1.055 visninger
|
Oprettet:
Reverse sneeze - erfaringer? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Vores hund har haft "Reverse sneeze" et stykke tid.
Hun får anfald et par gange om ugen - nogle gange nogle store anfald. Oftest mens vi sover og vågner af, hun ikke kan få vejret. Men også under gåture og andre episoder.
Men hun har lidt gener til daglig. Ofte også voldsomme opkastninger. Sidst nævnte kan vores dyrlæge ikke få til at hænge sammen. I dag kastede hun op 11 gange på 5 kvarter og røg til dyrægen.
Er der andre med denne erfaring herinde?
Hvordan har jeres hund det og behandles den?
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
jun 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 14
"lejlighedsvis forekomst af nysen, sprutten og hiven efter vejret - er ikke usædvanligt hos chihuahuaen og kaldes undertiden (direkte oversat fra engelsk) "baglæns eller indadvendt nys". Dette bliver sædvanligvis forårsaget af den forlængede bløde gane, som tænkes midlertidigt at give dårlig forbindelse til luftvejene.
Dette er almindeligt forekommende hos meget små hunderacer. At trække hårdt i en line, drikke for hurtigt eller blive overdrevent ophidset kan udløse et anfald af Reverse Sneezing.
Reverse Sneezing må IKKE forveksles med en anden tilstand kaldet Tracheal Collaps, "Slapt luftrør".
Selv om Reverse Sneezing måske kan virke skræmmende, varer et anfald kun i kort tid og kan bringes til ophør, ved at man masserer hundens nakke og strube og prøver at få den til at synke eller slikke.
En anden metode til at standse Reverse Sneezing er at klappe i hænderne for at distrahere hunden eller knipse med fingrene tæt ved hundens næsebor, hvorved man tvinger den til at trække vejret gennem munden og til at synke."
jan 2008
apr 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 2.590
Det sker en sjælden gang at Panda har det. Heldigvis er det nok, lige at berolige ham, når det sker.
Fandt en debat i et forum, der omhandler det
http://www.hunde-forum.dk/chihuahua/1820-reverse-sneezing.html
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.333
Gilbert får det også af og til i stressede situationer.
jan 2008
han har heldigvis kun haft det ene anfald, så håber det bliver ved det:-)
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.333
Altså det er jo forholdsvis harmløst, men kan være temmelig ubehageligt at se på.
Første gang Gilbert gjorde det ringede jeg da til dyrlægen med det samme, for jeg blev sgu bange, men det var også et voldsomt anfald.
han havde det forholdsvis ofte som ung, men jeg vil tro at han kun har gjort det 4-5 gange fordelt på de seneste 5 år så jeg ved ikke om det er noget, der aftager med alderen
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.186
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.272
Det har min Micki lige haft, og det var meget værre end de "normale" andfald de kan få....
Mine får de normale anfald en meget sjælden gang imellem...
Det man skal gøre er at massere strubehoved MEGET blidt, for så fremprovokere du vejrtrækning...
Reverse sneeze - erfaringer?