27. mar 2009 Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.851
At lade hundene løse konflikten selv?? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Vi bor i et område med rigtig mange hunde.
Lúa elsker andre hunde og vil gerne hilse på dem alle. Nogle er hvalpe, og dem leger hun gerne med. Andre er ældre hunde, og dem snuser hun bare til og går så videre. Andre igen er voksne hanner, og dem er hun vild med. MEN, så er der én jævnaldrende tæve (en schæfer), og de har aldrig været gode venner. Schæferen gøer meget, og Lúa forstår ikke gøende hunde.
Vi passerer normalt bare når vi ser dem, mere lægger vi ikke i det.
Vi forstår og accepterer at ikke alle voksne hunde kan med hinanden.
I dag springer schæferen så over til os for at snuse til Lúa. Lúa bliver forskrækket og giver lyd.
Lúa var i snor, det var schæferen ikke. Den har aldrig løbet ud af sin indkørsel før.
Lúa's lyd lyder som en advarselslyd. Schæferen svarer igen med skrap lyd/gøen og får snappet ud efter Lúa. Hun får pels i munden. Hun fik ikke fat i huden, så det var formentlig bare et advarselsbid.
Jeg blev forskrækket og gik videre. Lúa listede med. Der var ikke sket hende noget, men hun har aldrig oplevet en hund svare igen på den måde før. Tidligere har det kun været verbale advarsler.
På tilbagevejen skal vi forbi huset igen. Schæferens "far" går på den modsatte side af vejen med sin hund, så de køle ned og acceptere at den anden hund går roligt tæt på. Ingen af dem reagerer på nogen måde. De snuser bare begge (dæmpende signaler).
Manden spørger så, om vi en dag ikke skal lukke hundene sammen og lade dem løse konflikten.
Jeg fik slet ikke svaret, for jeg sætter aldrig nogensinde min hund sammen med en anden hund, som den tydeligt viser at den ikke bryder sig om.
Hvad siger I andre? Er der nogen der bruger teknikken med at lade hundene klare det selv?
Jeg synes det er en oldnordisk tankegang/teknik, som jeg ved stadig bruges blandt brugshunde nogle steder (manden er militærmand, så det er hård og kontant træning).
Vi anvender positiv forstærkning og udelukkende træning af positiv karakter. Jeg vil helst træne accept af hinanden ved at gå side om side, uden kontakt til hinanden. Det er nemlig ikke målet at de skal kunne lege sammen, de skal blot kunne passere uden problemer.
Venligst Malene
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.447
Men nu har jeg os selv en tæve der kun kan med nogle tæver og hvis hun først viser at den hund bryder hun sig ikke om, ja så kommer hun heller ikke til det, så det ville være utrolig dumt at lukke min sammen med en hund hun ikke kan med.
Min er som din, hun kan med hvalpe, unghunde, hanhunde og de fleste tæver, men nogle tæver (De der er meget fremme i skoene og dominerende) kan hun på ingen måde med.
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.460
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
Så følg din intuition - den har ret
aug 2008
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 88 Svar: 493
aug 2008
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 60 Svar: 377
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
En hvalp ville jeg dog ikke være bekymret for. Hvalpe ved jeg de ville acceptere og være fornuftige overfor.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 376
Arrgh come on Krumme! Det ville da sikkert ikke blive "ret blodigt" hvis Krumme og Aslan selv skulle finde udaf det ;D
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 376
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
Jeg syntes du skal holde fast og så skal den hund bare ikke snakkes med
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.851
Hvis det var mine egne to hunde, der kom op at toppes, så ville jeg guide dem på rette vej, og se om de ikke selv ville løse problemet. Men i mit tilfælde er det en fremmed tævehund af gøende race og på samme alder som Lúa - de vil aldrig komme til at lide hinanden; de skal blot kunne passere uden problemer. Og så skal schæferen blive i sin indkørsel næste gang - ellers er det på med en snor, makker.
Generelt er Lúa ikke vild med schæfere, for de er meget udad-reagerende og gøende, hvilket Lúa ikke forstår. Hun kan ikke selv gø, men hun prøver at efterligne dem. Det er som når en dansker står og taler dansk til en udlænding, som tydeligvis ikke fatter sproget Bare for at drage en fiks sammenligning.
Lúa leger dog med en stor schæferhan på 4 år. Så der er undtagelser fra "reglen". Han fandt hurtigt ud af at en snakkende husky kan være sjov at lege med. Det er bare så vigtigt at vedligeholde det nu, så hun ikke kun får dårlige oplevelser med schæfere.
Tak for hjælpen alle sammen.
Mvh Malene
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
Jeg syntes man som hunde ejere idag må accepterer, efter lang tids træning og prøvelser, at disse at bare ikke kan sammen.
Har samme med min egen hund, han har mødt 2 hunde i sine 3 år som han ikke kan med og det er fint for mig.
At lade hundene løse konflikten selv??