1.029 visninger
|
Oprettet:
Ginga og Taiga mine elskede stjerne<3
15. feb 2009 Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.353
15. feb 2009 Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.353
Kamphunds egenskaber?? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg fulgte igår med i en tråd der omhandlede pittbulls.
Der var megen snak frem og tilbage mht. Om en jagt hund er en jagt hund selv om den ikke bliver brugt til jagt ( var også samme problemstilling til andre kategorier af hunde)
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad en "kamphunds" egenskaber er? Altså hvad er det for kende tegn der er på at det er en hund avlet til kamp?
(Og her snakker jeg individuelt)
Lige som en hyrde der aldrig har hyrdet, men som alligevel gør det fordi det ligger den i generne.
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 659
jan 2011
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.353
Men tænker mere og der er bogøs tegn såsom i leg?
Havde en hunde træner der sagde at kamphunde helt fra hvalp af tog fat i nakken og hals området når de leger?? Er det rigtigt?
feb 2009
mar 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 3 Emner: 240 Svar: 1.997
feb 2009
jan 2011
Det gjorde de små " Plejehunde" vi havde også som var 10-12 uger
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
jan 2007
For mig er en kamphund en hund af terrier typen, muskuløs, atletisk, vedholden og med høj tænding, og med ekstrem høj smerte tærskel.
Der findes da også hunde som tosa, kangal mm, som bruges i hundekampe, og når det kommer til stykket, så kan de nok godt nappe en pitbull, alene pga styrken/størrelsen., men det er ikke den type jeg tænker på, når ordet kamphund skal defineres.
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 44 Svar: 545
jan 2010
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 7 Emner: 6 Svar: 280
Veterinær sygeplejsken hos min dyrlæge har også en kamphund, mener hun hedder Lotte, man kan slet ikke mærke, at hun er der, når man kommer ind, kommer hun ikke engang frem for at hilse på en, hun ligger bare under skrivebordet og gør ikke noget. Hun er meget sød, jeg har endda sat min lille Püppi (da hun var hvalp) hen foran hende, så hun kunne hilse på en rigtig kamphund og jeg var ikke bange for at Lotte måske ville "spise" Püppi : )
Det med at bide i hals og nakken område, gør mine hvalpe også, det er helt normalt og hvis de fx bider i ens tøj og man så tager armen op, så hænger de i luften og stadig holder fast og mine hvalpe er altså langt væk fra at være en slags kamphund (jeg opdrætter chihuahuaer)
Jeg synes de racer har bare været uheldig og har haft ejere, som slet ikke burde har hunde, og er derfor blive puttet i den kategori og gælder som farlig, selvom de fleste ikke er det...en schæfer fx kan sagtens være lige så farlig, hvis den har den forkerte ejer
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 65 Svar: 725
De er ikke agressive overfor mennesker, således man kan hive dem fra hinanden i ringen uden at blive bidt
De har en utrolig evne til at udholde smerte, og ligger sig ikke før de er stort set er døde
De giver ikke op
De har et bid som er anderledes fra mange andre hunderace, de bider ikke bare men rusker modstanderen med hele deres krop.
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 65 Svar: 725
det er korrekt at shar pei'en blev avlet til kamp, men de blev taget ud igen fordi de ikke havde "gameness".
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Der findes ikke noget kampgen.. Det er efterhånden blevet afdækket ret grundigt.
Der findes kun en række egenskaber.....
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.116
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
okt 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 17 Svar: 909
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
En hund er hvad gener og avl har gjort den til....og så kan vi snakker om miljø og opdragelses prægning bagefter.
jan 2011
okt 2009
jan 2010
okt 2009
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Hundes leg afspejler ofte deres egenskaber og oprindelige formål..
Mynder løber om kap..
Hyrdehunde napper hinanden og drejer hinanden af i løb.
kampagtige racer bryder..
jan 2010
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.033
Her i huset brydes der meget meget lidt, til gengæld elsker de at løbe og jagte hinanden med forskelligt legetøj, samt gemmeleg bag busker og træer... Og ellers leger de sgi ikke anderledes end så mange andre racer jeg kender...
De har bestemt IKKE en høj smertetærskel... Alle undtagen én har det ganske fint med andre andre hunde, den ene han, kan dog ikke lide Rottweilere..
Vi har lige taget en ny hund på 13 mdr. ind, han er bare accepteret som om han altid har været her...
Kunne være rart at man begynder at sige: KAN besidde disse egenskaber, frem for bare at smide alt over én kam...
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
Man skulle bruge fysisk styrke, som man kunne hente fra den oprindelige bulldog, samme sted fik man stædig vedholdenhed, og en høj smertetærskel, der havde været fornuftigt nyttig, da den blev brugt til at drive tyre til slagtning, misbrugt i kampe mod tyre og bjørne.
Alt i alt, nogle egenskaber som lav aggressionstærskel, stor selvstændighed, stædig vedholdenhed og en høj smertetærskel.
Og det er egenskaber, som kan ændres/mildnes gennem målrettet avl, over tid. Men de kan absolut ikke fjernes ved klap og godbidder.
Men det bliver først farlige egenskaber når de fornægtes!
Ved man, at man har en hund, der er istand til at tage en lynhurtig beslutning, kan blive meget aggressiv med de rette stimuli, ikke lige umiddelbart lader sig kalde til orden, og ikke kan stoppes med et klask med en berlinger, så sker der ingen ulykker.
feb 2009
feb 2009
nov 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 31 Svar: 775
Det er i øvrigt sjovt, at så mange mener at have stor viden om "kamphunde" uden egentlig nogensinde at have sat sig ind i disses historie og egenskaber. Hvis nogen mener der findes ét specifikt "kampgen" så er der meget at lære for disse mht genotype vs fænotype...
Hunde der selektivt gennem mange generationer er avlet i retning væk fra denne agresivitet over for artsfælder er i sagens natur ganske langt fra de forfædre der brugtes til kamp, mht hundeagresivitet. Der er selvfølgelig forskellige linjer mm, og det er bl.a. derfor det er vigtigt med tavle på disse hunde.
Argumentet man altid støder på herinde om at en hund af jagtrace kan jage uden træning, hund af hyrderace hyrde osv holder jo heller ikke fuldstændigt. For det første er disse ikke bevidst avlet væk fra disse egenskaber. Bare for at nævne et eksempel så nævnes det meget ofte herinde af brugshundefolk, at højavls schæfere íkke er ordentlige arbejdshunde (de har mistet egenskaberne selvom man vel ikke bevidst har ønsket dette).
nov 2005
Når det så er sagt så er det jo rigtig mange år siden dyrekampe blev forbudt i den vestlige verden, og man har derfor haft mange år til målrettet at ændre/tilpasse mentaliteten hos disse racer.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
okt 2009
sep 2006
Og det er rigtigt at man har haft mange år til at avle de mest problematiske egenskaber ud af dem, men faktum er jo også, at nogle har arbejdet lige så målrettet på at bevare, ja måske endda skærpe egenartsaggressionen. Og så længe man ikke kan fremvise en stamtavle med lutter kendte, afprøvede og mentaltestede individer, hvordan kan man så ane noget som helst om, hvilke egenskaber sådan en hund genetisk bærer?
nov 2005
Mht at nogle linjer inden for nogle racer direkte skulle være avlet efter at skærpe egenartsagressivitet, så kan jeg kun udtale mig mht AST. Som jeg skrev i mit indlæg i går, så findes der da forskellige linjer, og netop derfor er det vigtigt med stamtavle og erfarne og ansvarlige opdrættere der kan vejlede hvalpekøbere. Jeg tror bestemt ikke at nogen af disse linjer er avlet mere hundeagressive end de forfædre der var kamphunde. Husk på at hundekamp allerede havde været forbudt længe da AST racen blev anerkendt i 1936, og at man allerede på daværende tidspunkt havde bevæget sig væk fra selektion efter "kampevner". Jeg fornægter ikke at der findes amstaffs der slet ikke kan med andre hunde, og man det er selvfølgelig en af de vigtigste ting at være klar over når man har en sådan hund, ligesom der er andre ting man skal være opmærsom på hvis man ejer andre racer.
mar 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 504
Haha, må indrømme jeg klokkede i det, i den tråd, jeg spændte ben for mig selv. Selvfølgelig er en hyrde hund eller jagthund stadig en jagthund selvom den aldrig nogen sinde kommer til det.
Men det der var hele mit pointe, som jeg ikke rigtig kunne få sagt var, at omgivelserne og miljøet som hunden kommer til, har en stor indflydelse på hunden.
Men men, det var den diskussion, her er et link til en dokumentar som du evt kunne se, og høre lidt om kamphunde, ved ikke om de fortælle om deres engenskaber, har set den, man kan faktisk ikke huske ret meget af den, da jeg helst vil glemme den
http://www.youtube.com/watch?v=emzfa2Pe2zQ
jan 2007
Der er langt flere overfald fra schæfere og rottweilere på mennesker end fra kamphunde, og man kunne gå så langt og spørge hvad er værst: overfald på hunde eller overfald på mennesker..?
Vigtigst af alt er dog stadig, at tage sine forholds regler alt efter hvilken hund man ejer.Jagtiver, vogter egenskaber, egetkøns agressioner osv, og så være en ansvarlig hunde ejer og handle ud fra det.
sep 2006
Med hensyn til jagthunde, hyrdehunde, vogtere o.s.v. så trænes de jo netop ikke til at jage, hyrde eller vogte, men de trænes, så det er muligt for ejer, at styre og kontrollere de iboende instinkter.
Jeg kan da sagtens træne mine jagthunde til at vogte får, men det ville pokkerme tage vældigt lang tid og ingen af ville nok så synes, at det var helt så sjovt, som at finde, påvise og apportere jagtbart vildt. Hvor jeg ikke skal lære hunden noget som helst andet, end et "fælles sprog", så vi er enige om, hunden og jeg, hvilken opgave der skal løses lige nu.
sep 2006
Og som resultat af en ukontrolleret import fra disse lande, med efterfølgende skamavl på betænkelige individer, kan man ikke andet end at nære mistro til populationen af ikke stambogsførte hunde.
Og jeg har aldrig, på egne vegne, været nervøs for kamphunde, men jeg vil sørme ikke tillade dem i nærheden af mine hunde, medmindre jeg møder dem på en DKK udstilling.
maj 2007
feb 2009
Det er så ikke tydeligt for enhver, jeg benægter ikke hvad jeg har mellem hænderne men kan ikke se at min egen hund sku være en nådesløs dræber!!
Holder virkelig meget øje med hende men kommer hun i problemer så kommer hun til mig?! Ikke lige hvad jeg vil kalde for kamphundeegenskaber?? Eller hvad??
maj 2007
Læs evt. Mariettas indlæg igen.
feb 2009
maj 2007
Kamphunds egenskaber??