{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.402 visninger | Oprettet:

Ægte vs. uægte {{forumTopicSubject}}

Nu kom jeg tilfældigt til at læse en tråd herinde hvor der stod at der blev solgt hvalpe som racerene og det var de ikke. En person kommer med en kommentar at lige så snart der ikke er stamtavle på hunden så er den ikke raceren. Hmmm

Efter min mening er kan/er hund uden tvale da lige så raceren som en uden hvis begge forældre er ægte. Nå jeg tænker uægte eller ikke raceren så er det da en blandingshund vi snakker om.

Hvad er jeres holdning omkring det at være raceren/ægte?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ægte vs. uægte
  • #1   2. dec 2006 Jeg synes nu sagtens en hund kan være ren selv om der ikke er tavle på.. Altså hvad nu hvis forældrene er med tavle og hvalpen ikke er.. Er den så stadigvæk en blanding som personen skrev alle hunde var uden tavle?

• #2   2. dec 2006 Ifølge DKK er alle hunde uden stamtavle blandingshunde of dermed ikke racerene

• #3   2. dec 2006 Jeg vil ikke kalde Daisy uægte fordi hun er uden stamtavle. Hendes forældre har nemlig tavle, men er bare ikke avlsgodkendte :o)
    Men hvis folk siger hun er uægte, er jeg ligeglad... Hun betyder lige så meget for mig som hun ville gøre hvis hun havde stamtavle...
    Men jeg er stødt på mange racehunde uden stamtavle som slet ikke ligner den race... Og så mange uden stamtavle som gør.
    Folk må kalde dem hvad de vil når de ikke har tavle synes jeg. Man kan jo ikke rigtig bevise at de er racerene, men jeg ville selv kalde en racehund uden tavle ægte, hvis der er tavle på forældrene.

• #4   2. dec 2006 Tja det må du vist heller spørge personen om :O) Vi to er vist helt enige.

Men i manges øjne er en hund ikke en hund uden tavle. Hvad er det så ???? et hamster. ha ha JOKE

• #5   2. dec 2006 men altså de kan jo stadig godt være af en bestemt race, min mikey er da også amstaff selv om der ingen tavle er på ham,

jeg ved ikke om jeg vil kalde ham ægte/raceren, men racetypisk er han da

• #6   2. dec 2006 Det skal DKK jo skrive . de står jo for hunde med tavle. Uægte er altså stadig hvis du parre en race med en anden. Længere er den vel ikke. Vi nærmere os jo nærmest holdningen blandt mennesker i gamle dag. Hvis folk fik børn uden at være gift så var børnene uægte. Sygt

• #7   2. dec 2006 alle hunde er da ægte hunde, hvordan kan en hund være uægte ?
    - nogle er racerene, andre ikke, men hunde er de da .......... ok - lidt ordkløveri det ved jeg godt ..... men bær over med mig, for det er min fødselsdag og vejret har været skrækkeligt . :-((((( har jeg været så slem ?

• #8   2. dec 2006 Pia: Tillykke! :o))

• #9   2. dec 2006 nu er der jeg jo nogle herinde som sætter hvalpe til salg som om de er rene, uden tavle. men når man tydeligt kan se forældrene ikke er rene, derfor er hvalpene en blanding. netop i det tilfælde vælger sælger ikke at fortælle at det er blandings hvalpe man har til salg og det er forkert, de skal sælges som blandinger.

havde forældre ikke tavle men man kan se de er rene så er de da rene i mine øjne..

• #10   2. dec 2006 Pia P. Du kan jo altid bruge den undskyldning at der er andre end dig der har fødselsdag i dag :O)

• #11   2. dec 2006 Linda

jep er da selv et uægte barn(horeunge) og har selv en af slagsen *GG*

ja jeg ved godt DKK ser sådan på det og mange definere det sådan, atlså det vil jo altid være en ægte hund,
    synes bare den debat om receren osv har været oppe så mange gange nu og der kommer aldrig mere defination end det DKK har skrevet
    personligt synes jeg jo også at Mikey er ægte/raceren men jeg kan ikke bevise det,

• #12   2. dec 2006 Vores Kela havde ikke stamtavle da vi købte hende, men er raceren.. Vi har dog senere fået lavet tavle på hende.. Så jeg mener sagtens de kan være 'rene' uden at have tavle..!!! Hvis begge forældre er rene, er hvalpene vel også.. Det er bare ikke alle ejere der vælger at få lavet stamtavle til deres hunde..

• #13   2. dec 2006 pia

tillykke

• #14   2. dec 2006 rja har selv købt Lilo som amstaff, *GG* men hun ligner og ter sig mere som bulldog

• #15   2. dec 2006 Stine S. en rigtig stamtavle følger altid hunde, det er jo ikke en man bare for lavet. Der er jo nogle regler for at videreføren stamtavlen til hvalpene. Det kuld jeg har nu kan ikke få stamtavle da min hanhunds forældre ikke har været udstillet så derfor er min han ikke med bog og det kan jeg heller ikke få på ham.

• #16   2. dec 2006 Karina. Så er vi to af slagsen, ha ha det er sgu skønt at være uægte

• #17   2. dec 2006 Kan man lave tavle på en hund uden tavle???
    DET vidste jeg godt nok ikke kunne lade sig gøre.

• #18   2. dec 2006 linda, nu ved jeg ikke hvad for en du snakker om,, altså anonnce om der er en bestemt en

men de annoncer jeg har set hvor der bliver skrevet igen omkring de er blandinger der er det tydeligt at se på forældrene er de ikke er den race der bliver sagt.

de er hverken racetypiske og ligner en andne race end de er, så synes jeg selv folk har krav på at vide at de køber blandinger og ikke rene racer..

havde forældrene nu været rene uden tavle, har det ikke været nogle problem for mig, så er de da ægte bare uden tavle.

• #19   2. dec 2006 Kira !

Vil det sige at alt hvad der ikke kan bevises ikke findes ?

• #20   2. dec 2006 jeg linker lige på opfordring

(link fjernet)

• #21   2. dec 2006 lige den hund som der bliver snakket om er heller ikke ren, det er jo tydeligt at se.. derfor er hvalpene jo blandinger og ikke rene racer som ejeren oplyser.

og det er forkert..

det var den samme jeg tænkte på plus hannne er kastreret så hvem er så faren hmm..

• #22   2. dec 2006 Kira. Lad os antage at du har to hunde med dkk tavle. Du gider ikke udstille mv. du beslutter dig for at lave et kuld hvalpe eller de parre uden din viden. Der kan du dokumentere at de er ægte.

Som mig selv. Jeg har en hund med dkk tavle , en uden men har kopi af hans forældres tavle. Ergo dokumentatione holder. Hvis vi altså skal dokumentere. Men som Ole siger. Hvad ikke ikke kan bevises findes alrså ikke eller hvad?

• #23   2. dec 2006 Karina. Fair nok man gør folk opmærksomme på at de ikke skal sætte til salg som raceren hvis de ikke er det. Og det er snyd efter min mening. Men som jeg også skrev i den anden tråd, så ville jeg da være noget nervøs hvis køberne ikke kunne se at de ikke var rene for så har de da ikke sat sig ind i racen. Og det er vel ikke særlig betryggende at sælge til sådan nogle. men der findes jo devsærre folk som er ligeglad med både det de sælger og hvem de sælger til. SØrgeligt med sandt

• #24   2. dec 2006 linda .. Hvis de parrer uden din viden,kan man ansøge om at får stamtavle på,ellers skal de sælges til kost pris

• #25   2. dec 2006 linda. altså i sær med netop denne race mener jeg der er mange unge første gangs købere.. som måske ikke helt har sat sig ind i alle ting. selvfølgelig ikke kun unge, men det er en såkaldt modehund som mange køber. og vi har jo mange gange herinde været inde på hvor mange usvarlige ejere der findes.

har selv en blanding af en ab. da han var hvalp lignte han fuldstændig en ægte ab. men sælger oplyste os selvfølgelig om at de var blandinger, havd ehan sagt de var rene havde jeg hundrede troede på ham, for de lignede fuldstændig, men så bliver de ældre og så kommer de til at se anderledes ud..

• #26   2. dec 2006 karina

ja jeg har købt Lilo som amstaff, det er hun så også, men hun er også ambull, men det blev først oplyst efter hun var købt, meeen er da også ligeglad, hun er super dejlig

• #27   2. dec 2006 karina- ja an vil jo altid være glad for sin hund ligegyldigt hvad den er..

men tænk at sælge hunde som rene fordi man måske kan få flere penge for dem

det er virkelig uansvarligt at snyde evt. købere for den meget vigtige information..

så burde de jo bare sælges som blandings hunde og så var der jo ingen problemer. der.

• #28   2. dec 2006 Stine. Da ikke hvis de ikke opfylder kravene for videreførem den ? eller tager jeg fejl?

• #29   2. dec 2006 karina
    nej jeg nu glad for at vi ikke gav det vilde for Lilo, men det træls, jeg havde nok købt hende alligevel, men det ville være rart hvis man reelt soglte hundene for det de var

• #30   2. dec 2006 ´Linda..der er nogen der prøver,at få den igennem.. Hvis forældrene er fotograferet,og f.eks har en status d,eller mangler udstillings resultat.. men om de får den igennem,tror jeg ikke,men er altså ikke sikker

• #31   2. dec 2006 stine. ok

• #32   2. dec 2006 Linda.. Ved bare de ansøger og så hører man ikke så meget mere.. smiley

• #33   2. dec 2006 jeg er også af den holdning, at når der ikke er stamtavle på hunden så er den ikke ægte, fordi du så ikke kan se helt præsis, hvilke aner som ligger bag...

• #34   2. dec 2006 Raceren eller ej, vi elskeer vores dejlige hunde !!

• #35   2. dec 2006 haha undskyld men faldt lige over det der med et barn var uægte hvis forældrene ikke ar gift hehe tænkt hvis man som menneske skulle avls godkendes hehe nåh men hvis det holder stik med at man skal være gidt for at få ægte børn jah så ignore mig for så er jeg ikke ægte måske bare en fantasi der går rundt med hendes fantasi hund og tror hun er ægte... shh jeg er her ikke haha ej come on hva er det for nogle underlige regler vi laver,,,, jeg syns bestemt en hund kan være ægte uden tavle så længe der ikke er blandet en anden race ind i...

• #36   2. dec 2006 jeg ved min hund er ægte bullrott smiley

• #37   2. dec 2006 Titti: Nemlig :o))

• #38   2. dec 2006 Jeg er vild med min border collie med tavle ikke avlsgodkendt/border collie med tavle ikke avlsgodkendt blandning :oD

• #39   2. dec 2006 men tavle eller ej, så længe man er glad for sin hund, så er det jo det vigtigste:-)

• #40   2. dec 2006 en hund er vel raceren, når begge forældre er af samme race.. det har jo intet med en stamtavle at gøre...

• #41   2. dec 2006 maja

schyyyysssss
    vi er her ikke vi er uægte

• #42   2. dec 2006 Heidi.. nu har jeg en hund,uden tavle og hun ligner en ren rotte,det samme gjorde hendes forældre,men jeg ved ikke om der i 3 led er gemt en golden,så kan ikke sige hun er raceren

• #43   2. dec 2006 I mine øjne kan en hund godt være raceren, hvis begge forældre kan dokumenteres at have stambog, hvilket jo kan gøres via ID nummer.

Men i mine øjne er en hund ikke raceren, hvis der ikke i det mindste er papirer på forældrene, for så kan det ikke bevises, at der ikke er en anden race gemt længere ude.

Kender en veninde, der købte en labrador for nogle år siden. I annoncen stod der, at hvalpene var ægte, men da vi kom ud for at kigge(jeg hjalp hende med at kigge) kunne man tydeligt se, at moren i hvert fald ikke var ægte. men faren lignede godt nok en labrador. Hun købte alligevel, for hun skulle kun bruge en familiehund. Men folk kan jo sagtens påstå, at hunde(moren i dette tilfælde) er ægte, for man kan jo ikke bevise det modsatte.

Mht. stamtavler, kan man hvis hundene har parret uden at man har set det, en såkaldt hovsa parring, men ikke opfylder kravene kan man ansøge om at få stamtavle på hvalpene. Men der kan KUN komme stamtavle på hvalpene så snart forældrene opfylder ALLE kravene. Altså hvis hunden først bliver fotograferet efter parring, og har status D(for rottweilere) kan der ikke komme stamtavle på hvalpene. Men er resultatet ok, bliver stamtavlerne udleveret så snart betingelserne er opfyldt, dette gælder også udstillingsresultat.
    Men hvis ikke de opfylder kravene og man er DKK opdrætter, skal hvalpene sælges til kostpris altså 1000-1200 kr.

• #44   2. dec 2006 Lykke J.. tak for info... så lærte jeg os noget idag... smiley

• #45   2. dec 2006 Det er vel altid rart at lære noget nyt:-) Og velbekomme.

• #46   2. dec 2006 Lykke J.. altid.. ved jo bare at der er nogen der har ansøgt.. smiley har så ikke hørt mere om,hvad det blev til..ss

• #47   2. dec 2006 Ok, tænker du på en kennel fra Fyn, ved nemlig at hun ansøgte, men faren havde D, og så var der ikke noget at gøre.

• #48   2. dec 2006 lykke .. lige nøjagtig.. følger dog ikke så meget med i racens verden,da jeg syntes der er for meget fnidder fnadder..

• #49   2. dec 2006 Ahr, du joker da, det kan da ikke passe, at du mener at folk kaster med mudder og knive:-)

Jo, desværre er det sådan det forholder sig, hvis folk kan dolke hinanden i ryggen, så gør de det med glæde, også selvom de spiller ens bedste ven. Så jeg kan godt forstå at du melder pas:-)

• #50   2. dec 2006 Lykke j..LOOL..ja de gør det med stil,tror de selv... er skide glad for racen,men den kamp der hedder alle mod alle,gider jeg ikke deltage i... Jeg gør hvad det passer mig og taler med hvem det passer mig..GG

• #51   2. dec 2006 hehe jeg er musse stille folk skulle jo nødig tror de var sindsyge hvis de så en uægte person med en uægte hund... ihh det er kedeligt at være uægte man må ingen ting smiley jeg har også lært noget nyt idag... nu ved jeg at alle mine venner har en fantasi ven hehe

• #52   2. dec 2006 Touche, Stine M.....Om ikke andet kan jeg da sagtens fortælle dig, hvem du må snakke med , og ikke må snakke med. Hvilken hanhund du skal bruge til parring, og hvem der har en skodhund.......Looooooool (joke).

Folk er skisme ikke rigtig kloge. Det er en skam, for hvis man samarbejdede, ville det være meget nemmere at have et godt sammenhold omkring det, det egentlig drejer sig om, vores kære race, og at forbedre det, der kan forbedres.

• #53   2. dec 2006 Kirsten K, det er vel nemmere at forsvare, at det man har købt som værende ægte, stadig er ægte, frem for at indrømme, at man har taget fejl....

• #54   2. dec 2006 Lykke.. Samarbejde er en by i Rusland,med mindre man kan hente en parring eller andet godt hjem... Blir så harm,en gang imellem... Men ja,det første du skrev,er lige nøjagtig sådan det foregår..

• #55   2. dec 2006 Linda A: Kelas mor kunne ikke videregive stamtavle da hun manglede 10 % hvid i at være 'anerkendt'.. Men var ægte. Der er kigget tilbage i hendes stamtræ, så hun har senere fået stamtavle og derfor også hendes hvalpe.. Så tavlen følger altså ikke nødvendigvis med hunden..

• #56   2. dec 2006 Altså der blev kigget tilbage i Kelas mors papirer..

• #57   2. dec 2006 Det er nok desværre fordi folk synes at de sparre penge på den måde. Og hvis de ikke skal bruge hunden til noget er det jo også ligegyldigt. Men derfor vil de vel gerne kunne sige at hunden er ægte alligevel, selvom den måske ikke er racetypisk, men man kan jo hverken bevise, at den ikke er ægte eller om den er ægte, hvis der ikke er nogen form for beviser. Man kan jo også komme ud for hunde, der ikke er retypiske, selvom de er med stamtavle(selvom det måske er sjældnere)

• #58   2. dec 2006 MGP...Det var da en snævertsynet indstilling at ha:-)

• #59   2. dec 2006 Ja, det kan der være noget om.

retypiske= racetypiske

Kommentér på:
Ægte vs. uægte

Annonce