{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.643 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang stamtavler {{forumTopicSubject}}

Ja nu spørger jeg af ren nysgerrighed og såmænd ikk for at starte et negativ diskutionsemne;)

hvorfor vælger man en hund med tavle frem for uden?
Kan se det fornuftige i det a udstillingsgrunde og evt avl self:)
men sad og snakkede med min faster en dag som er hunde træner på 6 år for dch mener jeg det hedder.
Hun ville aldrig nogensinde købe en lab igen med tavle , alle dem hun havde haft med var møg syge mest hofte problemer.
Hun ville ej råde andre til dette :/?

Er der nogen Real sikkerhed i det?
Man kan self se om gener og sundheds halløj har været tip top ved forældre dyr men alligevel giver det jo ikk nogen sikkerhed ? Oder was?
Kender flere som nu har bevidst købt tavle løse som er sunde og raske os a grunden over de med tavler endte med a fejle alt:/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang stamtavler
  • #1   1. jun 2011 Forstår godt du spørg men der findes så mange tråde om dettet :=)

  • #2   1. jun 2011 JEG vælger at købe med tavle fordi jeg for det første har en garanti for hvad det er jeg køber. For det andet kan jeg tjekke arvelige sygdomme mange generationer tilbage. For det tredje vil jeg gerne "støtte" en opdrætter som har brugt ÅR på at finde den rette kombination af forældredyrene.

    Mine tøser er begge med DKK tavler og de er super sunde og raske.


  • #4   1. jun 2011 Maj britt det er da slet ikke sikkert ..

  • #6   1. jun 2011 En stamtavle er et arbejdsredskab som jeg ville være ked af at undvære hvis jeg skulle købe hvalp.

    Køber man voksen hund, er den måske knapt så vigtig (hvis man da ikek skal bruge den i forbindelse med prøver og/eller udstillinger) da men jo kan få den voksne hund testet for evt skavanker samt kan vurdere dens sind, temperament osv

    En tavle er ikke en automatisk garanti mod alle sygdomme.

    Den er som nævnt et arbejdsredskab, som kan bruges til at finde en hvalp udaf linier der lever op til ens krav i forhold til sundhed, brugsegenskaber mm

    Hvis ikke man gider bruge tavlen som det redskab den er (jeg formoder det er tilfældet for din faster -ked af at sige det), så kan (næsten) lige så godt købe uden.
    Med tavle er man self garanterert at forældre bedsteforældre osv bagud har levet op til gældende krav på det tidspunkt deres hvalpe er født -altså for labbens vedkommende, at de har været øjenlyst eller DNA-testet for PRA, har haft HD C eller bedre osv.

    Men personligt har jeg altså højere krav end det til forældrene til en hvalp -så for mig er det ikke nok at vide at forældrene er testede og måske kun lige knapt har kunnet avlsgodkendes.
    Så jeg ville bruge lang tid på at granske et interessant kulds familie -ikke bare bagud men osse evt tidl kuld, bedsteforældres søskende + øvrige kuld osv, samt self kigge på HDindex osv.
    Derudover ville jeg kigge på trænbarhed, brugsegenskaber osv (dvs prøveresultater fra f.eks. markprøver, brugsprøver eller hvad der nu måtte være relevant for racen)

    På den måde kan man nemlig sikre sig ret godt.

    Men som sagt -gider man ikke bruge dette fortræffelige redskab, så kan man næsten lige så godt spare de kr og købe uden.


  • #7   1. jun 2011 Det sagde jeg ikke men det jo ikk sikkert at bare fordi en lab med tavle for dårlige hofter så får en uden også?

  • #9   1. jun 2011 Jeg køber aldrig hund uden tavle igen, min race cavalier lider af dårligt hjerte og det viste jeg ikke da jeg købte Gizmo så jeg endte med en hund uden tavle som jeg måtte aflive for 3 måneder siden kun 9 år gammel pga kronisk hjertesvigt.

    Ved at købe med tavle er jeg sikker på at forældre osv er hjertescannet inden avl i flere generationer og det kan jeg tjekke på hundeweb


  • #10   1. jun 2011 Hov og at de er scannet er selvfølgelig ingen garanti men det giver da noget større sikkerhed end at købe uden.

  • #11   1. jun 2011 Mai britt ikk de 3 hun har nu nej de har aldrig fejlet noget smiley så nej syntes så bestemt ikk dette er logisk:)
    havde engang en ast dreng (sender luftkys op til himlen) med tavle han fik i en alder a 1.5 år kræft dette var også arveligt men ingen før ham havde haft det:/
    min Mors tidl førerhund måtte aflives pga a alvorligt dårlige hofter. Den uden tavle de har nu har det ikke smiley


  • #14   1. jun 2011 Stemmer i med Maj-Britt -og spørger så: har de tavleløse labber overhovedet været testet?

    For det er jo nemt at stikke hovedet i busken og sige hunden ikke fejler noget, hvis ikke man har testet for noget;o)

    Jeg går f.eks. ikke udfra at Gaia har HD. Hun udviser ingen symptomer. Men jeg VED det jo reelt ikke, for hun er ikke testet.
    HVIS hun havde skullet bruges til avl, så havde jeg jo fået hende testet -og kunne altså være blevet overrasket med en HD D eller E. Så er hun pludseligt en "syg" tavlehund. Men havde hun været uden tavle, var det jo sandsynligvis aldrig blevet opdaget, idet kun få tester inde avl når det er uden tavle.

    Dermed ikke sagt at tavleløse hunde alle render rundt med alverdens skavanker -men så længe tavlehunde testes systematisk mens tavleløse ikke gør, vil man jo opdage mange ting ved tavlehundene, som man ikke opdager ved tavleløse


  • #15   1. jun 2011 Så regnestykket siger:

    1 lab med HD parres med 1 lab med HD= Alle hvalpene får HD? Fordi der er tavle på?

    1 lab med HD parres med 1 schæfer med HD= Ingen af hvalpene får HD? Fordi det er blandinger?


  • #17   1. jun 2011 Ja okay nu jeg bedre med:) men self er der aldrig nogn sikkerhed for sygdomme smiley

  • #18   1. jun 2011 Maj Brit forstår du ikke hvad jeg skriver?

    DU siger at hvis en lab med talve for dårlig hofte så for en uden sikkert også.

    JEG siger at det da ikke er sikkert at de for det bare fordi de ingen tavle har???


  • #20   1. jun 2011 Mette snakkede ikk om blandninger:) men har da hørt flere dyrlæger sige blandninger næsten aldrig fejler noget smiley ikke a det så er hele sandheden self smiley jeg har skam ikk vildt forstand på dette men spørger blot for a blive klogere smiley

  • #22   1. jun 2011 *JEG siger at det da ikke er sikkert at de for det bare fordi de ingen tavle har??? *

    Lige så¨lidt som det er sikkert at de får det fordi de har tavle.


  • #24   1. jun 2011 Loui:

    Nej, det er næppe hele sandheden.

    Sandheden er måske, som visse påpeger at mange sygdomme først opdages når hunden testes for disse sygdomme. Oftest i forbindelse med avl/træning.

    Og hvem testet oftest inden avl, så man dermed opdager sygdommene? Tavlehundene.


  • #25   1. jun 2011 Loui:

    Men jeg synes at det er fornuftigt at du spørger for at blive klogere:-)


  • #26   1. jun 2011 Loui> Tænk det sådan, generne for diverse sygdomme forsvinder ikke fordi man vælger ikke at stambogsføre hvalpe efter visse hunde... Derfor er der samme risiko for atlave syge hunde med som såvel uden stamtavle inden for en race.
    Forskellen er at man i avlen af hunde med stamtavle kan bruge de oplysninger denne giver! Det samme kan man som hvalpekøber!
    Man kan se på de enkelte hundes sundhedsresultater, se på deres helsøskendes, deres halvsøskende og tilbage i linierne... Og man kan vælge til og fra. Nogle racer har tilmed mulighed for at lave indextal som fortæller om en hvalp vil blive sundere end gennemsnittet for racen (statistisk set).
    I avlen uden stamtavle, så tager man chancen... Man har måske forældredyrenes egen status - men det er ikke nær så omfattende som den information man har på stamtavlehunden.
    Giver det mening?


  • #27   1. jun 2011 Ømm, de gener der giver sygdom forsvinder vel ikke, eller kommer alt efter om hunden har tavle...?

    Hvordan skulle blandingshunde kunne være sundere? Det er gener, ikke magi....


  • #29   1. jun 2011 Altså generelt så får man en mere sund hund ( mere undersøgt hund), hvis man køber med tavle, men det er ikke en garanti, kun en "vejledning".
    Har 2 DKK hunde som er mega syge. Den ene har svær HD, forstørret tarm, og forkert knoglevækst ved halen.
    Den anden er meget nervørs, og langt fra race standarden, og generelt bare meget angst.
    Det får dog mig ikke til at advare mod DKK hunde, men blot fortælle, at man skal se sig for, eller få hjælp.
    Prøvede at kontakte DKK, for at få registreret HD problemerene med den ene hund, men det ville de ikke, da det åbenbart ikke var et race krav.
    Så se dig meget for, og pas på med at stole på nogen.


  • #30   1. jun 2011 Jeg vil aldrig købe hunde uden DKK tavle af flere grunde.

    Her er begrundelserne:

    1. man har tjekket forælderdyrenes sundhedsoplysninger i generationer bagud ,og man kan derfor på hundeweb tjekke op på de hunde man overvejer at købe hvalp efter, det mindsker risikoen for sygdom.

    2. DKK har hundewebben, hvor man som sagt kan tjekke, hvad hunden er tjekket for, og man har INDEX for bl.a HD, altså kan man se ikke bare hvilken status forældrene har, men man kan også se graden af ex HD sundhed i linierne.

    3.Hvis man køber med DKK tavle laves en købskontrakt, hvor hvalpekøber stilles mindst lige så godt som købeloven, og desuden har DKK en jurist der rådgiver i tilfælde af uenighed hvalpekøber og opdrætter imellem.

    4. Opdrættere hos DKK har taget en opdrætteruddannelse, hvori de er undervist i bl.a genetik, jura, hundehold, prægning af hvalpe osv osv, det giver en større sikkerhed for, at de har et sundt og etisk forsvarligt opdræt.

    5. Via hundewebben kan man udregne indavlsprocenten der sikrer at der ikke avles for tæt.


    ... og ja som flere skriver, så jar blandingshunde også sundhedsproblemer både fysiske og mentale, det er en skrøne at tavleløse hunde er sundere.


  • #31   1. jun 2011 Blandninger er ikk nødvendigvis kun to racer:) gadekryds har jeg endnu ikk mødt nogen a der fejlede det mindste:)

    Men så det der engelske program hvor man avler frem mod bestemte ting hvor nogen racer fik vejrtræknings problemer eller øjn problemer:/ hvori er det sunde i det?

    Nu har jeg selv Emma ambull som fik lagermide allergi som 2 årig dette er dog ikke arveligt betinget så kender alt til a leve med en allergi hund og det ikk lutter lagkage når Emma har store åbne sår i ørene:(
    dyrlægen mener dog hendes hudfarve har enstor del a skylden han sagde det flest hvide hunde der får allergi smiley


  • #33   1. jun 2011 Maj britt nej tror bestemt ikk tavle løse hunde får de test medmindre ejer gerne vil tjekke:)
    men siger bare at kan en tavle løs ikk være mindst ligeså syg som en ikk tavle? Jo det kan de smiley måske er det ikk flertallet men når jeg snakker med venner er deres begrundelse for a få en hund med tavle a så kan den jo intet fejle:0


  • #34   1. jun 2011 Loui> Men at ambullen er overvejende hvid, er jo også et valg din hunds opdrætter har taget. Noget som hører sig racen til... På samme måde som nogle af de problemer der påpeges i den racedokumentar, hører sig til deres racers ønskede bygning/farve/temperament osv.

    Jeg tror ikke du finder ret mange danske opdrættere som vægter udseende over sundhed! Vi er mange som også! vægter udseende i forskellig grader, men en smuk racetypisk hund er intet, hvis den er dødsyg... Det er derfor vi også går op i at have stamtavle på hundene. Fordi man så har og videreføre dette værktøj stamtavlen er i både opdræt og i hvalpekøbet smiley
    En stamtavle der ikke bruges er intet værd andet end det papir det er trykt på...


  • #35   1. jun 2011 at hun har været uheldig, ændre ikke på det faktum er at køber man efter tjekkede forældre, hvor man kan tjekke anerne tilbage, så har man mulighed for at gøre et godt stykke forarbejde, der betyder at man har en betydeligt større mulighed for at få en hund der også er sund og rask

  • #36   1. jun 2011 *Efter min mening skal man passe på at man ikke gør det at have hunde til en videnskab. Det er fint at ngen går meget op i det, men det er ikke alle og det må være op til køber hvad de ønsker.*

    Nu bliver der spurgt hvorfor man har valgt som man har og folk svarer. INGEN prøver at presse noget ned over hovedet på nogle.



  • #37   1. jun 2011 Altså jeg går ikk op i udstilling og avl:)
    jeg ville have mig en ledsager til livet og en bedste ven;) forstå mig ret!
    Det er så blevet min private hobby a træne Emma meget og bruge hende som besøgshund til ældre;)
    jeg har slet slet ikk viden og kompetence nok til a skulle avle (self ikk på min da hun er under de forbudte) men genralt:)


  • #38   1. jun 2011 *en hund med tavle a så kan den jo intet fejle:0*

    DET er så ikke korrekt. Der er INGEN garantier nogle steder. Den største "garanti" man kan få er at købe hvalp af forældredyr som i generationer er testet og fundet frie for arvelige sygdomme.


  • #39   1. jun 2011 Loui> Så ved dine venner ikke meget om biologi - man er aldrig sikker på noget.. Jeg havde engang en underviser som sagde at det eneste fag hvor 2+2 kan give 5 er i biologi smiley

  • #41   1. jun 2011 Begge mine tøser er med DKK tavle og de er steriliseret. Så JEG går heller ikke op i at avle.

    Men derfor vil jeg gerne vide hvad det er jeg køber:-)


  • #42   1. jun 2011 Med eller uden tavle. Der er ALDRIG nogen garanti for en perfekt og sygdomsfri hund.

    Mine erfaringer indtil videre er
    Boxer uden tavle. Død efter påkørsel
    Boxer uden tavle. Aflivet grundet epilepsi
    Dobermann uden tavle. Solgt videre som unghund
    Labrador/Schæfer/Collie. Symptomer på HD, men ikke undersøgt. Søster angstbider
    Toller med tavle. Ingen HD/øjensygdomme. Aflivet efter sprunget korsbånd
    Tibbe med tavle. Sund. Aflivet 13 år efter infektion ved øjenskade
    Tibbe med tavle. Sund. Aktuelt 11 år og opfører sig som en unghund
    Tibbe med tavle. Hypermobile led, som har ført til slidgigt. Ellers sund
    Tibbe med tavle. Sund. Aktuelt 3 år
    Tibbe med tavle. Patella grad 2, men ingen symptomer. Aktuelt 3 år

    Så jeg har altså både haft syge hunde med og uden tavle.
    Patella'en er kun opdaget pga krav om undersøgelse.
    Blandingen med HD, ville derimod have fået lov at avle uden først at blive undersøgt og derved sandsynligvis givet det videre til hvalpene.

    Så jeg vil foretrække MED tavle fordi jeg der også kan tjekke evt søskende til forældrene. Hvis min blanding havde avlet kunne evt. hvalpekøbere ikke vide noget om den angste søster. Men med tavle havde den måske haft en mentaltest, hvor det ville have vist sig.


  • #44   1. jun 2011 Platugler sandt sandt men fx lige med lagermide har du ingen jordisk chance for a tjekke denne da den er ligesom pludselig nikkel allergi:) desværre!
    Dog er dyrlægerne igang med a undersøge en vaccine (meget dyr en) som faktisk helt kan fjerne allergien .
    Herude er de igang med en enkelt hund og indtil videre kan den fint tåle tørkost hvor miderne er i og det ku den ikk for 6 sprøjter siden:)
    dog ved jeg personligt ikk om det er det rette for Emma


  • #45   1. jun 2011 Man kan aldrig vide sig sikker på om ens hund ikke kommer til at fejle noget smiley
    - Man kan jo ikke se om den bliver syg ud o fremtiden , så intet er sikkert smiley

    Så til TS NEJ der er ingen REAL sikkerhed i at købe hund med tavle hvad angår sygdom- efter MIN meninge ..


  • #46   1. jun 2011 loui:) J
    Blandninger er ikk nødvendigvis kun to racer:) gadekryds har jeg endnu ikk mødt nogen a der fejlede det mindste:)

    Det har du så nu. For min blanding Laban havde jo netop HD og kender da flere andre blandinger som har fejlet forskelelige ting


  • #47   1. jun 2011 Maj britt nej men så lader du jo være a støtte ved a købe tavleløse:) og lad os der har gjort det gøre det:) forskelligheder er der smiley
    min ast var i DKK og der var ingen hjælp a hente så købte en hund med tavle for 10.000 og han døde a en arvelig kræftform smiley hmm seriøst opdræt?
    De penge ku jeg have brugt på a redde ham


  • #50   1. jun 2011 logikken omrking blandinger og tavleløse hunde som lyder - de er ikke så syge når man blander generne er fuldstændig tåbelig.


    du har en labbe med dårlige hofter - den parrer du eks med en hund med hjertefejl - og vupti så forsvinder genetikken bag ved som giver disse sygdomme -- nixen biksen -- sådan fungerer det ikke. tvært imod står du med en hund der potentielt er disponeret for begge dele - altså en hund der både bærer dårlige hofter og hjertefejl..





  • #51   1. jun 2011 Jeg vil hellere købe en bil med fuld servicebog der er blevet gennemtjekket af en dygtig mekaniker, den har sgu større chancer for at gå gennem syn smiley
    Hvis man selv synes man er dygtigere end en proff og ikke har brug for alt det pjat kan man hurtig ende op med en spand der ser fin ud men er bilrådden nedenunder smiley

    Det kræver vist ikke meget tankevirksomhed at konkludere at man ikke får en raskere hund ved ikke at vide hvad sygdomme der ligger i dens gener, men hvis man ved at der ingen sygdom er i stamtræet er der nu større chancer for at der ikke opstår noget.
    Hvad man ikke ved eller tester for gives ikke videre til hvalpe......sådan fungere livet vist ikke.


  • #52   1. jun 2011 Martin jo det har du ret i DKK har som den eneste klub krævet scanning i mange år. DHL er begyndt for et par år siden men resten har ingen krav :-((


    Loui hvis du ikke har mødt nogen blandinger der var syge så skal du vist på besøg her for jeg kender vist ikke en eneste der er rask, min egen har multiallergi og fik fjernet en kræftknude inden hun blev 1 år, min mors havde 2 dårlige knæ som måtte opereres, min venindes har allergi, min anden venindes der har den ene spondylose og gigt, samt allergi og den anden har gigt og allergi. og det er bare dem der er lige tættest på...


  • #54   1. jun 2011 Jep som der er indenfor alt selv Dkk, det er jo ikke nyt, men det gælder jo om at bruge sin sunde fornuft og ikke bare lukke øjnene og sige det jeg ikke ved har jeg ikke ondt af (men det har hunden måske)
    Jeg forstår bare ikke at det er bedre at parre to hunde du ikke aner hvad der er i langt tilbage og tro at det bestemt er bedre end at vide det....hvordan kan det give bedre ods?


  • #58   2. jun 2011 Både de "fine" og ikke "fiine" hunde kan komme til at fejle noget. Det er og bliver levende væsner.

    Præcis Palle P. Min næste hund bliver med tavle, da jeg vil mene at risikoen for racetypiske sygdomme er mindre. Tavlen bliver ikke det eneste, der skal bedømmes, men også kennelen. Jeg vil være sikker på, at hvalpen får den bedst mulige start i livet.

    Min første hund var en blanding son fik slidgigt. Han blev lige 13, da han fik konstateret kræft i den ene nyre og blev sendt til de evige jagtmarker.

    At kalde en blanding grim, fedet, ildelugtende, mærkværdig sammensat hund, synes jeg er under bæltestedet!



  • #59   2. jun 2011 Lad os vende tingene på hovedet og spare en masse penge:
    Vi får dyrlægerne til at fraråde overhovedet at foretage sundhedscheck (det bliver svært - der er penge i det!!) - og avler bare løs.
    Nogle får stamtavler, andre er blandinger.
    I følge visse personer vil det hæve den generelle sundhed (blandinger er jo mindre syge), og vi har sparet utroligt mange penge.

    Tror man virkelig at sundhedscheckene er for sjov. At de ikke forbedrer sundheden på den lange bane. Det tager tid, og er vil komme sygdomme alligevel, men hvis man ikke tror det hjælper, så ved man ikke noget om biologi m.m.

    Det er noget forbandet vrøvl at fremture, at blandinger uden check ofte bliver sundere - "det har jeg selv set" eller "det siger dyrlægen".
    Så er dyrlægen dummere end han bør være.


  • #60   2. jun 2011 Palle> Du misforstår mig. Du må læse hvad det er jeg skrive iegn smiley For vi er sgu helt enig smiley
    Med "bruges" mener jeg ikke udstilling eller avl.. Jeg mener man skal bruge dataen der står på tavlen! Og det skal man uanset om hvalpene skal bruges til familiehund eller skal være den næste grand champion... For det er disse data som gør stambogen noget værd!
    At parre to stambogsførte hunde uden at kigge på tavlen - så kan man lige så godt parre to uden tavle... Stambogen skal bruges i opdrættet FØR parring og til hvalpekøb FØR man betaler for hunden! smiley
    Hvad hvalpekøber så gør med papiret efterfølgende er skråt op..


  • #61   2. jun 2011 desværre findes der aldrig sikkerhed, fordi der findes nogen der har racerene hvalpe uden stamtavle som går meget op i sundhed og deres hunde er virkelig sund og rask og så findes der desværre også nogle mennesker der har hvalpe med stamtavle, men ikke bryder sig om sundhed...

  • #62   2. jun 2011 Loui: nej det har man ikke... MEN det har du jo heller ikke uden tavle og da det jo kun er en ud af mange ting hunden kan fejle, så kan man jo lige så godt købe der hvor der faktisk ER mulighed for at vælge en hvalp der er efter forældre der er tjekket for visse ting. Hos mig er hvalpenes forældre tjekke for HD, spondylose og er hjertescannet... det giver da en sikkerhed, som en tavleløs boxer ikke kan give. Dermed ikke sagt at ALT er fjong, for den sikkerhed kan ingen give, men jeg kan give en forhøjet sikkerhed for en gennemsnitligt, så er mine hvalpe sunder på de områder hvor jeg tjekker, end hvis du køber en lotterseddel, som en hvalp uden tavle er.
    Desuden så står mange tavleopdrætter med en erfaring og viden om racen, som de gerne deler ud af hele hundens liv - så man har altid et bagland som man kan søge hjælp hos... i min verden er det rigtig meget værd.


  • #63   2. jun 2011 Når nu vi er i gang med stamtavler, så se lige denne hund:

    http://www.dba.dk/labrador-rottweiler-boxer/id-74507262/

    Så fik I dagens grin smiley


  • #64   2. jun 2011 Vil lige påpege jeg aldrig har skrevet blandninger ikk kan være syge! Jeg skrev jeg har aldrig mødt en det jo ikk ensbetydene med de ikk er der:0 ved ikk lige hvordan i får forvrænget den sætning:/

    ang min dyrlæge er det jo blot hans erfaring ergo er det udfra den han taler .
    Ligesåvel som vi kan sige en wv er en skidegod bil med billige reservedele så den ville jeg anbefale til folk:)
    ens erfaring er ikk nødvendigvis den sandhed der er overalt men det er nu engang hans erfaring!
    Og folk kan da sagtens sige det noget være vrøvl ligeså vel som de folk der kun har haft tavle hunde der har fejlet alt vil sige det i siger med man kan se bagud og forældredyr fejler noget er vrøvl
    blot fordi min mor har epelepsi er det ikk sikkert jeg får den der visse procenter chance fe jeg kan men den er slet ikk sikker.
    Gener er ikk sikre ! smiley


  • #65   2. jun 2011 Annette N: Nej hvor er det sjovt : ) men også utrolig syndt, at hunden har en ejer som bare er for dumt, og det var jo nok ikke den første ejer og den dejlige hund er kun lige lidt ældre end 1 år, det er ikke sjovt...for dumt kan man være, at tror på det, blandinger har sgu ingen stamtavle, og hvis mange siger, at den ligner en amstaff/amstaffblanding, bare ikke selve ejeren, hvis hunden er uheldig, så kommer snart den næste idiot og køber den *smh*

  • #68   2. jun 2011 For min race Chihuahua har vi fået indført at vi pr 1.1.2011 skal pl teste vores hunde inden de må indgå i avl ( noget som vi fleste har gjort i mange år frivilligt ) Og hvis de har over pl 1 må de ikke indgå i avl.

    Når vi skal teste alle hunde vi påtænker at bruge i avl så vil der komme til at fremkomme en del hunde med pl. Vi har netop inført denne avlsrestrektion fordi vi ved at pl kan være et problem for racen og vi gerne i fremtiden vil forsøge at avle os fri for denne sygdom. Og dertil skal vi bruge testene og registret/hundeweb som et redskab i vores videre avlsarbejdet. Vi er også interesseret i at få en viden om hvilke pl status vores hunde har og om hvor stort problemet er.

    Både hunde med pl og hunde uden vil komme til at stå på DKK's hundeweb og alle kan gå ind og se at vi i DKK har Chihuahua med pl. Hunde uden stambog eller blandinger har ikke er et register hvori man se disse hundes pl status elle se hvor stor problemet er blandt disse hunde. Men det betyder ikke at problemet ikke findes.

    Men jeg er næsten 100% sikker på at der er nogle der vil påstå at Chihuahua uden stambøger er sundere end dem med DKK stambog, fordi de netop kan læse om de "syge hunde" på hundeweb. Men det er jo ikke sandt. Man har bare ikke et register som hundeweb hvor man kan læse om Chihuahuaerne uden stambøger eller blandingernes pl status. Eller om de i det hele taget er testet.

    Sådan tror jeg også det mange gange er med HD. Det er jo ikke alle hunde der selv med meget dårlige hofter viser symptomer. Og hvis sådanne hunde uden papirer ikke testes så kan de give sygdommen videre og videre. Ejerne tror desværre fejlagtigt at hunden har gode hofter fordi den ikke viser symptomer. Så er det da bedre at man tester og ved hvad man har at arbejde med. Jeg ved at der er mange der gennem tiden er blevet meget overrasket og kede af det over deres hunds HD billeder, fordi de netop har haft en symptomfri hund.

    Jeg vil f.eks hellere vide sandheden og ærge mig over den end gå i uvidenheden og påfører andre smerte og sorg.


  • #70   3. jun 2011 Nyt på hundeweb for min race er, at man ikke længere KUN kan se, at hunden er øjenlyst, nu ligger der også et link til resultatet, så man selv kan læse, hvad øjenlægen har skrevet - det er ret smart.
    Så hundeweb er ikke optimalt endnu, men det er et stort skridt i den rigtige retning, og ingen andre klubber end DKK har det redskab.

    Hundeweb kan ikke alt og der er mangler, men det udbygges og mere og mere kommer på, så det er et virkeligt godt redskab for os DKK opdrættere, så vi har større muligheder for at lave sunde hvalpe.


Kommentér på:
Spørgsmål ang stamtavler

Annonce