{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
747 visninger | Oprettet:

Spørgsmål angående sterilisation {{forumTopicSubject}}

Hej har brug for nogen råd angående sterilisation, står i den situation at jeg har en tæve som nok skal steriliseret, men efter jeg kommet herind er jeg blevet i tvil om hvornår det bedst, nogen siger 3 måneder efter første løbetid, andre når de 6 måneder. Og skal både livmoder væk eller bare æggestokkene ? Leder efter råd hvad er bedst når det eneste man er ude efter, er at hunden for mest ud af det, helbreds medsigt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål angående sterilisation
  • #1   27. aug 2011 Min har fået fjernet det hele smiley

• #2   27. aug 2011 Man bør altid sterilisere imellem 2 løbetider.

JEG valgte, med begge mine, at få steriliseret dem laparaskopisk (kikkert) fordi JEG mener at den er mest skånsom for mine hunde.

Men det er vist smag og behag, tror jeg.

• #3   27. aug 2011 Når man fjerner det hele, også livmoderen, reducerer man jo risikoen for livmoderkræft 100% (der er ikke nogen livmoder at få kræft i). Desuden kan de så heller ikke få livmoderbetændelse osv. Jeg valgte derfor at få det hele ud, og det har jeg ikke fortrudt. Men mærk efter, hvad du føler er bedst, og tag en snak med dr. dyr. Jeg skrev i sin tid også en tråd herinde, da jeg skulle beslutte mig, og jeg fik simpelthen SÅ mange forskellige svar, (i hver sin retning), at det gjorde mig fuldstændigt i tvivl. (Skal slet ikke forstås som, at det er skidt du søger informationen, du skal også bare huske dig selv og hvad du tror, er bedst for din pige)

• #4   27. aug 2011 Jeg har altid hældt mest til at få det hele fjernet, og ventet til de 3 måneder efter første løbetid. Er bare kommet i tvil efter at have læst forum herinde. Har tænkt på kikkert men synes den er ret dyr 6500 mod 4000 med standard måden.

• #5   27. aug 2011 PS kan de fjerne hele livmoderen med Kikkert ?

• #6   27. aug 2011 Vores fik fjernet da hun var ca. 1 1/2 år og det var ca 5 mdr efter sidste løbetid... hun fik fjernet det hele og samlet pris med medicin osv. blev ca, 4800.....

Vi sagde bare hos dyrlægen at hun skulle sterrilleseres, men fuík ingen valg muligheder så vidste slet ikke man kunne gøre det på flere måder...

• #7   27. aug 2011 Det er hormonerne der gør at tæver får livmoderbetændelse.......... Det er derfor de oftest får det i forbindelse med løbetid og falsk drægtighed (altså livmoderbetændelse).

Da det er æggestokkene der producerer hormonerne til livmoderen og æggestokkene er væk, får livmoderen ikke tilført hormon og risikoen er stort set lig 0 for at de kan få livmoderbetændelse.

Inden dyrlægen udfører kikkertsterilisationen, undersøger han livmoderen grundigt med kikkerten. Hvis der er de mindste uregelmæssigheder bliver hunden åbnet og det hele tages ud.

Men ser den fin og flot ud, nøjes man med æggestokkene.

• #8   27. aug 2011 Husk at din hund kan risikere at blive inkontinent hvis du får det hele fjernet

• #9   27. aug 2011 http://www.faxedyrehospital.dk/Default.aspx?ID=342&Action=1&NewsId=103&PID=1532

Ved kikkert bliver kun æggestokkene fjernet.

DKK se der lærte jeg noget nyt (med hensyn til betændelsen). Men kræftrisikoen er vel stadig den samme i livmoderen, med eller uden æggestokke?

• #10   27. aug 2011 Kræftrisikoen vil altid være der. Men den er der jo i hele kroppen.......

En af mine hanner fik leukæmi....... Man kan aldrig gardere sig 100% mod kræft. Ja, du kan udelukke livmoderkræft, men den kan jo få alle andre former for kræft også.

• #11   27. aug 2011 Mette - ja selvfølgelig. Jeg valgte bare at sortere den risiko fra i sin tid.
    Jeg spurgte af ren nysgerrighed, da det godt kunne være kræft også kunne blive påvirket af hormoner. (Det var måske helt dumt sagt, men man ved aldrig hvad man kan få kræft af i disse stunder)

• #12   27. aug 2011 Tine:

Jeg var heller ikke spor negativ:-)

Jeg VED faktisk ikke om livmoderkræft er "hormonstyret"?

• #13   27. aug 2011 Tine K kan godt se hvad du mener med mange forskellige svar, var gået over til efter første løbetid og så kommer der lige et link hvor der står 8 % større risiko for brystkræft hvis man venter til efter første løbetid. Siger tak for de mange råd, men kan se der ikke kun er en rigtig måde. Og bliver bare mere i tvil / forivret af alle de forskellige svar. Så blive efter første løbetid og for fjernet det hele.

• #14   27. aug 2011 Mette - Super smiley Jeg tror mine trætte øjne ser spøgelser lige nu. Ikke meget søvn jeg fik i nat med en lyn og tordenskræmt vuf smiley Nu har jeg hvertfald en opgave til i morgen efter en (forhåbentlig) lang nat søvn: Finde ud af om livmoderhalskræft kan fremskyndes af hormoner.

• #15   27. aug 2011 Ulrich - Det lyder som en god idé. Først besluttede jeg i sin tid at gøre det, så søgte jeg råd herinde og i omgangskredsen, og med alle de svar og meninger, blev det rodet helt rundt, så jeg ikke anede op og ned. På et tidspunkt valgte jeg altså at stå fast ved, hvad jeg oprindeligt og inderst inde havde følt var rigtigt, og så gjorde jeg det. Efterfølgende har jeg fulgt med i debatten om det, og er ikke blevet meget mindre forvirret end den gang, så jeg tror du har ret, der er vist ikke kun en rigtig måde smiley . Held og lykke med det.

• #16   27. aug 2011 Jeg ville til enhver tid på mine hunde steriliseret på samme måde igen. Her er Kaido dagen efter:

http://www.hundegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=54560

• #17   28. aug 2011 Min Alva og min Aifi har fået fjernet det hele, og de har ingen ar mere. smiley
    De fik fjernet dem sidste sommer, hvor Alva var 7 og Aifi var 2. smiley

Kommentér på:
Spørgsmål angående sterilisation

Annonce