{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.255 visninger | Oprettet:

BARF?? Godt eller skidt?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har nu fået af vide at det bedste man kan fodre med er Barf..
Da jeg er meget skeptisk og ikke ved hvad jeg synes om denne metode, ville jeg lige høre nogen erfaringer.

Jeg har du Amstaffer og ønsker påå ingen måde de bliver kød fikseret..
Har også altid haft sådan en ide om at hunde bliver agressive af at spise råt kød....

Det lærte jeg nemlig da jeg var lille smiley

Vores hunde er dog sunde og raske, så det er ikk af akutte årsager vi overvejer det.. men simpelthen fordi at vi gerne vil finde den bedst mulige måde at fodre vores hunde på..

nogen der lige vil dele deres mening og erfaringer med mig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BARF?? Godt eller skidt??
  • #1   7. dec 2009 Godt for nogen hunde og skidt for andre.
    Jeg har god erfaring med det.

Og det er noget vrøvl at hunde bliver aggressive af råt :o)

• #2   7. dec 2009 Mht aggressivitet er det en skrøne... De bliver ikke blodtørstige af at blive råfodrede.

Hvad en råfodret hund dog BLIVER er stimuleret når den spiser. Teksturen, smagen og oplevelsen er en helt anden ved en hel and frem for en skål med piller i.

Da jeg skiftede over oplevede jeg en hund der oftest nød sin mad, spiste længere tid og fik lidt forbedringer i det fysiske (mindre savl og stærkere negle).

Hans tænder kan dog ikke holde til at råfodre, så vi er tilbage på tørkosten. Det er udelukkende pga slitage på tænderne vi stoppede - besværet med kød og vejning var hundens glæde værd =)

• #3   7. dec 2009 her er en tråd fra forleden dag..

http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=367095

• #4   7. dec 2009 Der er plusser og minusser som ved tørfoder.

Nogle hunde trives, andre gør ikke..

• #5   7. dec 2009 Det jeg synes er vigtigt er, at man altid forholder sig kritisk til det man hører.

At nogen siger, at noget er det bedste er for mig en lille alarmklokke og vidner måske lidt om, at man ikke er villig til at se på både fordele og ulemper - for det har alt.

Således er BARF, eller bare råfodring generelt - det bedste for nogen hunde, men det værste for andre.

• #6   7. dec 2009 Så hvis jeg vælger at fodre dem på den måde.. så kan jeg måske stå med en hund som det er godt for og en anden hund det er skidt for....

• #7   7. dec 2009 Ingen tvivl om at mine hunde ville synes det er et festmåltid at få råt kød.... men hvad det er merer havd den store forandring er??

• #8   7. dec 2009 Som Anita siger

Godt for nogen - skidt for andre..

• #9   7. dec 2009 sprog spasser var jeg da vidst der... hvad er den store forandring på de hunde det så fungere for

• #11   7. dec 2009 Det er netop det jeg tænker... vile da nyde og se miine hunde elske deres foder mere.. da tørfoderet jo ikk er det mest ophidsende for dem....

Men vil sku ikk riskikere at de mangler noget eller bliver dårlige af det... har jo hørt og diverse sygdomme også... smiley

• #12   7. dec 2009 Gentager bare det jeg skrev i den anden tråd(med et par modifikationer smiley ) :

Barf er som alle andre fodertyper godt for nogle og skidt for andre.

Min ældste(ca.7 år) havde noget eksem som ingen kunne finde ud af hvad var...efter ½ år på Barf er eksemet helt væk, og kommer kun igen, hvis jeg overdriver med "uautoriserede"godbider.

Hun led også af anorexi og ville dårlig røre sin mad, men med stor tålmodighed fik vi hende dog til at spise...også sit tørfoder, men overhovedet ikke med samme iver som med Barf.

Hun tog hurtigt omkring 5 kg. på, hvilket faktisk var liiige i overkanten, så nu har hun smidt et par kg. igen efter at vi har nedsat fodermængden....men hendes pels og sul er bare perfekt nu.

Den lille(ca. ½ år) er først startet op og, der har været lidt opstartsproblemer, idet hun har haft svært ved at spise hele den mængde, der skal til for at holde sulet...det har vi så fået styr på nu...og hun ser også bare lækker ud.

Synes da klart du skal prøve det,hvis du har mod på det eller din hund ikke er så glad for tørfoderet, men ingen kan med 100% sikkerhed sige om det er det helt perfekte for din hund, det kan kun tiden vise(hvis det forsøges).

• #13   7. dec 2009 Det er da den positive side af det.. tænker bare at min hanhund som ikk gider at spise hele sin mad og går og blir lidt mat nogen gange måske ville elske det "nye" foder... og kan vel altid skifte tilbage hvis det ikke fungere.. men der skal vel udarbejdes en foderplan tl hver enkelt hund??

• #14   7. dec 2009 Ja, det er da klart at anbefale at få lavet en foderplan i et af de udemærkede barf-centre rundt om i landet;-)

• #15   7. dec 2009 Jeg har dårlig erfaring med det, desværre.... Synes det er et KÆMPE arbejde, mega besværligt, og da jeg endelig kom igang med det, blev min hund så syg af det, at hun ikke ville røre det igen.. (efter flere tusinde kroner der var blev brugt på det også) Suk... Havde ellers glædet mig helt vildt....

• #16   7. dec 2009 Jeg vil lige sige jeg har fået 2 UTROLIGE Blødtørstige, aggresive og Bidske Chihuahuaer af at Barfe;o)......

Ej mine ser ud til at fungere utrolig godt på det.. Min den mindste har ellers aldrig fungeret optimalt på noget tørfoder. Men der må jeg sige Barf har gjort hans mave en del bedre:o)... Hvilket jeg synes får ham til at fungere bedre som helhed:o)

Bedre, dybere og blødere pels... Ingen tandsten(ser det ud til) bedre ånde, mindre afføring og det lugter mindre.. Det kan jeg skrive under på her:o)...

• #17   7. dec 2009 Hvordan syg?? altså sådan med dårlig mave osv eller??? og hvad arbejde ligger der i det?? nu spørger jeg jo fordi at jeg er meget nysgerrig smiley

• #18   7. dec 2009 At få udarbejdet en foderplan i et BARF-center synes jeg personligt er unødvendigt.
    Så vidt jeg ved, (ret mig, hvis jeg tager fejl), så starter alle hunde rådgivet herfra op på samme måde - både raske og syge.

Det giver for mig mere mening at rådføre sig med nogle af de erfarne råfodrere som blandt andet er herinde - det er fuldstændig gratis i modsætning til en konsultation ;o)

• #19   7. dec 2009 Jeg har hørt mang skræk historier om råt kød og hunde smiley derfor også min påpasselighed med hensyn til at bare smide råt kød i hundeskålene... :o)

• #20   7. dec 2009 Men hvordan ved man så hvor stor mængde de skal have at spise hvis der ingen foderplan er??? bare lige nysgerrigheden smiley

• #21   7. dec 2009 Taz, der er ikke nogen risiko ved at give hunde råt kød ;o)

Det, der er udfordringen er at dække dens næringsbehov. Den får ikke nogen adfærdsændringer.
    Dog kan der naturligvis være de undtagelser, der medfølger et ikke dækket næringsbehov eller en forbedring af velbefindende efter et foder, der passer den bedre end det hidtidige ;o)

• #22   7. dec 2009 Se det lød mere fornuftigt ;P men hvordan kan man sikre sig at man giver den det rette mængde?? det er jo forskelligt fra hund til hund

• #23   7. dec 2009 Med mindre ens hund er syg, mener jeg heller ikke man behøver at behøver betale mange penge for at få en foderplan...

Der hvor jeg fik min var det ganske gratis og god rådgivning+ jeg har spurgt meget til råds herinde, hvilket har hjulpet mig meget:o)

Jeg synes bestemt ikke arbejdet er stort... Når får kød hjem plejer jeg at pakke det i potions størrelser(hvilket er super hyggeligt synes jeg)

Og ja så tager du kødet om om aftenen og lader det tø op i køleskabet... Så skal det serveres og evt tilsættes noget olie og vitamin/mineral pulver så er det, det:o)

• #24   7. dec 2009 Taz,
    man siger som udgangspunkt 2-3% af den voksne hunds vægt, men det er kun vejledende, nogle skal ha mere andre måske lidt mindre... Man skal kigge på sin hund og se om den trives holder vægten osv:o)

• #25   7. dec 2009 Mængden er faktisk ikke så afgørende - eller rettere, det er ikke det, der er svært at forholde sig til. Det ses jo så tydeligt på dens krop, om den får for meget eller for lidt.
    Der er nogle retningslinjer, hvor man som udgangspunkt giver en hvis procentdel af dens kropsvægt (det må andre, der er mere kloge på det end mig gå ind i) og så regulerer man det op og ned derfra.

Der, hvor det er mere kompliceret er, om den får den mængde protein, kulhydrat, fedt, mineraler, vitaminer, sporstoffer - og øvrige næringsdele, som den har behov for, og i det rette forhold. Det kan man ikke umiddelbart se på hunden - og hertil kræves der erfaring fra nogle garvede mennesker, som har sat sig rigtig meget ind i sagerne.
    Og naturligvis er en dyrlæge i baghånden helt nødvendig.

• #26   7. dec 2009 Fik også en masse foldere med hjem, men det kan godt være lidt uoverskueligt... hun snakkede om en faste dag om ugen.. og en ben dag... går ud fra det betyder den kun får ben....

Derefter snakkede hhun og frugter og grøntsager... og til sidst kunne jeg ikke helt følge med mere smiley

• anja stensgård j
    anja stensgård j Tilmeldt:
    dec 2009

Følger: 1 Svar: 1
    #27   7. dec 2009 Jeg syntes det er svært at være sikker på at den enkelte hund før hvad den skal have, Jeg fodre med markus mulle det er et barf foder i tørfoder for og det er super godt det det kan købes ved abc24.

• #28   7. dec 2009 Frugt og grønt kan man både købe i pulverform, selv lave det eller købe det hvor det er bleendet...

Nogle forskere mener ulvene spiser det i naturen andre ikke.. De burde egentlig få dækket deres behov ved bare at få varieret kødprodukter. Men mange gør at de giver frugt og grøn simpelthen bare for at være på den sikre side:o)

• #29   7. dec 2009 barf i tørfoder... okay så man kan give dem det eller lade være... ben dag.. betyder det at de en hel dag render rundt med deres ben? da jeg tror mine to vovser helt sikkert vil synes den andens ben er bedst smiley

• #30   7. dec 2009 Selvom jeg synes Markus Mühle er et fint foder, vil jeg lige hviske, at det ikke er barf.

Barf er råt. Så alt der ikke er råt, er ikke barf ;o)

• #31   7. dec 2009 hvis jeg skal skifte til barf skal det være rigtigt... altså ikke at det andet foder ikke er godt, men så kan de lige så godt forblive på det tørfoder de får nu :).....

• #32   7. dec 2009 Jeg giver kød MED ben for det meste, og så får de lammeben ca en dag i ugen og eller kalkunvinger.. Går ikke så nøje op i det...

En faste dag om ugen gør mange, nogle gør slet ikke og andre giver 2 faste dag i ugen...

I starten gav jeg ikke mine fastedag da mine er af små race og kan hurtig få lavt blodsukker, men da jeg så oplevede at de faktsik selv holdt faste dag er jeg begyndt at indføre det igen...

• #35   7. dec 2009 Jeg må indrømme at jeg ikke selvfik lavet en foderplan, men fik istedet en masse vejledning af andre barfere og det er jo gået fint !!

Men har man ikke har så megen viden om emnet, synes jeg stadig, det er en god idé at få hjælp til en foderplan...gerne hos en professionel smiley

Dog vil jeg mene at det sagtens kan klares med hjælp fra andre barfere, så længe hunden ikke er syg inden.

• #36   7. dec 2009 Jeg barfer, og jeg elsker det - og hundene elsker det
    .
    Det er et festmåltid for hundene hver dag.

De trives, deres afføring er fast, deres pels er lækker, deres tænder er kridhvide, og de lugter ikke af hund, og de har heller ikke dårlig ånde.

At man så lige skal vende sig til at tage en portion mad op om morgenen, er så "det mest besværlige", men det er bare lige at komme ind i rutinen.

Jeg håber aldrig at jeg bliver nødsaget til at gå tilbage til tørfoder igen, det har klart været det bedste for os.

• #37   8. dec 2009 Nu har jeg ikke læst de andre's indlæg.

Men jeg vil IKKE anbefalde det. Da du ikke ved om din hund får de vitaminer, og det behov af mineraler inddækket, og du derfor selv skal sørge for den får dækket det behov med andet foder.

Eukanuba, er rigtig godt, og der er din hund dækket ind. Der er mere kød i eukanuba end i Royal canin. Så det ville jeg hellere bruge smiley

• #38   8. dec 2009 Det er derfor det er vigtigt at varierer godt mellem kødtyper så de får de vitaminer (og hvad det nu alt sammen hedder) den har behov for.
    Fint nok at man ikke vil anbefale råfodring, men man kan heller ikke sige at eukanuba er rigtig godt, for det kommer helt an på hunden.
    For nogen er eukanuba godt og for andre ikke.
    Ligesom får nogen er råfodring godt og får nogen ikke :o)
    Daisy, min ene hund er blevet råfodret i 3 år og hun stortrives.
    Hun fungerede ikke på de tørfoder mærker vi havde forsøgt med.

• #39   8. dec 2009 Det rigtig Anita smiley ,

• #40   8. dec 2009 Caroline B : Man kan absolut ikke sige at nogle produkter er absolut det bedste....måske er det det bedste for nogle, men sjældent for alle.

• #42   9. dec 2009 Jeg vil så også tilføje, at jeg er glad for jeg selv bestemmer hvad min hund får at spise.

I "gamle" dage fodrede jeg også med tørfoder, og helt ærligt havde jeg aldrig skænket en tanke, hvad der egentlig er i det foder.

Jeg købte det jo hos dyrlægen i dyre domme, så jeg var jo i god tro. Men jeg ville sørme ikke fodre med det den dag i dag.

Kommentér på:
BARF?? Godt eller skidt??

Annonce