Erfaringer med ugen efter knæoperation {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Min hund overstod en knæoperation i fredags, hvor bl.a. menisken blev fjernet. 12 dage før det fik han en kikkertoperation. Jeg synes han har det rigtig træls så jeg efterlyser erfaringer fra andre ligesindede, som har prøvet det samme.
Kan det godt passe, at her på 5. dagen efter operationen så ligger hunden stadig ned hele tiden. Rejser sig kun når vi beder ham om det, fordi vi skal ud i haven og tisse. Når han står, hænger benet bare slapt og han støtter kun på de andre 3 ben. Når han går halter han rigtig, rigtig meget. Der kommer stadig lidt blod ud af såret. Måske er jeg utålmodig, men jeg havde forventet en smule bedring nu. Det er som om, at alle musker er forsvundet fra benet, og at det bare hænger som en død ting fra kroppen.
Natten tilbringes med at skifte plads rigtig mange gange.
Jeg overvejer at ringe til dyrlæge, bare lige for at tjekke, men jeg har trods alt en fornemmelse af, at dette er helt normalt, og at jeg bare lige skal se tiden an nogle dage endnu.
Hvordan oplevede I den første uge efter sådan en operation??
nov 2009
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 6 Emner: 49 Svar: 1.824
Og der synes jeg rimelig hurtigt han var oppe og gå, dog kun på 3 ben. Og musklerne forsvinder lynhurtigt.
Jeg ville nok ringe til dyrlægen, om ikke andet, så bare for at få ro i sjælen
God bedring til vovsen
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Tre-fire dage synes jeg egentlig det er naturligt nok, og jeg har da også set hunde, der har fået lavet korsbånd, der i længere tid derefter skulle have hjælp til at flytte bagparten.
Ikke desto mindre ville jeg ikke tøve med at kontakte dyrlægen og høre - der KAN jo være infektion derinde og derfor øgede smerter.
Hunden bliver vel smertebehandlet?
apr 2009
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 60
Stingene skal fjernes på fredag og så forventer vi at få go til at starte på waterwalk.
Han fik en korsbåndsoperation for 3 år siden, og jeg synes bare at han dengang var meget hurtigere på benene - men måske husker jeg forkert.
aug 2006
Genoptræningsplanen lyder fornuftig - de første uger anbefales ikke for meget belastning og kun små tisseture.
Men det, at der er fuld knald på helingen er ikke så godt et tegn, så brug din mavefornemmelse ;o)
aug 2006
apr 2009
aug 2006
apr 2009
aug 2006
Jeg glæder mig til at høre, hvad de siger, når de har ringet tilbage - og krydser fingre for vapsens knæ :o)
apr 2009
apr 2009
nov 2009
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 6 Emner: 49 Svar: 1.824
apr 2009
aug 2006
Da Cassius var blevet opereret gjorde vi det - efter råd fra den opererende dyrlæge, Ken Lindeblad - at han blev luftet med korte tisseture i snor i tre uger.
Herefter udvidede vi turene en smule, og han begyndte at træne i waterwalker - 1½ minut til at starte med. (Vi kørte 80 km for det, så det var en noget anderledes fornemmelse *GG*)
Alt blev trappet op derfra og først efter 5 måneders genoptræning kunne hunden få linen af i det fri.
Indendøre styrede vi ikke noget, men sørgede for i starten at tage de 3-5 minutters ture ofte. Kiggede meget på hunden for at se, hvordan grænserne viste sig.
Det er klart, at der er forskel på genoptræningen afhængigt af, hvilken skade, der er repareret.
Cassius' skade var både usædvanlig og massiv. Operationen aldrig prøvet før, så derfor var hele genoptræningsfasen nøje tilrettelagt og fulgte hunden fuldstændig - under overvågning af to dyrlæger og en veterinærsygeplejerske, der stod for træningen walterwalkeren.
Jeg vil råde dig til altid at have dyrlægen med på råd, hvis der er det mindste du er usikker på. Det er følsomt og genoptræningen betyder alt for hundens funktionsevne efter en operation.
apr 2009
Nu har han fået en ekstra smertestillende for 2 timer siden og den har faktisk selv rejst sig et par gang nu. Så måske går det lidt fremad nu.
apr 2009
apr 2009
apr 2009
Erfaringer med ugen efter knæoperation