Når hvalpen tror børn er legetøj ? {{forumTopicSubject}}
Hund (har ikke besluttet om det er en doberdor eller en labman LÆS: labrador/dobermann blanding, på knap 4 mdr. er begyndt at være temmelig voldsom ved børnene (3, 6 og 9 år - værst med de to mindste)
Hun hopper op af dem, bider fast i deres tøj, er de udenfor vælter hun dem faktisk
Sidder de på gulvet opfatter hun det automatisk som en invitation til "kom og bid mig i håret og hop lidt på mig" - det er er vel leg hun gør det i, men er ved at være temmelig træt af det.
Vi voksne omgåes hun på en langt mere afbalanceret måde, hun kan stadig finde på at hoppe op, men bliver så verfet ned med et knæ eller en hånd og et NEJ, det virker fint.
Børnene har bare ikke samme tilgang til det, så hvad gør man ???
De vil jo rigtig gerne lege med hende, og det går til tider også fint, det er ikke altid hun ter sig så åndsvagt (som nok er heeeeeelt normalt for en hvalp på den str. - ikke at det gør det mindre irriterende)
Nogle gode råd ?
Børnene får naturligvis ikke lov til at være alene med hunden, det foregår altid under opsyn, ligesom de ved hun har "fred" i sin kurv og hvis hun ligger og tygger, der SKAL de bare lade hende være... Det respekterer de også
okt 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 93
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Det kræver tålmodighed i lange baner med så ung en hund.
jan 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 36 Svar: 180
Har tænkt lidt det samme, for børnene tager selvfølgelig også en del af vi voksnes opmærksomhed. Hvis opmærksomhed er grunden til dette - er det så fordi hun tænker den lige vil fortælle børnene hvilken plads i hierakiet der er "den rigtige" ifølge den, eller ?
@Heidi M
Jeg har trænet meget ja/nej med hende - har egentlig ikke tænkt at børnene skulle lære det, men selvfølgelig skal de da det (måske lige bortset fra den mindste, det er nok for meget forlangt)
Det med ingen kontakt når hun opfører sig sådan, kunne måske være en plan - må se om jeg kan finde en måde at gribe det an på, så det virker for alle parter
@Pernille C
Som skrevet, så har hun lært ja/nej, men hun er selvfølgelig en ret lille hvalp endnu, så det kan glemmes "i kampens hede" hvad det nu lige betyder.
Det er slet ikke hver gang de leger med hende det er sådan, som oftest går det rigtig fint, de triller bold som hun henter og fint kommer og afleverer (det er så mere end hun gør til hundetræning med mig - der SKAL lige løbes et par triumperende runder runder med bolden i munden og hovedet højt løftet, sådan rigtig SE MIG SE MIG, har altid langline på hende
Det med hun bider fat i deres tøj indimellem tror jeg også hænger sammen med de små tænder der klør og kradser, men det er stadig ikke ok.
Nogle forslag til flere ja/nej øvelser end dem vi laver, hvilket er:
* Sætter mig ned på gulvet, lægger en godbid på det ene knæ, når hun vil tage den siger jeg nej, hun stopper, jeg roser og stopper straks en anden godbid i munden på hende. Dette fortsættes - hun får ALDRIG nej godbidden, har en ide om at hun så bare lære at vente hvis hun alligevel altid får den sidst, så derfor får hun den aldrig.
Det med at vente er hun temmelig god til, hun spiser ikke hendes mad før der er sagt værsgod
* Når vi træner lineføring får hun også et nej hvis hun stikker snuden i jorden, så snart hun kigger op og søger kontakt = ros og godbid - det er hun også ved at være ret ferm til
Kom endelig med flere ideer til både det ene og det andet, og tak for de forslag der er kommet
jan 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 36 Svar: 180
Det lyder faktisk super simpelt, det er jo tøser alle sammen, skrige det kan de
Vil et hjælpe på det hvis hun får nogle flere playdates med andre hunde - eller er det lige gyldigt i forhold til snabben i børn ?
Pt. er hun med mig på arbejde fredag (hvor vi får gjort rent, og synes ikke hun skal være alene med rengøringskonen. Her er hun sammen med min chefs yderst velopdragne hvide schæfer på 6 år, den gider ikke lege, synes bare hun er irriterende når hun hopper rundt og forsøger at få ham igang.
Ellers har hun leget lidt med kærestens søster lille hund, det gik fint fint. Hans forældre har en gravhund, som er temmelig speciel, de leger ikke, men er ved at have vænnet sig til hinanden. Så det er jo ikke fordi hun ikke får set andre hunde.
Til hundetræning leges der ikke. De andre på vores hold har store hunde på ca 1½-2 år.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Så tricket må være, at lære børnene at lege med hunden på en måde, der ikke gør skade.
Det kan være mange ting - det afhænger helt af hunden.
Tricket med at skrige/pive højt - jeg vil lige advare lidt - for det virker på nogle hunde, men langt fra alle. For nogle virker det stik modsat, hunden bliver bare mere vild og mere legesyg.
Mit bud er, at give hende en masse gode alternativer til at være vild sammen med børnene.
Angående jalousi - det mener jeg er alt for kompleks en følelse at tillægge en hund. Ressourceforsvar, jo - men ikke jalousi.
Når hvalpen tror børn er legetøj ?