{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.154 visninger | Oprettet:

Når man skælder hvalpen ud {{forumTopicSubject}}

Hvordan gør man, så den gamle hund ikke tror, at det er den, der bliver irettesat, når man siger nej til hvalpen?

Vi ahr jo vores lille plejebarn, og hun er virkelig sød og dygtig, men hun skal jo lære reglerne hos os, så man får sagt nej nogle gange i løbet af en dag. Men Louie er bare så følsom, så hver gang tror han, at det er ham, der får skældud og render ind under sengen. Normalt siger vi jo aldrig nej, fordi han bare ved, hvordan tingene er. Det er sgu noget synd for ham

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man skælder hvalpen ud
  • #2   28. mar 2011 Må nok hellere finde på en helt ny lyd, for både EP, NEJ og AHAH har jeg brugt på Louie. Det er også et problem med "ned", når hun hopper op i sofaen, sengen eller op ad os. Han bliver helt forvirret og ser ud som om vi lige har pryglet ham med en kæp

• #4   28. mar 2011 Du kan jo ikke skifte stop-ord ud uden at lære hunden et nyt.

Hvad kender den i forvejen som stop-kommando?

• #5   28. mar 2011 *CH*: pas? Hun reagerer meget godt på EP og ahah. Men det kan godt være, at jeg bare skal lære hende et nyt- det er jo også en træning af os, for de før nævnte lyde falde rjo naturligt for os

• #6   28. mar 2011 Hun ser bare skøn ud.. lille pus.

Stakkels din lille hund der tror han får skældud hele tiden smiley

ved desværre ikke hvordan du skal gribe det an. Så held og lykke med det smiley håber det ordner sig, og hun får et dejligt hjem

• #7   28. mar 2011 Herhjemme siger jeg navnet på den af hundene jeg henvender mig til, inden kommandoen. Det virker rigtig fint :o)

• #8   28. mar 2011 Heidi: hun er rigtig skøn! dejlig bette hund. Men ja, det er lidt synd for den dygtige gamle hund, som aldrig bliver irettesat.

• #9   28. mar 2011 Når vi "irettesætter" vores hunde herhjemme, så siger vi deres navn først og derefter NEJ.
    Det fungerer faktisk rigtig godt, og den der ikke "står for skud" reagerer overhovedet ikke.

Samme metode bruges når de skal fodres, lukkes i haven hver for sig, kaldes ud ti døren for at få snor på osv.
    Det er ikke noget vi sån decideret har trænet, det har bare været naturligt for mig at få opmærksomheden fra denhund, som jeg henvender mig til og derefter gir kommandoen.

HVIS den hund, som det ikke drejer sig om skulle rejse sig eller komme hen til en, så gir jeg bare stop-tegnet med en "talk-to-the-hand-hånd" og evt et lille nej, og så er de "ude af samtalen" ;O)

• #10   28. mar 2011 Hulebjørnen: det har jeg også forsøgt med, men det virker ikke. Ydermere er vi i gang med at lære hende hendes navn, så vil helst ikke, at hun tror, at det er et skældudord

• #11   28. mar 2011 Jeg ville nok prøve at blive mere fysik over for hvalpen(vise den hvad den ikke må(når den går det) og hvad den skal istedet) forstået på den måde at hvis hun hopper op i sofaen, går i hen til hende og enten løfter hende ned(ikke voldsomt og ubehageligt) eller tager hende roligt i halsbåndet og guider hende ned og siger stille men bestemt EH. På den måde er der større chance for at jeres anden hund ikke tager det til sig som om det er ham det er galt med, som hvis i foreksempel står ude og køkkent og råber det.

• #12   28. mar 2011 Jeg ville aldrig bruge hendes navn sammen med skæld ud, for som i selv skriver skal hun ikke forbinde hendes navn med noget negativt.

• #13   28. mar 2011 I skal selvfølgelig huske at rose når hun adlyder, altså hopper ned fra sofaen hvad enten det er med jeres hjælp eller ej.

• #14   28. mar 2011 AboutMyDogs- M
    Vi bruger også kroppen meget. Altså hun bliver skubbet ned/sat en hånd for, hvis hun hopper op ad os, og vi løfter hende også ned fra sofaen. Og hun får masser af ros, når hun er dygtig. Men jeg vil jo gerne have en kommando på, for hun må gerne være i sofaen- vi vil bare gerne bestemme, hvornår hun skal ned.

Sunshine: hun er 6 mdr og vi fik hende i torsdags. Hun er langt mere rolig end de fleste hvalpe, hun har ikke bidt i noget endnu, men hun mangler bare et ordforråd, som man tager lidt for givet, når det er 5 år siden man sidst havde en hvalp.

• #15   28. mar 2011 Da vi fik Citha, blev jeg nødt til at blive rigtig god til at ignorere de ting hun ikke måtte og rose god adfærd og kun bruge nej når det var virkelig nødvendigt, Nikky troede også det var hende der fik skældud og hun fik det aldrig, hun har altid været sååå dyyygtig og Citha det lille bæst prøvede alt af :o)))
    Men faktisk gik det rigtig god, Nikky lærte hurtigt at hun ikke behøvede at blive ked at det når jeg rettede med nej på Citha og jeg blev meget mere opmærksom på det positive :o))
    Dog havde vi alvorlige problemer med at lære Citha noget, hun var den mest "vil"døve hund man kunne tænke sig,,,,, og det tror fa... det viste sig at hun blev helt døv da hun var 2 år. så hun har formentlig været tunghør alle dage.
    Da jeg opdagede det og vi havde været hos Majken Lysholm Steen og få hjælp til at lave et tegn til hende så vi kunne komunikere blev hun endelig lærenem og mega lærevillig :o)) og reagerede overhovedet ikke på tegnsproget, i starten i hvertfald :o)) nu kan hun også det
    Jeg tænkte du måske kunne lære den nye et tegn der betyder nej og så bruge det i stedet for det verbale nej, men husk den gl. skal ikke se du gør det for de lære tegn meget hurtigere end ord og så kan det jo være lige fedt, hvis hun også bliver ked når du lavet tegn :o( det er slet ikke så let endda, når man har en meget følsom hund, men held og lykke med det :o))

• #16   28. mar 2011 Og Nikky reagerede overhovedet ikke på tegnsproget, i staten
    Skulle der havde stået :o))

• #17   28. mar 2011 Om man siger "stop det" "nej" "eh" eller andet er lige meget, det er ordkløveri, betydningen er den samme og hunde er bedst til enstavelse ord(så korte ord/lyde som muligt).

Med hensyn til sofaen som hun gerne må være i når bestemmer det og ellers ikke, så skal i være klar over at det er en svær konflikt i stiller hende i. Generalt er det bedst ved opdragelse(specielt ved hvalpe) at det er en enten eller situation. Enten må hunden gøre noget og det må den så altid eller også må den ikke og det skal så også gælde hele tiden. En hvalp kan ikke skeldne sitiationer fra hinanden, så den kan ikke regne ud hvornår den må og ikke må. Når den så gerne må være i sofaen nogle gange og i måske selv kalder/tager den op, bliver hvalpen meget forvirret når I lige pludselig skifter mening og at den lige frem får "skæld ud". Lige ved sofaen ville jeg lære hunden "ned" og "op" som kommando. Gør læringen sjov, brug det når I er ude at gå tur og I ser en bænk eller ligende. Sig "op" og "træk" hunden op med en godbid og når I "trækker" den ned så siger i ned, osv.

Begræns jeres brug af nej, men vis istedet hunden hvad den godt må, evt. hvis den bidder i noget den ikke må, finder I noget den gerne må bidde i og begynder at lege med det foran hvalpen(hold evt legetøjet op foran jeres egen mund og lav smaskelyde) så det bliver mere spændende for den og den frivilligt forlader det den ikke må. Det er vigtig at I ikke tilbage holder belønningen som i dette tilfælde er det legetøj I har.

• #18   28. mar 2011 En hund kan sagtens lære at der er forskellige regler for sofaen i forskellige situationer.
    Det kan være den må ligge der, når ejerne selv er i sofaen, men ikke når der er gæster.
    Eller at den gerne må være i sofaen hjemme, men ikke når den er gæst i fremmede hjem.

Det er ikke noget problem.

Og man kan også godt lære den, at den må være der når den inviteres, ellers ikke.

• #19   28. mar 2011 En hund kan godt, men jeg mener ikke at man skal stille så store krav til en hvalp.

• #20   28. mar 2011 About my dogs: det er netop også "ned" mht sofaen. Og så nej, når hun prøver at hoppe op igen. Og det samme med sengen, hvor kun Louie må være (så får han et fristed og vi slipper for en hund, som går i koma, når hun sover) Men Louie hopper jo også ned, når der bliver sagt ned. Hun tricker ikke rigtig på hverken bold eller andet legetøj. Hun virker lidt som om, at hun ikke har prøvet det før.

Kommentér på:
Når man skælder hvalpen ud

Annonce