Hævet spytkirtel {{forumTopicSubject}}
hej. jeg er HELT ny herinde og har bare brug for at høre om der er nogen derude der har prøvet noget lign. jeg sidder her med min elskede hugo. for ca 14 dage siden blev han pludselig dårlig da vi var på ferie, straks da vi kom hjem tog vi til dyrlægen.. han konstaterede at stakkels hugo havde en tilstoppet, betændt hævet spytkirtel - OG en flækket tand i den modsatte side (så den skal vi have rykket ud når det andet er i orden) han trak betændelse ud af hævelsen med en kanyle og hugo kom på en 10 dages penicilinkur + smertestillende... da det stoppede for 3 dage siden, er hævelsen så blusset op igen. og idag meget... jeg har givet ham smertestillende da han igår virkede mut og ikke helt som sig selv (snakkede med dyrlægen om det) men nu... er der en meget stor meget hård kugle på hans lille hals på størrelse med en valnød , han er for en time siden begyndt at klø meget på den... og jeg er bare så nervøs... har i forvejen været ved siden af mig selv de sidste 14 dage.. jeg vil bare så gerne have min raske glade hund tilbage...
dyrlægen sagde sidst at i værste tilfælde kunne man ske at skulle opperere spytkirtlen ud.. men det er en meget farlig opperation grundet stedet og hans lille hals... så som han sagde var det en operation hvor man måtte krydse fingre... åååh.. jeg er bare så ked af det...
er der nogen derude der har været ude for dette??
det er en chihuahua på 1 1/2 år..
kh Pernille
nov 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 71 Svar: 1.493
Se Sumos fotoalbum...
http://www.hundegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=25997
Sumos dyrlæge ville fjerne hans ene ørespytkirtel, da man troede der var noget galt med den fordi Sumo havde fået en bule på størrelse med en pænt stor valnød - man troede det var en form for en infektion - men de kunne ikke få noget betændelse ud af bulen og derfor ville dyrlægen operere....
Som du kan se i fotoalbummet viste det sig at være noget ganske andet - det var et græsagn, der på en eller anden måde havde boret sig gennem hans hud eller måske har han fået det i halsen og så har det boret sig gennem huden den vej - det vides ikke........ Men i hvert fald er kroppens forsvar ganske enkelt at indkapsle et fremmedlegeme....
Så Sumo endte ikke med at få fjernet ørespytkirtlen, men dyrlægen havde skam skåret ham op fra øre til hals før han så opdagede græsagnet......
vi fik også at vide at selve operetionen var en ganske stor operation, men vi fik samtidig at vide at hans sagtens kunne leve med en ørespytkirtel efterfølgende...........
Håber alt det bedste for din lille vuf.....
KH M
jul 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
men hvor er det dejligt at han har det godt igen.
Nu håber jeg bare at Hugo snart får det godt igen.. og at han kan klare sig til imorgen tidlig, hvor jeg som det første ringer til dyrlægen.
jeg tror jeg lader ham faste fra kl 24 - bare hvis nu vi skal ud i noget narkose imorgen...
åååh hvor er det bare hårdt.. nu ligger han også bare på sin pude... logrer ikke når jeg kommer hen til ham som han plejer.. det lille pus . han har det ikke godt : (
jul 2011
vi havde nemlig på ferien på Langeland lige været på en rigtig tur i vildnisset , og hugo løb frit rundt og boltrede sig og da han kom tilbage til mig havde han små kugler OVERALT i sin pels.. som jeg brugte en halv time på at få pillet ud... dette fortalte jeg også til dyrlægen.. men han mente ikke det havde nogen sammenhæng selv om det var 4-5 timer efter denne tur at han blev helt sløj .. han sagde at det bare har været et tilfælde og en tilstoppet/hævet spytkirtel kommer uden nogen årsag..
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
jul 2011
men jeg kan ikke klare det mere og har besluttet at tage derud nu...
nov 2007
Et græsagn (avn?) er sårn et lille aks af en slags, der sidder på de lange græsstrå.....
Svært at forklare........
Varme tanker herfra.....
nov 2007
jul 2011
Åh hvor jeg håber og ber til at alt dette ender godt.
Tak for jeres beskeder.. Det er rart at der er nogen derude der forstår.
Kh Pernille
nov 2007
Hold os endelig opdateret - kh M
jul 2011
han er på en ny antibiotikakur i 8 dage. men skal imorgen ind og sove lidt og have taget drenet ud af halsen igen... det er ikke hævet ydderelige op i dag.. og jeg renser bylden/såret 2 x dagligt... selvom han bare ligger på ryggen når jeg gør det.. kan jeg næsten se en glød i hans øjne - fordi han et par min. blir fri for halskraven... den er meget generende for ham.. han virker faktisk deprimeret.. gemmer sig ude i gangen osv.. det er ikke rart at se og jeg roser og taler blidt til ham hele tiden.
Det er pisse frustrerende det her... de ved jo stadig ikke HVAD det er.. hun kunne ikke se noget i hans hals... og hun mente ikke at det var en tilstopning i spytkirtlen - da det ikke normalt gir så meget betændelse...
imorgen mens hans sover lidt tjekker hun jo op på det... men ellers må de nok åbne ham op om 8 dage når kuren er færdig.. HVIS det ikke på mirakuløs vis for det til at forsvinde helt.
nov 2007
KH M
aug 2012
Følger: 1 Svar: 1
Der gik også 14 dage inden den lille irriterende bobbel kom på hans hals!
Vi har været oppe ved dyrelægen masser af gange og har fået den tømmet..Men der går ikke engang 1 dag så er den hævet op som et æble!
Min far og mor snakker om at aflive den hvis lægerne ikke snart fortæller hvad der sker! Det skal bare ikke ske! Men rigtig nok er det farligt med en opperation og det er synd for hunden at leve med sådan en kæmpe ting dinglende i hele hans liv!
Det er godt nok synd for din hund!! Held og lykke.
Hævet spytkirtel