Mit værste mareridt til dato.... {{forumTopicSubject}}
I går ved 17.30 tiden var Eisa og jeg ude og gå en lille tur gennem skoven og over markerne.... Eisa har en stor forkærlighed for vildt, oftest rådyr, som vi nærmest vader i her hvor vi bor... så derfor var hun i sele og snor.
Bedst som vi går, kommer der pludselig 2 rådyr springende fra markskellet og ind på marne hvor vi gik...Eisa sprang frem...og det stykke hvor snoren sidder fast springer .... Jeg råber af mine lungers fulde kraft og hun vender om og kommer tilbage og jeg roser med " dyyygtig....., samtidig med at jeg tager fat i selen, men det viser sig at den er sprunget i flere syninger/ samlinger...og inden jeg når at se mig om er hun i vildt kapløb efter rådyrene.... Jeg kalder og kalder...velvidende at hun har lukket lyttelapperne... Det var endda en sikkerhedssele hun havde på...
Jeg skal spare jer for mine tårer, afmagt, hul i maven og forfærdelige tanker om hvad der kunne være sket. Vi bor i et KÆMPE skovområde, med en bred og strømfyldt år og en landevej som omkransning....
Det lykkes mig at skaffe et par naboer, min kære ven Nico og en af hans veninder + et par arbejdskolleger, som alle hjælper mig med at lede, kalde og pifte.... Men væk er hun, som sunket i jordens overflade... Jeg når sågar at efterlyse hende hos politiet...
Endelig kl. 20.15 finder min kollega hende, lang pokker i vold..... Kort efter kunne jeg genforenes med min skønne, dejlige og møgfrække " Flapøre". Hun halter lidt, men har ellers ingen skrammer..
Tak til alle der hjalp. Jeg er jer ubetinget taknemmelig.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.620
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.884
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Men hvad lærer man så af det...????
Man lærer hunden, at den ikke skal jage vildt eller andet, og så er det bare om at komme i gang med at lærer hunden lydighed.. og så være konsenkvent.
Nu færdes jeg selv i divers skove og marker rundt om på sjælland, i skovene løber hunden løs, da det som regler er i trænings eller konkurrence øje med.
Og her kan hunden sagens forsvinde ud på 1000 m. afstand, og "være ude af hånd" i længere tid, Men det er ikke fordi den jager vildt, den er ude og undesøge terranet, inden den kommer tilbage..
Men opdager jeg at den jager vildt, så gud nåde og trøste den, så får den jorden største skideballe, så den lærer at det gør man ikke..
Når vi er ud på markerne, kan der sagens ligge en karekilling og trykke sig, hunden går bare forbi den, uden at ænse den. og det er ogsåp meningen..
Men det er igen om at hunden har lært lydighed, og den ved at der er en konsenkvent , hvis den gør noget jeg ikke vil ha.
feb 2006
Følger: 61 Følgere: 60 Hunde: 3 Emner: 775 Svar: 6.115
Hvis en gravhund vil jage - SÅ vil den jage!
feb 2006
nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.207
ved ikke om du er interesseret men her er et link til håndsyede seler i læder, det er meget solide spænder de bruger og det er netop vigtigt en stærk sele er syet i hånden fremfor på maskine, fordi man i hånden går ind og lukker hver eneste sting.
deres side er under opbygning men jeg kan selv sige god for det da jeg er på kursus ved hende hver onsdag pt.
(link fjernet)
jan 2005
"ironi kan forekomme"
feb 2006
nov 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 71 Svar: 1.493
KH M
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.993
Mine hunde er altså også jagthunde...( specielt fugle )....og når vi går nede ved søerne er der ænder ...duer ... og alle andre fugle.
Og hvis " naturen " kommer op i mine hunde.... og de begynder at interessere sig for meget for ænderne.......... så falder der promte et højt og bestemt ......NEJ... fra mig..... og hundene går videre... som om ænderne ikke eksisterer...
Så jo..... man KAN godt få hunden til at adlyde..... hvis den ved hvad ...NEJ... betyder...........eller .....STOP...... eller hvad man nu bruger... :O)
jul 2007
jan 2005
Og der er ingen grund til at være så bagklog.. Pigen her har sin hund i snor og gør alt hvad hun skal... Havde hunden ikke været i snor, så havde det været det, hun havde fået at høre..
Og vi kender jo alle sammen den der sætning "Det har hun/han aldrig gjort før".. Nej men der er en første gang for alt..
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 78
Ja...jeg kunne også godt tænke mig at få uddybet " konsekvens".... som Hulgaard's Babett....er inde på...
Og....Rikke T...jer er i fuld gang med at google alverdens seler...tak for linket.
feb 2006
jul 2007
Så kan man jo selv udlede hvor stor den er...
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 218
Godt i fandet din hund igen - det kunne ha været gået meget mere glt hvis i skulle ha ledt efter den i flere dage - så noget godt er der da at tage med fra din oplevelse.
Og nej - det skal ikke koste en konsekvens. Nu sker det jo selvfølgelig ikke mere når du bare finder en ordenlig sele. Min hund går jo feks helt agurk når han bare kan lugte vildt og jeg kunne da ALDRIG finde på at ´straffe´ ham, men der i mod prøver jeg at få ham til at lystre ved at få hans opmærksomhed på mig istedet med godbidder osv.
Jeg er sikker på du har en skøn hund på trods af jeres oplevelse:)
Kh Malene
feb 2006
jul 2007
Men stadigvæk mener jeg , at det kan lade sig gøre at få hunden til at adlyde et ...NEJ... eller ...STOP.....hvis man er konsekvent nok.....
Men det er vi alle sikkert ikke.... heller ikke mig......
Jeg har f.eks Nanna.... da jeg fik hende var hun 1/2 år gammel....gøede hun af ALT i haven.... fugle....folk der gik forbi ... osv.
Det vil jeg simpelthen ikke have....... så hun blev hentet HVER gang hun gøede... med et ...IND.... så nu kommer der kun et lille bitte vuf..... og så kommer hun selv spurtende ind, med det samme.....:O)
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
Hvornår havde du lige tænkt dig at gi den store skideballe?
Den hjælper kun hvis du selv løber efter hunden når hunden jager og får fat på den.
Skideballen må ALDRIG falde når hunden endelig kommer tilbage, der er hunden bare "dyygtiig" og man må bide sig selv i læben af raseri.
Malene L
Godt der ik skete mere med hunden, de små bambier kan vi jo intet vide om. Og så tror jeg du ønsker dig en go sele fra Kenjan *S*
feb 2009
...Og Anne R...nej ingen skideballe når hunden vender retur....lige meget hvor lyst man skulle ha'
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.738
Puha.... det var godt nok en grim oplevelse. Godt der ikke skete noget værre.
Og ja: SKØNT at vi har sådan nogle fantastiske hundeførere her på HG som kan belære alle os andre om hvor dårlige vores hunde er til lydighed.....
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.166
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
Hvis du læser Malenes indlæg kan du se at hun faktisk havde en god sele på sin hund (og line) og at hun faktisk går til træning (et godt sted endda). Og at hunden til at starte med faktisk lystrede hende!!!
Hvad kan man så lære af det? Jo at det er nemt at være bagklog.
Det er en forfærdelig ting når hunden stikker af og endnu værre når man ikke kan finde den igen.
Og som ejer af en driftstærk schæferhund er jeg sikker på at du til tider også har svært ved at styre din hunds drift, for det er nemlig en naturlig ting at hundens drift til en vis grad lukker af for hundens fornuft!!!!
Stakkels rådyr?: JA!
Stakkels Malene?: JA!!!!
Stakkels Eisa?: Nej, hun hyggede sig gevaldigt.
God påske alle sammen.
jul 2007
Stakkels Eisa?: Nej, hun hyggede sig gevaldigt.
*LOL* ved godt det ikke er sjovt, men måden du skriver det på, er altså godt skrevet - ligefrem *GG*
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
jul 2007
De kære kræ skulle vide hvor bekymret og bange de kan gøre deres ejer, ved at tage de her ture på egen hånd *SS*
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
*S*
feb 2009
Men du har ret i, at hun ikke var den mindste smule misfornøjet....tænk så mange hænder der pludselig ville klappe *GG*
Som bedste ven af familien, ved du at hun kom hjem til bad, føn og krammer...og rent sengetøj at smide sig i.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.397
Hvis først hun har eftersat en fugl så kan hun intet høre, dog virker det at løbe væk fra hende for hun er ekstremt moarsyg og kan slet ikke have at hun ikke ved hvor jeg er.
Det er sket én gang at jeg ikke nåede at stoppe hende inden hun var sat efter en fugl og der kom hun med det samme jeg begyndte at løbe væk fra hende.
Ellers så er hun supergod til at ignorere råvildt, harer, fugle, pindsvin, frøer og tudser.
Trådopretter har ikke gjort noget forkert. Hun kender sin hund og har derfor taget alle forholdsregler.
Det gør så ondt i maven ved tanken om den afmagt når ens hund er væk og man frygter for hvad den kan komme ud for og hvad den kan forårsage af ulykker for andre mens man leder og leder.
Godt at I fandt hende :o)
Mit værste mareridt til dato....