{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.838 visninger | Oprettet:

Hvad siger "man" om din race? {{forumTopicSubject}}

Mødte her til aften et par, som havde en corgi cardigan.

Den teede sig, så det halve kunne være nok. Vi faldt i snak og jeg fik spurgt lidt ind til deres hund.

"Jamen, det ligger til racen. Corgier er stædige"

Så kom jeg til at tænke på alt det, "man" siger om de forskellige racers egnethed til at blive velopdragne og lydige ( ganske almindelig hverdagslydighed ) - nogle mere rigtige end andre.

Eksempelvis:

Gravhunde kan man ikke opdrage.
Huskies kan man ikke få til at komme ved kald.

Hvad siger man om din race?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad siger "man" om din race?
  • #2   14. sep 2011 Tibben kan ikke trænes, da den er født velopdragen.

Øh, det er der så ingen af mine der har været klar over.
    Måske lige Dorje var født velopdragen, men så også slut, Alle har dog nemt kunne trænes.

• #3   14. sep 2011 Joooohhh jaaah - en Cardigan kan godt være stædig, men min oplevelse er at de er mere nysgerrige end stædige.

Har selv Emma, som er en Cardigan, og hun er utrolig lærenem og generelt er racen fantastisk på så mange måder.

Har da oplevet en enkelt som gø'r hele tiden, men det er den eneste jeg har oplevet sådan.

Man siger om Cardigan, at den er en lille "schæfer" - baseret ud fra lydighed, hyrdeegenskaber og indlæringen.

I mine øjne - en helt fantastisk hund.

• #4   14. sep 2011 da min jo er blandet mellem 3 racer, kan jeg sige hvad folk, har sagt til mig, omkring de tre racer.

Husky - Kan ikke gå uden snor, skulle have tedenser til at angribe, uden at advare.

Labredor - Utrolige lærenemme, ødelægger alt i teenagerårene, og meget madglade, tedens til overvægt

Schæfer - Gode vagthunde, utrolige lærenemme, og kan være agressive..

Men, keela, er utrolig lærenem, ikke vildt meget madglad, hun har en pæn figur, dog en dårlig vagthund, da hun er bange for fremmede, hun var ebn utrolig nem hvalp, har næsten ikke haft unoder, men jeg kan sagtens have hende løs, og kalde hende tilbage.
    Så tror at keela, har fået alle de gode kvaliteter fra alle racer.

• #5   15. sep 2011 De ting jeg oftest hører er:

Gravhunde er stædige og aggresive.

Whippets er dumme (det er mynder generelt), nervøse og reserverede.

Gravhunde er selvstændige og der er whipperne også, men almindelig hverdagslydighed lærer de nemt, hvis bare metoderne er rigtige.
    De kan også lære mere end det, men ingen af racerne gider gentagelser i en uendelighed, det er de for kloge til smiley

• #6   15. sep 2011 Synes ikke rigtig jeg har hørt noget om Kerry Blue'en.
    Så det er mere det generelle om "terriers" - at de gør meget og har deres egen mening om alt.

• #7   15. sep 2011 Øhhh tror ikke rigtig folk siger så meget om Lhasa'en..
    Jeg har ihvertfald ikke hørt om det..

• #8   15. sep 2011 Folk siger at min race er sød...nem...glad...elsker børn.... og ALT passer.

• #9   15. sep 2011 Det jeg hører mest om Scæferen er:
    De er meget lærenemme pga deres vagtsomhed.
    Gode vagthunde, de bliver dog hurtigt stresset, hvis de har for stort et sted at vagte.
    Nervøse, dog godmodige af sind.
    God familie hund.
    Kan blive agressive.

• #10   15. sep 2011 Sheltien er født velopdragen...

Ja, den bog har Watson så ikke læst smiley

• #12   15. sep 2011 "En Border Collie! Den kræver rigtig meget motion, gør den ikke?"

Ovenstående er det, jeg oftest hører, nogen sige, når de ser Balou.

Og jooeee, han kræver da motion, men jo mere han får af det, jo bedre kondi får han bare, så det bliver vist skruen uden ende ;o)
    Virkeligheden er, at det primært er mentalt, han skal "motioneres" for at være en glad og tilfreds vaps i balance :o)

• #13   15. sep 2011 Yorkien synes jeg oftest man hører folk sige "Ej sådan nogle gør hele tiden", det gør Carmen så godt nok ikke.
    "Bidske små nogle", heller ikke. Både Carmen og Raija er nu meget blide og venlige.
    "De tisser indenfor!" Det er så aldrig sket heller. Måske en gang eller to i starten.
    "Kun store hunde kan trænes!" - Nix, og det synes jeg Carmen er et ret godt bevis på smiley
    Med Austrailian Shepperd:
    Nøj, hvor er den flot - passer
    Kræver de ikke meget? - jo smiley

• #14   15. sep 2011 "Nervevrag"
    "Angstbidere"
    "Sky"
    "Hyperaktive"

...og så er de åbenbart også automatisk lydige og er født med et perfekt indkald, for hver gang Lia imponerer nogen med noget, så får jeg lige den der med "det ligger jo også til racen". smiley

• #15   15. sep 2011 En Husky kommer kun når det passer den og den kan ikke gå uden snor. -Passer nogenlunde, Naquita er dog rimelig go' til at komme.. (hvis der ikke er noget mere spændende i nærheden.
    At en husky skulle have tendens til at angribe uden at advare er dog ny i mine ører. Ellers er der den klassiske: "Skal de ikke have ret meget motion?" "Er den race ikke ret hyper aktiv?"

Der var engang en mand der prøvede at bilde mig ind at man brugte Huskyer til jagt.. -det kan jeg nu slet ikke forestille mig. smiley

• #16   15. sep 2011 "Whippets er dumme (det er mynder generelt), nervøse og reserverede."

Hehe hvem er dum, hunden der blæser afsted efter den samme pind 70 gange i træk eller en whippet der henter den én gang, resten er selvhenter..

Mynder er ikke behagesyge, men dumme? Det er de dælme ikke

• #17   15. sep 2011 At man skal påregne magtkampe med en rotte min hvert halve år og man skal sætte den på plads..

At den æder alt og alle...

At man ikke kan gå ind til en rotte og komme ud igen..

• #19   15. sep 2011 <i>Hehe hvem er dum, hunden der blæser afsted efter den samme pind 70 gange i træk eller en whippet der henter den én gang, resten er selvhenter..</i>

Tror ordet du leder efter her er drift .. ej at forveksle med dumhed smiley

• #20   15. sep 2011 Og iøvrigt - min brors whippet løber da gladeligt afsted 100 gange efter den samme bold, så whipper kan man åbenbart også få med og uden drift ;))))

• #21   15. sep 2011 terrier - hidsige , slet ikke til at styre. Arrige bæster. "alle terriere har et problem med at styre tempramentet"
    terriere kan ikke med andre dyr, de flænser dem.

schipperke - stædige .. ellers ikke hørt noget..

op i biib med hvad folk siger. En god hund kommer med forståelse, træning og samarbejde mellem hund og ejer. Min terrier blanding er absolut ikke hidsig, arrig eller andet dårligt. Hun er ekstrem stædig. men til at arbejde med hvis man har tålmodighed. Har opdraget hende godt og lært hende dyr mennesker og andre hunde er GODE smiley så bare fordi hun er en terrier kan hun nu godt være sammen med måde kaninen , og mine to ildere, og samtlige af venner og families hunde. VI har endnu ikke fundet en hun ikke kan sammen med. hun elsker alle smiley

• #22   15. sep 2011 nååårh ja , amstaff - DRÆÆÆÆBER og bider alt..

naah smiley tror jeg så heller ikke .. det har hun bestemt glemt. mend det jo nok fordi hun er en blanding.. haha .. folk skal altid have en undskyld for lige præcis hun er sød. det jo slet ikke fordi jeg har aktiveret hende, trænet hende, og opdraget hende godt ? neeeejneeej .. hun er en dræber uanset hvor meget man sætter sig ind i racen smiley

• #23   15. sep 2011 Dansk/svensk gårdhund : at den har damp, at det ikke er en familiehund..

Lige de to har jeg hørt SÅ mange gange.. men ingen af delene passer på vores hunde..

Nårh ja.. også kan de ikke være med brune pletter (det går ellers meget godt for vores xD)

• #24   15. sep 2011 - Martine -
    Det var nu også mest for at pointere at bare fordi hunden ikke er behagesyg betyder det ikke at den er dum...

• #25   15. sep 2011 Husky: "Den skal løbe 10 km hver dag" + "Den kan du da ikke træne".
    Vi har modbevist dem alle, for Lúa vandt i rally-konkurrencen over de meget trænbare racer smiley
    Og nej, hunden skal ike løbe 10 km dagligt. Hellere stimulere den mentalt.

• #27   15. sep 2011 At dansk/svensk gårdhunde er meget gøende.

Det er den største joke jeg har hørt i lang tid. Husk på at under 10% af DSG'ere er med stamtavle, så 90% kan være blandet med alt muligt.

Jeg kan i hvert fald ikke genkende at DSG'ere er gøende. Jeg har trods alt haft nogle stykker.

• #28   15. sep 2011 Gitte - hiih.. Jeg kan heller ikke genkende det der med gøen..
    Vores gøer kun hvis nogen indtræffer på matriklen uden vi har set det smiley
    Eller.. gøen og gøen.. Det er noget der ligner ihvertfald

• #29   15. sep 2011 enten er folk sensationshungrende eller også dømmer de ud fra mit ydre når de spørger om mine hunde ikke er dem der der er farlige og forbudte. Det er sikker som amen i kirken at den kommer hver gang jeg er i hundeskov. Det er hovedsageligt vindtørre koner i deres livs efterår med lab eller golden, der spørger. Jeg afviser jo så. Men insisterer så sidenhen på at deres hunde er listehunde. Så bliver de som regel først forvirrede og siden mugne over at jeg er blevet så skide påståelig. Det morer jeg mig sommetider med. He he

• #30   15. sep 2011 Bolognese - er det ikke en pastaret?

• #31   15. sep 2011 azawakh - bliver kaldt azaHAK

hold dig LANGT væk. de er umulige, agressive, nervøse. du får aldrig et liv med den race.

(det er et sammendrag af, hvad vi hørte om racen, inden vi fik Max. ikke et eneste positivt ord, kom der fra nogen som helst)

• #32   15. sep 2011 Man siger at Australian silky terrier ikke som hoveregel kan gå uden snor, det vil jeg så sige er korrekt med få undtagelser.

En dommer har engang sagt at de var sky og reserveret. Der findes dog også flere varianter og jeg har prøvet 3 forskellige slagt
    - Den der gik ind i folk med træsskostøvler med udtryk HILS PÅ MIG FOR JEG ER BARE SÅÅÅÅÅ GLAD !.
    - Den der "siger" lad mig lige snuse dig og så kan jeg måske godt lide dig.
    - Den silky der siger "uhh rør mig ikke, jeg er lidt bange for dig og føler mig ikke tryg.

• #33   15. sep 2011 Om cairnen hører man nogle gange:'

De er egetkønsagrresive (passer som oftest på hanner)
    De gøer hele tiden (de gør hvis de hører noget, men ikke hele tiden)

Kan ikke huske flere, men ved der er nogle smiley

• #34   15. sep 2011 Jeg har en Boxer/Lab - og den bliver jo desværre ret misbrugt som cover for andre racer lige pt, så det er nok det man mest hører om den.

Men ellers fjollehoved, lalleglad, energisk og lidt halvdum - og det skulle dække over begge racer. Det meste passer jo meget godt - og det sidste må være fordi han er en hanhund smiley

• #35   15. sep 2011 Lotte N
    det er min tibbe heller ik klar over :-))

• #36   15. sep 2011 kennel house of hunters - det med gøen, så er der nogle som stortset aldrig gøer.. smiley
    Mine forældres gøer kun når den der farlige hjemis bil kommer ringende ned af vejen.. grrr.. den er så farlig syntes han.. smiley

• #38   15. sep 2011 Min bror var så sød at nævne, at vores hund bliver så stor, at den kan skide på køkkenbordet.....:-O Men det kan jo selvfølgelig også være meget praktisk!

• #39   15. sep 2011 Eurasiere bider, hvis en fremmed rører den. De trækker sig fra kontakt med fremmede. Især hannerne tager magten hvis den ikke opdrAges. De kan ikke gå løse.

Kun det sidste er sandt, og kun for nogen af dem. Det handler om hundens individuelle personlighed..

• #40   15. sep 2011 Rotter:

-At man for resten af livet skal påregne seriøse magtkampe, hvor hunden skal ned og ligge på ryggen.. Sker det ikke vil den aldrig have respekt for dig igen..

-At to rotter eller mere sammen er lig med at du mister din Alpha status og de vil æde alt på deres vej og kan slet ikke opdrages

• #41   15. sep 2011 Malamutter er stædige, selvstændige, kan ikke lære indkald, kan ikke gå løs, vil altid strejfe.

Stædige og selvstændige er de... Men det andet handler jo bare om at træne det nok =)

Laika strejfer ikke, det har hun lært ikke at gøre. Indkaldet halter stadig lidt...

• #42   15. sep 2011 Venges:

Korrekt smiley

Mine er lærenemme, vandelskere og bestemt ikke dovne - tværtimod, de elsker når der sker noget, og sker der ikke lige noget, tjaa så starter man da bare en buller leg. Bliver man ikke aktiveret, stimuleret og motioneret, tja så løber man på væggene, eller laver ballade *GG*

• #43   15. sep 2011 "Er den ikke en af de der kamphunde?" - plejer at spørge dem om, hvordan den der kamphunderace ser ud smiley

"Han knurrer ret meget, går han til angeb nu?" - nej, han snuser!

"De der bulldoggs, de gider ikke rigtigt at lege!" - gider du fortælle det til min?

• #44   15. sep 2011 Om bullmastiffen:

"Er din boxer ikke lidt tyk???"

• #46   15. sep 2011 Jeg har taget udtrykket til mig, når folk spørger hvordan en bullmastiff ser ud så svarer jeg: "Det er sådan en lidt tyk boxer..." smiley

• #47   15. sep 2011 Formel 1 boxer *LOL*

• #48   15. sep 2011 schipperke hvalp "neeeej er det en kat ???"
    nej det er det bestemt ikke smiley hehe..
    børn tror tit det er en chihuahua . "seeee den søde lille chihuahua der" ..
    haha smiley

• #49   15. sep 2011 Cairn terrier:

En selvstændig, stædig, agressiv lille satan

Passer i nogle tilfælde smiley

• #52   15. sep 2011 <i>Det var nu også mest for at pointere at bare fordi hunden ikke er behagesyg betyder det ikke at den er dum...</i>

- at en hund henter en pind 700 gange i streg er ikke lig med behagesyge .. det er stadigvæk drift der er tale om.

• #53   15. sep 2011 Jeg har to pekingesere. og "man " siger:
    De er hysteriske.
    Aggressive-
    Vil ikke gå tur.
    Vil ikke lege.

Paw (2år)
    Er en rigtig luffe lalleglad
    Elsker mennesker (uanset størrelse)
    Elsker traveturene i skoven
    Elsker at leger med sin "lillebror"
    Er ikke så interesseret i fremmede hunde, er nærmest ligeglad med dem.

Benn (3 måneder)
    Er lidt mere ilter end Paw.
    Elsker alle som bare kigger på ham.
    Elsker at gå ture, men er endnu for lille til lange ture.
    Elsker at lege (jo vildere, desto bedre, og må tit stoppes.

"Man" har en færdig opskrift på hver enkelt race, men det er sjældent "man" ved, noget om det!

• #54   15. sep 2011 Min er så en blanding af 4 smiley
    Men ved kun, at de siger at chi's er mega aggressive smiley

• #56   15. sep 2011 Griffon bruxellois

Hold da kæft er det en abe i hundekostume...
    De kan ikke gå løse da de er egenrådige....( Ikke min...)
    Sikke grim den er....

Kommentér på:
Hvad siger "man" om din race?

Annonce