{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.777 visninger | Oprettet:

Aflivning af hvalpe {{forumTopicSubject}}

Kan nogen fortælle mig hvorfor der aflives mange Grand Danois hvalpe i Danmark? Jeg ved der er en regel om at hvis tæven får mere end 6 hvalpe så skal de aflives. På klubbens hjemmeside står at det er vedtaget i 1971, men det er jo 35 år siden. Der må da være opdrættere der er imod. De der besluttede det for 35 år siden, er da garanteret ikke avlere mere. Mange andre hunde af gigantracerne får mange hvalpe (incl. min egen), og vi kunne da ikke drømme om at aflive sunde hvalpe. Hvis det er for tævens skyld, så kunne man skåne den ved at sige at hvis kuldet er stort f.eks. 8 hvalpe, så må tæven først parres efter at have sprunget 2 løbetid over. Samtidig har racen slet ingen krav om at avlsdyrene skal være HD-fotograferet, men der står at hvis man senere finder ud af at tæven har D eller E hofter skal den tages ud af avl. Jeg ville ikke kunne leve med at aflive sunde hvalpe. Hvad siger i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning af hvalpe
  • #1   8. okt 2006 øhhhh det har jeg da aldrig hørt om, det kan da ikke være rigtig

  • #2   8. okt 2006 Jooo det er skam rigtigt :o)

    (link fjernet)


  • #3   8. okt 2006 Jeg synes også det lyder lidt meningløst at man har den regel, men har hørt om den før. Som Vibeke E siger ville det da umiddelbart lyde som en bedre idé at lade tæven springe flere løbetider over. Hvis ikke der er mælk nok til hvalpene, må man evt. få mælk andet steds fra..

  • #5   8. okt 2006 Jeg har selv haft en tæve der fik 14 hvalpe det er ret mange.
    Vi aftalte inden fødslen at alle hvalpe mere end 8 ville vi aflive. men da hvalpene kom kunne vi simpelhen ikke nenne det.
    Det er utrolig hårdt foe en tæve af gigantracerne at have så mange hvalpe.
    Vi måtte fodre alle hvalpene hver 2 time døgnet rundt de første 14 dage for at hun havde mad nok til alle hvalpene og ikke blev belastet så hårdt.
    Jeg gør det ikke igen det er så synd for tæven at have så mange hvalpe og det tog flere måneder før hun kom sig igen.
    Selvfølgelig er det synd men det er også synd for moren.


  • #6   8. okt 2006 Det er tydligt I ikke aner hvor hårdt det er for sådan en stor race at ligge med så mange hvalpe. Hvalpene mærker jo ikke noget.


  • #7   8. okt 2006 Jeg har ikke oplevet halvskravl blandt Landseerne. Mine egne to hunde er ud af store hvalpeflokke, men store og kraftige i dag. Tæven 50 kg. hannen 70 kg. Begge med 1. præmier på udstilling og begge med A-hofter.

  • #8   8. okt 2006 Amalie: Jeg synes så ikke at man skulle håndopmade dem da de jo ikke får alt det de skal bruge som der er i modermælken. Det synes jeg ikke om.
    Det med at finde en ammer, tjaaa...
    Men ville alle overholde dette?
    Jeg tror ikke man kan sige at folk SKAL finde en ammer hvis tæven får over 6 hvalpe. Der vil jo altid være opdrættere som ikke overholder dette og hvordan kan man opdage det? Det ville blive lidt svært :o)


  • #9   8. okt 2006 reese: Er Saga blevet far igen? :o)

  • #10   8. okt 2006 De Norske vejledninger synes jeg lyder fint. Jeg går ikke ind for tvang, og hvis opdrætteren har den tid der skal til at hjælpe tæven, så burde det efter min mening være deres beslutning. Så mener jeg i øvrigt ikke det er slemt at give hvalpene tilskud for at hjælpe tæven. man skal passe på det ikke bliver helt fanatisk. Faktisk får også mange danske børn tilskud til modermælken uden det giver problemer.

  • #11   8. okt 2006 Er total modstanner af at man afliver sund hvalpe, bare fordi man får et stort kuld. Det er simplethen noget svineri. Man må tage de hvalpe der kommer og hvis tæven ikke selv kan klare det er man som opdrætter forpligtet til at hjælpe til med modermælkserstatning. Tæven har som sagt haft døjet med at bære på havlpene. Fair nok man får aflivet en syg hvalp men fandme ikke en rask eller en der lige har en hvid plet hvor denne ikke skulle have haft den.

  • #12   8. okt 2006 Citat fra Mads: f.eks. ved fortrinsvis at avle på de tæver der giver SMÅ kuld.

    Tja - det er et omvendt problem - at fertiliteten ikke er sund når de får for små kuld!
    Et problem man havde med Weimaraneren i Tyskland - og har avlet sig ud af netop ved at avle bort fra de "syge´lige" gener der gav få eller inge hvalpe. For det ender resultatet med en sådanne målbevidst ændring i avlen med.


  • #13   8. okt 2006 Jeg synes man skal passe frygtelig meget på med ikke at være egoister, når det drejer sig om dyr! For hvis skyld skal en GD og andre hunde have 10-14 hvalpe? Hvis hvalpene bliver taget fra kort efter fødsel, er det ikke noget problem!

    En dalmatiner må have 8 i sit kuld, og en hel række andre kriterier (har jeg lige fået at vide i dag).

    Jeg selv beholder 8 hvalpe, kommer der 9 er det ok, kommer der 10, må 2 væk! Det er for tævens skyld. Det er ikke en dans på roser at have mange hvalpe, tværtimod!

    At man ikke kan nænne det, som en så fint skriver! Det er da egoisme der vil noget! Nænne for hvem? Hvalpene ligger jo heller ikke i døden og ærgrer sig over den blev "valgt"...

    Dem der har set en GD med flere hvalpe en 6, kan sagtens forstå denne regel!

    Heidi


  • #14   8. okt 2006 Heidi: Godt skrevet :o)


  • #15   8. okt 2006 Mads: Hvor meget kender du til grand danoisér?
    Du må kende racen godt siden du kan fortælle os hvordan det burde være...


  • #16   8. okt 2006 Carina: Hvorfor gjorde de det? Sagde mor hund, at hun gerne ville beholde dem alle, hvis hun kunne have dem på 2 holdskift? Eller klynkelde hvalpene om det ikke blev dem der skulle aflives?

    Heidi


  • #17   8. okt 2006 Mit forrige indlæg forsvandt nok, men gider ikke skrive alt igen! Pointen Mads, er om du er villig til at byde din tæve det pres det er at have 14 hvalpe, bare fordi du vil se om hun kan klare det! Hvad hvis hun ikke kan? Er det så bare ærgeligt, eller skruer du lige tiden lidt tilbage?

    Heidi


  • #18   9. okt 2006 dejligt med en rask snak, jeg kan nu bedre forstå dennne regel her i dk angående max hvalpe, det er da hårdt at hører men der er jo en god dokumentation for at det er det rigtige at gøre, og som en siger heller 8 raske end 14 halv slaskede hunde som mangler fylde og pondus senere i hvalpe tiden da det jo er stor racer vi snakker om

  • #19   9. okt 2006 Der er faktisk en bruger herinde der i øjeblikket har 11 sunde og flotte Grand Danios hvalpe.

  • #20   9. okt 2006 Jeg synes nu stadig det burde være frivilligt. Jeg bryder mig ikke om tvang og andre der er bedrevidende.

  • #21   9. okt 2006 Hehe.. Er debaten ikke død endnu :o))

  • #22   9. okt 2006 Reese: Det kunne da være meget interessant :o)
    Tror bare jeg ville nøjes med at lytte *GG*


  • #23   9. okt 2006 *GGG* Havde ikke en gang set hvordan du havde stavet det, men forstod det godt og det er jo det vigtigste :o))

  • #24   9. okt 2006 Det kunne jeg rigtig godt tænke mig :o)

Kommentér på:
Aflivning af hvalpe

Annonce