Aktivering, Energi og Race {{forumTopicSubject}}
Ja jeg sad lige og tænkte..
jeg har en mops, En i mit hoved semi aktiv race ( i andres måske en doven race !? ) med god energi, Dog er det jo intet hvis man tænker på mallen ...
Men jeg har fra hun var helt lille trænet med hende, Gået lange ture ( måske for meget, men jeg vidste faktisk ikke bedre *G* ) og generalt haft en meget aktiv hverdag med hende hele vejen op igennem hendes hvalpe / unghunde tid.
Og det giver måske bagslag nu ?
Er det delvist min skyld at jeg nhu har en mops med energi som en amstaff ?
Der skal en del til før hun virkelig lægger sig og falder om af træthed
Så jeg tænker - Hvor meget kan man selv gøre, Fra race til race for at få en aktiv hund ?
Kommer det KUN an på hvilken race eller er det jeg har gjord i hendes hvalpedage også betydeligt for hvordan hendes energi niveau er nu ?
Har i haft samme overvejelser ?
( skal lgie siges at jeg idag har Givet hende morgenmad hun skulle finde i stuen, lavet mental træning i stuen, Plus fremadsendelser og en masse små øvelser, Leget med hende i ca 1 time på gulvet, og gået en laaang tur i regnen hvor hun kunne tonse ud - Og hun er stadig TOP frisk *G* )
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
jun 2005
Følger: 80 Følgere: 81 Emner: 145 Svar: 1.100
Du har selv svaret på dit spørgsmål ;o)
Din hund får betydelig mere aktivering end hvad godt er.
Jeg har lidt det samme problem med vores den ældest tæve, i de perioder hvor jeg både løbetræner og lydgihedstræner med hende. Er hun meget meget energisk, hun giver mig ikke fred, kan ikke få nok gå ture, leg osv. Så i disser perioder er jeg meget obs på ikke at lave for meget andet aktivering da hun simpelthen ikke kan karpere det :o)
Så mit råd og min egen måde at håndtere det på er at trappe ned på motionen, bibeholde den mentale aktivering og leg måske endda også lidt mindre end du gør nu....
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Du mener med mere energi?...
Selv når Basse er i topform, har hun jo overhovedet ikke samme udholdende som zoe..
Christina,
men hvorfor skal hun trappe ned? Hvis det fungerer for dem, med det aktivitetsniveau? hunden er jo ikke stresset, bare aktiv?
jul 2008
Hun slapper fint af ind imellem hendes ture - Pt ligger hun og flader ud på gulvet og snuser til luften.
Hun ER bare en umanérlig aktiv mops - Også er hun skide hamrende glad imens
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 1.092
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 248
ts uha tror du har en lille energi bundt der aner desværre ikke om det vil hjælpe at træne mindre .
jul 2008
Der er ingen tvivl om at Zoe´s stanima er 100 gange højere end Basses
jul 2008
Det var egentlig ikke fordi jeg har noget imod hendes aktivitet - jeg tænker bare om jeg har påvirket det da hun var hvalp - Og derved fået en langt mere aktiv voksenhund end jeg måske ellers ville have haft ?
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
jul 2008
jeg tror også VIRKLIG at pølsen her nyder vores aktive dage i fulde drag - jeg har i hvert fald en meget glad og rolig hund når vi er færdige, Og hun kysser på mig og logre af mig når vi er helt trætte begge to *G*
Bare sjovt at tænke på hvor meget det betyder hvad man gør i den periode, og ikke kun opdragelse - Men skisme også hvor meget aktivitet man lægger i hverdagen.
og mig og pølsen var jo ude 24/7 da hun var lille ( som sagt, Nok alt alt for meget hvis man ser i bakspejlet - men hun er min første egen hund, og fejlen er noteret *G* ) så hun er vant til virkelig at opleve ting !
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.778
Jeg har altid været B menneske, hvilket jo så har givet mig en B hund. Vi sover længe, vi putter på sofen(som Nikita os skriver) og så tuller vi jo nogle ture. Vi er i haven når det er godt vejr og så ligger hun sig for det meste i solen og putter:o)
Så har vi self også nogle legekammerater som hun er ude og rende med. Men jeg kan klart mærke at hun er blevet voksen. Selv når hun går med hvalpe er hun "tante" Diva der bare tuller rundt:o)
jul 2008
Vi sover faktisk også til en 10 stykker normalt - men så går der også et par timer før jeg sidder ned igen hehe
Og jeg har som sagt intet imod det, Hun holder mig igang - Det var derfor jeg fik hende *G*
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.778
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
Wictor har jeg ikke haft fra lille så har ikke kunne præge ham fuldt ud, men han er B menneske som sin mor.. Han NYDER at sove længe, og ellers tulle rundt og bare nyde livet..
Han elsker også at træne, men kun så længe han nu gider *G*
Fadia.. Puha.. Hun er stik modsat *G*
Jeg hentede hende som 8ugers hvalp, og allerede dengang kunne det mærkes at der var DRIFT bag hende
Hun har aldrig sovet størstedelen af en dag som lille.
Vi begyndte til hundeleg da hun var 12uger, og når man skrev med diverse dagen efter var deres hunde DØDE, Fadia var frisk en time efter vi kom hjem? *G*
Hun vågner som regel kl.7 og så er der gang i hende! Hvis vi ikke træner hver dag, er hun en PLAGE osv osv.. Så jo tror bestemt man præger selv, men man kan ikke fjerne drifterne helt
jun 2005
Følger: 80 Følgere: 81 Emner: 145 Svar: 1.100
"Hvorfor skriver du herinde ? *SMIL*
Du har selv svaret på dit spørgsmål ;o)"
Det er der vist ikke svært at se at det er ment som en sød/sjov/lidt drillende hentydning til at hun jo har svaret selv - Det håber jeg bestemt også at TS selv kan se :o)
Ellers fik jeg da lige lov til at understrege det her ;o)
jul 2008
men tvivler dog på at hun for for meget aktivering end hvad godt er
aug 2010
jul 2008
SÅ meget tror jeg ikke de holder øje - men hvis det er udviklingen så skal jeg satme også lukke døren fremover :P
Dog er Zoe begyndt slet ikke at ville bruge haven - tror måske hun har regnet ud af Mutti går tur med hende hvis man nægter at bruge haven til en skid *G* Smarte vuf ! - holder mig totalt i gang !
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 976
De vænner sig hurtigt til hvordan vi lever og får deres vaner og er sikker på at vi selv "er skyld i" hvor aktive/passive de blir
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.624
Er man aktiv sammen med hunden bliver hunden det også, det kommer næsten automatisk. Min hund er som din mops, han er 1½ efterhånden og der er fuld knald på hele tiden. Jeg cykler med ham når jeg kommer hjem fra skole for når han har løbet så er han helt tændt og så bliver der trænet diverse ting, han er lynhurtig til at lære, det kan specielt ses til agility... Vi startede sidst i februar og tager selvstændigt indgangen og hele slalomen og vi har kun trænet det én gang om ugen.
Og jeg har altid fået afvide at min race er en sofahund der er doven og ikke gider træning. Det har de bare glemt at fortælle Felix ;oP
aug 2010
jul 2008
aug 2010
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Hazel er desværre blevet b-hund ligesom mig ;O) Faktisk gider hun stort set ik at gå tur, hvlilket jeg egentlig synes er ret belastende... Havde glædet mig til en energisk buller, som jeg skulle ud og gå gode ture med, men nej... Sådan vil damen det altså ik ;O))
Og selvom vi sover længe, så lægger hun her ved siden af mig i sofaen og putter videre.. :O)))
For en times tid siden fik jeg lige et tiltrængt glimt af hendes "true colors" - et vaske ægte bullerflip :O))))
Nu får vi snart en lille malle hjem, så håber jeg at Hazel bliver en smule mere energisk :O)
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
*GG*
Så godt indlæg men den holder ikke helt *smiler*
apr 2006
okt 2007
Nu gik jeg i efteråret og vinteren med et skadet ben, efter det var sønderrevet af en rottweiler der angreb mine egne..
Fadia blev derfor slet ikke aktiveret som normalt eftersom mit ben ikke kunne holde til det..
Hun LØB på væggene til sidst.. Så måtte en dag om ugen æde ekstra smertestillende og så VIRKELIG køre hende træt..
aug 2010
apr 2006
Henriette - nej, en aktiv hund bliver ikke inaktiv af dovne ejere... Det er jeg helt enig i Vi har bare fået en ret rolig bull terrier...
jul 2008
okt 2007
Det blir du nok glad for når du om snart får en hyper aktiv Malle hjem
De dage hvor Wictor virkelig er i sit es og bare vil træne træne træne, der kunne jeg godt ønske mig jeg kun havde een *gG*
aug 2010
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Racerne har naturligvis instinkter og medfødte evner, men hvis man vænner en hund til at motionere meget fra start af, så er det hvad den forventer resten af livet. Sådan er det i hvert fald hos vores race. Så jeg tror du selv har spillet en rolle i din hunds vaner og energiniveau
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.525
For mig lyder det som at du kunne have en super glad bc, men nu bare har en mops der har det som blommen i et æg :o))
apr 2006
Hun er min prøve-kanin rent træningsmæssigt, så jeg bedre ved hvordan vi skal gøre når mallen kommer hjem
Det må være rigtig hårdt kun at være en til at aktivere hundene på dage hvor man er helt bombet, eller som i den periode hvor du havde et skadet ben..
okt 2007
Det var helvede for at sige det mildt!! *G*
Heldigvis har jeg en stor have, så der kunne blive spredt alt mad ud og få mental aktivering på den måde..
Men fandme ikke nemt når man har en hund der kører højt *G*
apr 2006
Ved hvor dårlig samvittighed jeg har de dage, hvor jeg intet kan, og kæresten så er på arbejde - og det er selvom Hazel nyder at sove under dynen på sofaen
Men der kommer også lidt andre boller på suppen når den ny kommer hjem... Er meget spændt på hvor højt hun kører :O))
Kører Fadia meget højt?? Den rotte vi har i familien er ret stille og rolig
jul 2008
Som Henriette skrev længere oppe så er vores andres hunde døde når de har været til hundeleg, og specielt da som hvalpe -
Og vi skrev gladeligt på msn at vores var trætte - Imens skrev Henriette noget lign " ja det er fint, Fadia er frisk igen her 2 timer senere - så skal jeg lige ud og gå spor i haven med hende" *GG*
Vores andres hunde sov til kl 14 næste dag
okt 2007
Man får nemlig SÅ dårlig samvittighed.. Og det var jo en LANG periode hvor jeg intet kunne uden kæmpe smerter som følge..
Det bedste jeg kunne gøre for hende i den tid, som gjorde hun kunne slappe bare LIDT af, var virkelig enten at æde tonsvis af piller og bide det i mig..
Eller invitere Freja og Anja til hundeleg *G*
Freja..
Ja det var bare SÅ snyd altså! *G* Husker det alt for tydeligt *G*
okt 2007
Som Freja skriver, ja MEGET MEGET højt!
Jeg kan SAGTENS træne hende i flere timer i træk uden hun kører død eller blir stresset..
Tvært imod er det som om hun nyder det mere efter et par timer.. *G*
Samtidig er hun SINDSYG intelligent og meget meget nøjeregnende..
Ergo er mental aktivering altid et STORT arbejde for mig at finde på, og det tager hende NADA tid at finde ud af det *G*
apr 2006
Synes der er meget stor forskel på rotterne - nogle kører meget højt, mens andre er meget stille og rolige
En af mine bekendte har franske og engelske bulldogs - de er som Frejas mops, ekstremt aktive i forhold til normalen... :O)) Når vi har været ude og gå en times tid eller to med hundene, så er Hazel altså færdigt resten af dagen, og skal bæres op og ned ad trappen når hun skal ud og tisse, hvor hendes bulldogs er friske kort efter ;O)
Må jeg spørge hva du har fundet på af kreative ting?? Det er altid godt med nye ting man kan lave med hundene :O)
jul 2008
Vi eeeelsker Fadia - men hun ville være et mareridt hos mig - Tror seriøst hun havde spist mig i bare frustration over mangel på aktivering *G*
dec 2008
mig havde Fadia aldrig spist.. Til gengæld havde jeg haft fast soveplads på gulvet, fordi sengen er hundens. Og jeg ville sikkert skulle bede om lov, inden jeg gik i køleskabet
jul 2008
"hej hund - er det sådan nogenlunde okay hvis jeg tager mig et glas mælk ? - nej ? --- okay.... farvel" *G*
okt 2007
Ja du kan jo høre på de to som kender hende bedst hvor vidt hun er en mundfuld eller ej *GG*
Jamen af mental aktivering, der har vi alm. spor, og fodersøg. Vi har thesøg på 5forskellige slags the. Vi laver feltsøg. Vi har forskellige hjernespil, som er røvsyge efter een gang hvis du spørger Fadia *G*
Diverse hjemmelavede ting som håndklæder osv der er bundet på 100 forskellige måder på een gang.. Osv osv..
Men altså.. Så længe jeg sørger for at træne hende hver dag, samt kører mental aktivering så er hun ikke SÅ slem.. I hvert fald ikke for mig som er vant til hende *G*
Men ja i mange hjem ville det gå HELT galt, også fordi hun tester folk KONSTANT!
Jeg blir stadig prøvet af til tider, og det trods jeg synes jeg er meget klar i mit lederskab på en positiv måde
Men Anja f.eks.. Fadia kører den SÅ langt ud så man dårligt drømmer om det overfor hende, fordi hun ved at Anja er "svag" Altså Anja er vant til Basse som er SUPER mild hund, og derfor ikke vant til virkelig at skulle træde i respekt og fremstå stærk.. Så ergo mener Fadia ALT er tilladt på hende.. *G*
Rotter er MEGET forskellige, mine er som nat og dag Wille er bare glad man gider putte og nusse med ham.. Og så er der så Fadia.. Min strigle *G*
dec 2008
Hun er bare alt for stærk, rent mentalt, til en som mig..
Jeg har vundet over hende een gang!.. Og det var det..
Hun er dog blevet bedre til ikke at forsøge at æde mig hver gang hun ser mig (forstå det ret, der er ingen aggressioner, hun presser mig bare).. men puuuha, det er utroligt så langt der kan være fra en blød amstaff til en stærk rotte... Man drømmer ikke om det!
jul 2008
okt 2007
Ingen tvivl om at hun har fået mere respekt for dig
Freja..
Ja ups sorry den tog den her vending
jul 2008
Jeg syntes det er nice
dec 2008
(pst, har I i øvrigt set min debat på BF's side på FB?)
okt 2007
LOL og der var hun oveni købet ikke ret gammel *GGG*
Jep så godt dit opslag.. Virker da MEGET underligt!
dec 2008
Hvalp eller ej, det var MIN kage!!!!!
Anja doesn't share food!
okt 2007
Men er spændt på hvad deres respons er, for det er virkelig skidt stil!
LOL nej det fandt hun ud af *G*
apr 2006
Dine hunde lyder som to dejlige eksemplare af racen - er VILD med rottweileren (skulle have haft en fra Helle, Fairmoors) - men Fadia er uden tvivl en mega mundfuld ;O)))
Herhjemme ville en som hende styre hjemmet - det ville være præcis som i Frejas eksempel ;O)
Undskyld jeg sådan har stjålet din tråd Freja - men øjnede lige en mulighed for at få nogle gode fif :O)))
okt 2007
Det var da så lidt
Det er altid spændende når man går igang med en helt ny verden, så håber du kommer med lidt updates ind imellem :
Helle har jo Fadias far.. Den skønne Miro
jul 2008
jeg har selv trukket MEGET på Henriette for råd mht til sådan noget *G* hehe
Held og lykke med vapsen når i får den hjem
bare husk, TÅLMODIGHED
okt 2007
jul 2008
Det er så skønt når folk bare uuuundre sig og tager sig sammen til at spørge "kan de virkelig godt sammen????" - Ja for fanden *G*
okt 2007
Forestil dig at du sidder i en klit på en strand.. Ned kommer en mops, derefter en Amstaff i mundkurv og så en forvildet unghund rotte *G*
jul 2008
De vil meget gerne hilse på vores hunde - Men er lidt bange for de store.
Damen vil gerne dele godbidder ud men tør ikke give de store, Så dem kaster hun dem til - men Zoe tør hun godt.
Nu er problemet bare, At på det punkt er de "omvendte" - Basse, Fadia og Wille tager SÅÅÅ pænt.. Zoe ÆDER ens fingre med mindre man tager sig tid til det og siger "forsigtg" *G*
Hun fik også hurtigt sine fingre til sig igen *G*
okt 2007
Var bare færdig af grin indeni
jul 2008
Det var SÅ fedt på en eller anden måde
Og nå vi sidder i bilen med alle vufferne :P LOOL
okt 2007
okt 2007
Hun er stadig i hendes hoved en lillebitte hvalp som alle elsker *G*
Hun har endnu ikke fattet at de fleste frygter hende pga racen :s
Er LYKKELIG for at jeg lærte Freja og Anja at kende herinde! For ellers havde jeg heller ikke haft veninder og legevenner til vovserne..
jul 2008
apr 2006
Skønne billeder man får på nethinden af jeres hunde sammen :O))))
okt 2007
Kan kun give dig ret i de rosende ord om Helle.. Virkelig en kennel som jeg til enhver tid ville anbefale nye at kigge på
Aktivering, Energi og Race