{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.635 visninger | Oprettet:

Barf : godt eller skidt ? {{forumTopicSubject}}

vil bare hører om der er nogen herinde der kan anbefale barf eller måske tvært imod, nogen der har haft dårlige oplevelser med det?

Jeg spørger selvfølgelig fordi jeg overvejer at skifte foder på min SBT, og har hørt at barf skulle være rigtig godt, hvis ens hund havde allergi eller havde en sart mave ( hvilket er tilfældet med cashmere ). Men var os forbi dyrlægen som fortalte at det ikke var godkendt eller hva man nu siger, af de danske dyrlæger, så er blevet lidt i tvivl.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Barf : godt eller skidt ?
  • #1   13. sep 2011 Er selv nystartede og har fået en meget gladere hund. Har hun positive ting at sige om det :0)

• #2   13. sep 2011 Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg har kun hørt godt om det, og kunne også godt selv finde på at fodre med det. Dyrlægen snakker som regel kun godt om det foder han selv sælger :s

• #3   13. sep 2011 Der findes vist en BARF-gruppe herinde, som der skulle være ret aktiv, måske du kan finde hjælp og gode råd der *S*

Har ikke selv hund (andet end feriehunden og han bliver ikke barf-et), så kan ikke hjælpe....

• #4   13. sep 2011 Jeg har en ekstremt kræsen hund, så jeg skiftede til råfodring for så at kunne varriere og han ikke skulle spise det samme 2 dage i træk..

Det gik forrygende, han holdt op med at savle så meget, fik bedre ånde - virkede generelt mere tilfreds efter at have spist, og glædede sig til at blive fodret..

Min hunds tænder er bare desværre svagelige, og de kunne ikke holde til at spise så mange benholdige dyr, og det hakkede vil han IKKE have..
    - Så vi måtte stoppe og gå tilbage på tørkost efter 2 år på råt.

Han får stadig rå snacks, men ikke noget fast =)

• #5   13. sep 2011 helle o: det er da dejligt at hører smiley

anja f: tak, kigger lige efter den.

og nina: det var da ærgeligt at i ikke kunne fortsætte med det, når han var så glad for det smiley men ellers lyder det som noget for cashmere, da hun sjældent ligefrem glæder sig til at blive fodret og ofte bare kigger skuffet når der bliver serveret.

• #6   13. sep 2011 Ja det var altså ærgerligt, men ingen fodermetode er værd at skade hunden på jo ; )

Så han får bare "noget" på sin tørkost, og jeg har erkendt at han aldrig bliver en madglad labbehund, han er en kræsen boxer i stedet (en blanding kan du nok høre =) )

• #7   13. sep 2011 nina: nej selvfølgelig ikke smiley men er da sikker på han os syntes det er dejligt med lidt af det en gang imellem, når han var rigtig glad for det smiley

• #8   13. sep 2011 Ja og med en stor hund er det let med snacks - kyllingelår, hele sild, en due osv... Lækkert og kun en snack =)

• #9   13. sep 2011 Jeg har kun gode oplevelser med at Barfe/råfodre. Min gamle træner er uddannet Veterinær Ernærings Terapeut og er meget varm fortaler for råfodring. Dyrlægen anbefaler som regel kun det de selv sælger. Men om man vælger tørfoder eller råt, så er det vigtigste jo at hunden fungere på det. Nogle hunde fungere bedre på det ene, frem for det andet og omvendt. Jeg har selv råfodret 2 ud af 3 hunde og ved den ene har der været en verden til forskel. Hun blev meget mere afbalanceret og hendes energiniveau blev mere normalt(hun var som et barn proppet med sukker konstant). Den anden har jeg ikke kunne mærke den store forskel fordi hun stort set altid er blevet råfodret.

• #10   13. sep 2011 Man skal se på hvad dyrlægerne er uddannet til - de har taget en naturvidenskablig uddannelse, og der beviser man alt, reducere alt til kemi og efterviser alt. Kan man ikke dette, kan man ikke sige noget sikkert.
    Derfor kan dyrlæger ikke anbefale råfodring. Tørkost, det kan man lave så hver eneste atom kan spores, der er samme indhold hver gang (når man ser på kemien), og derfor kan man undersøge hvordan foderet virker... Det er en naturvidenskablig tilgang til forskning.
    En kanin er ikke bare en kanin, og 200 gram oksekød er forskellig fra ko til ko.. Råfodring er en makrobiologisk tilgang til fodring.

Jeg fodre selv råt, men bruger da tørt ind i mellem og er på ingen måde fanatisk. Jeg synes det har både fordele og ulemper. Jeg synes dog for min hund og jeg at fordelene vejer tungest. Jeg kender også hunde som ikke fungere på råt. Lige som jeg kender hunde som er blevet helt andre mere friske hunde på råt..

• #11   13. sep 2011 vi begyndte at barfe vores hund for ca. 2 måneder siden. Fordi han ikke ville spise hans tør kost- Og det var virkeligt været godt for ham, han har fået meget mere energi, syntes hans mad er spændende + han ikke lugter så meget mere og har fået en meget pænere pæls af det, så ja kan klart anbefale det .

• #12   13. sep 2011 super dejligt at hører at der er så mange der har gode erfaringer med det. tror vi giver det et forsøg og ser hva hun siger til det smiley

• #13   13. sep 2011 Du må meget gerne skrive når du har prøvet det , om det er noget hun syntes om.

• #14   13. sep 2011 det skal jeg gøre smiley

• #16   14. sep 2011 Vi startede på det 1. januar i år.

Har fået en meget gladere hund, han er også meget gladere for at spise, var ikke let at få noget i med tørfoder. Hans pels er blevet flottere, hans tænder rigtig fine, ja jeg kunne blive ved.

Jeg synes så ikke, som nævnt længere oppe, at det er besværligt, man vænner sig til det, men en fordel at have en ekstra fryser, så man kan handle ind i større mængder og opnå rabat.

Kan kun anbefale det på det varmeste. Held og lykke med det.

• #17   14. sep 2011 Det er besværligt i starten, men man vænner sig meget hurtigt til det når først man har en rutine.

• #18   14. sep 2011 Svaret er ret enkelt - der er ikke noget svar.

Råfodring er fantastisk for nogle hunde, noget rigtig skidt for andre.

Det er kun en vej, og det er, at lade det komme an på en prøve, hvis man synes man har lyst til det.

Der er nogle ting, der skal være styr på for ikke at fejlernære sin hund, så det vil jeg anbefale dig at søge viden om.

Dyrlæger HAR faktisk en erfaring med dyr, der er kommet ind med konsekvenser af råfodring - og at fuldstændig affærdige deres erfaringer mener jeg er en stor stor fejl.

Man skal træffe sine beslutninger på et kvalificeret grundlag, hvilket betyder, at man bliver nødt til at erkende de mindre gode ting sideløbende med de rigtig gode ting.

• #19   14. sep 2011 Ch: er kommet frem til det samme som du skriver, men vil helt sikker lige kontakte nogle forhandlere og samle en masse viden, for der efter at lade det komme an på prøve smiley

Kommentér på:
Barf : godt eller skidt ?

Annonce