"Kørekort" til hund. But how? {{forumTopicSubject}}
Som udgangspunkt en rigtig fornuftig idé synes jeg, men jeg har virkelig svært ved at forestille mig, hvordan det skal fungere i praksis, så hjælp mig lige lidt på vej her.
Jeg forestiller mig noget med noget teori, noget praksis og en form for prøve. teori og prøve, kan jeg nok godt se for mig, men hvad kunne praksis gå ud på? Skal man vise, man kan håndtere en fremmed hund? i så fald hvordan? Man kan jo ikke bruge sin egen, da man ikke må have én, før man har kortet.
Når så man har tilladelse og hund, skal hunden så også til en prøve? Og hvad taler vi om her? Mental test? Lydighed? Èn gang eller f.eks. hvert andet år?
Og hvad med folk, der evt. skal passe hunden? Skal de også have kortet? Ellers nytter det jo ikke så meget, men jeg ser da for mig, det kan blive vanskeligt at få passet sin hund, hvis det kræver et par tusinde kr. på bordet og et halvt år på aftenskole at påtage sig en luftetur en torsdag eftermiddag.
Hvordan med racerne? Skal man uddannes i sin egen races behov og forudsætninger? Altså så man får et generelt kort og så et antal timer i schæfer, boxer eller puddel og et stempel i kortet som bevis på, at man kan holde den race. Så skal man have et supplerende kursus og et stempel mere, hvis man ønsker en anden race en dag.
Eller er det ment mere symbolsk, at man søger om og får en slags licens så der en en sanktionsmulighed, nemlig at blive frataget licensen, hvis man overtræder reglerne?
Det er nogle af mine spørgsmål og overvejelser. Der er sikkert mange flere, men kom gerne med jeres bud på, hvordan det skulle fungere. I må også meget gerne linke, hvis i kan finde nogle officielle bud fra politikere, foreninger el. andre, der er bedre til at se det for sig end jeg.
Og hatten af, hvis I nåede helt hertil
okt 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 6 Emner: 51 Svar: 2.252
og så skulle man gå til noget træning med sin første hund.
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.936
dec 2008
apr 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 185
her kan du se mere: http://www.dansk-kennel-klub.dk/Korekort-til-Hund-fra-6-mdr
dec 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 151
dec 2008
Det kunne jo f.eks. være sådan, at man skulle have kørekortet for at kunne registrere sig som ejer af en hund. Der er mange ting, der meget sjældent tjekkes og desværre vil det jo nok være mange af dem, der i forvejen har nogenlunde styr på det, der også vil tage sådan en lov alvorligt. Men hvis noget går galt med den enkelte hund, som f.eks. involverer politiet ville man der have en sanktionsmulighed.
Tag nu ham den aktuelle tosse, der har avlet tre kuld hvalpe til aflivning. Han ville formentlig heller ikke have haft hundekørekortet og man kunne så have sørget for, at hans tre tæver ikke kom tilbage til ham. havde han aft et kørekort, var det nok røget og tæverne var heller ikke kommet tilbage.
Tak til jer, der tog jer tid til at dele jeres tanker. Det undrer mig at ikke flere har svaret, når man tænker på, hvor mange, der skriver, de synes, det er en god idé/nødvendigt. Måske har det noget at gøre med, at solen har skinnet i dag
Og tak for linket til DKK, jeg kunne simpelten ikke finde det. Men det ser da meget fornuftigt ud og giver i hvert fald nogle idéer til, hvad indholdet i selve kurset kunne være
"Kørekort" til hund. But how?