre, men det er mit drømmekuld. Grunden er at Troja har været en udstationeringshund, hvor opdrættere skulle have haft det første kuld, men det blev ikke til noget og jeg skulle vente til Troja blev 4 år før hun blev min. Hun blev parret en måned efter hun blev 4 år, men gik desværre tom, så nu med samråd med min dyrlæge gav jeg det et sidste forsøg og denne gang lykkes det.
    Jeg er meget lykkelig, da hun har en masse godt at bidrage til racen og jeg har fundet en rigtig dejlig han til hende.
    Jeg har tænkt meget på om der vil komme komplikationer, når hun skal føde, så må jeg være forberedt på det, men hun er sund, rask og en frisk hund, så jeg er sikker på hun vil klare det.

• #36   29. dec 2012 I broholmerselskabet må en tæve ikke være ældre end 5 år, når den får sit 1. kuld. En stor hund som en Broholmer modnes sent og mange er helt op til 14 måneder inden 1. løbetid. Derudover er en Broholmer slet ikke færdig med at vokse i 2-års alderen.

Hvis din tæve er sund og rask, i god form og din dyrlæge vurderer at hun kan klare fødsel og den efterfølgende tid, mener jeg bestemt godt du kan lave et kuld på hende i 2014.

Hun lyder bestemt til at have noget at byde på i forhold til avl.

• #37   1. jan 2013 Hej med jer. Tak for de mange svar og meninger. Jeg fortsætter min plan om at køre markprøver i 2013 og derefter tager jeg en snak med dyrlægen og vurdere hendes sundhed. Derefter tager jeg stilling til om der skal avles eller om jeg skal finde en fra en anden kennel istedet. Tusind tak, og godt nytår.

• #38   1. jan 2013 Ih hvor bliver jeg altså glad i låget når jeg læser sådan en tråd hvor avl er planet og gennemtænkt længe i forvejen.

Uanset hvad du beslutter så held og lykke med det

• #39   2. jan 2013 Knæk og bræk på prøverne smiley

Kommentér på:
1. gang avl

Annonce