{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.294 visninger | Oprettet:

Aflivning - fortælle vores barn det... {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Håber på at jeg kan få lidt hjælp her.

Vi står desværre nok i den kedelige/triste situation at vores dyrlæge skal aflive vores kære dejlige hund.
Han har pådraget sig en meniske skade og har samtidig meget dårlige hofter, så en operation vil ikke være det optimale for ham, da han er en meget aktiv hund og ikke vil kunne affinde sig med blot at ligge stille og gå små ture.
Desværre er han kun knap 3 år, så det er meget svært for os herhjemme...

Næste dilemma er så vores datter på lidt over 3 år. Hvordan skal vi fortælle hende at nu skal hun sige farvel til ham, og at han ikke kommer tilbage igen?

Hun ved godt at han har ondt i benet og det er også hende der giver ham hans smertestillende i øjeblikket.
Men vi prøvede igår at forklare lidt at han måske skulle væk fra os, og så begyndte hun ellers og klamre sig til ham og sige at hun savnede ham, og at han skulle blive.
Puha, det var hårdt at se...

Så nogen gode råd til hvordan vi får det forklaret nemmest?? Vil gerne at hun får lov til at få sagt farvel til ham, for de to er virkelig glade for hinanden...

//Mette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning - fortælle vores barn det...
  • #1   25. maj 2011 Jeg syntes ihvertfald at det er en god ide at I fortælle hende hvad der skal ske. Om I fortæller i detaljer at dyrlægen skal aflive ham eller at han kommer i himlen er mere op til jer, da I kender jeres barn og hvordan hun tænker.
    Jeg har dog aldrig selv stået i den situation så jeg ved ikke hvordan man bedst kan håndtere det.


  • #2   25. maj 2011 puha... når jeg læser dit indlæg kommer jeg til at tænkte på min første labrador Max. Max var 8 år og var lige blevet opereret for tekstikelkræft, da han oveni fik HD, han var meget hæmmet af smerter og vi valgte også at få ham aflivet. Vi sagde ikke noget til vores datter på dengang 4 år, da vi så kom hjem fra børnehave, satte vi os ned og snakkede med hende om hvorfor han ikke var hjemme mere, og hun blev meget ked af det, men hun viste jo godt han havde ondt, men at se sin lille pige stå og række armene op mod himlen og grædende kalde på ham at hun vil have ham ned igen fordi hun savner ham, det er sgu hårdt, hvor græd jeg tit når jeg så hvor meget hun savnede ham, det er hårdt, rigtig hårdt, men tiden læger alle sår.

  • #3   25. maj 2011 stod i samme situation med min datter og min shiba her sidste år.
    jeg gjorde meget ud af at fortælle hende at shinko havde det rigtig dårligt og at dyrlægen ville sende ham i hundehimmelen hvor han ville få det super godt igen.
    det snakker hun stadig om og hvis hun får en ny bamse blir den straks døbt shinko så hun tænker på ham men er ikk ked af det for hun ved han har det bedre.. hvis det har været gråvejr og skyerne så forsvinder plejer hun at sige at shinko har bidt skyerne i stykker så vi ka få godt vejr.


  • #4   25. maj 2011 Rasmus H

    Jeg ved ikke om det kan hjælpe jer lidt.......Jeg har lavet dette billede for et stykke tid siden..... ( bare for sjov )......
    Det er en hundepark med glade hunde....... hvis i kunne finde " jeres " hund der ........ kunne du vise hende , hvor glad den er sammen med alle de andre glade hunde, der bor der......og ikke har ondt mere.
    Så kunne hun kikke lidt på billedet , når hun savner den ... og gerne vil se den............hvis i ikke rigtig synes , der er en hund der ligner jeres..... kan jeg tage et billede i jeres hunds profil.... og sætte ind på billedet.....
    Bare en tanke fra mig...... :O)..............KIK HER

    http://nittib.mono.net/upl/9805/HUNDEPARKFRDIGSLUTPRUT1_0.gif


  • #5   25. maj 2011 Børn forstår mere end man tror..

    Men hvis der er nogen nære pårørende som er døde f.eks. morfar eller noget, så sig til hende at vuffen har meget ondt i benet og nu skal han op til morfar hvor han ikke har ondt mere, så nu skal hun sige farvel til ham..


  • #6   25. maj 2011 Pyha og her sidder jeg med alle mine graviditetshomorner. Har selv en datter på 3 og kan slet ikke lige overskue at skulle fortælle hende at vores hunde skulle væk.
    Men i forhold til jer. Jeg ville nok kort sige at hunden har ondt og nu skal den et sted hen hvor den ikke vil have ondt mere. Tror at det er begrænset hvad forståelse hun vil have for større forklaringer.


  • #7   25. maj 2011 Rasmus H......... jeg tror hunden nede i venstre hjørne ... ligner jeres meget......... :O)

  • #8   25. maj 2011 Rasmus -

    Jeg ville tage Hjertet banker for spidshunde bud.. smiley

    jeg ville mene det er den pænneste og mest korekte måde at sige det på.. det er ikke godt at bakke det for meget ind nemlig har jeg ærfaret smiley


  • #12   25. maj 2011 camilla: ja der røg os en tåre eller 2 da hun sagde det første gang.. og er jo en fin måde at huske ham på. en hund der gjorde det bedste for os. selv skaffe godt vejr når det er gråvejr;-)

  • #15   25. maj 2011 Jeg har en knægt på 7 år og det er først nu,han er blevet bevist om,at hundene kan blive så syge,at vi er nød til at sige farvel.. Vi har en kronisk syg hund nu og den er hans et og alt... Vi snakker meget om det og han har spurgt om han må komme med til dyrlæge,når det er tid.. Den overvejer jeg meget,men føler det er bedst for ham,at han siger farvel herhjemme...

    De andre hunde har han ikke rigtigt reageret på,er blevet aflivet da han var omkring 3 til 4 år.. Han husker Buddy og at han havde ondt i benet og at Chili var gammel og træt


  • #16   25. maj 2011 nu ska det lige siges at vi havde lige haft en lang række dyrlægebesøg med den lille hund hvor han jo kom hjem hver gang (var blevet skambidt og sku til dyrlægen 1 gang om ugen i et godt stykke tid) og så er hun vant til at være med ude når dyrlægen er ude ved hestene, så hun ved godt at det kun er når dyrene har det helt forfærdeligt at de ikk kommer hjem igen

  • #17   25. maj 2011 Pyha da smiley

    Jeg har ikke børn så ved ikke hvad det optimale vil være desværre.

    Vil bare sige jeg føler med jer smiley


  • #18   25. maj 2011 Hej Alle...

    Først og fremmest tusind tak for svar.
    Jeg er stadig lidt i vildrede over hvordan vi skal fortælle hende det.
    Hver gang jeg kigger på vores dejlige hund i og tænker på vores datter begynder jeg at tude (Åh, de skide hormoner - hurra for også at være gravid oveni)

    Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal sige at det er fordi den er blevet meget syg og derfor er død. Vores datter er desværre hjertebarn og har defor været meget syg. Faktisk er det ikke så lang tid siden vi var indlagt med hende, så ved ikke om det er det optimale at fortælle, da hun måske forbinder sig selv eller andre med at når de er syge, ja så dør de...
    Tror måske de med den lille stjerne der kigger ned til os fra himmelen kunne være alternativet, og at han passer på os deroppe fra nu.

    Puha, jeg synes det er hårdt, og sidder allerede nu igen og tuder...

    //Mette


  • #19   25. maj 2011 Mette, skal han begraves i haven eller beholder dyrlægen ham ?

  • #21   25. maj 2011 Nu er børn som regel meget bedre end voksne til at klare begrebet død, end voksne.....
    Barnet har set at hunden har det dårligt, og et barn på 3 år kender til en dokter, det er ganske vist, at før eller siden må barnet få at vide, at nogen gange så kan lægen ikke gøre et menneske eller et dyr rask, så det fortsat kan leve.
    Fortæl barnet, at nu kan lægen ikke gøre mere for hunden, andet end at give den lov til at dø....Det med at begrave den hjemme i have er jeg så ikke helt med på, fordi jeg har oplevet at de sagtens kunne finde på at grave dem op igen, ikke som 3 årige men som 6 årige, fordi de ville se hvordade nu så ud...
    Det er voksne som er bange for døden fordi vi kan forestilles os en hel masse lidelse undervejs, det kan et barn på 3 år ikke.


  • #22   25. maj 2011 For en gans skyld ... vil jeg give ..Maj-Britt *DKK snob * ...ret.
    Det er en god ide' ...at " lade en dygtig mand "... prøve at gøre hunden rask...... :O)....


  • #24   25. maj 2011 Dyrlægen beholder ham efter aflivning.

    Så det kunne jo fint hænge sammen med så at fortælle hende at denne her rare mand prøver at gøre vores hund rask.
    Hun var faktisk med ved dyrlægen igår, og fik en slikkepind af ham. Så tror hun har et godt indtryk af ham smiley


Kommentér på:
Aflivning - fortælle vores barn det...

Annonce