{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
832 visninger | Oprettet:

Race vs. blanding {{forumTopicSubject}}

Jeg har hørt rigtig meget om at race hunde nemt 'bliver syge', altså at de ikke kan tåle at gå på trapper hele livet fx., at de så tit når de bliver gamle får gigt o.l.
Pga., indavl.

Men blandingshunde er jo også blandet med racehunde engang, hvordan kan der så være forskel der?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Race vs. blanding
  • #1   26. feb 2011 Det er der heller ikke.

• #2   26. feb 2011 Nina - det er der heller ikke.

De arvelige sygdomme hunderacer har er ikke noget, der er en konsekvens af indavl, men af at man ikke har formået at avle sygdommene væk trods forsøg på det.

Blandingshunde er disponeret for de samme arvelige sygdomme som de racer, de er blandet af er.

Den eneste måde man kan have indflydelse på sin hunds sundhedstilstand på er, at købe en hund efter linjer, der har minimale tilfælde af det pågældende sygdomme.
    Og så er der desværre stadig ingen garanti.

• #3   26. feb 2011 Okay, tak..

Det er bare fordi jeg har kendt flere som har haft det sådan. Og hvor deres racehunde ikke måtte gå på trapper af den grund.

• #5   26. feb 2011 INGEN hunde bør gå på trapper før de er et år - uanset om de er renracede eller blandinger. At du har hørt det gælder for renracede skyldes sikkert at opdrættere af racehunde er bedre til at oplyse deres købere om den slags end opdrættere af blandingshunde er...

• #6   26. feb 2011 Jeg kunne nu aldrig drømme om at bære min hund op og ned ad trapper indtiil den er et år.

Jeg vil ikke være lakaj for opdrætterene når det kommer til at skjule dårlig avl, der er for skrøbelige til at bevæge sig....

Så hos mig går hundene på trapper når de er store nok til selv at kunne det.

• #7   26. feb 2011 Okay, tak alle sammen.. Så behøves jeg ikke bekymre mig om drømmen om en Shetland sheepdog en gang om mange mange år..

• #8   26. feb 2011 Enig CH. Men kender desværre flere der har båret deres hunde op af trapperne fordi opdrætter sagde at det skulle de.

• #9   26. feb 2011 CH : Jaaa... Men der er jo nogen der har et hus i flere plan, og det kan gå hen og blive til rigtig mange trapper i løbet af en dag hvis hunden suser op og ned af dem hele tiden.. Selv om en 6 mdr hvalp sagtens kan klare det vil jeg ikke tillade det ( hos os er det klaret med et børnegitter)
    Hunden må komme op af trappen når det er sovetid og ned af trappen når det er morgen.
    HD er jo ikke kun "dårlig avl" det er også noget der kan komme af forkert fodring og overbelastning / forkert motion/ trapper mv.

• #10   26. feb 2011 Hmm, da Qimmit var et år vejede han godt 30 kg... Så det er vist godt, vi ikke bor i et hus med trapper smiley

• #11   26. feb 2011 Nina : En anden grund er sikkert også at racehundene ofte bliver røngtenfotograferede for at fastslå deres HD status.. hvis hunden har feks B hofter ville man aldrig opdage det uden røngten, så der er helt sikkert mange blandingshunde med B-C-D hofter hvor det bare aldrig er opdaget... men det betyder jo ikke at hunden er rask

( gav det mening eller blev det for rodet ?)

• #12   26. feb 2011 Tina - der er ret meget uenighed om, hvad der er miljø, og hvad der ikke er.

Det store spørgsmål er, om miljøet kan trigge noget, der, der ikke allerede er genetisk disposition for.

Så længe hunden ikke høvler op og ned ad trapper i halve eller hele timer, så skal det såmænd nok gå.

Jeg vil ikke understøtte avl af hunde, der ikke kan tåle at bevæge sig.

• #13   26. feb 2011 Okay, igen tak alle sammen(:

Og nej, det blev ikke for rodet(:

• #14   26. feb 2011 Det var da helt rart at se nogen med samme holdning til trapper som jeg.

• #15   26. feb 2011 Nina; Du skal bare lige huske på at Sheltier ikke skal HD fotograferes.

Hvis du skal have en hvalp efter HD fotografere forældre skal du købe hos agility opdrættere eller hos mig.
    Jeg vil HD fotografere alle mine kommende avls hunde og jeg offentlig gør deT!

Står selv med en sheltie med E hofter, så det ER et problem. Folk ved det bare ikke endnu.

• #16   26. feb 2011 Hvem var det der skrev den anden dag at HD kommer fra 1/3 arvelighed, 1/3 miljø (trapper fx) og 1/3 fejlernæring.

Så man skal nok lige passe på sin hund alligevel, og ikke bare bebrejde opdrættere for dårligt avl.

• #17   26. feb 2011 Christina - Synes du ikke det er lidt underligt, at man for opdrættere godt må tage i skoven og lade sin hvalp lege, men den ikke må gå op/ned af trapper? Hvad er forskellen på trapper vs springe over træstammer? Jeg kan ikke helt se det..

• #18   26. feb 2011 Jeg gider ikke blandes ind i diskussionen, men når man drager konklusioner så skal man jo huske at betragte alle faktorer.

• #19   26. feb 2011 Okay.. Jeg er bare SÅÅÅ forelsket i de Shelties, de er så fantastikse, og det har jeg været længe nu. Men der går også rigtig lang tid til jeg skal have ny hund. Det er først den dag min ikke er her længere, og jeg har besluttet mig for at hun er eviglevende;) (I know, jeg er lidt mærkelig.)

• #20   26. feb 2011 Christina - det kan nogle gange godt være konstruktivt at forholde sig kritisk til de oplysninger, man får, specielt når man får dem fra nogen, der kunne have en interesse i budskabet.

Dyrlægerne er generelt IKKE enige i, at årsagssammenhængen er som den almindeligvis beskrives. Det er en beskrivelse, der er komfortabel for opdrættere, men meget lidt heldig for de hunde og de hundeejere, der pakker deres hund ind i vat og bomuld indtil garantien er udløbet...

• #21   26. feb 2011 Nina; Jeg håber også at min er eviglevende smiley Godt udtryk smiley hehe

• #22   26. feb 2011 Jeg deltager heller ikke tråden og folk akn snakke. Jeg synes bare lige at det var en vigtig faktor at have med inde over ens konklusioner om ve og vel, og det synes jeg bare ikke lige der blev taget hensyn til. Derfor jeg skrev det smiley Folk er jo gode til at piske en stemning op og mene at det de siger er det rigtige og alle andre skal have "hug". hehe

• #23   26. feb 2011 Christina:

Hehe, ja. Min mor tror bare jeg er sundsyg når jeg siger det. smiley

• #24   26. feb 2011 Jeg bor i hus i 2 plan, og mine hunde har fået lov til at gå på trapper, så snart de har kunnet.
    Har det som CH, dårlig avl, hvor hunden ikke kan tåle og bevæge sig, er der ingen grund til at støtte.

Har gennem årene haft 8 gravhunde, der har spænet op og ned af trapper og aldrig haft en hund med dårlig ryg, som visse opdrættere elllers påstår gravhunde får af at bevæge sig på trapper.

Jeg tror ikke den påstand holder, hvis hunden kommer af sunde linier uden arvelige dispositoner for forkalkninger i rygsøjlen.

• #26   26. feb 2011 Jeg har båret mine hvalpe til de var ca 5 mdr, da vi har en del trapper.
    Jeg venter også med agility til hunden er et år.
    Om det er nødvendigt ved jeg ikke , men jeg tager ingen chancer.

• #27   26. feb 2011 Mine de får ikke lov at gå på vores trappe til førstesal, i min egen lejlighed bliver de båret op i opgangen til de er omkring de 10-11 mdr for så kan jeg ikke holde dem væk fra trappen længere..

Sonja; Håber snart vi ses igen smiley Det er ved at være langtid siden!

• #30   26. feb 2011 Nu skal en lille hvalp ud ret ofte. Ville i lade den gå selv op og med af ca 20 trappetrin hver gang?

• #31   26. feb 2011 20'???? Vi har 30 trin ;)))

• #32   26. feb 2011 Det er da muligt jeg er pjattet, det vil jeg ikke afvise. Men jeg syntes der er en stor belastning for en hvalp.

• #33   26. feb 2011 Brug Hjernen mm. Det er det også...Men syn på hunde og mennesker er jo forskellige...Nogle har hunde fordi de elsker dem, og gerne vil have dem i mange år....Andre har dem, som et redskab i den sport de nu engang dyrker...Lidt som en fodbold f.eks. eller et bat....
    Hvis redskabet ikke holder...Ja så smides det væk..aflives--og der købes et nyt.
    Og så er der INGEN som kan få mig overbevist om, at avl ikke har spillet en afgørende rolle i udviklingen af de forskellige sygdomme,
    vores racehunde trækkes med i dag.....
    Og nej blandingshunde er i dag heller ikke fri for arvelige lidelser, for nu kommer de jo med udspring i racehunde. Og har der for samme sygdomme med.....
    Men som tidligere skrevet...Stop al avl med racerene dyr i 20 år....Lad hundene parre sig selv, drop div. medic. og dyrlæge besøg.....Så vil kun de stærkeste overleve, og formidle raske hunde.....

• #34   26. feb 2011 Som ældre mennesker siger, især min mormor, ungdommen i dag er smid væk og køb noget nyt generationen smiley

Vi har for mange penge smiley

• #35   26. feb 2011 Snow - Jeg tager DYBT DYBT afstand fra de slet skjulte antydninger i dit indlæg der peger i retning af, at fordi man dyrker sport med sin hund, så er man ligeglad med den som individ.

Jeg bliver sgu vred over sådan et fuldstændig langt ude statement, som INTET har med virkeligheden at gøre.

At jeg ikke vil pakke hunde ind i vat og bomuld har ikke noget med min sport at gøre, men derimod kærlighed til min race. OG bekymring for min races sundhed. JEG vil ikke understøtte dårlig avl ved at forhindre min hund i at bevæge sig.

MIN hund er først og fremmest min bedste ven. Hans sundhed, trivsel og velbefindende er en af de allervigtigste prioriteringer jeg har i mit liv og det vil aldrig nogensinde forekomme, at sporten blev sat før det her hos mig.

Så pak lige de der beskyldninger sammen når du ikke har den fjerneste ide om, hvordan jeg holder hund.

ØV for et indlæg!

• #36   26. feb 2011
    *Christina *
    Det er der nu nok noget om, Christina.

• #37   26. feb 2011 Arj, nu må I sgu stoppe!

Køb og smid væk?

Jeg har haft 3 hunde inklusive den nuværende siden jeg flyttede hjemmefra i 1992.
    Den ene var 12 år da han kom herfra, den anden 4 - døde som følge af en knæskade der ikke kunne opereres anden gang. Han døde på operationsbordet.

I aner ikke, hvad jeg gør for mine hunde - hvor langt jeg går for deres skyld og hvor meget de fylder i mit hjerte.

Køb og smid væk - I aner ikke, hvad I taler om...

• #38   26. feb 2011 DEt er nu altså ikke kun med hunde, det er jo med alting. Vi passer mindre og mindre på vores ejendele for vi køber bare noget nyt, ligesom når hjemmet skal have et andet "touch".
    Det er jo ikke at klantre nogen, det er jo en facts.

• #39   26. feb 2011 Taler om hunde i denne tråd?

• #40   26. feb 2011 Men det var ikke hvad jeg var inde på generelt og tror det var mit udsagn og du blev stødt over..

• #41   26. feb 2011 Jeg er ked af det, men jeg kan ikke læse tanker, og jeg formoder, at når du skriver en kommentar i en tråd så handler det om topic og ikke noget generelt....

Jeg ser ikke, hvordan køb og smid væk har noget som helst med denne tråd at gøre - medmindre det altså handler om, at os, der ikke vil pakke hunden ind skulle have den slags tendenser.

• #42   26. feb 2011 Så må du lige læse mellem linjerne smiley Jeg fik det bare afvide af min mester den anden dag at jeg var nok en af dem, som bare købte nyt.

• #43   26. feb 2011 Jeg kunne ikke drømme om at læse mellem linjerne. Jeg læser det folk skriver ud fra den sammenhæng, det bliver skrevet i.

At gætte synes jeg er en ret dårlig ide, når man er i en debat.

• #44   26. feb 2011 Nej men så lad være med at læse indlægget.

• #45   26. feb 2011 Arrrj..... *GGGGG*

Stå dog ved, hvad du skriver.

• #46   26. feb 2011 Hehe, hvis man bliver truffes, så spring det over.. smiley Jeg er glad i dag og skal i byen i aften og gider ikke diskutere sådanne indlæg pg HG smiley

• #47   26. feb 2011 Christina - hvis man vil smide en provokation, så må man altså også kunne stå op for den bagefter.
    At provokere og så ikke gide diskussionen er ærligt talt en smule selvmodsigende på et debatforum.

At du er glad i dag og skal i byen har vel intet at gøre med din manglende argumentation omkring dit eget udsagn?

Som sagt - så stå dog ved, hvad du skriver. Alternativt, så tænk grundigt over, hvad konsekvensen kan være af det du skriver, før du gør det.... Hvis du altså ikke gider at diskutere på HG når du er glad og skal i byen.

• #48   26. feb 2011 Helt løgn er det jo ikke. Unge i dag har flere penge end unge for 50 år siden. Køber en ny ting i dag, så passer man ikke på den som man gjorde dengang. Holder tingen ikke eller bliver umoderne ja så ryger den ud.
    Og ja, det samme sker med hunde.

• #49   26. feb 2011 Brug hjernen - og når det så bliver bragt frem her, så har det intet som helst at gøre med, at man tænker, at det, at man ikke mener at en hund skal pakkes ind i vat og bomuld er et udtryk for køb og smid væk-mentalitet.

Det er bare sådan en ud-i-luften ting lige her?

For min part tror jeg på, at det er en politisk korrekt bemærkning, der passer godt på Snows indlæg, men som vidst ikke lige tager højde for, at det Snow skriver rent faktisk mere er en usand provokation end et faktum.

Og så kan jeg jo godt forstå, at man bliver nødt til at trække i land og pludselig tale generelt og ikke konkret.

• #51   26. feb 2011 Hold da op!

Okay, folk har forskellige meninger, det er iorden at diskurere, og komme med argumenter for sin egen holdning, men hold det i en god stemning, ikk(:

Jeg vil sige at jeg synes begge parter har ret, på den måde at jeg faktisk lige i dag så flere annoncer med folk der solgte deres hunde pga en lille minimal skønhedsfejl, som gjorde den ikke længere kunne bruges til udstilling. Sådanne annoncer har jeg set mange af, og det synes jeg er som de skriver, lidt som at bruge hunden som et redskab, bare fordi den har fået en ridse efter en slåskamp eller noget, skal den kasseres og så køber de en ny. På den måde mener jeg ikke at i her inde er sådan, men at der er nogen der er sådan.

• #52   26. feb 2011 Og, jeg synes det er fedt du ikke pakker dine hunde ind i vat, det er jo heller ikke et værdigt hundeliv hvis den ikke 'må' noget.

Min mors veninde har lige fået hund. (7mdr gammel Golden Retriver) Den måtte ikke være i nærheden af vores katte, (som aldrig har gjort en hund noget) for hvis hun nu en dag ville bruge den til udstilling måtte den ikke have nogen ridser. Når de er i hundeskoven jager hun de hunde væk der komme hen for at lege med den, og den må ikke løbe mere end 10 meter væk fra hende. Sådan en hund lære da aldrig at klare sig selv, og den har da heller ikke et ret fedt hundeliv.

Kommentér på:
Race vs. blanding

Annonce