Raceren vs blandingshund. {{forumTopicSubject}}
Lige inden jeg starter på mit spørgsmål vil jeg lige pointere at jeg ikke aner noget om dette, men at jeg blot undrer mig! Så pleace vær sød ved mig
Jeg ser ofte i debatter herinde at folk går meget ind for raverene hunde og at der skal være stamtavle på. Dette er bedst for avlsforbundene o.s.v. Man skal avle videre på de rigtige gener og sådan.
De gange jeg har været ved doktor dyr med min Tiger (blanding) har han sagt at han er en god, flot sammensat hund der er yderst sund og rask. Og han siger også at ofte er det blandinger der bliver ældst og sjældent er syge.
Han mener at det er fordi avlsforbundene ikke lukker ret mange forskellige typer ind af samme race og derfor bliver der meget der minder om indavl.
Kan det virkelig passe?
Jeg må indrømme at jeg ville gerne have haft en raceren schefer, men pga de problemer de tit har med HD turde jeg ikke.
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 337 Svar: 2.583
jan 2006
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 192
jan 2006
men jeg er nu utrolig glad for vores blanding, men vi har også fået papireer med på ham (ikke bog). og vedvem hans forældre er og vi har en købs kontrakt hvori der er givet samme garanti som hos en ægte....det er den folk tit glemmer og den kan være god at have. en anden ting er at priserne på blandings hunde er for lav, den lave pris er med med til at der kommer mange på internat, og mange bliver aflivet forde folk bare kan køre ud og købe en hund en sommer søndag for det kunne være hyggeligt og ikke sætter ig ordenligt ind i hvad det kræver at holde hund. Det tænker de over hvis de skal ud og gi 10.000 for en hund.
nov 2005
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
Mange sygdomme er racerelaterede og ved udstilling bliver de ofte godt bedømt for udseendet. Derfor må der avles på dem og det er det der er noget skidt.
Hvis bare dommerne dømte de ekstreme racer ned, ville de ikke kunne få papirer på hvalpene.
Men blandinger er fine hunde. De er lavet af racerene hunde. En bastard er en hvalp efter blandingsforældre. Der er forskel.
nov 2004
Følger: 43 Følgere: 45 Hunde: 5 Emner: 37 Svar: 1.320
Men.....det kan være meget svært at forudsige, hvordan en blanding komer til at se ud som voksen og hvilke egenskaber og temperament den får - man kan ikke bare gå ud fra, at den kommer til at ligne en blanding af forældrene.
Er forældrene, bedsteforælre o.sv. også blandinger, bli´r det endnu sværere.
Nogle racer bør slet ikke blandes, da deres egenskaber og temperament er så forskelligt, at man kan ende med en sprængfarlig cocktail.
Med hensyn til sygdomme bliver det endnu mere uforudsigeligt med blandinger og man må se på begge/alle de blandede racers potientielle sygdomme/skavanker.
At blandingshunde skulle være mere sunde og leve længere er noget udokumenteret sludder, men bunder sikkert i, at man ikke rigtigt laver statistikkker over alle de forskellige blandinger.
Mange, der har anskaffet sig en billig eller gratis blandingshund er måske også mindre tilbøjelige til at ofre penge hos dyrlægen. Dette gælder selvf. ikke alle - kender mange, der vil ofre alt for deres elskede blanding.
jan 2006
jan 2006
*Christel & Klaus *
Den er god nok den der med at blandingshunde tit er sundere og lever længere, men det skylles udelukende dårlige og uansvarlige avlere der avler på hunde der er disp for sygdom.
nov 2004
Med hesyn til ekstrem avl, så kan vi kun være enige - der er heldigvis kommet langt større fokus på den slags de sennere år, men der er lang vej endnu.....
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
nov 2005
Egentligt var vi ude efter en border collie eller lab. Eller gerne en blanding af disse to, men da jeg så at Tiger sad 8 mdr gammel og manglede et nyt hjem fordi ejerne have tage munden for fuld var vi bare nød til at tage ham med hjem. Har dog heller aldrig fortrudt det. Han er jo vores lille baby.
Det jeg dog godt kunne tænke mig ved at have en med papirer, så man kan gå til skuer og sådan.
okt 2005
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 335
nov 2004
nov 2004
sep 2005
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 63
Denne debat er blevet vendt nogle gange herinde.
Jeg kan godt se sagen fra begge sider. Det er selvfølgelig fornuftigt at købe racerene hunde med fine stamtavler. Du ved langt hen ad vejen hvad det er du køber.
Men selvom man køber en hund med fin stamtavle fra sygdomsfrie forældrer, er det sørme ikke ens betydende med at din nye lille hvalp går igennem hele livet uden sygdomme.. Den holder altså ikke. Man kan aldrig købe sig fri for riskoen - hverken med med racerene eller 'huller i hækken'.
Jeg elsker hunde - punktum.
Jo, jeg ser da efter hundens udseene når jeg falder for den, men om den kommer fra en fin kennel med perfekt stamtavle.... det er så ligemeget. Det er hundens sind og udseene jeg altid har og vil falde for. Passer den til mig og min familie - så er det den der skal med hjem
Så Janni F, jeg har også oplevet og hørt om at blandings hunde kan være mere sunde og leve længere.. Men den er nok svær at bevise...
nov 2005
sep 2005
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 63
Jeg er enig i det du startede tråden med
nov 2005
Raceren vs blandingshund.