Gå- og sikkerhedssele til stærk hund {{forumTopicSubject}}
Jeg skal have fat i en ny sele til mine forældres hund. En 6 årig dobermann/Australien Shepherd blanding, bomstærk!
Hun har indtil videre haft 6 seler gennem hendes liv, et par no-name, en Kenjan lædersele som har givet sig flere størrelser (pga. at hun trækker i snoren), en ruffwear og to hurtta seler. Egentlig var jeg godt tilfreds med Hurtta, men på de sidste 3 år er de begge røget. Den ene kunne ikke holde til det i spændet som sprang og den anden er gået i syningerne, ligesom ruffwear gjorde.
Hvad kan I anbefale?
Jeg skal også have fat i en sikkerhedssele til min bil til hende. Desværre har jeg ikke mulighed for at have et bur til så stor en hund i min lille bil, og det er også begrænset hvor ofte hun er med (2-3 gange om året). I mine forældres bil sidder hun i bagagerummet, stationcar, men heller ikke her er hun sikkert fastspændt. Tror I vi kan vænne hende til bur når hun er så gammel?
Jeg har tænkt på en ezydog, men nogle pointerer at stroppen der medfølger ikke er godkendt. Bør jeg i stedet købe denne? http://www.dogshop.dk/shop/allsafe-sikkerhedssele-2395p.html
Og dur det overhovedet? I denne test vises det jo hvordan selen springer ved kollision: (link fjernet)
Så hvad pokker gør jeg, hunden har aldrig været i bur, bilen er for lille til bur, og jeg vil gerne have hende sikkert med!
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.433
Synes det lyder ret voldsomt at den ligefrem trækker selen i stykker.
Jeg vil anbefale at starte til hundetræning. Det er aldrig for sent
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 17 Svar: 46
Men selerne ryger altså, jeg forstår det heller ikke, de burde jo kunne holde til den vægt der står anskrevet i produktbeskrivelsen. Hunden vejer altså "kun" 30 kg.
Hvad jeg ønskede var gode råd til seler til store muskelbundter og ikke træningsråd, det har vi helt styr på efter 6 år i DCH.
jun 2006
jan 2008
Umiddelbart tror jeg, at jeg vil gå efter en Allsafe. Så må vi fortsætte jagten på den perfekte gå-sele, eller fortsætte med Hurtta, som jo holder et års tid pr. stk
Min idé med indlægget var at få hjælp fra andre hundeejere med store/stærke hunde, jeg kan da ikke forestille mig, at jeg er den eneste der har oplevet seler som ikke holdt?
jan 2008
Det kunne da egentlig godt være!
Medmindre der opstår samme problem som med den Kenjan lædersele vi har. Den kan vist egentlig godt syes ind hos en sadelmager, nu den er to størrelser for stor, for den har givet sig helt ekstremt Det var ellers en rigtigt god og holdbar sele, helt perfekt, da den passede
jun 2006
Men alt kan jo i stykker, hvis det belastes hårdt nok.. Jeg synes bare stadig det lyder vildt
jan 2008
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 376
jun 2006
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 376
Jip det er rigtig , vi havde dog osse kun grime på Aslan kort tid , tror det var en 3 gåture så træk han ikke mere. Men det vi gør nu er at vi sætter den ene karbine i mundkurven hvis han trækker , virker på samme måde
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Jeg forstår det virkelig ikke... Det er jo ikke sådan, at indlært lineføring er knapper man trykker på - det er noget man opnår i samarbejde med hunden.
En hund gør hvad der kan betale sig, og din hund viser tydeligt at det ikke kan betale sig at blive ved din side - belønningen og stimulansen er meget større ved at rykke frem i linen..
- Og det siger mere om dig som fører, end om hundens instinkter.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig en afklaring på ordet "robot", for hundetræning kræver samarbejde for at opnå den kontrol.
- Samarbejdet er noget hunden vælger ud fra de signaler du udsender..
Min hund er utrolig lydig, jeg har selv trænet ham og vi har et fantastisk samarbejde.
- Det er ikke kommet ud af det blå, det har krævet hårdt arbejde; hunden er jo netop et tænkende væsen med instinkter; træningen går ud på at bruge de instinkter til at opnå det samarbejde alle hunde er født til at udføre.
jan 2008
Jeg mener personligt at jeg har opnået den grad af samarbejde jeg ønsker. Muligvis ikke samme grad som andre ønsker, men ganske tilfredsstillende for mig. At min hund ikke bliver ved min side når en fasan dukker op ud af det blå, det synes jeg er ganske i orden.
Robot var muligvis et forkert ord at bruge, jeg har bare personligt ikke noget ønske om, at min hund bliver ved min side ligegyldigt hvad, og jeg ønsker ikke at ofre de ressourcer det vil kræve at få den til det. Jeg er ganske tilfreds med den grad af lydighed jeg har.
Igen pointerer jeg at det jeg ønskede med denne tråd var hjælp til valg af sele og sikkerhedssele og ikke en diskussion af hvorvidt mine hunde er lydige nok. Men det er åbenbart ikke lige så interessant at anbefale en sikkerhedssele som at rådgive andre omkring træning
Så jeg trækker mig fra denne debat og leder videre på egen hånd
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Jeg har absolut ingen erfaring med hunde der trækker, så jeg aner ikke hvad der vil kunne holde..
Jeg tænker, at det logiske valg vil være en træksele til slædehunde; de må da kunne holde..
Og ellers var mit bedste bud læder, men det har i jo forsøgt =/
jan 2008
Forresten forstår jeg godt din pointe Nina
Hvis jeg havde hunden i det daglige, ville jeg muligvis arbejde mere med nogle samarbejdsøvelser og skabe mere opmærksomhed på gåturene, men nu er det mine forældres og jeg kan ikke længere råde. Det skal lige siges, at hun for 4 år siden var klar til aflivning pga. problemer. Hunden er ekstremt nervøst anlagt og både jagtinstinkt og hyrdeinstinkt plager hende. De kræfter vi har lagt i hende, er alt hvad vi har. Nu er vi tilfredse med hvad vi har opnået, og vedligeholder det.
Ordet robot kom vist ind i frustration over, at jeg skulle blandes ind i en debat omkring lydighed og træning når alt jeg ønskede var hjælp til at finde sikkerhedssele og en stærk gå sele
Tak for svar! Det var helt klart brugbart
dec 2008
Følger: 67 Følgere: 58 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 2.040
dec 2008
jan 2008
dec 2008
Et godt valg, den er også god på gå ture.
Husk at få en klipsline med til selen den er på samme side lidt længere nede
Gå- og sikkerhedssele til stærk hund