1.154 visninger
|
Oprettet:
Når man skælder hvalpen ud {{forumTopicSubject}}
Hvordan gør man, så den gamle hund ikke tror, at det er den, der bliver irettesat, når man siger nej til hvalpen?
Vi ahr jo vores lille plejebarn, og hun er virkelig sød og dygtig, men hun skal jo lære reglerne hos os, så man får sagt nej nogle gange i løbet af en dag. Men Louie er bare så følsom, så hver gang tror han, at det er ham, der får skældud og render ind under sengen. Normalt siger vi jo aldrig nej, fordi han bare ved, hvordan tingene er. Det er sgu noget synd for ham
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Hvad kender den i forvejen som stop-kommando?
feb 2006
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 65 Svar: 725
Stakkels din lille hund der tror han får skældud hele tiden
ved desværre ikke hvordan du skal gribe det an. Så held og lykke med det håber det ordner sig, og hun får et dejligt hjem
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.887
feb 2006
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 358
Det fungerer faktisk rigtig godt, og den der ikke "står for skud" reagerer overhovedet ikke.
Samme metode bruges når de skal fodres, lukkes i haven hver for sig, kaldes ud ti døren for at få snor på osv.
Det er ikke noget vi sån decideret har trænet, det har bare været naturligt for mig at få opmærksomheden fra denhund, som jeg henvender mig til og derefter gir kommandoen.
HVIS den hund, som det ikke drejer sig om skulle rejse sig eller komme hen til en, så gir jeg bare stop-tegnet med en "talk-to-the-hand-hånd" og evt et lille nej, og så er de "ude af samtalen" ;O)
feb 2006
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
sep 2008
sep 2008
feb 2006
Vi bruger også kroppen meget. Altså hun bliver skubbet ned/sat en hånd for, hvis hun hopper op ad os, og vi løfter hende også ned fra sofaen. Og hun får masser af ros, når hun er dygtig. Men jeg vil jo gerne have en kommando på, for hun må gerne være i sofaen- vi vil bare gerne bestemme, hvornår hun skal ned.
Sunshine: hun er 6 mdr og vi fik hende i torsdags. Hun er langt mere rolig end de fleste hvalpe, hun har ikke bidt i noget endnu, men hun mangler bare et ordforråd, som man tager lidt for givet, når det er 5 år siden man sidst havde en hvalp.
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 841
Men faktisk gik det rigtig god, Nikky lærte hurtigt at hun ikke behøvede at blive ked at det når jeg rettede med nej på Citha og jeg blev meget mere opmærksom på det positive :o))
Dog havde vi alvorlige problemer med at lære Citha noget, hun var den mest "vil"døve hund man kunne tænke sig,,,,, og det tror fa... det viste sig at hun blev helt døv da hun var 2 år. så hun har formentlig været tunghør alle dage.
Da jeg opdagede det og vi havde været hos Majken Lysholm Steen og få hjælp til at lave et tegn til hende så vi kunne komunikere blev hun endelig lærenem og mega lærevillig :o)) og reagerede overhovedet ikke på tegnsproget, i starten i hvertfald :o)) nu kan hun også det
Jeg tænkte du måske kunne lære den nye et tegn der betyder nej og så bruge det i stedet for det verbale nej, men husk den gl. skal ikke se du gør det for de lære tegn meget hurtigere end ord og så kan det jo være lige fedt, hvis hun også bliver ked når du lavet tegn :o( det er slet ikke så let endda, når man har en meget følsom hund, men held og lykke med det :o))
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 841
Skulle der havde stået :o))
sep 2008
Med hensyn til sofaen som hun gerne må være i når bestemmer det og ellers ikke, så skal i være klar over at det er en svær konflikt i stiller hende i. Generalt er det bedst ved opdragelse(specielt ved hvalpe) at det er en enten eller situation. Enten må hunden gøre noget og det må den så altid eller også må den ikke og det skal så også gælde hele tiden. En hvalp kan ikke skeldne sitiationer fra hinanden, så den kan ikke regne ud hvornår den må og ikke må. Når den så gerne må være i sofaen nogle gange og i måske selv kalder/tager den op, bliver hvalpen meget forvirret når I lige pludselig skifter mening og at den lige frem får "skæld ud". Lige ved sofaen ville jeg lære hunden "ned" og "op" som kommando. Gør læringen sjov, brug det når I er ude at gå tur og I ser en bænk eller ligende. Sig "op" og "træk" hunden op med en godbid og når I "trækker" den ned så siger i ned, osv.
Begræns jeres brug af nej, men vis istedet hunden hvad den godt må, evt. hvis den bidder i noget den ikke må, finder I noget den gerne må bidde i og begynder at lege med det foran hvalpen(hold evt legetøjet op foran jeres egen mund og lav smaskelyde) så det bliver mere spændende for den og den frivilligt forlader det den ikke må. Det er vigtig at I ikke tilbage holder belønningen som i dette tilfælde er det legetøj I har.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det kan være den må ligge der, når ejerne selv er i sofaen, men ikke når der er gæster.
Eller at den gerne må være i sofaen hjemme, men ikke når den er gæst i fremmede hjem.
Det er ikke noget problem.
Og man kan også godt lære den, at den må være der når den inviteres, ellers ikke.
sep 2008
feb 2006
Når man skælder hvalpen ud