{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bare et spørgsmål ang. stamtavler??
  • #1   23. okt 2009 Der kan jo være mange grunde smiley det kan jo f.eks. være, at forældrene ikke er blevet avlskårede

  • #2   23. okt 2009 Nogle mennesker orker vel bare ikke at opfylde de krav der er nu er for at få dem avlsgodkendte - for nogles vedkommende kun én udstilling, for andres vedkommende HD test, mentalbeskrivelse osv.

    Ja, man kan jo undre sig over hvorfor, for når man oprindeligt anskaffer sig en stamtavle hund, så er der vel en grund til det og det er da også mærkeligt, at man så ikke ønsker at videreføre tankerne bag en stamtavle, men det er vel smag og behag.


  • #4   23. okt 2009 okay...
    mange tak for svar...
    Det undrede mig bare lidt, og så er jeg ikke lige så meget med på det område...


  • #5   23. okt 2009 Måske er en af forældredyrene solgt med alvsforbud.
    Måsker er tæven i DKK eller DRU og hannen i et andet forbund som DKK eller DRU ikke accepterer.


  • #6   23. okt 2009 Her er avlsrestriktionerne for labrador:

    Raceledelsen for labrador
    Tidligste alder ved HD og AA fotografering:
    12 mdr. for begge køn

    Racen har følgende avlsrestriktioner:
    HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.
    Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.
    BEMÆRK, denne restriktion omfatter hele racen.

    Øjen-krav: Hvalpe kan ikke registreres i DKK, medmindre begge forældre er undersøgt af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel eller anden af DKK godkendt øjendyrlæge - og fundet fri for tegn på PRA., dog tidligst når hunden er 12 måneder gammel. En øjenattest må ikke være mere end 12 måneder gammel på parringstidspunktet. Påvises PRA hos en Labrador Retriever, udelukkes denne fra videre avl.
    Forældre til og afkom efter en PRA-påvist hund registreres automatisk som bærere af PRA.
    Alternativt kan en fri/bærer-attest på PRA foretaget ved en DNA-test erstatte den ovennævnte øjenundersøgelse. En DNA-test gælder for livstid.
    Hvis begge forældredyr er kendt PRA-fri ved en DNA-test, bortfalder testkravet for PRA på afkommet.
    En anlægsbærer (forældre til eller afkom efter en PRA-påvist hund, eller bærere påvist ved DNA-test) må kun parres med en PRA-fri (ved DNA-test) avlspartner.

    Praktiske oplysninger om DNA-test kan læses her
    Bemærk, denne restriktion er indført den 1. juli 2006 og omfatter hele racen.

    AD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, hvis begge forældre før parring er AD-fotograferede og har en officiel status registreret.
    BEMÆRK, denne restriktion er indført den 1. januar 2009 og omfatter hele racen.

    DKK's hvalpeliste
    En bestået kvalifikationsprøve (avlsgodkendelse) i Dansk Retriever Klub, er berettiget til optagelse på DKK’s hvalpeliste.

    Kryptorchid-attest:
    Faderen til hvalpene skal have en dyrlægeattest, der beviser, at han har normale testikler på normal plads
    eller en FCI-anerkendt præmiering
    eller Dansk Retriever Klubs frivillige avlsgodkendelse (kvalifikationsprøve) for racen.




    De er ret omfattende, HELDIGVIS. Men desværre gider mange mennesker ikke besværet og de penge det koster, at få deres hunde avlsgodkendt, så de avler uden tavle:-(. "De skal jo ikke bruge den til noget, for det skal bare være en familiehund"!!!


  • #7   23. okt 2009 jørgen H

    Skattefar har intet med opdræt at gøre.
    Anerkente opdrætter, der selføllig nogen regler omkring dette, med du kan agens lave 2 kuld hvalpe op året uden at du skal opgive det til skattefar.


  • #8   23. okt 2009 Dovenskab, penge, uvidenhed, hundenes kvalitet eller evt en kombination.

  • #10   23. okt 2009 Sjovt du skriver det, Søren. Mine hunde har altid ELSKET at komme på udstilling:-)

  • #11   23. okt 2009 Mette
    Ja det har mine hunde også. Min unge hanhund er vild med at komme på udstilling, han elsker simpelt hen alle de stande der er. Og mennesker, han er vild med andre mennesker. Og alle de hunde der er. Og jeg kommer kun på udstilling som tilskuer, for at min hund skal have det sjovt.
    Og det har han. Selv den gamle på 13½ år kan godt lide at være med, hun er så ikke vild med de andre hunde.
    Og for øvrigt er begge hunde avlsgodkendt på udstilling


  • #12   23. okt 2009 Maj-Britt.

    Min gamle goldehan var vi RIGTIG meget afsted med i 80`erne. Jeg pakkede bilen aftenen før og han sad ved min seng hele natten og forsøgte at vække mig for at komme afsted.......*GG*


  • #14   23. okt 2009 Carmen har også altid syntes det var skide skæg. 1. hun bliver friseret, og der bliver brystkassen lige pumpet en ekstra gang og så er hun såååå stolt (vores egen skyld da vi/andre har det med at rose hende til skyerne) 2. der er MASSER af mennesker (hun elsker opmærksomhed) 3. der er en masse spændende hunde hun kan snuse til og lege med. 4. det er et helt nyt og spændende sted og en masse lugte og indtryk og det kan hun godt lide.

  • #15   23. okt 2009 Så er det jo heldigt for søren at der ikke er krav om udstilling for gravhunde. Rygfotografering er dog påkrævet

  • #16   23. okt 2009 Hehe jamen så har han jo intet problem smiley

  • #18   23. okt 2009 Indenfor vores race er det helt klart også kravet om udstilling, der er skyld i, at der laves hvalpe uden stamtavler.
    Jeg har endda tilbudt en hanhunde-ejer, at jeg nok skulle stå for det hele (tilmelding, betaling, fremvisning af hunden), hvis de bare ville give mig lov. Men nej, jeg kan kun få lov til at bruge hanhunden i avl, hvis han ikke skal på udstilling (= uden stamtavle).


  • #20   23. okt 2009 Stine A
    Sådan nogle mennesker sælger jeg ikke hvalpe til smiley

    Søren
    Vores race er udrydningstruet, så det vil være med til at den forsvinder helt. Så nej, det kunne jeg ikke finde på.


  • #21   23. okt 2009 Søren, hvorfor kunne hunden ikke lide at komme på udstilling? Hvad var der i dine øjne galt?

  • #22   23. okt 2009 Når jeg snakker med hvalpekøbere, så prøver jeg helt neutralt at nævne udstillinger og så kigger jeg på deres reaktion. Det samme gør jeg med sundhedsundersøgelser. Når jeg har set reaktionen, ved jeg hvor meget jeg skal gøre ud af at snakke om det. Men jeg ved da udmærket godt, at nogen siger det opdrætteren vil høre, bare for at få lov til at få en hvalp med hjem.
    Vi har så valgt at betale for sundhedsundersøgelser og hvalpenes første udstilling (hvor jeg viser dem frem). Så er det i hvert fald ikke pengene der afgør om hundene bliver avlsgodkendt eller ej.


  • #23   23. okt 2009 Susanne

    Respekt for det. Det viser tydeligt hvor meget du går op i hvad du laver.


  • #24   23. okt 2009 Hatten af for dig Susanne, en rigtig seriøs opdrætter.
    Kan godt forstå du ikke vil ødelægge racen med tavleløse hunde


  • #25   23. okt 2009 Ja, udseendet må gerne være bedre, men derudover også de sundhedsmæssige ting der ligger til de forskellige racer. Det er ikke for sjov at der er krav og offentliggørelse af resultater.

    Har du to eller 50 hunde med dejligt temperament og gode sundhedsresultater så vælger du vel den af dem der har det bedste udseende. Det er der ikke noget mærkeligt i. I det mindste har vi med tavler noget at vælge imellem i 70-80 lande. Folk der avler uden finder deres materiale hvor? Kigger de linier igennem og rejser til belgien når de har fundet det bedste match, eller laver de en aftale med en ven/nabo eller med en ejer af en "sød" hanhund på HG?

    Altså, der er både gode og dårlige på begge sider af debatten så det vil naturligvis ikke gælde alle, men det er alligevel begrænset hvor meget success man får med sit opdræt hvis det eneste man avler på er udseende - dårligt temp eller sundhed holder ikke længe og det ry sætter sig på kennelnavnet.


  • #26   23. okt 2009 Efter min erfaring, så skal en hund falde meget ved siden af standarden for at få dårligere end Good på en udstilling. Jeg har kun set en enkelt buhund, der ikke kunne få en Good. Han var under minimumsmål for tæver og havde hængehale.......
    Jeg har også set en enkelt tæve få en 3. præmie (pga farve og manglende pels), men hun fik både 2. præmie og 1. præmie på senere udstillinger.

    Jeg tror mange opgiver at tage på udstilling bare der er den mindste smule i vejen med hundens udseende og så laver de hvalpe uden stamtavle og giver DKK skylden.

    Men jeg er helt enig i, at det er helheden, der skal tilføre racen noget godt. Jeg kunne heller ikke finde på at bruge en hund med C-hofter eller manglende arbejdsegenskaber i avl.


  • #27   23. okt 2009 Jeg gik på udstillng med min jack russell han da han var 9 mdr, vel vidende at han nok kun ville få en 3. præmie. Hans ører er ikke korrekte. Men jeg blev glædeligt overrasket han fik faktisk en good, for ud over ørerne var han ok. At jeg skulle have handlet ham lidt bedre er en anden historie. Men ingen vil bruge ham i avl, og det er ikke p.g.a. hans ører. Men jeg stiller store krav. Tæven skal være øjenlyst, patella undersøgt, HD fotograferet, udstillingspræmieret (good) og vist sit værd i en rævegrav. Alle disse krav opfylder min hanhund også

  • #28   23. okt 2009 maj-Britt
    Jeg synes, det er dejligt, at der også er hanhunde-ejere der stiller krav.
    Der er rigtig mange, der er fuldstændig ligeglade med, hvilke tæver deres hanhunde får lov til at parre. Bare der ryger nogle penge ind på bankbogen eller de får en hvalp gratis.

    Hvis flere hvalpekøbere og hanhunde-ejere stillede krav til opdrætterne, så kunne vi komme af med mange af de syge hunde der laves.


  • #29   23. okt 2009 Min hanhund har altså hellere ikke fået de store præmier. Halvdelen er Good, halvedelen er Very Good - nogle dommere synes at han har for kort hale, andre synes at han har for lette ører og sådan er det men han må stadig gerne komme i avl. Han kommer dog kun i avl hvis en tæveejer (hvor tæven er egnet) synes at han er det værd og selv henvender sig. JEG synes at han er fantastisk dejlig, men det synes jeg også om de andre sheltier så jeg ville ikke være ked at af skulle købe en af de andres hvalpe i stedet. Watson skal ikke i avl for enhver pris.

  • #30   23. okt 2009 Jeg kam skam også godt leve med at min hanhund ikke indgår i avl. Jeg er også kritisk med hvilke tæver jeg vil bruge ham på. Har haft henvendelser, men mine krav var for store

  • #32   23. okt 2009 Jeg har 2 pragtfulde DKK tæver...... Den ene har verdens skønneste temperament og er faktisk rigtig pæn. Hun er steriliseret!! Hendes mor og mormor havde begge problemer under fødslerne og det synes jeg IKKE er værd at give videre i avlen, da der er stor sandsynlighed for arvelighed.
    Den anden er pragtfuld. Hun er så smuk. Hun bliver steriliseret!! Hendes temperament er for "usikkert". Hun er hverken aggressiv eller noget, men hun er ikke en hund, der hviler i sig selv, så det synes jeg ikke er værd at videregive i avlen.

    Iøvrigt har jeg skrevet under på en kontrakt på Kaido. Jeg skal sørge for at få hende HD/AD fotograferet (ER gjort) og øjenlyst (bestilt tid til næste mandag). Jeg forpligter mig også til KUN at avle på hende med en hanhund, som opdrætter har "godkendt". Nu SKAL hun slet ikke avles på, men jeg har intet problem med de klausuler, jeg har skrevet under på. Jo mere jo bedre. Det vil, forhåbentlig, dortere de useriøse købere fra:-)


Kommentér på:
bare et spørgsmål ang. stamtavler??

Annonce